Bästa CUDA-kortet för beräkningskapacitet?

Permalänk
Medlem

Bästa CUDA-kortet för beräkningskapacitet?

Tja,

Jag och polarn satt igår och diskuterade huvuvida man skulle ta och bygga sig en liten beräkningsrigg som går via GPUn i stället för CPUn. Då är dock frågan vad som ger mest/störst beräkningskapacitet? Är det flest CUDA-kärnor eller flest streamprocessorer? Jag har överlag rätt dålig koll på detta område, så tips på länkar och liknande mottages även det tacksamt.

Vi tänkte oss något i stil med 4 st GTX 580, men det kanske är ovärt? Vi pratar främst om konsumentkort nu, inga teslakort eller liknande..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda riggen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vad ska du använda riggen till?

Beräkningar av olika slag, testa vad man får ut för performance osv

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Beräkningar av olika slag, testa vad man får ut för performance osv

Du tänkte alltså köpa 4-way SLI 580 för att testa vad du får för prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Du tänkte alltså köpa 4-way SLI 580 för att testa vad du får för prestanda?

Beror ju lite på som sagt, vad jag är intresserad av är ju vilka kort som ger en mest beräkningsprestanda, är det ett 580, eller är vinsten marginell gentemot ett 560? Jag vet inte, därav tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Quadro kort är väl det som gäller..?

* Tillsammans med Xeon processorer

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

För beräkningar är de Tesla som gäller,, Quadro är mer för modelering.
GTX 580 är de snabbaste single GPU kortet på spel marknaden så de ger ju bäst prestanda också.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Inte säker på om det fortfarande är aktuellt men vad jag kunde luska fram när jag läste om det för ett halvår eller så sedan
Bitcoin mineing är radeon/steamprocessorer bättre för andra gpgpu saker har Cuda/nvidia fördel.

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

För beräkningar är de Tesla som gäller,, Quadro är mer för modelering.
GTX 580 är de snabbaste single GPU kortet på spel marknaden så de ger ju bäst prestanda också.

Ger då ett Tesla kort á 12 000 bättre beräkningskapacitet än 3st GTX 580? För det är ju i slutändan också en fråga om prestanda/pris.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Det hade underlättat att veta vilka typer av beräkningar, vilken plattform etc som skall användas. Om det är mjukvara optimerat för CUDA-kod så är det antalet CUDA kärnor som gäller. Maximal densitet av kudakärnor i en dator är GTX590 om man ser till konsumentkort.

4x590 på ett moderkort ger således en sjuhiggutas beräkningskraft om du kan nyttja det.

Viss kod med stöd för CUDA beräkningar som till exempel Photoshop har jag för mig att det endast kan använda en GPU för de beräkningarna och då är 590 pengarna i sjön då man får mer effekt av ett singel 580 och så vidare.

Så det är ganska avhängt av plattform/mukvara och hur optimerat det är, dock är tummregeln att mer CUDA-kärnor är bättre. Sedan skall du ha en fysisk plattform som kan skyffla sjuka mängder data på PCI-E portarna så en 1366bas med NF200 chip för fulla PCI-E lanes till alla grafikkort är också en bra plan. Se till att ha CPU prestanda för att koordinera dataflödet där med och RAM nog för buffert.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det hade underlättat att veta vilka typer av beräkningar, vilken plattform etc som skall användas. Om det är mjukvara optimerat för CUDA-kod så är det antalet CUDA kärnor som gäller. Maximal densitet av kudakärnor i en dator är GTX590 om man ser till konsumentkort.

4x590 på ett moderkort ger således en sjuhiggutas beräkningskraft om du kan nyttja det.

Viss kod med stöd för CUDA beräkningar som till exempel Photoshop har jag för mig att det endast kan använda en GPU för de beräkningarna och då är 590 pengarna i sjön då man får mer effekt av ett singel 580 och så vidare.

Så det är ganska avhängt av plattform/mukvara och hur optimerat det är, dock är tummregeln att mer CUDA-kärnor är bättre. Sedan skall du ha en fysisk plattform som kan skyffla sjuka mängder data på PCI-E portarna så en 1366bas med NF200 chip för fulla PCI-E lanes till alla grafikkort är också en bra plan. Se till att ha CPU prestanda för att koordinera dataflödet där med och RAM nog för buffert.

Ah, förlåt om jag varit otydlig. Men det kommer användas mjukvara som är skriven för CUDA-beräkningar, och ev. också skrivas egen mjukvara som jobbar med CUDA. Däremot om operativet är linux eller windows är i nuläget oklart, men som sagt programmen kommer i alla fall vara skrivna för att jobba mot GPUer.

Något som jag ser med dom nyare moderkorten är att det är väldigt dåligt med pci-express-bandbredd, det är ju näst intill omöjligt att hitta kort med fulla lanes till fyra platser.. Finns det måhända lite siffror som visar på hur mycket cpu/minne som det kan tänkas gå åt vid lite olika konfigurationer?

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av R34p3r:

Ah, förlåt om jag varit otydlig. Men det kommer användas mjukvara som är skriven för CUDA-beräkningar, och ev. också skrivas egen mjukvara som jobbar med CUDA. Däremot om operativet är linux eller windows är i nuläget oklart, men som sagt programmen kommer i alla fall vara skrivna för att jobba mot GPUer.

Något som jag ser med dom nyare moderkorten är att det är väldigt dåligt med pci-express-bandbredd, det är ju näst intill omöjligt att hitta kort med fulla lanes till fyra platser.. Finns det måhända lite siffror som visar på hur mycket cpu/minne som det kan tänkas gå åt vid lite olika konfigurationer?

Vet tyvärr inte var man kan hitta sådana siffror. Men för moderkort med lite PCI-E lanes är ASUS P6T6 WS Revolution ett bra alternativ med 16+8+16+8+16+4 lanes på sina portar, dvs med 2slotts grafikkort så får du 16lanes på 3 grafikkort. 24GB ram borde räcka rätt bra och skulle föreslå en hexacore processor till det, mest för att kunna hantera multipla trådar optimalt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R34p3r:

Ger då ett Tesla kort á 12 000 bättre beräkningskapacitet än 3st GTX 580? För det är ju i slutändan också en fråga om prestanda/pris.

Tesla quadro och geforce korten är exakt samma kort, det finns alltså både gtx580 som geforce quadro och tesla kort, de heter bara olika. Tesla är väl lite optimerade för beräkningar, quadro för modellering och geforce för spel. Dock kommer fortfarande två geforce 580 utprestera ett tesla 580 i beräkningar.

Den största skillnaden är att geforce-korten är högre klockade och presterar lite bättre generellt, medians quadro och tesla korten är betydligt mer stabila och räknar aldrig fel, eftersom de inte får hända. Det gör inte så mycket om ett geforce räknar fel någon gång i ett spel, det märks inte, det ska bara pumpa ut FPS ändå.

Sen har tesla korten stöd för lite mer tekniker än geforce, eftersom geforce är låsta.

Du kan dock köpa ett geforce gtx 580 och flasha in tesla bios i det, så stödjer de Allt som teslakorten gör.

Men VILKA beräkningar ska du göra?

I de fallen det finns ordentligt stöd för amds kort så utklassar dem nvidias kort i beräkningar eftersom amds arkitektur är betydligt bättre lämpad för beräkning, så det kan ju vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det är väl bara vid spel som hög pci express bandbredd behövs? Där strömmas ju data i realtid oerhört snabbt. Vid beräkningar tar väl kortet emot ett helt paket data, räknar ut den och skickar tillbaka, så hög bandbredd inte behövs?

Vad jag hört så presterar ett gtx 580 lika bra i en pci express 16x port som en pci express 1x port, i alla fall i folding och i physx beräkning.

Permalänk
Medlem

vilken hemlighet att ni tänker börja bitcoina vill du ha hjälp här så får du faktist säga vad du ska göra för nån beräkning med riggen hur ska vi annars kunna ge dig tips och råd...

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Defeat^:

Det är väl bara vid spel som hög pci express bandbredd behövs? Där strömmas ju data i realtid oerhört snabbt. Vid beräkningar tar väl kortet emot ett helt paket data, räknar ut den och skickar tillbaka, så hög bandbredd inte behövs?

Vad jag hört så presterar ett gtx 580 lika bra i en pci express 16x port som en pci express 1x port, i alla fall i folding och i physx beräkning.

Beros helt på vilka typer av beräkningar som skall köras. "batcha" beräkningar som i folding behövs inget. Strömma tyngre realtidsberäkningar såsom väderdata är en helt annan fråga. Om man skall bygga en dator i denna klassen är det absolut värt att inte snpla någon tusenlapp på plattformen för att få en flexibel lösning. Särskilt om de skall leka/bencha/testa vad man kan få ur den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Tesla quadro och geforce korten är exakt samma kort, det finns alltså både gtx580 som geforce quadro och tesla kort, de heter bara olika. Tesla är väl lite optimerade för beräkningar, quadro för modellering och geforce för spel. Dock kommer fortfarande två geforce 580 utprestera ett tesla 580 i beräkningar.

Den största skillnaden är att geforce-korten är högre klockade och presterar lite bättre generellt, medians quadro och tesla korten är betydligt mer stabila och räknar aldrig fel, eftersom de inte får hända. Det gör inte så mycket om ett geforce räknar fel någon gång i ett spel, det märks inte, det ska bara pumpa ut FPS ändå.

Sen har tesla korten stöd för lite mer tekniker än geforce, eftersom geforce är låsta.

Du kan dock köpa ett geforce gtx 580 och flasha in tesla bios i det, så stödjer de Allt som teslakorten gör.

Nja, exakt samma är det inte. Tesla har ju dessutom ECC-minnen vilket Geforce inte har, en DP Floating-point beräkning per klockcykel istället för fyra på Geforce. Även bristen av Videoutgångar gör ju det inte bättre.

(Tesla är väl även inget alternativ längre då dom knappt tillverkas för konsumenter )

Så då är det Quadro som gäller, men behöver man inte felkorrigeringen så är det ju sak samma.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

vilken hemlighet att ni tänker börja bitcoina vill du ha hjälp här så får du faktist säga vad du ska göra för nån beräkning med riggen hur ska vi annars kunna ge dig tips och råd...

Bitcoins kommer det inte att handla om, varför jag inte kan säga mer specifikt är för att vi inte bestämt? Vill bara ha en rigg att labba med, men bitcoins kommer det inte att vara iaf

Vad jag kunde se, efter bara en snabbtitt på prisjakt, är att teslakorten knappt finns att få tag på, och de som fanns började i prisklassen 12 000 och uppåt. Nog för att kostnaden för fyra stycken 580 överstiger den summan, men har svårt att se att ett teslakort (c1060) spöar tre (eller fyra för den delen) 580.

Tips på lämpligt moderkort mottages också, har kikat runt en hel del på både konsumentkort och på serverkort utan att hitta någon med bra bandbredd på fyra st. pci-ex x16, men jag antar att det bara är en fråga om att titta på rätt ställen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Men VILKA beräkningar ska du göra?

I de fallen det finns ordentligt stöd för amds kort så utklassar dem nvidias kort i beräkningar eftersom amds arkitektur är betydligt bättre lämpad för beräkning, så det kan ju vara ett alternativ.

Varför jag har snöat in lite på nvidia/CUDA är för att sist (vilket förvisso var ett bra tag sedan) jag kikade på gränssnittet för att programmera mot korten så var CUDA mer lättanvänt än AMDs motsvarighet (har inte det namnet i huvudet dessvärre).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Vet tyvärr inte var man kan hitta sådana siffror. Men för moderkort med lite PCI-E lanes är ASUS P6T6 WS Revolution ett bra alternativ med 16+8+16+8+16+4 lanes på sina portar, dvs med 2slotts grafikkort så får du 16lanes på 3 grafikkort. 24GB ram borde räcka rätt bra och skulle föreslå en hexacore processor till det, mest för att kunna hantera multipla trådar optimalt.

Skrivet av R34p3r:

Tips på lämpligt moderkort mottages också, har kikat runt en hel del på både konsumentkort och på serverkort utan att hitta någon med bra bandbredd på fyra st. pci-ex x16, men jag antar att det bara är en fråga om att titta på rätt ställen.

Du fick ju ett svar på det?

Du behöver inte bry dig om PCI-E bandbredd överhuvudtaget, bara antalet slots. Att lägga lite pengar på ett driftsäkert moderkort (P8P67 WS är ett utmärkt exempel) är ju helt klart värt det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Defeat^:

Geforce är dock strypta till 25% prestanda vad gäller double-precision floating point (64-bit beräkningar), vilket gör att det krävs motsvarande cirka tre GTX 580'or för att komma upp i samma beräkningskapacitet som ett Quadro 6000, eller dubbla GTX 590 för att nå upp till Tesla C1060.

En annan sak som också bör tas med i beräkningen är att Quadro och Geforce inte är optimerade för att hantera CUDA över flera grafikenheter - Geforce dedikerar normalt CUDA-hanteringen till ett grafikkort (samma som väljs som PhysX-kort), Quadro låser den automatiskt på sig självt om det sitter ett Geforce där också. Det går att koda om hanteringen men det krävs att applikationen skrivs med SLI-stöd.

Citat:

Nej, det kan man då absolut inte göra. Om det mot förmodan skulle gå in fungerar inte grafikkortet efteråt. Tesla saknar videoutgångar, det har ECC-minnen vilket Geforce inte har samt 2,5 GB mer RAM-minne.

Citat:

Skitsnack, det gäller enbart Bitcoin mining och det till stor del för att det inte är optimerat för NVidia. Folding exempelvis där det finns klienter för båda systemen visar klart på att NVidiaarkitekturen är effektivare.

Skrivet av Defeat^:

Stämmer, GPGPU och CAD kräver väldigt lite av PCIe-bussen.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, exakt samma är det inte. Tesla har ju dessutom ECC-minnen vilket Geforce inte har, en DP Floating-point beräkning per klockcykel istället för fyra på Geforce. Även bristen av Videoutgångar gör ju det inte bättre.

För att förtydliga, Quadro/Tesla har fyra gånger högre prestanda per MHz per CUDA-core än Geforce i beräkningar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tack för ditt inlägg! Var precis det jag var ute efter gällande Teslas prestanda gentemot GeForce-korten!

Visa signatur