Ingen rusning efter Ultrabooks – sämre försäljning än väntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Skriva på kanske? Använda Windowsprogram?

Personligen tycker jag tillochmed att det snabbare att skriva på en platta än på en Ultraportabel dator.

Vilka windows-program syftar du på?

Har du egen erfarenhet av både surfplattor och Ultraportabla datorer?

Permalänk

Själv har jag en macbook air 13". Använder den överallt kan jag säga er. Min stationära samlar bara damm och tidigare tankar på att skaffa en surfplatta har försvunnit. En ultrabook kan man ligga med i soffan och se film likväl som sitta och göra tyngre arbeten vid ett skrivbord. Plus att man inte gruvar sig för att ta med sig den någonstans. Det gjorde man alltid med sin gamla bärbara(släpbara).

Permalänk
Medlem

Externt grafikkort

Jag älskar konseptet med ultranotebooks. Att tex skala bort optisk drive känns lika självklart som när man ditchade diskettedriven för några år sen.

Men "konseptet" handlar om att det skall vara skalbart. Det verkar som om intel kommer att göra mini displayporten kapabel till att köra "Thunderbolt".
Det innebär att man har ett gränssnitt som möjliggör ett externt 100 dedikerat grafikkort. Och alltså inte bara för att stödja extern display utan full fart 10Gps in /out. Då kan man ha sin läckra 1.5kgs ultranotebook på skola/jobb och sen bara koppa på sitt externa kort för att köra dom mest krävande 3D applikationerna spelen när man så vill och behöver.

Om alla ivy bridge kommer att stödja detta tycks inte vara bestämt, eller om det ens hänger på den. Jag läste häromdagen att Dell xps 14z kommer att stödja extern grafik. Och den kom ut idag, i USA...

Så fort en ultranotebokk stödjer extert grafikkort skall jag köpa en. Inte förr.

Permalänk
Hedersmedlem

Ultrabooks är helt klart utveckling åt rätt håll. Smidigt format och hygglig prestanda. Saknar dock lite högupplösta skärmar samt framförallt matta skärmar. Som minneskortstömmare och till slösurf kanske jag får kompromissa en aning dock.

Vikten är i alla fall det viktigaste, även om min nuvarande laptop är förhållandevis lätt, knappt, 3kg så finns det roligare saker att tynga ner väskan med.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har kollat på asus nya zenbook ux31 ett tag nu men jag förväntar mig mer när jag betalar 10k, okej.. den är jättesnabb, snygg och smidig men inte hört något gott om den otroligt stora trackpaden samt att tangentbordet inte verkar registrera alla knapptryck :/ Varför kan det inte bara ifnnas en snabb, smidig dator som har allt inklusive windows 7?

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

När det finns att köpa med bra skärm, tangentbord och touchpad samt Ivy till ordentligt pris så har de sålt en till mig iallafall. Just nu känns det som ett koncept som inte fungerar så bra för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ultrabooks är Intels skötebarn. Men om Intel verkligen ville att detta skulle bli en succe kanske de inte skulle ta så fördömt mycket betalt för processorn? Asus m.fl. har klagat på processorpriset men Intel har inte gett med sig; så att Ultrabooks kostar lika mycket som Macbook Air förvånar ingen.
*Suck*
Hoppas att AMD hoppar på tåget med något liknande, för inte om vanlig simpel logik kan få Intel att sälja billiga processorer så kan man ju hoppas att lite konkurrens kan göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Varför kan det inte bara ifnnas en snabb, smidig dator som har allt inklusive windows 7?

Asus U36SD?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Asus U36SD?

Klart det är en strålande dator men hastigheten ? :/ Vill inte behöva spendera över 7-8k för en 13" då man inte kan göra annat än arbeta på den

+skulle gärna ha apples touchpad (A)

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem

Lovar att det är asus anders som skrämt bort alla köparna

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Väntar tills nästa generation "Microbook" släpps
24h batteritid. Gforce gtx 690m 4gb. 0,7kg. Fullt stöd för VR-hjälm. Möjlighet att köra SLI med 2 Microbooks ihopkopplade....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där var det dummaste och mest felaktiga jag hört på länge, om du inte orkar med 5kg extra är en sak, men 5kg kan vara väldigt liten volym, så att inte få plats är ett dumt påstående.

Tycker faktiskt det går jätte bra att skriva som jag gjorde.
Ge mig några bra exempel på datorer som väger över 5 gånger så mycket och har samma yttre mått som de tråden handlar om.

För det andra kan så är vikten i sig ett problem för mig även när jag flyger. Handbagage har en begränsad max vikt. En dator som väger 4 kilo mer skulle alltså gör att jag måste plocka ut 4kg ur mitt handbagage för att få plats med denna. Då spelar storleken ingen roll men ändå avgörande för om den skall få plats i mitt handbagage eller ej.

Tycker nog att du kan lugna ner dig lite med glåporden. Känns som det är mest du som förlorar på dem samt bidrar med dålig stämmning på forumet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en ashäftig dator. Liten, lätt och smidig, högupplöst skärm, god prestanda, bra byggkvalite. Om ljudnivån är låg så är detta en fullpoängare för mig, tills man räknar in priset.

Min jobbdator, HP elitebook 2560P (12.5", 2.7Ghz i7, 8GB ram, SSD) hade jag lätt bytt mot en sådan här. Den faller på att den låter för mycket, är för tung och ful.

Vet dock inte om jag är beredd att betala 10k för en lekdator.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Ultrabooksen var ju försenade! Många börjar studera till hösten och köper gärna sin dator precis innan skolan börjar. Det tror jag kan ha påverkat försäljningen eftersom Macbook air var det enda alternativet?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av stn1337:

Personligen tycker jag tillochmed att det snabbare att skriva på en platta än på en Ultraportabel dator.

Vilka windows-program syftar du på?

Har du egen erfarenhet av både surfplattor och Ultraportabla datorer?

Jodå, har testat båda. Sen anser inte jag att en 13"sdator är så liten då jag tycker det går hyfsat bra att skriva på min lilla 10,1"s EEE. Snabbare att skriva på en platta vet jag inte om jag håller med om. Visst är det en vanesak, ett ex:s systerdotter använde styrplatta som vanligt folk använder vanlig mus, sjukt snabb på det, men jag har ändå svårt att skriva länge på något utan knappkänslan. Sen vet jag inte hur snabbt du skriver i vanliga fall men jag tycker ändå att korrekt handfattning och tvåhandsskrivande är lite svårt på en platta. Den är ju dessutom väldigt liten, ett 13" stort tangentbord står för en klart mer behaglig skrivupplevelse (förutsatt att det inte är ett totalsugigt tangentbord, men generellt är normalstort bättre än komprimerat).

Vilka Windowsprogram syftar du på? Datortypen i tråden kör alla som inte kräver überprestanda, en platta kör portningar av några få. Appar tror jag det kallas... (gillar inte heller att Win8 byter namn på program till appar)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på att swec ska göra sitt test av Ultrabooks. Om de gillar någon av dem (gärna försöka sig på en jämförelse med en Mac air.) så kommer jag att köpa en. Smidig, snygg och dyr är verkligen egeenskaper som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem

Är övertygad om att netbook försäljningen har försvunnit pga att folk använder mobiltelefoner och tablets istället. Det påverkar även försäljningen av bärbara. Många bekanta som har haft bärbara datorer för surf musik och film gör numera det mesta på sina mobiltelefoner.

Varför skulle man köpa en bärbar dator som har i jämförelse usel batteritid, blir varm, har usel TN panel och kostar dubbelt så mycket som en surfplatta?

Behöver en pc i mitt arbete men jag skulle nog inte köpa en ultrabook då den har för slö cpu. De som vill ha en slimmad dator med halvbra prestanda köper en MacBook air. Jag kör bärbar dator med docka och lägger ut mer krävande saker på servrar.

Konceptet ultrabook är vad bärbara datorer skulle ha varit för ett antal år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

De som vill ha en slimmad dator med halvbra prestanda köper en MacBook air.

Och vi som vill ha en slimmad dator med bra prestanda som inte ska vara en fruktdator tilltalas av Ultrabooks. Så det finns definitivt en marknad. Men antagligen lite för sent för PC-marknaden har troligtvis tappat många köpare till Apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f0kkeriet:

Det känns som att det inte har gjorts en reklam åt det.jag visste ens att dem hade börjat sälja dem än. Hur ska då "vanliga" kunder hitta dem

Sedan är det så att så länge de är lika billiga (dock dyra då insidan och mjukvaran inte är lika bra som Appple's dito) som MacBook Pro/MacBook Air datorer så kommer folk fortsätta att välja Apple's dito!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Enda nackdelen med det resonemanget är väl att det är svårt att hitta en tyngre dator med liknande specs i den storleksklassen skärmmässigt. Dessutom har UX31 betydligt bättre upplösning än de flesta i segmentet. Men själv har jag funderat på Asus mellanting som är några tusen billigare. Där är det dock skärmen som sabbar för mig.

Jag tror att den upplösningen på skärmar är rätt ny? väntar också på högre upplösning för skärmar i 13 tums klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Är övertygad om att netbook försäljningen har försvunnit pga att folk använder mobiltelefoner och tablets istället. Det påverkar även försäljningen av bärbara. Många bekanta som har haft bärbara datorer för surf musik och film gör numera det mesta på sina mobiltelefoner.

Varför skulle man köpa en bärbar dator som har i jämförelse usel batteritid, blir varm, har usel TN panel och kostar dubbelt så mycket som en surfplatta?

Konceptet ultrabook är vad bärbara datorer skulle ha varit för ett antal år sedan

Huvudet på spiken. Själv beställde jag nyss en Galaxy Note. Kommer ha den till ALLT bärbart, rakt ner i fickan. Sjukt smidigt. Spela gör man ju hemma på den stationära.

Smartphone/platta är framtiden. 5,3" i en smartphone känns stort nu, men min nästa mobil kommer säker vara ännu större...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Förstår inte vad alla gnäller om, det finns ju massor av billigare alternativ om man inte är beredd att punka 10k! Men det kommer ju till priset av prestandaförlust,sämre design (även om det kan vara ngt subjektivt) och avsaknad av det häftiga läderfodralet man får till UX31:an

Jag ser det här mer som något positivt, för det innebär att möjligheten för en prissänkning genast blev större och det gynnar mig som spekulerat för en sån här ett tag.

Själv sitter jag på en Dell XPS M1330, som jag har släpat med mig till universitetet i ett par år nu. Den klarar av det mesta och håller förmodligen ytterligare ett par år. Men det stoppar mig ändå inte från att vara intresserad av en ultrabook, där jag främst ser till en förbättrad batteritid, bättre skärm och markant minskad vikt. Prestanda och design är mer av en bonus som jag egentligen inte behöver, men som jag ser det är svårt att få det ena utan det andra. Jag gillar helt enkelt inte apple, förmodligen på samma ologiska sätt som jag inte gillar AMD, ATI och SAAB.

2,5 kg mindre att bära med sig i väskan är varmt välkommet, med tanke på allt annat skit man släpar med sig, som matlådor böcker, vattenflaskor, laddare, pennor och dylikt. Bara för att jag klarade av släpade omkring på över 20 kg utrustning varje dag i lumpen, betyder inte att jag har hade sagt nej till möjligheten att få minska på det. Man är ju bekväm

Permalänk
Datavetare

Man undrar lite hur ultrabook kan vara en besvikelse redan då den riktiga ultrabooken inte kommer innan Haswell... Om man i stället tittar på MBA look-a-likes så finns ju den bara en enda vettiga konkurrenten, Asus UX21/UX31, och den är inte tillgänglig för köp ännu. Alla andra "ultrabooks" är diskvalificerade på material (plast) och skärm (vem f-n- nöjer sig med 1366x768 på en 13" laptop för 10k????).

Personligen blir det köp av ultrabook direkt när de "riktiga" varianterna kommer. Har inget problem att betala >10k för att få lite extra finesser på den heller då jag använder min dator extremt mycket.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Dem flesta har väl redan en bärbar som räcker gott och väl. Sen är det väl en fördel om dessa ultrabooks kostar lite mindre än som en ny mackbook air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sedan är det så att så länge de är lika billiga (dock dyra då insidan och mjukvaran inte är lika bra som Appple's dito) som MacBook Pro/MacBook Air datorer så kommer folk fortsätta att välja Apple's dito!:)^^

Eller så köper man en vanlig laptop för 5000kr mindre med dubbla prestandan och så får man att bättre OS med, så enkelt kan det va om man inte envisas med apple produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Och vi som vill ha en slimmad dator med bra prestanda som inte ska vara en fruktdator tilltalas av Ultrabooks. Så det finns definitivt en marknad. Men antagligen lite för sent för PC-marknaden har troligtvis tappat många köpare till Apple.

Hur har egentligen de andra ultrabooksen bättre prestanda?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Eller så köper man en vanlig laptop för 5000kr mindre med dubbla prestandan och så får man att bättre OS med, så enkelt kan det va om man inte envisas med apple produkter

Bästa forumkollega!:) Det är så enkelt så som du beskriver det i teorin, men olyckligtvis och beklagligtvis är det sällan, ja för att inte säga så enkelt i praktiken, vilket gör att man bör välja Apple's produkter för att få: "så enkelt kan det vara"-känslan då Apple's produkter just Works Out of The Box!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Har en stationär speldator och en 11.6" macbook air. använder MBAn hela tiden, den stationära har inte ens varit inpluggad i väggen på minst 2-3 veckor nu (får se när D3 kommer).

Ingen fanboy av OSX, tycker det är rätt sak samma på en laptop i alla fall. Dock är jag mycket förtjust i hur bekväm MBA är att jobba med. Man kan ta med den överallt och trackpaden med lite tweaks (lite gestures å sånt) blir lika bekväm att använda som en mus för allt annat än spel. Den ser dessutom väldigt trevlig ut.

Enda jag inte diggar med den e den breda bezeln kring skärmen. hade varit trevligt om de kunnat klämma in en större skärm på något vänster.

Anyhow, bärbara datorer ska vara bärbara. Tror folk kommer att komma på det med allt eftersom fler ser dessa ultralätta laptops och priserna går ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Sluta trolla. Inte första gången du gör det..
Blanda inte in subjektiva åsikter som fakta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk

Trist att de inte fick till tangentbord och styrplattan 100%. Det är de absolut mest väsentliga delarna i en bärbär dator - oavsett om det nu är en ultrabook eller ej. Det är ju de grejerna man interagerar med maskinen allra mest med, liksom. Ja, och skärmen då. Väntar fortfarande på att det ska komma nån annan tillverkare än Apple som fattar det. I valet mellan den här och en MBA skulle jag ta MBA bara på grund av styrplattan.
OS X eller Win 7 spelar egentligen mindre roll för mej - även om jag föredrar OS X - men styrplattan *måste* vara perfekt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!