BF3 FPS-drops hela tiden @ GTX 460 SLi

Permalänk
Medlem

Kör samma som du, dock lite överklockat. Kär allt på high föra att få en skönare fps

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Kör samma som du, dock lite överklockat. Kär allt på high föra att få en skönare fps

Det skulle jag med göra om det inte vore för att jag får dropps på vilken inställning jag än kör :/

Permalänk

Förlåt för att jag skriver så många inlägg efter varandra, men jag har nu varit inne i bios och ändrat min klockfrekvens på ramminnena till 1600mhz, då 2000mhz inte fanns och jag vågade inte sätta den på 2100mhz.
Jag har även satt timmings till de som OCZ sa på sin sida, men nu kvarstår ett problem; vågar jag sätta volten på ramminnena till 1,65?
Här står det att ramminnen ska klara detta:
http://www.ocztechnology.com/ocz-ddr3-pc3-16000-gold-low-volt...
Kan detta skada mina ramminnen? Eftersom att det står på OCZ:s sida att detta ska vara ok så borde det väll vara det, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Jag hittade nu information på OCZ:s hemsida. Där står det att jag ska ha dessa timmings:

CL 10-10-10-30 (CAS-TRCD-TRP-TRAS)
1.65 Volts

Vad jag har förstått så kan för mycket volt skada ramminnena, men hur är det med timmingsen? Jag funderar på om jag skulle ta och ändra mina timmings, men lämna volten på det den står på nu(Vilket jag skulle gissa på är 1,5 volt).

Låter detta som en dålig idé?

Ja, den idén är inge vidare. Om dina minnen är spcificerade för 1.65 v så är det inga problem att köra dom i det. Vilka timing som minnena klarar beror ju också på vilken hastighet dom hår i. Låt timings stå på auto, dra upp volten till 1.65, och hastigheten till 1333. Borde funka stabilt då.

EDIT: kolla OCZ hemsidan, och skulle gissa på att dom fått släppa lite på timings för att minnena ska klara 2000mhz, I 1600 mhz tror jag inte dom behöver ha så högt som cl 10 dock, men det kan man experimentera med sen. 1.65v ska dom ha iaf.

EDIT 2: Såg också att du hade nån form av auto-överklockning igång. Stäng av de så länge, för att utesluta problem. Jag är alltid lite skeptisk till alla dessa auto-överklockningsfunktioner, man vet aldrig vad dom hittar på. Dessutom så är säkert turbo igång samtidigt, och då kan det hända riktigt roliga saker.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ja, den idén är inge vidare. Om dina minnen är spcificerade för 1.65 v så är det inga problem att köra dom i det. Vilka timing som minnena klarar beror ju också på vilken hastighet dom hår i. Låt timings stå på auto, dra upp volten till 1.65, och hastigheten till 1333. Borde funka stabilt då.

EDIT: kolla OCZ hemsidan, och skulle gissa på att dom fått släppa lite på timings för att minnena ska klara 2000mhz, I 1600 mhz tror jag inte dom behöver ha så högt som cl 10 dock, men det kan man experimentera med sen. 1.65v ska dom ha iaf.

EDIT 2: Såg också att du hade nån form av auto-överklockning igång. Stäng av de så länge, för att utesluta problem. Jag är alltid lite skeptisk till alla dessa auto-överklockningsfunktioner, man vet aldrig vad dom hittar på. Dessutom så är säkert turbo igång samtidigt, och då kan det hända riktigt roliga saker.

Nu har jag varit i bios och pillat lite. Först ändrade jag klocken till 1333mhz och med de timmingsen som stod på hemsidan. Det fungerade. Sedan så ändrade jag klocken till 1600mhz, och det fungerade det med. Jag läste lite vad timmings gör, och kom fram till att lägre timmings är bättre, men man kan fortfarande inte använde för lite(?). Så jag satte timmingsen, från de som stod på sidan, till auto istället. Och gissa vad, då ville datorn inte boota. Så jag gick in i bios och satt de som stod på sidan.

Nu sitter jag med original volt, som jag gjort hela tiden, med de timmingsen som stod på hemsidan och 1600mhz.
Hade den failade booten med volten att göra tro? För man tycker ju att bios borde kunna ställa in timmingsen olika beroende på vilken klock man kör ramminnena i? Vad jag kunde se så tog det exakt samma timmings vilken klock jag än valde.
Ska in i bios och testa 1,65 volt och se vad som händer, på 1600mhz då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Nu har jag varit i bios och pillat lite. Först ändrade jag klocken till 1333mhz och med de timmingsen som stod på hemsidan. Det fungerade. Sedan så ändrade jag klocken till 1600mhz, och det fungerade det med. Jag läste lite vad timmings gör, och kom fram till att lägre timmings är bättre, men man kan fortfarande inte använde för lite(?). Så jag satte timmingsen, från de som stod på sidan, till auto istället. Och gissa vad, då ville datorn inte boota. Så jag gick in i bios och satt de som stod på sidan.

Nu sitter jag med original volt, som jag gjort hela tiden, med de timmingsen som stod på hemsidan och 1600mhz.
Hade den failade booten med volten att göra tro? För man tycker ju att bios borde kunna ställa in timmingsen olika beroende på vilken klock man kör ramminnena i? Vad jag kunde se så tog det exakt samma timmings vilken klock jag än valde.
Ska in i bios och testa 1,65 volt och se vad som händer, på 1600mhz då.

De där kan skilja från moderkort till moderkort. Det är inte säkert den känner av vilka timings dina minnen borde ha på när den står på auto, kan dessutom vara nån överklockningsfunktion som spökar där. Men du kan lugnt köra dom på inställningarna från OCZ:S hemsida, prestandaskillnaden mellan CL9, 10, eller 8 är försumbar. Sen tror jag inte minnena klarar lika låga timings vid 1.5v som vid 1.65.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk

De där kan skilja från moderkort till moderkort. Det är inte säkert den känner av vilka timings dina minnen borde ha på när den står på auto, kan dessutom vara nån överklockningsfunktion som spökar där. Men du kan lugnt köra dom på inställningarna från OCZ:S hemsida, prestandaskillnaden mellan CL9, 10, eller 8 är försumbar. Sen tror jag inte minnena klarar lika låga timings vid 1.5v som vid 1.65.

Satte volten till 1.65 och timmingsen till auto, samt klockfrekvensen till 1333mhz. Startade BF3 och fick exakt samma lagg som jag alltid får :/
Jag ska spela in en video imorgon med två skärmar, en med msi afterburner på och en med bf3 på. Det här hoppandet i usage kan väll inte vara normalt?

Permalänk
Medlem

Tittade snabbt på ditt system.. Kan det inte va din cpu som flaskar ?? 3.0 ghz är inte direkt mycket.. överklocka den !

Permalänk
Skrivet av hackeron:

Tittade snabbt på ditt system.. Kan det inte va din cpu som flaskar ?? 3.0 ghz är inte direkt mycket.. överklocka den !

Har en Corsair h60 vattenkylare för processorn. Jag idlar i 35 - 40 utan HT och i load ligger jag på runt 60-70. Jag ska nog plocka bort den och applicera ny kylpasta då jag tror att jag gjorde det lite ojämnt sist. Kärnorna går nämligen som en trappa där den 4:e kärnan är ca 5-8 grader kallare än den 1:a.

Men i alla fall, vad tror du jag kan få upp processorn i och fortfarande hålla den stabil? Har aldrig överklockat förut så jag är väldigt nervös över jag kommer att jag kanske kommer förstöra den :S

EDIT: Skulle kunna köpa en till Scythe 1850rpm fläkt och köra PnP på h60:n. Just nu har jag endast en fläkt på den som blåser inåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Här är ett exempel på hur afterburner ser ut när jag sitter och spelar och laggar. Det sista ni ser i grafen är i menyn, och där laggar det alltid, men bry er inte om den delen. Det är ungefär från början och till 3/4 delar som är intressant:
http://i550.photobucket.com/albums/ii427/arebokert/Namnls-1.p...

Och nej, jag har inte alltid afterburner på, och jag kör inte i window mode för tillfället. Det blir bara så när man tabbar ner.

Stäng av afterburner.... punkbuster tycker inte om den. Samt upp datera PB, vi fick en server update så det kan va bra

Visa signatur

AMD - Ryzen 5800x | ASRock - Pro4, X570M | G.Skill - Trident Z Neo 4x8GB | Powercolor RX 6700 XT Red Devil 12GB | WD BLACK SN750 NVMe M.2, 1 TB | Corsair - RM 750X Psu | Antec - P120 Crystal | 4x140mm | Cooler Master ML360R push/pull

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Nej hans cpu räcker, jag har samma o kör CF på high/ultra funkar fint. O börja inte pula med cpu när det e gpu som behöver hjälp.... kyl den mer om ngt.

Visa signatur

AMD - Ryzen 5800x | ASRock - Pro4, X570M | G.Skill - Trident Z Neo 4x8GB | Powercolor RX 6700 XT Red Devil 12GB | WD BLACK SN750 NVMe M.2, 1 TB | Corsair - RM 750X Psu | Antec - P120 Crystal | 4x140mm | Cooler Master ML360R push/pull

Permalänk
Skrivet av Chill-IV:

Stäng av afterburner.... punkbuster tycker inte om den. Samt upp datera PB, vi fick en server update så det kan va bra

Jag har redan uppdaterat punkbuster manuellt, och afterburner kör jag inte hela tiden. Jag har bara haft det igång två gånger, en gång för att se droppsen och en gång för att ta screenshot och lägga upp här ^^
Det laggar lika mycket med eller utan afterburner :/

Permalänk
Medlem

Låter verkligen skummt. Hur varma blir dina grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skriver här då jag har exakt samma problem som dig, en chansing men testa att dra ned volten lite?

Permalänk

Låter verkligen skummt. Hur varma blir dina grafikkort?

I load så ligger de på runt 60 till 75 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

I load så ligger de på runt 60 till 75 grader.

Skickades från m.sweclockers.com

Börjar ta slut på förslag nu känner jag. Kanske dax att prova att installera om spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du som sagts tidigare i tråden avaktiverat ljudkortet i bios?

Har likadant moderkort som dig dock har jag "bara" en i7 930 och ett GTX 460 1GB.
Moderkortet har ju XMP-profiler för minnena och för mina Corsair funkar det perfekt. Kör dock ingen överklockning på minnena då det inte märks i spel.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2082618

Det enda jag har märkt av är rubberbanding å det är på caspian borders mest, tror faktiskt det var ryska servrar också.

Samt jag använder också MSI Afterburner och det har ännu inte krockat med PB.

Om inget funkar så antar jag en ominstallation av Windows är ett sista försök.

Sen ser jag något som jag hade problem med å det var windows desktop gadgets. Fick lagg å frysningar å skit å när jag tog bort alla gadgets så försvann det så numera är mitt "skrivbord" helt rent inte ens en ikon.

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Har du som sagts tidigare i tråden avaktiverat ljudkortet i bios?

Har likadant moderkort som dig dock har jag "bara" en i7 930 och ett GTX 460 1GB.
Moderkortet har ju XMP-profiler för minnena och för mina Corsair funkar det perfekt. Kör dock ingen överklockning på minnena då det inte märks i spel.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2082618

Det enda jag har märkt av är rubberbanding å det är på caspian borders mest, tror faktiskt det var ryska servrar också.

Samt jag använder också MSI Afterburner och det har ännu inte krockat med PB.

Om inget funkar så antar jag en ominstallation av Windows är ett sista försök.

Sen ser jag något som jag hade problem med å det var windows desktop gadgets. Fick lagg å frysningar å skit å när jag tog bort alla gadgets så försvann det så numera är mitt "skrivbord" helt rent inte ens en ikon.

Jag såg att du använder ett grafikkort? För det konstiga är att när jag använder ett grafikkort så ligger jag på runt 30-40 fps på ultra, och det är stadigt dessutom. Det är när jag kör SLi som jag får drops :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av potatis mos:

jag har haft liknande problem på bc2 och bf3 ..fast då fastnar allt helt och hållet och gör ifrån sig ett ljud tills jag drar ur kabeln eller trycker på reset... Det problemet löste jag med att använda ett usb ljudkort..Moderkortets ljudkort och PB gillar inte varandra..... Testa köra på icka PB servar

Sitter också här med ett usb ljudkort och en dator som inte fryser sig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Sitter också här med ett usb ljudkort och en dator som inte fryser sig längre.

BC2 är ju sjukt på det sättet, det tillåter mig inte att överklocka alls. Vet inte varför, allt annat e stabilt OCCT, alla andra spel, furmark m.m. Men bc2 börjar krångla om ja går över 3.5ghz...fast temp är ok osv.

Visa signatur

Permalänk

Grabbar... Jag tror mitt problem är borta!
Jag vet ej hur, men detta kommer låta väldigt sjukt. Jag lånade brorsans skärm, som kör 1920x1080 i resolution, och gissa vad? Inga drops alls! Jag kan inte fatta hur jag kan få bättre prestanda av att hoppa från 1280x1024 till 1920x1080.
Det ända jag gjorde var att byta resolution och sätta allt på ultra med 2x AA och allting flyter på galant! Jag hade dessutom mitt mest inlevelsefulla BF3 game sedan jag köpte det och jag måste bara säga att det är underbart
Någon kommer säkert säga att SLi skalar bättre på hög resolution, men i detta fall så tror jag inte att det är det som förbättrade min situation. BF3 är ju så pass krävande vilken resolution man än kör på. Det är dock som sagt väldigt sjukt att högre resolution, när mina graikkort redan var maxxade till 100%, löste mitt problem.
Just nu kör jag alltså allting i ultra, 1920x1080 och 2x AA, detta med 2 stycken 460 och det rullar på i en avg fps på 60-70. Ingen afterburner, inga skrivbords gadgets och otroligt nog med Hyper-Threading påslaget.

Jag tackar alla som ville hjälpa till och jag hoppas att denna tråd kan vara till hjälp för någon annan där ute med liknande problem!

MVH Erik

Permalänk
Medlem

Trevligt att det löste sig. Kanske är så att CPU:n avlastas mer när du kör i högre upplösning Enda förklaringen ja kan komma på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av arebokert:

Jag vet ej hur, men detta kommer låta väldigt sjukt. Jag lånade brorsans skärm, som kör 1920x1080 i resolution, och gissa vad? Inga drops alls! Jag kan inte fatta hur jag kan få bättre prestanda av att hoppa från 1280x1024 till 1920x1080.
Det ända jag gjorde var att byta resolution och sätta allt på ultra med 2x AA och allting flyter på galant! Jag hade dessutom mitt mest inlevelsefulla BF3 game sedan jag köpte det och jag måste bara säga att det är underbart
Någon kommer säkert säga att SLi skalar bättre på hög resolution, men i detta fall så tror jag inte att det är det som förbättrade min situation. BF3 är ju så pass krävande vilken resolution man än kör på. Det är dock som sagt väldigt sjukt att högre resolution, när mina graikkort redan var maxxade till 100%, löste mitt problem.
Just nu kör jag alltså allting i ultra, 1920x1080 och 2x AA, detta med 2 stycken 460 och det rullar på i en avg fps på 60-70. Ingen afterburner, inga skrivbords gadgets och otroligt nog med Hyper-Threading påslaget.

Jag tackar alla som ville hjälpa till och jag hoppas att denna tråd kan vara till hjälp för någon annan där ute med liknande problem!

MVH Erik

Skönt att det löste sig till slut
Jag kör också HT på utan problem

Permalänk
Master of Overkill

jag köra med mina 580 tri sli 1.5 gig minne med 3x 120hz och jag dropar inte i FPS ( ofc jag dropar från typ 120 till 80 ibland om jag spelar maxat , jag spelar inte med AA och MSXA så)

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kan omöjligt ge dig lagg... möjligtvis så kan det hacka för dig.. stäng av AA till att börja med

Jag tycker du ska kolla upp din uppkoppling om det laggar för dig tbh

Permalänk
Skrivet av add9400:

Disabla hyperthreading i bios, hjälper EN HEL DEL. (finns endast på intels nyaste procesorrer.

HyperThreading har existerat ända sedan Pentium 4 och är inget helt nytt.

Permalänk
Medlem

Jag har 2 gigabyte gtx 560 ti ooch när ja aktiverar sli så får ja typ felmedelande när ja ska spela eller kolla youtube videos. Ovh då får jag ett medelande i nedre högra hörnet: Nvidia drivrutinerna svrade inte.....

¨ågon som kan lösning på detta?

Visa signatur

Cooler Master Haf X // Intel I7 2600k // 2x Gtx 560 ti oc SLI // 16gb ddr3 Corsair Vengeance // Ocz 120gb ssd // Ocz 1250w psu // Cpu kylare Corsair H100 // Sabertooth P67

Permalänk

Farbror Chrille, som jag kallar mig själv, hade samma problem. Blev frustrerad och förbannad då datorn i sing åtminstone borde ha klarat det på low utan att klydda.
Såg en tråd när jag slösurfade på swec att det hade med ljudkortet att göra, köpte ett stx (Tror vilket som helst går bra) och nu funkar det prima!
Köp ett ljudkort för några hundralappar och se om det löser problemet, gör det inte det så lämna tillbaka kortet=)

Hoppas det löst sig. Har inte läst alla trådar.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av arebokert:

Jag och många andra har sagt till dej flera gånger att köra på högre upplösning och inställningar för att låta grafikkortet arbeta istället för processorn. Men du verkar ju inte läsa vad folk säger till dej.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Jag och många andra har sagt till dej flera gånger att köra på högre upplösning och inställningar för att låta grafikkortet arbeta istället för processorn. Men du verkar ju inte läsa vad folk säger till dej.

Jag kan garantera att jag har läst alla inlägg, då jag inte ser någon anledning att inte ta del av alla svar. Jag må ha missförstått några medelanden, eventuellt skummat igenom dem för snabbt och jag är i så fall ledsen för det. Under tiden jag fick svar här hade jag dock ej möjlighet att byta skärm, och var då begränsad till min upplösning på 1280x1024.

Men som sagt, jag beklagar om du kände dig förolämpad när jag trodde mig ha kommit på lösningen själv :/