Permalänk
Medlem

SSD till macbook pro

Hej har en 13" macbook pro "tidig 2011" och tänkte sätta in en SSD, fungerar vilken 2.5" SSD som helst, eller är det något jag måste tänka på?

Permalänk
Medlem

SSD är som SATA HD men mer avancerad och snabbre. kolla att du har stöd i bios för den sen att den får plats storleken på SSD avgör plånboken
Kan vara en fördel att googla lite om vilka SSD andra har stoppat i mackbook .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ska göra samma sak (även om jag sitter på 15") och tänkte sätta in en SSD idag.
Googlat lite och det finns en del som fungerar, men eftersom den lokala butiken har OCZ Vertex3 blir det att dunka i en sån.

Ska försöka återkomma senare med lite info.

Permalänk

Jag har en Corsair-SSD i min MBP (mid 2010). Funkar alldeles galant.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Intels SSD diskar då de enligt min erfarenhet är stabila. (De Intel diskar med Intels egna controller då givetvis). Har viarit lite si och så med Sandforce basera enheter vilekt gjort att jag håller mig till Intel i fortsättningen.

För alla som ska byta till SSD under OSX, använd denna guide för att aktivera TRIM:
http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/

Ett par enkla kommandon i terminalen och så är det klart.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har en OCZ Vertex 2 E SSD i min MBP (mid 2010). Funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk

Det mesta fungerar bra men vill man vara säker så är Intels diskar stabilast(finns mätningar på det) samt att det inte ska vara några problem att få OS X att lira med dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jckssn:

Ska göra samma sak (även om jag sitter på 15") och tänkte sätta in en SSD idag.
Googlat lite och det finns en del som fungerar, men eftersom den lokala butiken har OCZ Vertex3 blir det att dunka i en sån.

Ska försöka återkomma senare med lite info.

Tänk på att det bara är SATA2 i MBP, så du kommer bli rätt så begränsad vad gäller prestanda.

Edit: ofc så vart det en bumpad tråd ... -.-

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Tänk på att det bara är SATA2 i MBP, så du kommer bli rätt så begränsad vad gäller prestanda.

Edit: ofc så vart det en bumpad tråd ... -.-

Man har SATA3/6,0Gbit i MBP 13" 2011!

Permalänk
Skrivet av nmc:

Man har SATA3/6,0Gbit i MBP 13" 2011!

Vad jag har hört så är det 6,0 Gbit i 2011 års modeller. Däremot så hörde jag något om att om man vill ersätta CD-läsaren med en ssd så bör man sätta SSD:n där den gamla hårdisken satt eftersom eftersom det är lägre hastighet på sata där CD-läsaren sitter.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Man har SATA3/6,0Gbit i MBP 13" 2011!

Åh fan. Apple on top of it's game!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Åh fan. Apple on top of it's game!

Som skrivet tidigare har jag SATA3, däremot cd-läsaren har SATA2 för dom som vill byta den mot en HDD.

Vertex3-disken fungerar klockrent, ångrar mig dock som fan att jag inte köpte en 240gb när jag ändå köpte disk.
Med bootcamp blir det rätt snålt med mindre. Får se om jag inte uppgraderar...