Speldator BF3 i ultra 2560x1440 - funkar detta? 3-way SLi 580

Permalänk
Medlem

Speldator BF3 i ultra 2560x1440 - funkar detta? 3-way SLi 580

Har plockat ihop ett förslag, kan detta funka? http://www.inet.se/kundvagn/visa/1107786/2011-11-11

Vill kunna köra BF3 och SWTOR i Ultra eller motsvarande högsta grafikinställningar. Kommer även köra PS-redigering av tunga RAW-filer.

Permalänk
Medlem

Det ser ganska bra ut, hade kunnat tipps om lite andra delar hit och dit om du inte hade kört montering och allting från inet; men adapter finns väl med till ssd-disken?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Hej! Skulle ta ett par CL8 eller CL7 ramminnen.. Sen inte det nätagget då det har extremt korta sladdar, skulle ta ett silverstone 12000w gold... Sen tycker jag det är ovärt med dom korten, skulle själv gå på en 6990+ en 6970 eller två 6990 biligare... Sen skulle ja nog ta 2/3 msi gtx 580 med 3gb har för mig jag läste kylaren är mindre där... Men det blir väldigt trångt med sånna kort i 3way sli... Kanske ska kolla på evga 3GB med referenskylare?

Edit: skulle gå på något liknade det här... http://www.inet.se/kundvagn/visa/1106121/2011-11-10 sen i värsta fall kan du köpa till en 6970 i sista PCI sloten, sen ja adapter för SSD ska ingå, vet inte hur detär med adata därför skulle jag ta en corsair;) men är för jag är nöjd med dom:-)
Glömde montering

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Plockar bort monteringskitet. Tack för det tipset!

Ja, funderade på att bygga ihop det själv (mitt första jobb för 15 år sedan var att bygga datorer, visst det har väl hänt en del men jag har knappast tummen mitt i handen) samtidigt är jag lite lat och orkar inte med delar som är DOA etc.

Men, om man skulle bygga själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Hej! Skulle ta ett par CL8 eller CL7 ramminnen.. Sen inte det nätagget då det har extremt korta sladdar, skulle ta ett silverstone 12000w gold... Sen tycker jag det är ovärt med dom korten, skulle själv gå på en 6990+ en 6970 eller två 6990 biligare... Sen skulle ja nog ta 2/3 msi gtx 580 med 3gb har för mig jag läste kylaren är mindre där... Men det blir väldigt trångt med sånna kort i 3way sli... Kanske ska kolla på evga 3GB med referenskylare?

Okej, tack för bra tips. Skall kolla lite och återkommer!

Permalänk

Ojj kom på att tror inte att en h100 passar.,. Kom ihåg den här datorn kommer att låta en hel del... Med alla fläktar och så:)
Sen att köpa till en annan hdd då det är så himlans dyra nu...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Såhär då? Lite mer prisvärt kanske. Fixar detta BF3 med Ultra i 2560x1440? D.v.s minst 60FPS?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108060/2011-11-11

Helt okej att det låter en del. Har eget spelrum som sambon inte hänger i så mycket samt att jag alltid kör med lurar.

Ursäkta mina daterade kunskaper, vad är h100?

Edit: Jaja, den större kylaren, kikade på den men misstänkte att det blev svårt med passformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Såhär då? Lite mer prisvärt kanske. Fixar detta BF3 med Ultra i 2560x1440? D.v.s minst 60FPS?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108060/2011-11-11

jag skulle ta 580 istället. Bättre kylare och 3gb vram istället för 2gb. Och det går inte med 2st 6990. Du kan ta en 6990 med en 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

jag skulle ta 580 istället. Bättre kylare och 3gb vram istället för 2gb. Och det går inte med 2st 6990. Du kan ta en 6990 med en 6970

Okej, inte två 6990, då lärde jag mig det.

Men verkar vara bra tips att leta 580 kort med kylare som inte bygger lika mycket då?

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Såhär då? Lite mer prisvärt kanske. Fixar detta BF3 med Ultra i 2560x1440? D.v.s minst 60FPS?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108060/2011-11-11

Helt okej att det låter en del. Har eget spelrum som sambon inte hänger i så mycket samt att jag alltid kör med lurar.

Ursäkta mina daterade kunskaper, vad är h100?

Edit: Jaja, den större kylaren, kikade på den men misstänkte att det blev svårt med passformen.

Ser fint ut!:-) enda är att jag inte tycker är värt är moderkortet, antingen att gå på ett asrock gen3 extreme7 , sen för dom pengarna att köra på ett ljudkort för 1000-1400kr, så du får maximal upplevelse i spel, ett ljudkort ger så extremt mycket!:-) absolut värt,
Sen tror jag inte 2,5 adapter behövs till den SSD, när du köper så fråga dom då! Dom har grym kundservice. Sen 2-4 fläktar på sidan och kanske en fläktkontroll? Skulle rekomenderar ett par 1850rpm fläktar:-)
Edit: eller ett par airpenetrtor, som har ett lägre luftflöde men har som en "luftstråle" som är riktigt bra vid grafikkort eller om du vill kyla vissa speciella komponenter:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av muki91:

jag skulle ta 580 istället. Bättre kylare och 3gb vram istället för 2gb. Och det går inte med 2st 6990. Du kan ta en 6990 med en 6970

Har aldrig hört att det inte går...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Ser fint ut!:-) enda är att jag inte tycker är värt är moderkortet, antingen att gå på ett asrock gen3 extreme7 , sen för dom pengarna att köra på ett ljudkort för 1000-1400kr, så du får maximal upplevelse i spel, ett ljudkort ger så extremt mycket!:-) absolut värt,
Sen tror jag inte 2,5 adapter behövs till den SSD, när du köper så fråga dom då! Dom har grym kundservice. Sen 2-4 fläktar på sidan och kanske en fläktkontroll? Skulle rekomenderar ett par 1850rpm fläktar:-)
Edit: eller ett par airpenetrtor, som har ett lägre luftflöde men har som en "luftstråle" som är riktigt bra vid grafikkort eller om du vill kyla vissa speciella komponenter:)

Att jag valde det moderkortet var egentligen mest för att det fått bra recensioner samt att det verkade enkelt att överklocka på, Men asrock gen3 extreme7 verkar ju bra det också.

Är det värt att lägga pengar på ljudkort även om jag bara lirar med lurar?

Ja, är nog smart med en fläktkontroll också till alla fläktar som behövs.

Permalänk
Medlem

Moderkortet passar inte i chassit, de tar inte e-atx..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Moderkortet passar inte i chassit, de tar inte e-atx..

Ah! Just, kikar på ett annat!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1108827/2011-11-11

Just nu är detta ett spår.

Men, frågor som kvarstår är:

1. Skall jag satsta på ett Asrock gen3 Extreme 7 och lägga pengar på ett ljudkort istället? Isf vilket?
2. 3-way SLI 580 gtx eller 2 st 6990 (som lite googlingar ändå säger att man kan köra) ? Just nu verkar inte BF3 lira så bra med 4GPU:s som man får med 6990?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Har aldrig hört att det inte går...

Har dubbelkollat. Det funkar, däremot verkar det vara lite småstrul just nu med quad GPU i BF3, men det måste väl lösa sig?

Permalänk

I bf3 ska det klara Quad gpu men du får inte ut något mycket av den fjärde kärnan, men mer fratidssäkert är ett kort ju;) men om du köper ett riktigt stort moderkort så kanske det är bättre med 3way sli 580 3Gb... Tror dom tar CF 6990, men lister ju några 1000mer:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Tycker det moderkortet är overkill... Men men kör på det om du vill:-) skulle säga Ett http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx som är riktigt grymt, finns biligare om du vill spara pengarna

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Att jag valde det moderkortet var egentligen mest för att det fått bra recensioner samt att det verkade enkelt att överklocka på, Men asrock gen3 extreme7 verkar ju bra det också.

Är det värt att lägga pengar på ljudkort även om jag bara lirar med lurar?

Ja, är nog smart med en fläktkontroll också till alla fläktar som behövs.

Ja det är nästan ett måste tycker jag med ett ljudkort med headset ifall du ska köra på Max, blir inte kul och köra Maxat men ha dåligt ljud... Man tycker det är bra med "Orginal" men om du kör med ett ljudkort vill du aldrig byta tillbaka:)

Edit: kanske ska kolla på ett jag x chassi eller ett silverstone? Riktigt bra

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

ja, har kikat lite på silverstone, ser bra ut. Okej, får sikta på ett ljudkort också.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tycker inte 700D passar så bra för luftkylning, kanske ska kika på Raven?

Permalänk

Jag har ett raven 03, är riktigt nöjd:-) grym luftflöde, fast har också ett par 3000rpm fläktar i fronten xD men var grymt innan med

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Eller vänta på 2700k och kör på den;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

har jag missat ngt elr ska du ha hela datorn på 120Gb ssd?

Permalänk
Medlem

Okej, kikar på Raven. Nej, hehe, ska köra lagring på vanliga sata, men kom på att jag kan lika gärna flytta över den 1tb jag har i nuvarande burken och sen vänta lite. Diskpriserna är ju lite högre än normalt nu.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Eller vänta på 2700k och kör på den;)

Haha.. Men däremot funderar jag på om jag inte skall köra en 2500K eftersom jag ändå inte har nytta av HT i BF3.

Permalänk

Men du skulle väll redigera? Då behövs nog en 2600k?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Men du skulle väll redigera? Då behövs nog en 2600k?

Ja iofs, kommer köra en hel del PS.