Datorn fryser och Windows reparation funkar inte

Permalänk
Medlem

Datorn fryser och Windows reparation funkar inte

Okej det är så här att när jag satt och spelade WoW och pratade i skype så frös min dator, jag höll då in knappen där man sätter på datorn så den skulle stängas av. När jag väl sätter på datorn så börjar den frysa nästan hela tiden då var jag tvungen att stänga av den på knappen igen. Nästa gång jag startade datorn så kom det upp Windows repair eller starta windows i ett normalt läge, så jag klickade på windows repair. När datorn väl hade börjat repaira så frös den igen. När jag sen hade stängt av den och skulle sätta på den så svarar inte skärmen ( alltså den är helt svart ).
Datorn är på men skärmen startar inte någon gång under start progressen.

Om ni vet vad som skulle kunna vara felet så skulle det vara asskyst om ni hjälpte mig ;).
Tack .

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att inte grafik kort eller ram minnen sitter löst? prova och ta ur och sätt i dom igen, kanske det är felet.

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk

Var nästan likadant för mig fast jag spelade BF3, Min hårddisk hade krashat

Permalänk

Blir jag först med att gissa på värmeproblem? Jag brukar ta starta Windows normalt när det där kommer upp, brukar inte behöva reparera något.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Har du kollat så att inte grafik kort eller ram minnen sitter löst? prova och ta ur och sätt i dom igen, kanske det är felet.

Jag har kollat Ram minnena, jag ska kolla ifall det är grafikkorten som sitter lite löst, men tack för tipset Hoppas det fungerar nu isåfall tackar jag di så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Blir jag först med att gissa på värmeproblem? Jag brukar ta starta Windows normalt när det där kommer upp, brukar inte behöva reparera något.

Jag tror inte att det är värme problem för jag har det överdrivet svalt där jag sitter och det brukar vara ca 10 c här där jag sitter dessutom har jag 1 fläkt till proccesorn och grafikkortet.

Permalänk

jag gissar på hddn

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 400R | ASUS P8Z68-V PRO | i5-2500K | | Noctua NH-C12P SE14 | DDR3 1600MHz 8GB | Corsair HX 650W | Gainward GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem

Går det att göra något åt det?

Skrivet av barbafarsan:

jag gissar på hddn

Hur vet jag om det är det, och hur gör jag för att fixa det?

Permalänk
Medlem

Rensa den, hade samma problem för ett par år sedan, det visade sig att chassit och all min hårdvara hade samlat på sig mycket damm under 3 år (var en total okunnig person under den tiden) så titta iaf, att du har ett rent chassi med ren hårdvara

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IFrag:

Jag tror inte att det är värme problem för jag har det överdrivet svalt där jag sitter och det brukar vara ca 10 c här där jag sitter dessutom har jag 1 fläkt till proccesorn och grafikkortet.

10grader? Inte konstigt att datorn fryser!! ha ha ha

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

What the...

On topic:

Testa att dra ur strömsladden en stund.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueson:

Rensa den, hade samma problem för ett par år sedan, det visade sig att chassit och all min hårdvara hade samlat på sig mycket damm under 3 år (var en total okunnig person under den tiden) så titta iaf, att du har ett rent chassi med ren hårdvara

Nepp, det var inget damm.

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

hahahhahahahha, kvällens garv

Permalänk
Medlem

Ett tickande ljud från hårddisken ?
Eller konstiga ljud typ..
Schysst tror jag det stavas..
Sen starta alltid först i normalt läge,om du inte vet med dig du installerat nåt som kan ställa till det..
Enklaste jobbiga sättet e å installera windows igen..
Köp en ssd i fall du installerar om,förutsättning Win 7 64 bit...
Med bara op på..

CPU:AMD PH.II 970 x4 3,5 ghz :Artic cooling kyler MB: GA-790 XTA-ud 4 RAM: Corsair XMS3 8 GB 1333MHz SSD:Corsair Force Series 60 GB HDD: Western Digital 500 GB/300 GB
GFX: XFX 6870 CHASSI: Antec 1200 PSU: Corsair HX 620W
Ljud:Creative X-Fi Fatal1ty 7.1 Speakers: AddOn A-510 MONITOR: BenQ G2222HDL 21.5" LED OS: Windows 7 Pro 64Bit

Permalänk
Medlem

Men skärmen,tja dvi kabelen,grafikkortet..
Testa skärmen i annan dator..
Hade problem med skärmen med att Ati 1800 kort..
Koppla in min gammla crt skärm och bilden kom..
Koppla om till lcd skärmen å si det funka..
Troligtvis uppstarts problem med skärmen som låg i grafikkortet..
Fick göra så tills Ati's X800 kort sattes i..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Ett tickande ljud från hårddisken ?
Eller konstiga ljud typ..
Schysst tror jag det stavas..
Sen starta alltid först i normalt läge,om du inte vet med dig du installerat nåt som kan ställa till det..
Enklaste jobbiga sättet e å installera windows igen..
Köp en ssd i fall du installerar om,förutsättning Win 7 64 bit...
Med bara op på..

CPU:AMD PH.II 970 x4 3,5 ghz :Artic cooling kyler MB: GA-790 XTA-ud 4 RAM: Corsair XMS3 8 GB 1333MHz SSD:Corsair Force Series 60 GB HDD: Western Digital 500 GB/300 GB
GFX: XFX 6870 CHASSI: Antec 1200 PSU: Corsair HX 620W
Ljud:Creative X-Fi Fatal1ty 7.1 Speakers: AddOn A-510 MONITOR: BenQ G2222HDL 21.5" LED OS: Windows 7 Pro 64Bit

Hur ska jag kunna installera om (omformatera datorn) jag inte kan se något på skärmen, lixom den startar aldrig upp.
Dessutom har jag inga pipande ljud eller så, vad är ett SSD? Och op. Jag är lite dum som frågar, men vad är det?
Tack för hjälpen i allafall, ska försöka googla på det du har sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Men skärmen,tja dvi kabelen,grafikkortet..
Testa skärmen i annan dator..
Hade problem med skärmen med att Ati 1800 kort..
Koppla in min gammla crt skärm och bilden kom..
Koppla om till lcd skärmen å si det funka..
Troligtvis uppstarts problem med skärmen som låg i grafikkortet..
Fick göra så tills Ati's X800 kort sattes i..

Jag har redan testat ifall en annan dator skärm fungerar till datorn, men icke :I.

Permalänk
Medlem

Seriöst, du har ju inte ens skrivit vilken hårdvara du har i datorn. Inte heller vilket operativsystem. Ganska svårt att hjälpa dig då. Plita ner vad du har i och runt datorn... kan vara precis vad som helst.

OffTopic: Fryser du inte när fu har 10grader? Eller sitter du med overall på dig?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Seriöst, du har ju inte ens skrivit vilken hårdvara du har i datorn. Inte heller vilket operativsystem. Ganska svårt att hjälpa dig då. Plita ner vad du har i och runt datorn... kan vara precis vad som helst.

OffTopic: Fryser du inte när fu har 10grader? Eller sitter du med overall på dig?

Jag är inte så bra på datorer men, jag skulle kunna säga att jag har Windows 7 Ultimate, en AMD Proccesor (mest skit) 3GB ram och ett rätt okej bra grafikkort.
Moderkortet vet jag inte, datorn är okej bra eftersom jag ändå får upp i 60 fps när jag spelar spel så det är väl bra :).

OffTopic: Riktiga männ fryser inte ;), nej men mina ben dommnar efter ett tag, då drar jag och ställer mig vid brasan i typ 2 min.
Sen blir det att gå ner dit igen.
+ När jag spelar wow så blir det typ 20c där inne så då märker man inget :).

Permalänk
Testpilot

Ändrade din rubrik, tänk på att den ska beskriva vad din tråd handlar om.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

säker på att du har 3 gb ram eller är det 4 med 32-bitars windows?
En SSD är för övrigt en annorlunda typ av hårdisk, fast utan någon skiva, så den är snarare som ett stort minneskort.

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNothingness:

säker på att du har 3 gb ram eller är det 4 med 32-bitars windows?
En SSD är för övrigt en annorlunda typ av hårdisk, fast utan någon skiva, så den är snarare som ett stort minneskort.

Har 3GB ram, finns ett slot till för 1 gb kort till. Tack nu vet jag vad SSD står för

Permalänk
Medlem

Är det värt att skicka in den till supporten för 490kr?

Permalänk
Skrivet av IFrag:

Jag är inte så bra på datorer men, jag skulle kunna säga att jag har Windows 7 Ultimate, en AMD Proccesor (mest skit) 3GB ram och ett rätt okej bra grafikkort.
Moderkortet vet jag inte, datorn är okej bra eftersom jag ändå får upp i 60 fps när jag spelar spel så det är väl bra :).

OffTopic: Riktiga männ fryser inte ;), nej men mina ben dommnar efter ett tag, då drar jag och ställer mig vid brasan i typ 2 min.
Sen blir det att gå ner dit igen.
+ När jag spelar wow så blir det typ 20c där inne så då märker man inget :).

Det är tur att datorn får jobba hårt när du kör WoW och släppa ut lite varmluft, hur kallt skulle du inte ha det inomhus annars. Ett tips är att du skaffar ett riktigt värmealstrande grafikkort nästa gång du uppgraderar. = ) )

Det kan bli en ny slogan för Nvidia, if your home is cold and you cant afford the electric bill. Buy two GTX590 and run them in SLI.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Det är tur att datorn får jobba hårt när du kör WoW och släppa ut lite varmluft, hur kallt skulle du inte ha det inomhus annars. Ett tips är att du skaffar ett riktigt värmealstrande grafikkort nästa gång du uppgraderar. = ) )

Det kan bli en ny slogan för Nvidia, if your home is cold and you cant afford the electric bill. Buy two GTX590 and run them in SLI.

Man har inte råd att värma huset men ska ändå köpa och driva två 590?

Visa signatur

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem

Man har inte råd att värma huset men ska ändå köpa och driva två 590?

Klart vi har råd men lixom i källaren har vi bara en dator.

Permalänk
Skrivet av IFrag:

Klart vi har råd men lixom i källaren har vi bara en dator.

Nu missuppfattade du mig nog, jag betvivlade inte om du hade råd, utan snarare loaded1bmages förslag på säljslogan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem

Nu missuppfattade du mig nog, jag betvivlade inte om du hade råd, utan snarare loaded1bmages förslag på säljslogan

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha Haha.