Ny Panasonic tv, ser ut som allt rör sig för snabbt?

Permalänk

Ny Panasonic tv, ser ut som allt rör sig för snabbt?

Goddag sweclockers. Inhandlade för ca 2 veckor sen en panasonic skärm, men någonting känns fel. Efter att ha tittat lite insåg jag och min bror att saker och ting rör sig för snabbt. Det ser konstigt ut när människor går och liknande som i en gammal svartvit rulle, mycket märkligt må jag säga... Kanske någon har råkat ut för något liknande eller är det bara inbillning?

Detta är tvn.

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/NeoPlasma+TV/TX-P50G30Y/overview/7598484/index.html

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5-2500K 3.3ghz 6mb@ 4.0ghz | Corsair 8gb Vengeance 1600MHz | Asus P8P67 PRO | XFX HD6950 2GB | Vertex 3 120GB | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair HX 750W |

Permalänk
Medlem

Jag tror jag vet vad du menar. Jag fick samma känsla med min nya Samsung TV. Jag stängde av funktionen som heter "Motion Plus" och allt har fungerat fint sedan dess. Kanske har Panasonic en liknande inbyggd funktion?

Permalänk
Medlem

Ja är säker nån av alla de där "fantastiska" (ironi) så kallade bildförbättringsgrejerna 100Hz, 200Hz, Motionplus och allt vad det heter...

Se om du kan stänga av det så får du nog en normal bild

Annars brukar ju mest känslan bli att allt ser "datoranimerat" ut

Permalänk
Medlem

När du köper en tv-apparat ska du slå av allt som heter bildförbättring, sen ska du kalibrera färgerna.

Det du snackar om låter som högre hz än 60. Slå av!

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Panasonic har nåt som kallas ISC Intelligent Screen Creation, det ligger under other settings, denna måste slås av - förstår inte hur folk kan köra med denna på faktiskt Känns som man alltid ser på en dokumentär typ.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Kollade igenom lite snabbt men kunde inte hitta ISC under other settings. Skall kolla lite noggrannare när jag kommer hem senare men jag tycker det är synd att man förstör en annars suverän tv med sån skit.

Tack för era svar.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5-2500K 3.3ghz 6mb@ 4.0ghz | Corsair 8gb Vengeance 1600MHz | Asus P8P67 PRO | XFX HD6950 2GB | Vertex 3 120GB | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair HX 750W |

Permalänk
Skrivet av poorclocker:

Kollade igenom lite snabbt men kunde inte hitta ISC under other settings. Skall kolla lite noggrannare när jag kommer hem senare men jag tycker det är synd att man förstör en annars suverän tv med sån skit.

Tack för era svar.

På G30 heter funktionen IFC (Intelligent Frame Creation) och ligger under bild --> Avancerat. Bara att slå av.

"Skiten" är till största delen avsedd för marknadsföring och för att locka Svenssons i affären. Den ger sällan possitiva effekter (finns ju undantag såklart).
/Calle

Permalänk
Medlem

Den funktionen är hemsk.

Stäng av stäng av stäng av.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk

Det upplevde även jag på våran första LCD för några år sen. Har sen dess vant mig och nu ser det märkligt ut utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samforshort:

Det upplevde även jag på våran första LCD för några år sen. Har sen dess vant mig och nu ser det märkligt ut utan.

Vanans makt är stor Det betyder väl dock inte att det är en "önskvärd" funktion...

Permalänk

Jo visst hjälpte det att slå av IFC, underbart !

Visa signatur