Steelseries gör Steelkeys 6G V2 med röda Cherry MX inför Dreamhack Winter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Tur att jag inte i princip spelar något nu förtiden då

Känns bättre är väl en smakfråga?
Vad är fördelen med de andra switcharna då?

Här finns bra information om de olika switcharna.

http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p...

Permalänk
Medlem

högt pris, men undrar om de lyckats trycka i en usb3 hub denna gång ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Och jag vill ha buckling spring brytare, men vi kan inte få allt vi vill ha.

eller kan man?
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=908

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! Fan vad jag har längtat efter att det ska komma ett vettigt t-bord med röda switchar till den här regionen av världen...

Nu måste man bara se över om det är värt att gå från 7G till detta för 900kr... Tveksamt :< Vill ha!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nfskillen:

Att de envisas med sin steelseries knapp på vänster sidan -.-
Skulle vara intressant om de inte ersatt win tangenten -.-

Skrivet av Segas:

Jag håller helt och hållet med dig, använder nämligen alltid den med snabbknappar. Win+D, Win+R etc, etc.

Skrivet av lakej:

Finns "Mediaknappar" men det är kombinationer.

Ah, så ni säger att den vänstra metaknappen inte har standardfunktion utan är någon specialknapp för Steelseries-specifika snabbknappar? Jag har bara ögnat dessa tangentbord tidigare, men om det är sant så är det ett stort problem personligen. Antar att det då är relaterat till följande citat:

Skrivet av plutoachilleus:

ser riktig trevligt ut dock skulle jag aldrig klara mig utan vänstra windowsknappen. Tycker bättre om razers lösning med "gamingmode" som stänger av windowsknapparna.

Så det ska vara "gaming" att inte ha en metaknapp till vänster som man inte kan komma åt under spel? Jag förstår hur de har tänkt, men det känns samtidigt dumt. Det är en användbar knapp för genvägar på ett väldigt bra ställe på tangentbordet. Inget jag skulle vilja vara utan.

Skrivet av Elgot:

Och inte har de lyckats fixa knappkaoset i mitten.

Utgick ifrån att enterknappens utseende o dyl bara var för att de visade engelsk layout, men inzoomning visade att det visst var den nordiska layouten, fast med flyttad "'*"-knapp. Det känns också som en ordentlig deal breaker om jag skulle titta på nytt tangentbord.

Alla avvikelser från standard är av ondo!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jobbigt, massa trevliga tangentbord som släpps. Vill ju ha alla...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av phz:

Så det ska vara "gaming" att inte ha en metaknapp till vänster som man inte kan komma åt under spel? Jag förstår hur de har tänkt, men det känns samtidigt dumt. Det är en användbar knapp för genvägar på ett väldigt bra ställe på tangentbordet. Inget jag skulle vilja vara utan.)

Du kan tydligen modda det väldigt enkelt med en lödning på baksidan, tror någon på detta forum har gjort en guide. Då byter du plats på deras funktionsknapp och windowsknappen.

Permalänk
Medlem

Att de inte gör ett med bruna brytare då

Tycker det enda negativa med mitt 6gv2 är att det är usa layout.. ' har flyttats ner ett snäpp, höger shift avkortat för att ge plats och retur är förstorad för att fylla upp tomrummet. Sjukt irriterande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Ah, så ni säger att den vänstra metaknappen inte har standardfunktion utan är någon specialknapp för Steelseries-specifika snabbknappar? Jag har bara ögnat dessa tangentbord tidigare, men om det är sant så är det ett stort problem personligen. Antar att det då är relaterat till följande citat:

Så det ska vara "gaming" att inte ha en metaknapp till vänster som man inte kan komma åt under spel? Jag förstår hur de har tänkt, men det känns samtidigt dumt. Det är en användbar knapp för genvägar på ett väldigt bra ställe på tangentbordet. Inget jag skulle vilja vara utan.

Utgick ifrån att enterknappens utseende o dyl bara var för att de visade engelsk layout, men inzoomning visade att det visst var den nordiska layouten, fast med flyttad "'*"-knapp. Det känns också som en ordentlig deal breaker om jag skulle titta på nytt tangentbord.

Alla avvikelser från standard är av ondo!

Är * också flyttad!? Kan inget företag ge oss tillbaka Keytronic med ett tangentbord UTAN meta-knappar, ljudreglage och automatiska Facebook/kalkylator/msn knappar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om layouten på den här modellen är samma som vanliga nordiska 6Gv2 så är * flyttad ja, den ligger direkt till vänster om högra shift. Detta störde mig nå fruktansvärt när jag först skaffade mitt men de var en vanesak och tänker inte på det längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahaja, då har man beställt ett då!

Får se om det är bättre än mitt nuvarande Xarmor U9W wireless med bruna switchar, har även ägt ett 6gV2 med svarta brytare, gillade tangentbordet och byggkvalitén skarpt, men svarta brytare är helt enkelt för tröga att trycka ner, speciellt när man har soft landing pads under keycapsen.

Permalänk
Medlem

Har ett 6GV2. Ljuvligaste tangenborden jag någonsin använt. Esc-knappen har en tendens att hoppa ur ibland men det kan jag leva med. Är dock mkt nöjd med motståndet som det är så tror inte jag kommer "uppgradera".

Permalänk
Medlem

Köpte ett 6g V2, redan samma dag jag fick hem det var det trasigt, A tangenten gick enbart ner när man tryckte precis i mitten och rakt ner på tangenten, var man lite ute på sidorna så tog det tvärstopp, totalt omöjligt att spela med alltså.

Jag bytte det tangentbordet mot ett nytt och det har jag haft nån månad nu, upplever samma symptom fast något mildare på 2:an nu, plus att spacetangenten gnisslar.

Kommer aldrig mer köpa mekaniskt tangentbord ^^

Permalänk
Medlem

Layouten på 6GV2 och 7G är lite mysko tyvärr. Förstår inte varför enter-knappen ska vara extra stor, håll er till standard ISO, damn it, då slipper ni flytta ner *-knappen. De borde även ta bort numpaden, eller göra en till version utan.

Själv är jag nöjd med mitt Filco, med bruna brytare. Samt, inväntar ett inköp från Leopold, med Cherry MX Clear.

Skrivet av Skinpop:

Har ett 6GV2. Ljuvligaste tangenborden jag någonsin använt. Esc-knappen har en tendens att hoppa ur ibland men det kan jag leva med. Är dock mkt nöjd med motståndet som det är så tror inte jag kommer "uppgradera".

Inte riktigt en uppgradering, eftersom det är personlig preferens. Om jag minns rätt är motståndet 45g på röda brytare och 65g på svarta brytare.

Det är bara det man tycker själv är skönast och vad man trivs bäst med. Definitivt inte en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Har ett 6GV2.

Tycker kvalitén är helt okej, det är fantastiskt skönt att skriva på och man får en riktigt go feeling. Tyvärr så gnisslar en del knappar redan(haft det i 2 månader unjefär) och det känns faktiskt lite "billigt" även fast det absolut inte gjorde det i början.

Ett annat minus är layouten som är katastrof dålig, att flytta på ' har förstört mycket då jag skriver en hel del på engelska, men jag börjar lära mig.

Ljudet väger dock upp allt det där, det är ett helt fantastiskt ljud när man skriver på det, man njuter.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Layouten på 6GV2 och 7G är lite mysko tyvärr. Förstår inte varför enter-knappen ska vara extra stor, håll er till standard ISO, damn it, då slipper ni flytta ner *-knappen. De borde även ta bort numpaden, eller göra en till version utan.

Själv är jag nöjd med mitt Filco, med bruna brytare. Samt, inväntar ett inköp från Leopold, med Cherry MX Clear.

Inte riktigt en uppgradering, eftersom det är personlig preferens. Om jag minns rätt är motståndet 45g på röda brytare och 65g på svarta brytare.

Det är bara det man tycker själv är skönast och vad man trivs bäst med. Definitivt inte en uppgradering.

därför jag tog med citationstecknen

storleken på knapparna har jag inget problem med. är mest en vanesak antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

En sak jag undrar är om man kan bytta switches. Så om man har ett tangentbord med mx blue så kan man ta ut dom och sätta in nån annan. Om man kan det, vart kan man då köpa andra switches?

Öppnade upp mitt för att se om jag eventuellt kunde ta en switch ifrån "home" knappen och byta med switchen på 2:an, eftersom min 2:a är dålig. Men vad jag kunde se så var det i stort sett omöjligt pga. ett metallskiva som låser fast alla switchar tillsammans.

Permalänk
Medlem

Att det inte finns en vänster-windows knapp och att * ' är flyttad skrämmer bort en.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Keeper of the Bamse

Efter att ha läst om avsaknad av windowstangent, ändrad layout, escapetangenter som hoppar loss, gnisslande tangenter, ingen bakgrundsbelysning osv osv är jag glad att jag köpte ett Razer Blackwidow Ultimate.

Knapparna sitter där de ska, jag har fem macroknappar plus att jag kan ändra funktionen på alla tangenter med drivrutinerna. Bakgrundsbelyst, usb-uttag, headsetingång samt helt fantastisk känsla i brytarna.

Dyrt men värt varenda krona!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Föredrar vanliga tangentbord. Mekaniska brytare är inte skönt, samt låter hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Roligt med fler röda brytare som mer eller mindre var omöjliga att få tag på för ett år sen

Ja, för något år sedan sågs mx red som en dålig brytare som "skapade" skrivmisstag - sedan så släppte filco en limited edition med röda och sedan blev de hypade, andra-handspriset blev skyhögt.

Skrivet av Printscreen:

Efter att ha läst om avsaknad av windowstangent, ändrad layout, escapetangenter som hoppar loss, gnisslande tangenter, ingen bakgrundsbelysning osv osv är jag glad att jag köpte ett Razer Blackwidow Ultimate.

Knapparna sitter där de ska, jag har fem macroknappar plus att jag kan ändra funktionen på alla tangenter med drivrutinerna. Bakgrundsbelyst, usb-uttag, headsetingång samt helt fantastisk känsla i brytarna.

Dyrt men värt varenda krona!

Heh, om det handlar om kvalitet skulle jag ge steelseries övertaget, inga lösa stabilisatorer, inga felgjutna mellanslag, leds som dör. Och sedan har ju blackwidow bara 2kro.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av d2004:

En sak jag undrar är om man kan bytta switches. Så om man har ett tangentbord med mx blue så kan man ta ut dom och sätta in nån annan. Om man kan det, vart kan man då köpa andra switches?

Det går att byta, men det är ingenting jag skulle rekommendera.. Man måste löda loss varje switch för sig, och när du löder finns det en risk att du förstör switchen. Med andra ord tar det grymt lång tid att byta switcharna plus att risken att en/flera switchar går sönder är stor.

Skrivet av shaippen:

Heh, om det handlar om kvalitet skulle jag ge steelseries övertaget, inga lösa stabilisatorer, inga felgjutna mellanslag, leds som dör. Och sedan har ju blackwidow bara 2kro.

Ja, det är ju bara att kolla på steelseries stablilisatorer på större tangenter kontra razers plastiga skit.

Permalänk

6gv2 var mitt första mekaniska tagenbord så har inte testat på så mkt olika brytare. men gillar dessa (svarta) men vore värt å klämma på om man hittar det nånstans så man får ser hur det känns . ett annat tagentbord jag har kollat på är corsair,s k60 inga av er som vet när det kommer släppas i handeln ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Men...!? Sluta använd "big-ASS"-layouten på enterknappen! ?_?

Permalänk

Önskade att någon kunde göra en bra tråd om mekaniska brytare som admin kan klistra.

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Permalänk
Medlem

På tal om röda switchar.Är mest intresserad av http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfirerapidre... .Är det någon som vet när/om det kommer till Sverige?. Själv så hatar jag numpads och vill ha ett litet t-bord.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

På tal om röda switchar.Är mest intresserad av http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfirerapidre... .Är det någon som vet när/om det kommer till Sverige?. Själv så hatar jag numpads och vill ha ett litet t-bord.

Nej, ingen europeisk återförsäljare har beställt den, men man kan köpa den från PChome i taiwan eller vänta på att den hittar ut i den amerikanska marknaden, men dessa har ansi layout, alltså en längre v. shift och smalt enter, så vitt jag vet finns inte den röda modellen i iso.

Jag kommer att köpa mig en om jag hittar en med iso, jag tror inte att jag kommer köpa ett tangentbord med num-pad utan någon speciell anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

Nej, ingen europeisk återförsäljare har beställt den, men man kan köpa den från PChome i taiwan eller vänta på att den hittar ut i den amerikanska marknaden, men dessa har ansi layout, alltså en längre v. shift och smalt enter, så vitt jag vet finns inte den röda modellen i iso.

Jag kommer att köpa mig en om jag hittar en med iso, jag tror inte att jag kommer köpa ett tangentbord med num-pad utan någon speciell anledning.

Tack för svar.Tråkigt att den inte är tilltänkt den Europeiska marknaden och jag kommer inte heller riktigt överens med Ansi layout.Får hoppas att efterfrågan blir stor i Europa så kanske den hittar hit.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tEan:

Tack för svar.Tråkigt att den inte är tilltänkt den Europeiska marknaden och jag kommer inte heller riktigt överens med Ansi layout.Får hoppas att efterfrågan blir stor i Europa så kanske den hittar hit.

Jag var också emot ansi layout från början, men det tog mig drygt två dagar att bli van med det, nu skriver jag som aldrig förr istället, så var inte rädd för layouten.
Finns fina tangentbord att beställa från ebay med röda switchar, Noppoo heter dom och har fått väldigt höga betyg från folket på geekhack, finns även ett Noppoo mini som har väldigt kompakt design, men de har lyckats få med allting utan att komprimera ytan du skriver med.

Kolla på ebay vettja!

Och kan ju tillägga att efter man blivit van med smal enter tangent så känns det faktiskt skönare att ha det, trycker enter med lillfingret utan problem nu och behöver inte flytta handen lika mkt för att komma åt knappen.

EDIT:
Är det någon som är på dreamhack och har testat röda switcharna på 6g bordet?
Jag avbeställde mitt efter att ha klämt på mitt egna med svarta switchar igen, känns väldigt konstigt att inte ha ngn taktil feedback alls, är rädd att det lättare motståndet i röda switcharna inte kommer hjälpa mot det.