Bygga spelserver för ARMA 2 etc

Permalänk
Medlem

Bygga spelserver för ARMA 2 etc

Hej.
Inne på att bygga en dedikerad server för spel. Tänkte basera den på Xeon E3-1230, vad tror ni om det? ARMA 2 är rätt krävande med 100 tals AI och många servrar laggar när det springer runt 50 spelare med 15 units var och krigar mot ett par hundra AI som jag antar servern styr.
Går xeon-processorn att använda med vilket 1155 moderkort som helst eller måste det vara för xeon? Har den någon kraft egentligen, den är ju jäkligt billig?

Några tips i övrigt på vad som gäller för att bygga en stark spelserver?

Kollat på de här delarna: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2033585&view=m

Permalänk
Medlem

Min arma 2 clan SSG byggde en server för nåt halvårsen en ny spelserver för just Arma 2. De ser ut som du har lyckas få ihop en kraftig server, Men problemet är att arma 2 server är extremt dåligt optimerat för flera cores. när vi maxar med 40 pers så kör utnytjar den bara 1 och en halv core.

Då är hårdvaran ganska lik din fast vi kör på en helt vanlig i7 2700k, en del minne men samma problem där igen, arma 2 server kan inte utnyttja så mycket minne. Och även ssd vilket tydligen ska hjälpa endel.

Så gör som oss köp en helt vanlig spelburk fast utan grafikortet. Och satsa på så hög Ghz som möjligt då den inte kan utnyttja fler cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Min arma 2 clan SSG byggde en server för nåt halvårsen en ny spelserver för just Arma 2. De ser ut som du har lyckas få ihop en kraftig server, Men problemet är att arma 2 server är extremt dåligt optimerat för flera cores. när vi maxar med 40 pers så kör utnytjar den bara 1 och en halv core.

Då är hårdvaran ganska lik din fast vi kör på en helt vanlig i7 2700k, en del minne men samma problem där igen, arma 2 server kan inte utnyttja så mycket minne. Och även ssd vilket tydligen ska hjälpa endel.

Så gör som oss köp en helt vanlig spelburk fast utan grafikortet. Och satsa på så hög Ghz som möjligt då den inte kan utnyttja fler cores

Flyter den på bra med 40 spelare och mycket AI? Jag spelar mest capture the island på chernaruskartan. Det laggar ofta mot slutet med 20 spelare med deras AI och resistance i massa olika städer.

Permalänk
Medlem

Köpa 2700K, stänga ner 2 kärnor och sedan klocka som in i bängen med fin kylning kanske är bästa lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Köpa 2700K, stänga ner 2 kärnor och sedan klocka som in i bängen med fin kylning kanske är bästa lösningen?

Känner lite så också, åtminstone om man tänker prestanda, samtidigt så vill man ha något crashsäkert. Surt om man är i slutskedet av en 3-timmars battle och det kraschar. Överklock ökar så klart risk för krash i ett i7 system medans tex ECC-minne tydligen ska motverka krashar. Läste någonstans att ECC-minne var en viktig faktor till varför servrar kan tugga på dygnet runt i veckor utan krash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Känner lite så också, åtminstone om man tänker prestanda, samtidigt så vill man ha något crashsäkert. Surt om man är i slutskedet av en 3-timmars battle och det kraschar. Överklock ökar så klart risk för krash i ett i7 system medans tex ECC-minne tydligen ska motverka krashar. Läste någonstans att ECC-minne var en viktig faktor till varför servrar kan tugga på dygnet runt i veckor utan krash.

Jasså, ja själv har jag inte mycket koll på Xeon och liknande, men det kanske går att göra samma sak med en sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crackho:

Flyter den på bra med 40 spelare och mycket AI? Jag spelar mest capture the island på chernaruskartan. Det laggar ofta mot slutet med 20 spelare med deras AI och resistance i massa olika städer.

Jaa vi spelar 40 spelare oftast i stora coop, Dock aldrig med massor med ai samtidigt. Vi bygger våra egna uppdrag med fiender som spawnar in när man kommer nära dem(ca 1500m ifrån) annars går det som sirap och AIn är extremt korkad. Så Arma med mycket ai och spelar kan man nästan klassa som en omöjlighet, tills bohemia har fixat sitt spel (ARMA 3!!!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zendrim:

Jaa vi spelar 40 spelare oftast i stora coop, Dock aldrig med massor med ai samtidigt. Vi bygger våra egna uppdrag med fiender som spawnar in när man kommer nära dem(ca 1500m ifrån) annars går det som sirap och AIn är extremt korkad. Så Arma med mycket ai och spelar kan man nästan klassa som en omöjlighet, tills bohemia har fixat sitt spel (ARMA 3!!!)

Fast jag har spelat på capture the island på chernarus online med flera hundra AI och 64 eller 48 slots för spelare fulla utan lagg. Undrar vad dom kör för hårdvara då egentligen.

Permalänk
Medlem

Det låter som en omöjlighet finns, Det är dock rätt stor skillnad med hur många ai det sägs finnas på kartan och hur många det faktiskt är. På ett sånt stor uppdrag så är jag rätt säker på att det är nån form av dynamisk spawn på ain. Även om det är massor med fiender på kartan så beter sig ain olika beroende på hur pass nerlastad server är, dvs den blir mer korkad