Ska det dra ut luft eller in luft?

Permalänk
Medlem

Ska det dra ut luft eller in luft?

Hej.

Planera att sätta in sidofläktar på min chassin Lian Li V352 cube design.

Tänkte sätta ditt 4 st 50 mm fläktar, 2 på varje sida där bak. Broblemet är ska det hjälpa till att dra ut varma luften eller blåsa in kalt luft? Grafikkortet och CPU siter precis innanför.

Det sitter 2 st 120mm fräkt fram för att ta in luft och en 80mm bak för att ta ut luft och nätaggen där bak som säkerligen dra ut luft med. Men jag vill att det ska vara kallare på chassin för CPU och grafikkort, så vilken är att föredrar?

Länk på chassin med bild på luftflöde.
http://www.koitech.com.au/products/cases/lian-li/lian-li-pc-v...

//ttky

Permalänk
Medlem

kanske både och (om det är på chassiesidorna iallafall annars kan det vara ut på alla fyra 50mm fläktar och 80mm kan dra in luft )

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Borde det inte bero lite på luftflödet o temperatur? Har man väldigt hög temperatur kanske det är bättre o få ut det som redan är varmt med några?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Avstängd

Front drar in.
Bak drar ut.
Sida (vänster om du tittar på datorn framifrån) suger in eller ut.
Toppen brukar blåsa ut luft.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

Jag skulle ta
fläkt fram: in i lådan. (kall luft in i lådan)
fläkt bak: ut ur lådan. (varm luft ur lådan)
Sida: in i lådan. (kall luft till grafik o cpu)
top: ut ur lådan. (värmen siger alltid uppåt)

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Ger 4 st 50mm fläktar mycket luft flöde?

Sen går luftströmmen från fram till bakt, och om jag blåser in från sidorna kommer jag att stoppa luft strömmen på chassin eller? Tänkte som ett ån där vatten stömmar från 1 håll och blötsligt kommer vatten från tvärren att bromsa till strömmen. Har jag rätt eller fel?

På top finns det inga fläktar.
Men PSU på andra våningen (högre upp bak), drar den ut varmt luft också eller blåser den in? PSU fläkten är riktad neråt mot moderkortet på botten.