"Äkta" PC-spel, en död genre?

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

ME1 släpptes till 360 nästan ett helt år innan det kom ut för PC. Det är ett konsollspel rakt igenom.

Ah. Ok. Nu är det ett tag sedan jag spelade det men jag kan inte minnas att jag tänkte på det då, alltså att det var anpassat/skapat för konsoll. Där ser man.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Sen är jag liite allergisk mot alla resonemang som ställer sitt hopp till någon form av konsumentmakt. Har den någonsin fungerat?

Jag skulle väl vilja påstå att den alltid fungerar. Att minoriteten med problem sen
inte lyckas kontrollera konsumentmakten till sin fördel är en annan femma.
De flesta jag spelar med på ventrilo sitter och blir irriterade över att jag bitchar
om kassa patcher och dålig support. "STFU and enjoy the game" har man fått
höra många gånger. Majoriteten ställer inga krav och har därför ingen anledning
att bli besvikna eller känna sig förrådda av hype & (falsk) marknadsföring.
Något jag stör mig på i min gamer-krets är att vissa bojkottar t ex RTS-genren för
att de "vet" att de inte tycker om den; sedan ställer de noll krav på alla andra spel
i andra genres. Att man kan bojkotta en genre och sedan svälja alla misstag och
snedsteg i en annan förstår jag mig inte på.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Jag skulle väl vilja påstå att den alltid fungerar. Att minoriteten med problem sen
inte lyckas kontrollera konsumentmakten till sin fördel är en annan femma.
De flesta jag spelar med på ventrilo sitter och blir irriterade över att jag bitchar
om kassa patcher och dålig support. "STFU and enjoy the game" har man fått
höra många gånger. Majoriteten ställer inga krav och har därför ingen anledning
att bli besvikna eller känna sig förrådda av hype & (falsk) marknadsföring.
Något jag stör mig på i min gamer-krets är att vissa bojkottar t ex RTS-genren för
att de "vet" att de inte tycker om den; sedan ställer de noll krav på alla andra spel
i andra genres. Att man kan bojkotta en genre och sedan svälja alla misstag och
snedsteg i en annan förstår jag mig inte på.

Jag är en sådan person som bojkottar RTS-genren så när som på lite starcraft på jobbet (eftersom det är ett av få spel som datorerna där klarar och som dessutom flera gillar, även om jag själv inte är något större fan).
Eller "bojkottar" är väl egentligen fel ord. Jag är inte emot de spelen av ren princip eller så, men jag köper aldrig några nya eftersom jag vet att jag inte kommer att gilla dem oavsett hur bra de är i sin genre.

För mig är det first person spel som gäller. Spelar hellre ett FPS med en hel del buggar än ett RTS som är helt felfritt.
Sedan gnäller jag dock gärna över buggar och annat i mina FPS också

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Jag skulle väl vilja påstå att den alltid fungerar. Att minoriteten med problem sen
inte lyckas kontrollera konsumentmakten till sin fördel är en annan femma.
De flesta jag spelar med på ventrilo sitter och blir irriterade över att jag bitchar
om kassa patcher och dålig support. "STFU and enjoy the game" har man fått
höra många gånger. Majoriteten ställer inga krav och har därför ingen anledning
att bli besvikna eller känna sig förrådda av hype & (falsk) marknadsföring.
Något jag stör mig på i min gamer-krets är att vissa bojkottar t ex RTS-genren för
att de "vet" att de inte tycker om den; sedan ställer de noll krav på alla andra spel
i andra genres. Att man kan bojkotta en genre och sedan svälja alla misstag och
snedsteg i en annan förstår jag mig inte på.

Men jag får det inte att gå ihop. Konsumentmakt innebär ju att 'alla' konsumenter beter sig på ett och samma sätt i syfte att påverka det konsumerade i någon för egen del fördelaktig riktning. Nu inträffar aldrig det eftersom (precis som du är inne på) man aldrig enbart är konsument. Vi ser till så mycket annat innan vi börjar se till någon eventuell lojalitet gentemot andra konsumenter. Det du talar om är ju bara ännu ett exempel på att konsmentgruppen är så splittrad att den aldrig eller i alla fall mycket, mycket sällan kan gå ihop för att skapa någon verklig förändring.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är en sådan person som bojkottar RTS-genren så när som på lite starcraft på jobbet (eftersom det är ett av få spel som datorerna där klarar och som dessutom flera gillar, även om jag själv inte är något större fan).
Eller "bojkottar" är väl egentligen fel ord. Jag är inte emot de spelen av ren princip eller så, men jag köper aldrig några nya eftersom jag vet att jag inte kommer att gilla dem oavsett hur bra de är i sin genre.

För mig är det first person spel som gäller. Spelar hellre ett FPS med en hel del buggar än ett RTS som är helt felfritt.
Sedan gnäller jag dock gärna över buggar och annat i mina FPS också

Där har du skillnaden, du gnäller över den genren du gillar. Mina kompisar bojkottar
en genre och säger att den suger och har sen inte förmåga att se fel eller brister i
den genren de gillar. När jag tänker efter så är det en gren av fanboi-ism.
Istället för att vara fans av apple/android så är de gaming-fanbois. De hatar blint mot
en genre och älskar (lika blint) allt annat.

Skrivet av laurinkalle:

Men jag får det inte att gå ihop. Konsumentmakt innebär ju att 'alla' konsumenter beter sig på ett och samma sätt i syfte att påverka det konsumerade i någon för egen del fördelaktig riktning. Nu inträffar aldrig det eftersom (precis som du är inne på) man aldrig enbart är konsument. Vi ser till så mycket annat innan vi börjar se till någon eventuell lojalitet gentemot andra konsumenter. Det du talar om är ju bara ännu ett exempel på att konsmentgruppen är så splittrad att den aldrig eller i alla fall mycket, mycket sällan kan gå ihop för att skapa någon verklig förändring.

Precis som kommunism så är det en vacker tanke som aldrig fungerar i praktiken.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Precis som kommunism så är det en vacker tanke som aldrig fungerar i praktiken.

Därav allergin. Var vi aldrig oense här? Vafalls?

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av laurinkalle:

Därav allergin. Var vi aldrig oense här? Vafalls?

/K

Jag är väl optimist och försöker sprida den fina tanken. Om folk bara kunde sluta vara sånna
idioter och istället utnyttja deras (teoretiska) kraft att påverka så skulle allt bli så mycket bättre.
Men istället sitter alla och "hatar på" dem som vill se förändring.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Skrivet av Ramblemoe:

Jag är väl optimist och försöker sprida den fina tanken. Om folk bara kunde sluta vara sånna
idioter och istället utnyttja deras (teoretiska) kraft att påverka så skulle allt bli så mycket bättre.
Men istället sitter alla och "hatar på" dem som vill se förändring.

(Så vi VAR oense, på så sätt att du VILL tro på konsumentmakt! Blev lite orolig att jag missförstått något. Men det blir lite OT att gå in på konsumentmakt i denna tråd, så jag böjer mig där.)

(/K)

(Edit: Förtydligade mig.)

Permalänk
Medlem

Vi får skylla oss själva som langar ut massa tusenlappar extra för att spela på pc när det finns xbox helt enkelt. Ytterst få spel idag är ämnade för pc marknaden och det har sitt svar inte bara i piratkopieringen utan även att pc är krångligare att få allt att lira för utvecklarna då det finns så många parametrar mer att försöka fixa till.. dvs alla har olika datorsetups och det blir strulig mot konsolerna som har sin enda konfig. Säkert nån som redan svarat nåt i denna stilen (för jag pallade inte läsa alla poster) men det gör det inte mindre sant.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av ehenkeee:

Min fundering är att eftersom MSI, ASUS, GIGABYTE, XFX, SAPPHIRE och hela gänget tjänar pengar på oss som vill spela spel på pc. Men om alla spel som görs till pc blir obetydligt bättre än konsoll finns ingen motivering till att köpa endast ett grafikkort för dubbla priset mot en konsoll.

Om dessa stora tillverkar vill fortsätta tjäna pengar så kanske dom får gå samman och satsa pengar på att driva pc-spelutvecklingen framåt och lämna konsollerna bakom sig.

Det där var ren poesi för mina öron!

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 920 @3.6 GHz | ATI XFX 6970 2GB | 18GB Corsair XMS3 @1600MHz | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | ASUS P6TD Deluxe | Samsung 830 Series 128GB SSD | Samsung Spinpoint 1 TB 7200 RPM | Windows 7 Professional 64 bit | Das Keyboard S Ultimate | Steelseries Siberia V2 | Steelseries Ikari