2.1 ljud till datorn max 20k

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört någon skillnad mellan 16/44.1 och 24/96.
Däremot så tror jag att mastringen spelar stor roll, definitivt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Men alltså du måste missförstå, en vinylskiva som är gjord av vinylplast består av atomer och molekyler som du skurit ett spår i. Du kan max få ut 11-12bit upplösning "riktig" upplösning. MAX. Kanske 13 om du har riktigt bra saker men jag tror inte det. Du kan rippa en vinyl i 240bit 1920kHz om du vill men det blir inte bättre för det ändå.

Det finns massor nackdelar med vinyl, skivan är rund b l a och det spårar bara rätt på 2 ställen eller om det är 1 ställe, sen är det en nål som ska hänga med i spåret och den har en massa så den kan du inte göra vad du vill med, sen är det en gravyrnål som skär spåret och den har också en massa. Skivorna slits. Pickuppernas vikt och komplians måste matchas mot armen, och pickupperna är knappast helt perfekta heller. Gravyrverken brukar nog ha ett bandpassfilter på också. Jag har hört att det räcker med 32 eller i extremaste fall 44,1kHz för att få med all information.

Vinyl är alltid sämre än en korrekt gjord CD rent tekniskt.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_%28Vinyl%...

Om du dessutom laddar ner dessa så hur vet du då att ripparna är korrekt gjorda? Det finns minste 10 stora faktorer som spelar in.

Vill du veta mer om audio så kan du läsa whitepapers här http://www.lavryengineering.com/index_html.html under fliken support.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anjora:

på what.cd(det är där jag laddar ner i vinyl kvalité) är 24bit 96khz standard för vinyl rips vilket kanske klargör en del saker, var 24 bit och 96khz kommer in i bilden är att 16bit ät otillräckligt medan 24 bitar är mer än tillräckligt, man kan höra skillnad mellan 48 och 96 khz sample rate även om inte hör ren sinusvåg på 24hz, detta är egentligen en vetenskap i sig, däremot kan man med godtycklig nogrannhet återge harmoniska sinussvägningar om dessa är under helva sample raten(alla grafer kan återges med sinussvägningar men vissa kommer ha högre frekvens än sample raten. har inte hunnit göra så många blindtest men jag tycker iallafall 96khz låter bättre än 48khz även om jag kan ha misstagit mig.

akusiken spelar sbsolut stor roll för ljudupplevelsen, fick ex ett mail från fynda.se dör de skrev att man inte bör ha högtalarna så att avståndet till väggen är jämt delbart med avståndet, man bör inte ha ex ett bord framför högtalaren. dämpning till högtalarna behöver inte kosta någonting över huvud taget, jag löste problemet med en skumgummi plast som följde med en processorskylare jag köpte.

sen har vi hifiklubens högtalarkablar för 51998 kr för 2*3 meter http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hogtalare/van_den_... beskrivningen av dessa kablar(tex att de bara har en timmes inspelningstid) talar helt klart för dig skälv och behöver inga ytterligare kommentarer.

?? Vad är det du skriver ? Är det här seriöst menat ska du plugga mera fysik, eller ska man hissa trollflaggan?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

?? Vad är det du skriver ? Är det här seriöst menat ska du plugga mera fysik, eller ska man hissa trollflaggan?

läser redan fysik
angående att spela in högtalarkablar så vet jag inte hur man skall kontruera en kabel så att den behöver spelas in(och då läser jag fysik på högskola) men jag har är bara inne på första terminen. detn enda problemet med högtalarkablar är induktans och kapacitans som gör att nedre och högre rigistren avtar i styrke men det blir märkbart först vid liten area och stora avstånd, man konstruera högtalarkabel som inte har dessa två problem på flera sätt som inte alls kostar speciellt mycket pengar och det finns inget behov av kablar för tusentals kronor oavsätt hur bra resten är.

Permalänk
Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anjora:

[...] så att avståndet till väggen är jämt delbart med avståndet [...]

Hahaha, tack för dagens garv

Permalänk
Avstängd

har redan läst en del sampling teori(även den sidan du länkade till) vilket du kommer förstå om du läser ett av mina inlägg. man får inte mjukare sinusvåg genom att ha göre sampling rate förutsatt att det rör sig om en harmonisk våg(exempelvis 3*sin(20000*t)), detta beskriver de rätt bra på sidan åvan. högre sampling kan göra nyttan men behöver inte göra skillnad alls. för övrigt så finns det många personer som lyssnar på vinylskivos istället för cd skivor just pga bättre ljudkvalité, jag tycker digitalt är att föredra och allra bäst är naturligtvis format som erbjuder 24 bit 192khz men där man slipper de nackdelar som vinylrips har, dock föredrar jag vinylrips framför cd även om det är en smaksak.

Skrivet av Aser:

Hahaha, tack för dagens garv

jag bjuder på den, jag får indexera mina avstånd bättre i fortsättningen..

Permalänk

Det finns både fördelar och nackdelar med högre samplerate. Sen är ju den stora frågan om man ens hör skillnaden. En sak som kan hända är att du får aliasing (vet inte om man hör detta), men det har med filtret att göra och då kan det vara bra med lite högre samplerate tydligen. Om din DAC inte kan spela 16/44 bra så finns det ingen som helst anledning att tro att den skulle klara ett mer krävande format bättre.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

har redan läst en del sampling teori(även den sidan du länkade till) vilket du kommer förstå om du läser ett av mina inlägg. man får inte mjukare sinusvåg genom att ha göre sampling rate förutsatt att det rör sig om en harmonisk våg(exempelvis 3*sin(20000*t)), detta beskriver de rätt bra på sidan åvan. högre sampling kan göra nyttan men behöver inte göra skillnad alls. för övrigt så finns det många personer som lyssnar på vinylskivos istället för cd skivor just pga bättre ljudkvalité, jag tycker digitalt är att föredra och allra bäst är naturligtvis format som erbjuder 24 bit 192khz men där man slipper de nackdelar som vinylrips har, dock föredrar jag vinylrips framför cd även om det är en smaksak.

jag bjuder på den, jag får indexera mina avstånd bättre i fortsättningen..

Fast alla periodiska funktioner kan beskrivas med en summa av sinusfunktioner. Det betyder att du får med all information som ligger inom det hörbara frekvensområdet med 44.1 kHz. Man klipper helt enkelt alla funktioner i summeringen som bidrar med högre frekvenser för de hör du inte ändå.

Bör kanske också nämna att det är vanligt att sätta både hög och lågpassfilter redan i studion eftersom höga och låga frekvenser ofta har en förmåga att göra ljudet sämre och grötigare.

Här finns en del intressant läsning:
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_%28Vinyl%...

Det råder väl inga tvivel om att det är skillnad på vinyl och CD fast det är väl mer subjektivt om det faktiskt är bättre. Lite som rörförstärkare, de färgar ljudet och sen är det upp till var och en om man tycker det färgade ljudet är bättre än ett ofärgat. Det är inget fel på att tycka att vinly låter bättre men det blir fel när man påstår att det är tekniskt sett bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Börjar inte denna tråden spåra lite väl mycket nu?

Det sägs så otroligt mycket här som är käpprätt åt helvete.

Hur ljud upplevs är väldigt subjektivt, det går liksom inte att beskriva.

När man tittar på de tekniska aspekterna kan den upplevda ljudkvalitén variera väldigt mycket, helt beroende på vem betraktaren är.

Ska ni sedan gå in på ren teknisk diskussion kan jag ju säga er att ni inte hör skillnad på vilken bithastighet eller bitdjup ni lyssnar på, så länge det håller sig över 44.1/16.

Det ni där emot KAN höra, det är om ni börjar manipulera ljudet digitalt. En fil med 24bitars djup tål betydligt mera modifikationer innan ljudet börjar klippa/uppfattas som brus.

Det som ni också kan höra är om ni har en ljudfil, säg 44.1k som ni vill sampla om, och utför omsamplingen dåligt - t ex. till 96khz. Detta kan i sin tur orsaka förvrängningar. Uppsamplingar som ger en produkt som är jämnt delbar med den ursprungliga bithastigheten brukar inte vara några större problem. T ex 48k-->96/192k eller 44.1k-->352.8k.

Kan ni sluta tjaffsa nu? Den som tjaffsar emot är varmt välkommen hem till mig för att i blindtest sätta 5/5.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Det som ni också kan höra är om ni har en ljudfil, säg 44.1k som ni vill sampla om, och utför omsamplingen dåligt - t ex. till 96khz. Detta kan i sin tur orsaka förvrängningar. Uppsamplingar som ger en produkt som är jämnt delbar med den ursprungliga bithastigheten brukar inte vara några större problem. T ex 48k-->96/192k eller 44.1k-->352.8k.

Allt omsamplas internt i många MHz så allt är jämt delbart ändå hur man än gör.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast alla periodiska funktioner kan beskrivas med en summa av sinusfunktioner. Det betyder att du får med all information som ligger inom det hörbara frekvensområdet med 44.1 kHz. Man klipper helt enkelt alla funktioner i summeringen som bidrar med högre frekvenser för de hör du inte ändå.

jag skriver det igen, ja man kan beskriva alla (ändliga eller periodiska) funktioner med sinuskurvor, däremot kommer man behöva använda sig av funktioner med större frekvens än samplingfrekvensen för att beskriva funktionen helt exact(ex sinuskurva med oregelbunden amplidud) , skillnaden är hörbar men man behöver bra ljudkort och bra diskant(mitt system står i signaturen). ifall man skall sampla ner bör man använda sig av exakt halva samplingfrekvensen, skillnaden jag märkte med mina 3 bildtest var såpass stor att jag misstänker att dbpoweramp gjorde nåt märkligt under nedsamplingen, skillnaden borde inte vara så stor.

vilket sampling rate och bitrate som man bör använda sig av kan man diskutera i all oändlighet. det som påverkar ljudet är ljudfilen, dacen, förstärkaren samt högtalare/akustik, bastoner kommer kräva mycket av högtalarnas baselement och förstärkarna medan diskanten framför allt påverkas av ljudfilen dacen och högtalarens diskantelement.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

jag skriver det igen, ja man kan beskriva alla (ändliga eller periodiska) funktioner med sinuskurvor, däremot kommer man behöva använda sig av funktioner med större frekvens än samplingfrekvensen för att beskriva funktionen helt exact(ex sinuskurva med oregelbunden amplidud) , skillnaden är hörbar men man behöver bra ljudkort och bra diskant(mitt system står i signaturen). ifall man skall sampla ner bör man använda sig av exakt halva samplingfrekvensen, skillnaden jag märkte med mina 3 bildtest var såpass stor att jag misstänker att dbpoweramp gjorde nåt märkligt under nedsamplingen, skillnaden borde inte vara så stor.

vilket sampling rate och bitrate som man bör använda sig av kan man diskutera i all oändlighet. det som påverkar ljudet är ljudfilen, dacen, förstärkaren samt högtalare/akustik, bastoner kommer kräva mycket av högtalarnas baselement och förstärkarna medan diskanten framför allt påverkas av ljudfilen dacen och högtalarens diskantelement.

Du menar som att vissa hör tydlig skillnad på avmagnetiserade skivor med svarvad och grönmålad kant? Glöm inte att avmagnitisera kablarna och att ha guldkontakter på dina toslinkkablar så de inte oxiderar och försämrar ledningen.

Hur utförde du testet? Var hittade du samma fil i både 96 och 44,1 kHz?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Du menar som att vissa hör tydlig skillnad på avmagnetiserade skivor med svarvad och grönmålad kant? Glöm inte att avmagnitisera kablarna och att ha guldkontakter på dina toslinkkablar så de inte oxiderar och försämrar ledningen.

Hur utförde du testet? Var hittade du samma fil i både 96 och 44,1 kHz?

jag har skrivet några gånger att jag jämförde 48khz mot 96khz(varför just 48 kan du räkna ut på egen hand), som alltid konverterade jag med dbpoweramp och använda foobar2000 och gjorde en spellista med varannan 48khz respektive 96khz för att sedan använda slumpfunktionen, dock kan (möjligtvis) det vara dbpoweramp som inte nedsamplar på ett vettigt sätt.

när man kommer upp i de högre prisklasserna så betalar man tillslut stora pengar för mindre skillnaden, kvalitén på ljudet från dacen kommer att börja begränsa rätt tidigt ifall man enbart använder sig av cd kvalité, även bra ljudkort är att föredra, jag reckomenderar asus xonar stx i de lägre prisklasserna, dacen presterar riktigt bra och jag skulle säga att det är värt pengarna förutsatt att man använder sig av vettiga ljudfiler.

det finns väldigt många kombinationer av högtalare och förstärkare, det jag personligen tycker är viktigt är att man ljudet blir bra mellan 20 och 20000hz och inte bara vissa register. det finns en hel del flum inom hifibranchen såsom nätadaprar som säljs för tusentans kronor och kabelvärmare, dessa saker kommer faktiskt göra skillnad i genom att rummets akustik ändras marginellt(samma sak gäller högtalarkablar).

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga nått sånt här http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_cm...

+ http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... lägg till en dac också!

Riktigt bra ljud och bas men om du inte är nöjd går det ju att komplettera med en sub.

Men det bästa tipset är att åka till någon hifi affär och lyssna och bilda en egen uppfattning för alla har olika åsikter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

jag har skrivet några gånger att jag jämförde 48khz mot 96khz(varför just 48 kan du räkna ut på egen hand), som alltid konverterade jag med dbpoweramp och använda foobar2000 och gjorde en spellista med varannan 48khz respektive 96khz för att sedan använda slumpfunktionen, dock kan (möjligtvis) det vara dbpoweramp som inte nedsamplar på ett vettigt sätt.

när man kommer upp i de högre prisklasserna så betalar man tillslut stora pengar för mindre skillnaden, kvalitén på ljudet från dacen kommer att börja begränsa rätt tidigt ifall man enbart använder sig av cd kvalité, även bra ljudkort är att föredra, jag reckomenderar asus xonar stx i de lägre prisklasserna, dacen presterar riktigt bra och jag skulle säga att det är värt pengarna förutsatt att man använder sig av vettiga ljudfiler.

det finns väldigt många kombinationer av högtalare och förstärkare, det jag personligen tycker är viktigt är att man ljudet blir bra mellan 20 och 20000hz och inte bara vissa register. det finns en hel del flum inom hifibranchen såsom nätadaprar som säljs för tusentans kronor och kabelvärmare, dessa saker kommer faktiskt göra skillnad i genom att rummets akustik ändras marginellt(samma sak gäller högtalarkablar).

Vad hade du för källfil?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

källfil?

nightwish dark passion play - sahara från what.cd i from av vinyl rip(24bit 96khz) först och främst. men jag jämför alltid mot källfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

nightwish dark passion play - sahara från what.cd i from av vinyl rip(24bit 96khz) först och främst. men jag jämför alltid mot källfilen.

Ta något som inte är sönderkomprimerat från början.
Ta typ valfri låt från John Lee Hooker - Chillout.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

http://src.infinitewave.ca/ hur olika program sköter konvertering 96 till 44,1, det är stora skillnader mellan olika program/inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dali zensor 7 eller yamaha NS-F700 tillsammans med rega brio r eller marantz pm7004 till det asus essence st eller någon annan extern dac.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Du blir ganska löjeväckande när du håller på och pratar om ljudkvalité och anger sönderkomprimerat skräp som Nightwish som nån form av måttstock... Jag gillar (har gillat) Nightwish, men sett ur inspelnings- eller HiFi synpunkt är det skräp.

Nightwish låtar från fyra olika skivor, sönderkomprimerat till tusen som alla kan se. Som jämförelse tog jag med två andra låtar, där dynamiken och renheten är av en annan värld jämfört med disten på Nightwish-plattorna.

Den näst sista låten är Rickie Lee Jones - The Horses från skivan Flying Cowboys. Väldigt fin inspelning med hög dynamik när hon klämmer i.

Den sista låten är från Strauss Fest - även kallad "högtalardödarskivan". Extrem dynamik som är fantastisk kul att höra på ett kompetent system.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Fast de två sista låtarna där utnyttjar i genomsnitt bara en del av den precision som finns (16 bitar). Så det ger ju mer brus, fast brus är ju bättre än dist.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Fast de två sista låtarna där utnyttjar i genomsnitt bara en del av den precision som finns (16 bitar). Så det ger ju mer brus, fast brus är ju bättre än dist.

Brus? Snälla.. du har ett brusgolv på 96dB på CD-formatet vilket gör det mer lr mindre ohörbart. Detta är ett ickeproblem.

Sen, om jag nu förstår dig rätt, tänker du helt tvärtom i vad de senare låtarna "nyttjar" i form av dynamik och precision. Nightwishlåtarna kräver ju oerhört mkt mindre i form av dynamik och precision, då dom är utstyrda till klippning mer lr mindre hela tiden.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sunray:

Det är antagligen Telarcskivan, och den är inte brusig, det mesta brus du ev hör på inspelningar på cd är mikrofonbrus, och inte cd systemets egenbrus, inspelningen utnyttjar dessutom alla bitar i cd systemet, Nightwish hade klarat sig med 8bitar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av anjora:

Det värsta är ju att du kritiserar "flum i hifibranchen" men levererar exakt samma flum själv. Dina åsikter är flummet i hifibranchen, det är du som för flummet framåt. Vägrar inse. Du bara radar upp klyshorna liksom. Du ska veta att enligt vissa ganska insatta så presterar 16/44 bättre än vad våra öron kan höra.
Sen vad ska du med 20hz till? Det hör du inte heller, allt under 40 är rumble. En slags distorsion, det är jävligt oprofessionellt att ens ha med sånt, speciellt om det går i stereo. Jag skulle vilja säga att det är viktigt att det låter bra inom 45/50-15k och allt utanför det kan man skita i av olika anledningar.

Och till Zax89 vil jag bara meddela att rega brio inte är "hifi" på något som helst sätt med någon som helst måttstock. Det har du drömt. Kolla mätningar på stereophile om du inte tror mig.

Sen det här med samplingsfrekvens, samplingsfrekvens vid avspelning betyder att du kan få med en högre översta frekvens (som du inte hör), och inget mer.

Bitrate betyder att du får lägre brusgolv, och inget mer, och har du hyfsat ok grejer sen innan så ligger brusgolvet redan bortom din hörsel ändå.

Så det finns ingen anledning. Vad gäller produktion så är det en helt annan sak, men det är inget konsumenter någonsin kommer höra ändå.

Sitter du på skit så kan det kanske, vem vet, bli bättre med material av annan samplingfrekvens (om detta har samma källa), men sitter du på bra grejer så är det högst tveksamt. Det man vill ha är så bra prestanda som möjligt vid 16/44 och kanske 24/44, och är det bra på andra områden så är väl det en bra bonus då, men det betyder liksom inget. I DE FLESTA FALL.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

notera att jag skrev att skillnaden troligtvis(till största del iallafall) kom av komprimeringen, jag provade att med att kompremera med adobe autition och tyckte det lät bättre då även om jag inte undersökte saken så noga. sen bör man också helt konvertera från så hög samplingrate som möjligt så jag får återkomma när jag har testat ordentligt, har ex judas priest och metalliva som 96khz 24 bit. kommer eventuellt dra ner john lee hoocker - the real folk blus som 96khz 24bit.

även om man inte kan höra rena sinustoner på ex 25khz så kan de samverka med övrig musik så att skillnaden blir hörbar, under förutsättning att inspelningskvalitén etc är tillräckligt bra(område för diskussioner). notera att de nightwishlåtar jag använda kom från en vinylrelease och inte cd release, för övrigt tycker jag deras vinylsläpp låter bättre än deras cd släpp.

jag skulle säga att sampling rate på 48khz eller 96khz är en bra kompromiss även om det bästa alltid är att använda sig av orginalfilen(då komprimeringen kan bidra med negativa effekter utöver nedsamplingen även om den gamla frekvensen är jämt delbart med den nya).

@bran
snälla jämför inte kabelvärmare och annat flum med samplingrate, det finns väldigt många felkällor som gör att man kan höra skillnad mellan samplingrate.

Permalänk

Den här tråden har ju spårat ur totalt gör lika gärna en ny tråd om ni vill diskutera om det där.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Den här tråden har ju spårat ur totalt gör lika gärna en ny tråd om ni vill diskutera om det där.

http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1064069-en-liten-tra...
Kan ju använda den tråden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Ja bättre där än här! ^^

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anjora:

notera att jag skrev att skillnaden troligtvis(till största del iallafall) kom av komprimeringen, jag provade att med att kompremera med adobe autition och tyckte det lät bättre då även om jag inte undersökte saken så noga. sen bör man också helt konvertera från så hög samplingrate som möjligt så jag får återkomma när jag har testat ordentligt, har ex judas priest och metalliva som 96khz 24 bit. kommer eventuellt dra ner john lee hoocker - the real folk blus som 96khz 24bit.

även om man inte kan höra rena sinustoner på ex 25khz så kan de samverka med övrig musik så att skillnaden blir hörbar, under förutsättning att inspelningskvalitén etc är tillräckligt bra(område för diskussioner). notera att de nightwishlåtar jag använda kom från en vinylrelease och inte cd release, för övrigt tycker jag deras vinylsläpp låter bättre än deras cd släpp.

jag skulle säga att sampling rate på 48khz eller 96khz är en bra kompromiss även om det bästa alltid är att använda sig av orginalfilen(då komprimeringen kan bidra med negativa effekter utöver nedsamplingen även om den gamla frekvensen är jämt delbart med den nya).

@bran
snälla jämför inte kabelvärmare och annat flum med samplingrate, det finns väldigt många felkällor som gör att man kan höra skillnad mellan samplingrate.

Ja man kan få interferensfenomen med frekvenser över 20 kHz men det är en form av distorsion, alltså något som försämrar ljudet. Man vill inte ha massa konstig interferens i musiken.

Ja, om man kör ett dåligt jobb kan man höra skillnad. Alltså om skivan är dåligt mastrad från början och man använd kassa filter med mera. Eller om man spelar in källfilerna i 16 bit 44,1 kHz och sedan samplat om och filtrerat en massa. Som du ser ligger dessa felkällor långt innan du som konsument får tillgång till musiken så som musiklyssnare är samplingsfrekvenser över 44,1 kHz ungefär lika intressant som kabelvärmare och svarvade skivkanter.

Visa signatur