Datorn startar men laddar ej bios eller "post" står bara och spinner med svart skärm

Permalänk

Datorn startar men laddar ej bios eller "post" står bara och spinner med svart skärm

Hejsan!

Efter att min dator frös till igår så jag tvungen att trycka på Restart knappen på chassis så vägrar den nu att fungera! Jag kommer inte någonstanns den laddar ingenting inte ens bios eller något POST. En sak som är värt att tillägga är att power on lampan lyser inte längre på chassit efter detta...har kollat kontakterna m.m. från chassit till Moderkortet.

Det jag redan försökt är att "clear cmos" utan resultat har alltid funkat förr om man "felklockat", jag har bytt plats på minnesmodulerna, även kört med 1 sticka och helt utan, har tagit ut grafikkorten (HD4870) då det lyser 3 röda dioder från kortet som det alltid brukar göra innan den laddar bios osv. Har även kopplat om och testat utan HDD'n men även här utan några lyckade resultat..

Vad är då felet egentligen?! Behöver bra tips utifrån min beskrivning och om jag inte nämnt de tidigare så går alla komponenter igång såsom hdd, grafikkort, fläktar m.m. men alltså ingen sken från power on lampan eller hdd lampan =(

De jag funderar på om det är hela brädan som har gjort sitt eller om CPU'n har något med detta att göra...

Burken (3 år gammal trotjänare):

Antec 300 chassi
AMD Phenom BE 9850, @3ghz
4gb ddr2 1066mhz RAM
2 x 4870 Radeon Grafikkort
1 st 500gb & 1 st 320 gb hdd
Moderkort MSI K9A2 Platinum V2

Den har gått klockad i över 3 år...men de har vart stabilt då jag har mycket bra extra m fläktar i chassit.

Tacksam som tusan över svar!!

Mvh Joakim

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Vi behöver nätaggets märke modell och ålder. Halva den kan vara trasig om den är av lägre kvalite. NEJ jag snackar INTE om antal watt.

Sen har du för många saker kopplade. Ta bort ALLT som inte behövs för att få bild så blir det lättare att hitta felet. Förutom de stora viktiga sakerna så kan även det minsta lilla pryl, kabel eller kontakten de sitter i blockera starten så där. Saker folk glömmer att ta bort är tex ALLA SATA/IDE kablar, Tangentbord, mus, kringutrustning mm.

Permalänk

Corsair TX650W även den inköpt 08a!!

Håller på för fullt nu testade bara att starta upp utan cpu och allt annan krims krams men även där lyckades den inte lysa på power on så jag tror att något är rejält kört...måste väl va moderkortet? Nätagget verkar ju ge ström till allt annan som jag ser å hör.

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem för några år sedan, visade sig vara processorn som spökade. Vet inte vad du har tillgängligt men prova annan processor/mobo.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios för det kan fixa konstiga fel.

Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars tar kan man ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så det blir ordentligt gjort. Några var även tvungen att ta bort tex grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha sånt kvar.

Funkar det går du in i bios, ställ in det du vill och sparar. Annars stannar den och tjatar varje gång datorn startar.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Om allt annat byts ut eller testats i en annan dator (INTE nätagget, den får man bara låna en annan) så blir det bara moderkort (processorn) kvar.

Permalänk
Medlem

Det *kan* vara så enkelt att batteriet är för dåligt. Det är billigt att köpa ett nytt och testa med, så har du iaf uteslutit den möjligheten.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Bios är återställt då jag har resetat cmos med en sån "pin". Batteriet har jag även de plockat av och på. Men de ska väl inte behövas de lilla batteriet för att starta upp datorn? Det är väl mest för att spara bios inställningar, klocka m.m.?

Sen så undrar jag hur ska jag utesluta om det är cpu, nätagg eller moderkortet som har gjort sitt? Har inte så mycket till möjlighet att testa med annat tyvärr ..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jocke_totti:

Hejsan!

Efter att min dator frös till igår så jag tvungen att trycka på Restart knappen på chassis så vägrar den nu att fungera! Jag kommer inte någonstanns den laddar ingenting inte ens bios eller något POST. En sak som är värt att tillägga är att power on lampan lyser inte längre på chassit efter detta...har kollat kontakterna m.m. från chassit till Moderkortet.

Det jag redan försökt är att "clear cmos" utan resultat har alltid funkat förr om man "felklockat", jag har bytt plats på minnesmodulerna, även kört med 1 sticka och helt utan, har tagit ut grafikkorten (HD4870) då det lyser 3 röda dioder från kortet som det alltid brukar göra innan den laddar bios osv. Har även kopplat om och testat utan HDD'n men även här utan några lyckade resultat..

Vad är då felet egentligen?! Behöver bra tips utifrån min beskrivning och om jag inte nämnt de tidigare så går alla komponenter igång såsom hdd, grafikkort, fläktar m.m. men alltså ingen sken från power on lampan eller hdd lampan =(

De jag funderar på om det är hela brädan som har gjort sitt eller om CPU'n har något med detta att göra...

Burken (3 år gammal trotjänare):

Antec 300 chassi
AMD Phenom BE 9850, @3ghz
4gb ddr2 1066mhz RAM
2 x 4870 Radeon Grafikkort
1 st 500gb & 1 st 320 gb hdd
Moderkort MSI K9A2 Platinum V2

Den har gått klockad i över 3 år...men de har vart stabilt då jag har mycket bra extra m fläktar i chassit.

Tacksam som tusan över svar!!

Mvh Joakim

Har du extern hårddisk i? Eller mus o tangentbord testa dra ut alla usb kontakter ur datorn, blir så för mig med. Går ställe in i BIOS sen om det är de som är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke_totti:

Bios är återställt då jag har resetat cmos med en sån "pin". Batteriet har jag även de plockat av och på. Men de ska väl inte behövas de lilla batteriet för att starta upp datorn? Det är väl mest för att spara bios inställningar, klocka m.m.?

Sen så undrar jag hur ska jag utesluta om det är cpu, nätagg eller moderkortet som har gjort sitt? Har inte så mycket till möjlighet att testa med annat tyvärr ..

Jo, det är en batteribackup för BIOS, men när det batteriet blir för gammalt så blir det problem med boot osv. Har upplevt att det många gånger har strulat innan byte av det batteriet. Som sagt en billig lösning som ev kan funka.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Har du extern hårddisk i? Eller mus o tangentbord testa dra ut alla usb kontakter ur datorn, blir så för mig med. Går ställe in i BIOS sen om det är de som är fel!

Om du hade läst ordentligt så skrev jag att jag har dragit ur allt sådant...men tack ändå!

Den kommer bara inte vidare från de första start rycket en dator gör på 1 sek, den laddar alltså inte bios, postar ej osv. KRASCH!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur