Permalänk
Medlem

Köpråd av surfplatta

Hej, jag har funderat på att köpa en surfplatta ett tag nu.
Användningsområdena för en surfplatta skulle mestadels vara till för mina skolarbeten.
Och anledningen till varför just en surfplatta är för att dem är så portabla.

Så det jag behöver hjälp med är vilken surfplatta ni tycker jag ska skaffa? Har kollat på Transformer Prime (släpps snart och verkar brutal) eller en iPad 2. (Allt flyter på bra och många applikationer)
Eller rekommenderar ni en annan modell? Max ca 5000kr kan jag lägga ut.

Tack på förhand.
Expectus.

Permalänk

vad för skolarbete hade du tänkt? Skriva eller räkna matte eller?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

vad för skolarbete hade du tänkt? Skriva eller räkna matte eller?

Skriva samt använda internet.

Permalänk

tänkte du dig skrivande som på ett tangentbord rekommenderar jag ingen surfplatta med android iaf. Där finns nämligen inget vettigt ordbehandlingsprogram, till Ios vet jag inte om det gör det...

Min tablet, Thinkpad tablet, har penna och om man skriver på den på så vis är det fruktansvärt smidigt! och då kan jag rekommendera min pad, dock lite dyr kanske. internet funkar väl på allt..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av Sepemulle:

tänkte du dig skrivande som på ett tangentbord rekommenderar jag ingen surfplatta med android iaf. Där finns nämligen inget vettigt ordbehandlingsprogram, till Ios vet jag inte om det gör det...

Min tablet, Thinkpad tablet, har penna och om man skriver på den på så vis är det fruktansvärt smidigt! och då kan jag rekommendera min pad, dock lite dyr kanske. internet funkar väl på allt..

Polaris office till android är mycket användbar och kommer med ett flertal av de funktioner man använder vid textinmatning, bilder går självklart också att använda i texten. Stavningskontroll är däremot något den sköter bristfälligt. För vissa är det inget problem samtidigt som detta kan vara isbrytande för andra.

Med polaris kan man också öppna och redigera excelfiler. På Asus eee pad Transformer kommer detta program förinstallerat vilket är lämpligt då plattan har ett tillhörande tangentbord (tillval dock).
Med detta sagt har jag ingen direkt koll på vad den kostar eller om den finns i Android Market. Däremot finns .apk:n att hitta gratis via XDA:s forum.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk

Dom säljer ut ipad 2 16GB för 3990:- på Mediamarkt fram tills 4/12 så passa på.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Hotel_Golf:

Polaris office till android är mycket användbar och kommer med ett flertal av de funktioner man använder vid textinmatning, bilder går självklart också att använda i texten. Stavningskontroll är däremot något den sköter bristfälligt. För vissa är det inget problem samtidigt som detta kan vara isbrytande för andra.

Med polaris kan man också öppna och redigera excelfiler. På Asus eee pad Transformer kommer detta program förinstallerat vilket är lämpligt då plattan har ett tillhörande tangentbord (tillval dock).
Med detta sagt har jag ingen direkt koll på vad den kostar eller om den finns i Android Market. Däremot finns .apk:n att hitta gratis via XDA:s forum.

Alltså, ja visst FINNS det ordbehandlingsprogram, jag har Docs to Go som är precis som word, MEN det funkar inte så bra eftersom nästan alla viktiga funktioner så som layout, indrag och liknande som man är van vid från word finns icke. och javisst kan det funka om man har ett tangentbord till, men testa utan det, då blir det lite värre

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av Sepemulle:

Alltså, ja visst FINNS det ordbehandlingsprogram, jag har Docs to Go som är precis som word, MEN det funkar inte så bra eftersom nästan alla viktiga funktioner så som layout, indrag och liknande som man är van vid från word finns icke. och javisst kan det funka om man har ett tangentbord till, men testa utan det, då blir det lite värre

Det kan jag absolut hålla med om, tycker främst att själva textinmatningen fungerar bra och till det finns sedan vissa formatinställningar. Talar vi sedan layout och annat behöver man i nuläget något kraftigare i PC/MAC väg. Menar att det till plan textinmatning finns ganska bra alternativ. Jag hoppas starkt på stora uppdateringar på textredigeringsbiten!

Sitter som exempel just nu och skriver på plattan utan tangentbordet och det avskyr jag till fullo.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svår! blir nog iPad 2.

Permalänk

Lycka till hoppas du blir nöjd, ipad är nog ett bra val.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Tjenare förlåt om jag lånar denna tråd lite med det är bättre än att göra en ny.
Jag går osså i tankarna om en surfplatta och den skall användas till film,surf,spel och musik och ja, ni vet det där vanliga.
Men jag vet inte vilken jag skall välja. Är förtjust i Samsung och deras prylar så det blir nog en Samsung.
men skall man vänta till efter årsskiftet och se vad som kommer då eller är Galaxy tab 10.0 ett bra köp?

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Asus transformer!!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

I dagsläget - köp INTE en surfplatta för att skriva skolarbeten på. Ersatte min Transformer mot en 4 år gammal bärbar för 500 spänn och ångrar mig inte för en sekund. Blev tokig på input lag, layout problem, "kompabilitetsfel" m.m. Transformer Prime har jag mer förhoppningar på - men avvakta eller köp valfri bärbar dator med ett riktigt ordbehandlingsprogram.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Var och kollade på surfplattor här om dan. Bland annat galaxy 10.1, ipad2 och asus transformer. Samsungen var verkligen schysst, bra skärm,tunn, skön att håll i osv. Men den va lite små laggig som vissa skrivit, och det är den tydligen för att det är honeycomb och skall tydligen bli bättre när ics kommer. Då är min fråga: skall man köpa en 10.1 nu eller skall man se om det kommer nya efter nyår? Ipad vill jag inte ha, men kan däremot tänka mig en transformer prime när den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Tegra 3 eller iPad 2 skulle jag säga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är tegra 3 än tegra 2?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hur mycket bättre är tegra 3 än tegra 2?

Här har du en länk som jag tyckte var rätt bra!
http://www.differencebetween.com/difference-between-nvidia-tegra-2-dual-core-and-vs-tegra-3-quad-core-kal-el-mobile-processors men jag har kollat lite på den men jag tycker inte den värkar sådär jätte imponerande, sgs 2 är ju snabbare än tegra 2! Jag tror inte riktigt på vad Nvidia säger om hur den kommer prestera vi får väl se:)

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Medlem

Tegra 3 har 5 core's, det är därför den är såpass energieffektiv, i viloläge kör den på den femte som konsumerar nästintill inget alls, och är enbart avsedd för vila.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Blir nog till att vänta på Tegra 3 då kanske. Men stämmer det att Asus Transformer Prime inte har 3g inbyggt? Det är ju lite surt isf. Då får jag hoppas att Samsung kommer med en ny platta med Tegra 3 och 3g. Men samtifdigt känner jag såhär att det skulle räcka med en 10.1 som finns nu då jag inte behöver det värsta, men det är ju alltid kul att ha det värsta för en liten stund innan något nytt kommer.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Blir nog till att vänta på Tegra 3 då kanske. Men stämmer det att Asus Transformer Prime inte har 3g inbyggt? Det är ju lite surt isf. Då får jag hoppas att Samsung kommer med en ny platta med Tegra 3 och 3g. Men samtifdigt känner jag såhär att det skulle räcka med en 10.1 som finns nu då jag inte behöver det värsta, men det är ju alltid kul att ha det värsta för en liten stund innan något nytt kommer.

... det kommer alltid något nytt...
Tegra 3 är nog bra att vänta på, borde inte ta så lång tid efter jul...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Jo det blir nog till att vänta och se vad som kommer. Men någon sol kan bekräfta om prime har 3g eller ej? Skulle va bra om plattan hade det. Annars får jag hoppas att Samsung kommer med en tegra 3 och 3g platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Jo det blir nog till att vänta och se vad som kommer. Men någon sol kan bekräfta om prime har 3g eller ej? Skulle va bra om plattan hade det. Annars får jag hoppas att Samsung kommer med en tegra 3 och 3g platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Den har inte 3G, asus sa väl något i stil med att det inte kanske skulle vara otänkbart att den kom en version med 3g i framtiden om intresset fanns. Men som jag ser det så finns ju redan intresset. Mycket märkligt beslut att inte stoppa i 3g i en platta i den prisklassen tycker jag. Därför skippade jag den och köpte en galaxy tab 10.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Den har inte 3G, asus sa väl något i stil med att det inte kanske skulle vara otänkbart att den kom en version med 3g i framtiden om intresset fanns. Men som jag ser det så finns ju redan intresset. Mycket märkligt beslut att inte stoppa i 3g i en platta i den prisklassen tycker jag. Därför skippade jag den och köpte en galaxy tab 10.1.

Okej det va surt.
Är du nöjd med din 10.1? Hur tycker du att den funkar, har du några problem med den? Är den lite små seg i menyerna som vissa säger?
Duger den till en som inte skall ha det värsta utan vill bara kunna kolla på film,surfa och spela lite?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Okej det va surt.
Är du nöjd med din 10.1? Hur tycker du att den funkar, har du några problem med den? Är den lite små seg i menyerna som vissa säger?
Duger den till en som inte skall ha det värsta utan vill bara kunna kolla på film,surfa och spela lite?

Den sköter det du säger sist felfritt, har själv haft en enhet hemma under 2 veckor för test. Menyerna kan gå lite långsamt vid första svepet men detta går över så fort processorn klockat upp vilket den gör i höjd med att första menysvepet är slutfört. Inga problem med andra ord, detta löste jag dock genom en snabb överklock till 1,2 GHz och en snabbare uppskalning av klockfrekvensen.

Men, utan allt detta med egen kernel och så vidare fungerar den utmärkt, med lite lagg vid första svepet.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotel_Golf:

Den sköter det du säger sist felfritt, har själv haft en enhet hemma under 2 veckor för test. Menyerna kan gå lite långsamt vid första svepet men detta går över så fort processorn klockat upp vilket den gör i höjd med att första menysvepet är slutfört. Inga problem med andra ord, detta löste jag dock genom en snabb överklock till 1,2 GHz och en snabbare uppskalning av klockfrekvensen.

Men, utan allt detta med egen kernel och så vidare fungerar den utmärkt, med lite lagg vid första svepet.

Då blir det nog en sådan. Men hur många gb skall man ha? 16 känns lite lite. Jag hittar inga 32gb utan bara 64 och den är så dyr med både wifi och 3g.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

när det gäller ordbehandling så rekommenderar jag pages till ipad. kan synkas över icloud också

Permalänk
Skrivet av Inteno:

Då blir det nog en sådan. Men hur många gb skall man ha? 16 känns lite lite. Jag hittar inga 32gb utan bara 64 och den är så dyr med både wifi och 3g.

Skickades från m.sweclockers.com

16 GB fyller du ganska fort om du skall ha filmer på plattan, om du inte tänkt köra strömmad film?

Jag har själv 16 GB på min Asus Transformer och har nu 4GB kvar när jag har allt jag vill ha på plattan, observera då att jag har all film på mitt 32GBs MicroSD-kort. Minnet i plattan är slukat av bilder och alla program jag har installerade.

Jag fann två 32 GB på pricerunner, billigare alternativet där erbjöd Pixmania. Kör en sökning där med det du vill ha då jag ej fått klart för mig om du ville har 3G eller ej.

Visa signatur

Namn: Hampus Gustafsson Ålder: 29 Bosatt: Göteborg, centrum. Yrke: IT-Tekniker, serverkonfig, runtresande.
Ägare av stationär spelburk, server för fillagring samt en Asus eee pad Transformer.

Permalänk
Medlem

Jo det känns som att det kommer fyllas snabbt. Jo jag vill gärna ha 32gb med 3g och wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP