Permalänk
Medlem

Visst räcker mitt nätagg?

Som rubriken säger visst räcker Corsair HX520W även om jag byter grafikkort från Sapphire HD3850 Heatpipe till Asus GeForce ENGTX560 TI DCII TOP/2DI/1GD5 1GB?

Övriga delar är:
Antec P182, Gigabyte GA-EP35-DS4, E8400, 4x1gb PC8500, 2xSpinPoint F1 1tb, Intel X25-M G2 80gb, dvd-spelare och ett trådlöst nätverkkort.(pci-e) Plus trådlöst tangentbord, mus och Xbox360 kontroll men kan inte vara mycke de bidrar med, men några Watt borde väl de också ta.

När Sweclockers testade Asus 560 TI tog deras system 367 Watt(i väggen) när 3DMark Vantage kördes.

http://www.sweclockers.com/recension/13964-asus-geforce-gtx-5...

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Den räcker

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Vill du ha en ja eller nej?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Minimum recommended power för 560 är 500W, så det ska gå, men är bra att ha mer än rekommenderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Som rubriken säger visst räcker Corsair HX520W även om jag byter grafikkort från Sapphire HD3850 Heatpipe till Asus GeForce ENGTX560 TI DCII TOP/2DI/1GD5 1GB?

Övriga delar är:
Antec P182, Gigabyte GA-EP35-DS4, E8400, 4x1gb PC8500, 2xSpinPoint F1 1tb, Intel X25-M G2 80gb, dvd-spelare och ett trådlöst nätverkkort.(pci-e) Plus trådlöst tangentbord, mus och Xbox360 kontroll men kan inte vara mycke de bidrar med, men några Watt borde väl de också ta.

När Sweclockers testade Asus 560 TI tog deras system 367 Watt(i väggen) när 3DMark Vantage kördes.

Mvh Johan

Ta två.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Det räcker funt

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

hACmAn: Ett ja eller nej räckte.

Permalänk
Medlem

Svaret är ja, men har alldrig haft ett hx agg kör 750tx i denna burk och ett nästan llika gamalt 650tx på datorn i kommrnt (bör nog uppdatera den). Har ett cmpsu-400cx också i en gammal burk. Dualcore AMD 64 klockad till 2,6ghz samt två gammla 120gb diskar i raid 0 och ett AGP 3850 (HIS). , Sen ett 3com 1gb kort samt ett sb live. ock det fungerar på 400w men powern låter mycket då. Så med tanke på det skulle jag säga kör på men om Fläkten i powern låter mycket KÖP EN NY. Vad du ska ha då kan du få fler råd om än det finns användare på swec, Hur gammal din PSU är vet jag inte, men är slitningsvaror. Vet inte om jag lyckades beskriva det jag ville säga men... ja...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hela systemet är faktiskt ganska tyst fortfarande. Alla delar är lite drygt 3,5 år gamla förutom ssden. Jag överväger om jag ska köpa ett helt nytt system men funderar om inte jag ska bara börja med byta ut grafikkortet sedan ta det därifrån. Enda som i sådana fall överlever från nuvarande systemet är hårddiskarna och trådlösa nätverkskortet, sedan är det schyst om gamla systemet är intakt kanske de hittar någon annan nytta.

Tack för din input.

Permalänk
Medlem

HX520 klarar lätt ett 560.

Nätagg är som allt annat en förbrukningsvara som slits, men det ska inte vara några problem att köra vidare med det i flera år till.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Svaret är ja, men har alldrig haft ett hx agg kör 750tx i denna burk och ett nästan llika gamalt 650tx på datorn i kommrnt (bör nog uppdatera den). Har ett cmpsu-400cx också i en gammal burk. Dualcore AMD 64 klockad till 2,6ghz samt två gammla 120gb diskar i raid 0 och ett AGP 3850 (HIS). , Sen ett 3com 1gb kort samt ett sb live. ock det fungerar på 400w men powern låter mycket då. Så med tanke på det skulle jag säga kör på men om Fläkten i powern låter mycket KÖP EN NY. Vad du ska ha då kan du få fler råd om än det finns användare på swec, Hur gammal din PSU är vet jag inte, men är slitningsvaror. Vet inte om jag lyckades beskriva det jag ville säga men... ja...

Vanligtvis är det kondensatorerna som åldras i ett nätaggregat och eftersom Corsair använder sig enbart av japanska kondensatorer klassade vid 105°C (bästa alternativet som finns i konsumentnätaggregat) i sina AX, HX VX och TX modeller så behöver man inte oroa sig så mycket över att aggregatet skulle åldras nämnvärt på några år. Detta gäller särskilt om aggregatet är monterat i botten av chassit eller på annat sätt tar in kall luft från utsidan av chassit för sin kylning (ju svalare aggregat, desto längre livslängd på komponenterna). Detsamma gäller om man inte kör med särskilt hög last (har överdimensionerat aggregat för sina komponenter).

Som svar till trådskaparen, kör på, det är hur lugnt som helst (kör själv GTX560Ti och en överklockad 1055T x6 på ett HX520 förresten).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Minimum recommended power för 560 är 500W, så det ska gå, men är bra att ha mer än rekommenderat.

500w ar val vad som kravs om man sitter pa ett skitagg. Det kommer funka utmarkt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Vanligtvis är det kondensatorerna som åldras i ett nätaggregat och eftersom Corsair använder sig enbart av japanska kondensatorer klassade vid 105°C (bästa alternativet som finns i konsumentnätaggregat) i sina AX, HX VX och TX modeller så behöver man inte oroa sig så mycket över att aggregatet skulle åldras nämnvärt på några år. Detta gäller särskilt om aggregatet är monterat i botten av chassit eller på annat sätt tar in kall luft från utsidan av chassit för sin kylning (ju svalare aggregat, desto längre livslängd på komponenterna). Detsamma gäller om man inte kör med särskilt hög last (har överdimensionerat aggregat för sina komponenter).

Som svar till trådskaparen, kör på, det är hur lugnt som helst (kör själv GTX560Ti och en överklockad 1055T x6 på ett HX520 förresten).

Jag körde systemet i SIGN på coresair VX 550W förut. Det small efter ett tag, men då belasta jag det hårt (furmark + intel burn test samtidigt) annars hade det nog inte hänt nått. Men har garderat mig nu med 1.05kW

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Inveramsay:

500w ar val vad som kravs om man sitter pa ett skitagg. Det kommer funka utmarkt

Har jag ens nämnt kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har jag ens nämnt kvalitet?

Nej, men i "minimum power recommended" så är det redan inbakad en "kvalitetsbuffer", vare sig du nämner den eller inte.
Recommended från grafikkortstillverkarna drar alltid i till överdrift för att friskriva sig från problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har gått sönder så blir att uppgradera. Så frågan är åter igen räcker mitt nätagg?

Nya tänka delarna är i5 2500, Asrock z68 extreme 3 gen och 8gb corsair minne 1600 MHz. Ska senare byta chassi (antec p280) men det påverkar ju inte agget.

Permalänk
Medlem

Ja, ett HX520 räcker (fortfarande) lätt till i5 2500 och ett GTX560!

Du köper väl en i5 2500k förresten, så du kan klocka om du vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Va bra, var det jag trodde/hoppas på.

Absolut! Ska såklart vara ett K med. Grejerna är beställda redan, var rätt säker på att det skulle räcka om inte så skulle det bara vara att beställa ett nytt större. Tanken vara att jag skulle uppgradera när Ivy kommer men så blev det inte.

Lite bakgrund som inte hör till denna forum del:

Något med moderkortet som hanterar minnerna har gått sönder, alla mina 4 moduler ger fel direkt i Memtest86+ även när det körs separat(en och en) även testa med 2 andra moduler. En av minnesplatserna synes inte ens minnet, som nu har jag i 4 x 1gb men bara synes 3 gb.(Och det är både i win7 64bit och Memtest.) Och går inte att starta systemet med bara ett minne i den platsen.

För länge sedan hade jag också problem men då hade jag missat att höja spänningen då mina minnen vill ha mera. Kanske de konstigaste är att med en av mina moduler vill inte ens systemet starta oberoende var den är fast och om den är ensam eller inte. Kanske den som varit i minnesplatsen som gått sönder, sedan har det hänt något. Inte så bra på dess grejer.

Mvh Johan

Ps: Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Skumt, kanske matat med för mycket spänning? Nåja, nu blir det ju ny dator med nya minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skumt, kanske matat med för mycket spänning? Nåja, nu blir det ju ny dator med nya minnen

Nope ska vara korrekt, 2,2V. Var std inställd mindre i mitt moderkortet så fick ställa upp den till vad som var specad att den vill ha.

Japp, det blir det! (Enklare beslut när cdon hade så bra pris med rabatten.)

Permalänk
Medlem

Nätaggregatskalkylator som verkar detaljerad:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Nätaggregatskalkylator som verkar detaljerad:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Kan ge en fingervisning, men det är bättre leta upp recensioner på nätet.. typ här på Swec i testcenter..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Varför behöver du andras bekräftelse på detta om du själv läst hur mycket testriggen som sweclockers använde?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Vad bra att hitta en tråd om precis det jag ville fråga om, HX520.
Är också i uppgraderingstankarna.
Det jag tittar på nu är följande: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2073921
PLUS några till fläktar som följer med nytt chassi SAMT 6 st 3,5" hårddiskar, 1 Samsung 830 SSD. Funderar på om de där hårddiskarna kommer vara bovar.
Processorn får väl sig en slentrianmässig överklockning, grafikkorten brukar jag inte bemöda mig med. Anledningen till ett 520 är att jag har 3 skärmar och vill driva skidoskärmarna med ett passivt kort med dubbla DVI (de används inte i spel) så prestandakortet kan kopplas till projektor eller liknande utöver sitt vanliga till huvudskärmen.

Jag har inte mätt men antar kablarna kanske är förkorta så man får köpa förlängningskablar (som länkad, chassi antec p280). Egentligen kanske det skulle gå att använda mitt nuvarande Antec P160 som hängt med väldigt länge, men vill ha något nytt och fräscht.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm, borde rimligen funka tycker jag. Ett Nvidia GT520 drar ju bara typ 30W max... Och hårddiskarna kommer ju aldrig dra max samtidigt. (de kanske belastas lite extra vid uppstart, men då lever ju grafikkortet ett lugnt liv istället)

Mycket RAM och många disk
Jag tror du kan klara dig utan förlängning till 4/8 pins kontakten om du får till kabeln perfekt, men jag kan ha fel. (dumt att chansa?)
... och du kanske även behöver förgreningar för att koppla alla diskar? (Minns inte nu, men är det inte sex satakontakter till 520?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Övriga delar är:

Mvh Johan

ja det ska räcka.. det är rätt gammalt men corsair brukar behålla sin kraft länge dom skriver minimum 500w så folk som går och köper deltaco nätagg på 500w på kjell inte förstör grafikkorten du skulle nog kunna driva din burk på ett FSP nätagg av hög kvalitet på 300w

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aqualize:

Det kommer fungera alldeles galant.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, borde rimligen funka tycker jag. Ett Nvidia GT520 drar ju bara typ 30W max... Och hårddiskarna kommer ju aldrig dra max samtidigt. (de kanske belastas lite extra vid uppstart, men då lever ju grafikkortet ett lugnt liv istället)

Mycket RAM och många disk
Jag tror du kan klara dig utan förlängning till 4/8 pins kontakten om du får till kabeln perfekt, men jag kan ha fel. (dumt att chansa?)
... och du kanske även behöver förgreningar för att koppla alla diskar? (Minns inte nu, men är det inte sex satakontakter till 520?)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=111532
Där finns egenskaperna listade. Jag har inte verifierat dem.
Alla hårddiskar är SATA men vissa är gamla så de har även 4pin molex. Men egentligen inte något problem - jag driver ju dem alla redan idag på det här nätaggregatet så bara det kablarna räcker till.

Verkar som jag måste köpa mig en adapterkabel till grafikkortet. Det verkar ha 2st 6pins-kontakter. Jag tror jag bara har en sådan om jag hänger med specifikationen på prisjakt (HX520-kartongen ligger längst in i garderoben just nu..., vill inte titta vad som ligger kvar där (modulärt nätagg).

Skönt att slippa tänka mer på nätaggregatssaker. Förr var det mycket enklare (och billigare) med sådant tycker jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Verkar som jag måste köpa mig en adapterkabel till grafikkortet. Det verkar ha 2st 6pins-kontakter. Jag tror jag bara har en sådan om jag hänger med specifikationen på prisjakt (HX520-kartongen ligger längst in i garderoben just nu..., vill inte titta vad som ligger kvar där (modulärt nätagg).

Näe, du ska ha två stycken pci-e kontakter med nätagget så där klarar du dig, så länge du har kvar alla gamla kablar

Visa signatur