Nytt datorköp, vilken skärm ska jag välja till och ser det nuvarande paketet bra ut?

Permalänk
Medlem

Nytt datorköp, vilken skärm ska jag välja till och ser det nuvarande paketet bra ut?

Nu var det dags att köpa en ny dator så jag satte ihop följande paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/1200651/2011-12-05 och tänkte höra om någon har några åsikter om mina val.

Moderkortet är något som jag känner mig osäker på och har dålig koll på vad som gäller nu.

Förutom detta tänkte jag även inhandla en ny skärm men är kluven om hurvida jag ska köpa en med TN panell med 120 Hz uppdateringsfrekvens eller en med IPS panel. Just nu lutar det åt IPS panel då jag gärna njuter av färgerna vid spel.

Jag använder datorn i stort sett mest till att spela, både FPS och RPG spel. Just nu sitter jag med Battlefield 3 men såfort Star Wars: The old republic släpps, förväntar jag mig fastna med det i ett par månader.

Min bror som köpte ny skärm för ett tag sedan köpte en Benq XL2410T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703579 och är helnöjd med den, min förhoppning är dock att jag ska vinna mer i bildkvalité genom att köpa en IPS jämfört med vad jag vinner i FPS med en 120 Hz skärm.

Dom skärmarna som jag kollat på mest är Benq XL2420T http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997160 och Dell ultrasharp u2410 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617, finns det bättre skärmar i den storleken och prisklassen just nu?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill påstå att för just spel så är graden av korrekt färgåtergivning mindre relevant än för de flesta andra användningsområdena.
Anledningen är att det är så mycket färgskiften över hela skärmen att du troligen inte märker av det särskilt mycket.
Det syns definitivt tydligare om man gör något så enkelt som att surfa då samma bakgrundsfärg på hemsidan ger en något förvrängd färgbild längs sidorna. Denna homogena bild är inte lika vanlig i spel. Irriterar du dig på att en färg inte återges identiskt över hela ytan idag eller håller på med grafisk mediahantering en del så är det mycket högre prio på IPS enligt mig. Men inte för spel.
Frågan är om du faktiskt är missnöjd med just korrektheten av färgåtergivning i spelen idag? För spelen kommer troligen inte bli vackrare och du kommer inte få starkare färger. Bara mer korrekt färgskala.
För spelande hade jag alla dagar i veckan prioriterat högre uppdateringsfrekvens på skärmen framför högre precision i färgåtergivningen. Men det finns säkerligen några som skulle välja motsatsen.

Jag vill lägga till en sak. Det finns många förespråkare av IPSpaneler och det förstår jag. Många säger att de aldrig skulle kunna gå tillbaka och det förstår jag verkligen också. Men! värt att tänka på är att om man inte är missnöjd med färgåtergivningen på en TN-panel idag så är man troligen mindre kräsen. Det må låta futtigt men är faktiskt en ganska bra sak. Toleransribban är inte höjd vilket också innebär att man kan komma undan och vara nöjd med lägre priser samtidigt som större del av utbudet är tillgängligt för en. Jag sitter själv med en TNpanel och är ganska nöjd faktiskt. Hade jag skaffat en IPSskärm så hade jag såklart varit glad för denna och inte kunnat gå tillbaka, men jag hade nog inte varit lyckligare på något sätt i längden. Den mest påtagliga skillnaden hade snarare varit att jag skulle bli mer kräsen och hade behövt gräva lite djupare i plånboken vid kommande köp. Bara en tanke...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

just wondering?

varför köper man en liten 24 tums skärm för så mycket pengar.. när de finns samsung led tvn 40 tums 46 tums för nästan samma pris.. med högupplösning 1080?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroVoice:

varför köper man en liten 24 tums skärm för så mycket pengar.. när de finns samsung led tvn 40 tums 46 tums för nästan samma pris.. med högupplösning 1080?

För att pixeltätheten är fruktansvärt dålig på en så stor skärm med bara 1080. Sedan dras TVapparater allt som oftast med katastrofalt dåligt input lag jämfört med datorskärmar.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hur det ser ut när jag surfar är inget jag tänker på särskillt mycket och är det ingen större skillnad på det visuella i spel så köper jag het klart hellre en 120 Hz skärm.

I nuläget har jag en TN panel och kan inte påstå att jag stör mig särskillt mycket på färgåtergivningen, dock hade det inte skadat om den var lite vassare.

Jag vet dock inte om jdet skulle ge mig någon vidare bra känsla att "nöja" mig med TN för att jag inte har upplevt IPS om det nu är någon större skillnad. Har du själv provat både IPS och TN och sett skillnaden?

Det som egentligen är intressant är skillnaden i spel då jag inte sysslar med någon form av redigering eller liknande.

Jag är inte intresserad av en så stor skärm som 40", jag har redan en tv till det. Jag har övervägt 27" men är rädd att även det skulle vara för stort och att jag kommer för nära när jag sitter vid skrivbordet.

Några kommentarer på datorpaketet i övrigt, speciellt moderkortet?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eonen:

Hur det ser ut när jag surfar är inget jag tänker på särskillt mycket och är det ingen större skillnad på det visuella i spel så köper jag het klart hellre en 120 Hz skärm.

I nuläget har jag en TN panel och kan inte påstå att jag stör mig särskillt mycket på färgåtergivningen, dock hade det inte skadat om den var lite vassare.

Jag vet dock inte om jdet skulle ge mig någon vidare bra känsla att "nöja" mig med TN för att jag inte har upplevt IPS om det nu är någon större skillnad. Har du själv provat både IPS och TN och sett skillnaden?

Det som egentligen är intressant är skillnaden i spel då jag inte sysslar med någon form av redigering eller liknande.

Jag är inte intresserad av en så stor skärm som 40", jag har redan en tv till det. Jag har övervägt 27" men är rädd att även det skulle vara för stort och att jag kommer för nära när jag sitter vid skrivbordet.

Några kommentarer på datorpaketet i övrigt, speciellt moderkortet?

Jo tack. Jag har sett en hel del av IPSskärmar. Framför min hemdator är jag ganska nöjd som det är med TNpanel då jag mest spelar på denna och den fungerar helt OK för ändamålet. På min laptop hade jag däremot haft mer glädje av en IPS då betraktningsvinklarna på den aldrig är tillräckligt bra ;). Samma fenomen med "acceptansribban" gäller för ganska många saker här i livet. Ta bara en sån sak som ljudsystem i hemmet. Once you upgrade you wont go back ;). Jag är inte ute efter att säga att det är fel att uppgradera om man verkligen känner att något är fel. Det jag ville få fram var egentligen att om det inte känns fel i dagsläget så behöver man inte simulera ett behov för jag tror inte man blir lyckligare i längden ändå. Nog om det.

Jo. Angående bygget så ser jag inga fel. Bra val av moderkort. Du behöver inte lägga till ett nätverkskort då det redan ingår ett i moderkotet, men du kanske hade planer för detta extraval.
Du har ju iaf valt minnesmängd så det räcker ;). Du behöver ju inte direkt så mycket för spel då 4gig går bra idag och 8gig räcker gott för ett tag framöver. Men det är ju knappt någon extra kostnad i sammanhanget.
Jag antar att du tänkt klocka skiten ur processorn med en så dyr processorkylare. Det finns ju tysta kylare som fungerar bra för en del överklockning för nära nog en fjärdedel av priset.
Högst subjektivt val, men i dina skor hade jag nog siktat på ett grafikkort med 2gig minne som exempelvis HD6950 eller kanske HD6970. Jag antar att din plan är att lägga in ett grafikkort till lite längre fram. Ett av de första riktigt GPUminnesslukande spelen är BF3, men det kommer nog bli vanligare de närmsta åren. 1280MB minne som det kortet du valt har kan bli en begränsande faktor på kommande titlar och faktiskt redan i battlefield 3 om du smäller på de högsta grafikinställningarna.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo tack. Jag har sett en hel del av IPSskärmar. Framför min hemdator är jag ganska nöjd som det är med TNpanel då jag mest spelar på denna och den fungerar helt OK för ändamålet. På min laptop hade jag däremot haft mer glädje av en IPS då betraktningsvinklarna på den aldrig är tillräckligt bra ;). Samma fenomen med "acceptansribban" gäller för ganska många saker här i livet. Ta bara en sån sak som ljudsystem i hemmet. Once you upgrade you wont go back ;). Jag är inte ute efter att säga att det är fel att uppgradera om man verkligen känner att något är fel. Det jag ville få fram var egentligen att om det inte känns fel i dagsläget så behöver man inte simulera ett behov för jag tror inte man blir lyckligare i längden ändå. Nog om det.

Jo. Angående bygget så ser jag inga fel. Bra val av moderkort. Du behöver inte lägga till ett nätverkskort då det redan ingår ett i moderkotet, men du kanske hade planer för detta extraval.
Du har ju iaf valt minnesmängd så det räcker ;). Du behöver ju inte direkt så mycket för spel då 4gig går bra idag och 8gig räcker gott för ett tag framöver. Men det är ju knappt någon extra kostnad i sammanhanget.
Jag antar att du tänkt klocka skiten ur processorn med en så dyr processorkylare. Det finns ju tysta kylare som fungerar bra för en del överklockning för nära nog en fjärdedel av priset.
Högst subjektivt val, men i dina skor hade jag nog siktat på ett grafikkort med 2gig minne som exempelvis HD6950 eller kanske HD6970. Jag antar att din plan är att lägga in ett grafikkort till lite längre fram. Ett av de första riktigt GPUminnesslukande spelen är BF3, men det kommer nog bli vanligare de närmsta åren. 1280MB minne som det kortet du valt har kan bli en begränsande faktor på kommande titlar och faktiskt redan i battlefield 3 om du smäller på de högsta grafikinställningarna.

Om du har upplevt båda paneltyperna i första hand och fortfarande rekommenderar 120 Hz för spel så får jag nog köra på det, märker man någon skillnad i lite mindra snabba spel eller är det bara i FPS det är märkbart. Någon skärm förutom dom två jag nämnde som är lite vassare och nyare att kolla på istället kanske?

Tanken med minnerna är att dom kostar så lite så att det skadar inte att slå på stort. Jag har egentligen inga planer på att överklocka tills den punkt då jag märker att CPUn inte räcker till längre. Jag ska nog kolla lite mer på fläktar innan jag genomför köpet men har läst mycket gott om den serien kylare så jag tänkte att jag kunde prova.

Att datorn är tyst är något jag prioriterar och efter lite läsning verkar det som att det grafikkortet har en ganska tyst fläkt vilket gjorde att jag valde det. Jag överväger också att köpa ett 580 men uppfattningen jag har är att den uppgraderingen inte är värd pengarna, rätta mig om jag har fel. Sen ligger det väl i tankarna att köpa ett likadant kort till och köra SLI när behovet uppstår

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eonen:

Om du har upplevt båda paneltyperna i första hand och fortfarande rekommenderar 120 Hz för spel så får jag nog köra på det, märker man någon skillnad i lite mindra snabba spel eller är det bara i FPS det är märkbart. Någon skärm förutom dom två jag nämnde som är lite vassare och nyare att kolla på istället kanske?

Tanken med minnerna är att dom kostar så lite så att det skadar inte att slå på stort. Jag har egentligen inga planer på att överklocka tills den punkt då jag märker att CPUn inte räcker till längre. Jag ska nog kolla lite mer på fläktar innan jag genomför köpet men har läst mycket gott om den serien kylare så jag tänkte att jag kunde prova.

Att datorn är tyst är något jag prioriterar och efter lite läsning verkar det som att det grafikkortet har en ganska tyst fläkt vilket gjorde att jag valde det. Jag överväger också att köpa ett 580 men uppfattningen jag har är att den uppgraderingen inte är värd pengarna, rätta mig om jag har fel. Sen ligger det väl i tankarna att köpa ett likadant kort till och köra SLI när behovet uppstår

Jag tycker nog att du kan låta några än mig fler ge input gällande skärmval först och främst ;). Skulle vara nyttigt med en motpol till mitt tugg.
Man kan märka skillnad med 120Hz i alla typer av spel där saker rör sig snabbt över skärmen. Allt ifrån FPS och bilspel till snabba RTS-spel. Men det är ju samtidigt en avvägning beroende på vad man uppskattar i spelandet. Om man inte ställer in grafiken så att grafikkortet klarar att rendera mer än 60 bilder per sekund så vinner man ju inget på det. Detta skulle ju kunna innebära att man måste tumma på grafikkvalitén och är det viktigare att spelet är så fint som möjligt än att man har en uppdateringsfrekvens på över 60 bilder per sekund så är det kanske inte så relevant med en snabbare skärm.
Märk väl att jag i första inlägget sade att jag alla dagar i veckan hade valt 120Hz. Jag lägger stort värde i att spelen flyter på mjukt.
Sedan finns ju möjligheten att spela med 3D på 120Hz-skärmarna.
Meneee... Ja. Som sagt. Second opinion hade varit lämpligt. På dagarna är det ju lite vanligare att det droppar in rimliga argument som pekar i en annorlunda riktning ;).

Jag kan inte ge dig bra råd på exakta skärmval då jag inte är uppdaterad i utbudet på skärmmarkanden så denna puck passar jag helst över till bättre vetande.

Jag är helt med på att du valde bort 580 på grund av prisskillnaden. Därför föreslog jag ett motsvarande kort i prestanda och prisklass med 2gig minne från AMDs serie. Men det blir säkert bra oavsett vad du väljer här. AMD har för övrigt inget bra stöd för 3D men det kanske inte är av intresse ändå.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert sluta med lottning det här :). Men jag får hålla med om att det vore kul att höra lite andras åsikter och erfarenheter också. Det är alltså mycket mer krävande att köra i 120 Hz? Jag föredrar ju trots allt att det ser bra ut över hög FPS (till en viss gräns)

Jag har lite dåliga erfarenheter med AMD jämfört med Nvidia som alltid funkat klockrent för mig och väljer därför per automatik bort AMD kort även om det kanske är en dum ide, kanske att man skulle köpa 2x560 ti och köra SLI istället då? Skulle 570 med 1280MB minne begränsa mig från att köra högsta grafikinställningarna i 1920x1200 eller 1920x1080 i nuvarande spel med det paketet tro?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen hellre lägga mer pengar på ett snabbare grafikkort än en dyr skärm för 4000kr. I slutändan när du sitter där och spelar så tror jag du uppskattar mer flyt i bilden. Nöj dig med en skärm för ca 2000, du är knappt någon märkbar skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eonen:

Det kommer säkert sluta med lottning det här :). Men jag får hålla med om att det vore kul att höra lite andras åsikter och erfarenheter också. Det är alltså mycket mer krävande att köra i 120 Hz? Jag föredrar ju trots allt att det ser bra ut över hög FPS (till en viss gräns)

Jag har lite dåliga erfarenheter med AMD jämfört med Nvidia som alltid funkat klockrent för mig och väljer därför per automatik bort AMD kort även om det kanske är en dum ide, kanske att man skulle köpa 2x560 ti och köra SLI istället då? Skulle 570 med 1280MB minne begränsa mig från att köra högsta grafikinställningarna i 1920x1200 eller 1920x1080 i nuvarande spel med det paketet tro?

Ja, skall du utnyttja hela uppdateringsfrekvensfördelen av en 120Hz-skärm så måste grafikkortet generera dubbelt så många bilder per sekund vilket faktiskt innebär att det krävs dubbla prestandan egentligen. Det var ju tur att jag inte glömde denna "detalj" i sammanhanget ;).

Du klarar dig bra utan att granska AMDs alternativ närmre. Nvidia har en kompetent motsvarighet i alla segment.
Den enda nackdelen från mitt perspektiv är ju då minnesmängden. Om du tänkt lira BF3 på högsta inställningarna så kräver spelet mer minne än GTX 570 kommer med. Någonstans kring 1400MB behöver detta spel som mest av grafikminnet. Nu kommer du troligen inte kunna skruva upp allt på precis max med det grafikkortet du tänkt dig ändå utan några mindre ändringar är säkerligen önskvärt för bibehållen hög framerate och då är problemet ur världen för alla spel som finns på marknaden idag eftersom spelet blir mindre minneskrävande av lite lägre grafikinställningar. Det jag tänkte på gällande framtida behov av minne kommer du troligen inte märka av förrän du har 2 st GTX 570 då deras sammanlagda minnesmängd fortfarande kommer att vara 1280MB men prestandan grafikkorten kan leverera är nära nog dubbelt så bra (80% kanske är närmre sanningen). Så när du väl har två GTX 570 så kan minnesmängden bli en begränsande faktor för prestandan.
Men för dagens spel så är det vad jag känner till endast ett spel som behöver så mycket minne att din SLIkonfiguration skulle kunna slå i taget på grund av minnet vilket då är BF3. Jag har läst lite snack om en del andra spel som kräver mer minne än GTX570 har som ex GTA4 och några få andra titlar, men har aldrig grävt djupare i detta så jag vet inte om det stämmer. Nu har jag ingen aning om vad framtida spel kommer att kräva i hårdvaruväg men jag antar att det kommer dyka upp fler spel med högre minneskrav på grafikkortet.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Om det nu kräver sån sjuk prestanda måste jag ju se till att datorn orkar med det också, kanske att man hellre ska köpa 2x560 TI men 2gb minne http://www.inet.se/produkt/5409325/msi-geforce-gtx-560ti-2048mb-twin-frozr-ii-oc istället för ett 570 då, här verkar det ju fakts som att extrakostnaden kan göra någon nytta. Det känns dumt att köpa ett kort som inte håller även om man kör SLI konfiguration.

Alternativ två är ju att punga för ett 580 med 3gb minne, vilket av det eller 560Ti skullle funkat bäst i nuläget?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Ingen som har nåt mer att komma med angående skärmarna eller val av grafikkort? Jag känner mig inte redo att beställa just nu, vilket/vilka grafikkort är mest prisvärda utan att behöva tumma på prestandarn i dagsläget?

Visa signatur

3on3n

Permalänk

..

Skrivet av Söderbäck:

För att pixeltätheten är fruktansvärt dålig på en så stor skärm med bara 1080. Sedan dras TVapparater allt som oftast med katastrofalt dåligt input lag jämfört med datorskärmar.

"Är det FPS spel som skall spelas är det inputlag du skall ha ögonen på. Det är detsamma som den lagg muspekaren, aka siktet på bössan, har vid rörelse över skärmen. Detta har inget med responstid att göra överhuvudtaget, ett vanligt missförstånd. Inga skärmar som tillverkas idag har dålig responstid, därmed faller begreppet som sådant platt."

Jag märker däremot ingen lagg whatsoever i min samsung led tv 46"

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på den uppdaterade ultrasharpen du nämde på dustin http://www.dustinhome.se/dell-u2412m-ultrasharp-24-wide-tft-l...

även kampanj på 27".

Har den du nämnde och 27" på jobbet, jag kan direkt säga att båda var ett grymt köp. Dom har grym färåtergivning redan innan färgkalibreringen lite svag kontrast men annars mycket rättvisa färger!