Inget samband mellan våldsamma datorspel och fysiskt våld

Permalänk
Skrivet av coopdeo:

Forskningen visade ju att spelen inte gör folk våldsamma. Eller menar du att spel gör folk våldsamma?

Forskningen visade inte att spelen inte gör folk våldsamma. Den visade att det är svårt att bevisa om de gör det.

Frågan är: "Orsakar våldsamma datorspel aggression och våldsamt beteende?" Studien visar att vi inte kan vara säkra på att svaret är "ja", men vi måste vara minst lika osäkra på att svaret är "nej". Studien säger dessutom att våldsamma datorspel har statistisk korrelation med aggression, vilket ger oss "1/4" ja till svar på frågan Personligen tycker jag att det pekar mer mot att svaret på frågan är "ja" än att det skulle vara "nej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostrimissimo:

Forskningen visade inte att spelen inte gör folk våldsamma. Den visade att det är svårt att bevisa om de gör det.

Frågan är: "Orsakar våldsamma datorspel aggression och våldsamt beteende?" Studien visar att vi inte kan vara säkra på att svaret är "ja", men vi måste vara minst lika osäkra på att svaret är "nej". Studien säger dessutom att våldsamma datorspel har statistisk korrelation med aggression, vilket ger oss "1/4" ja till svar på frågan Personligen tycker jag att det pekar mer mot att svaret på frågan är "ja" än att det skulle vara "nej".

Nja, man har sett över andra studier och konstaterar att ngt samband inte påvisats.

Man kan alltså inte dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

jag läster åtminstone innan jag häver ur mig goja. så om vi ska mäta efter våra senaste meriter så är det nog du som inte har "alla hönsen hemma" och inte jag.

killen börjar klaga på artikeln när den handlar om raka motsatsen då är det rätt befogat att ifråga sätta vad han håller på med?

Helt rätt att fråga om han var trög, finns inget värre på forum än folk som glider in med kommentarer och inte har en aning om vad som diskuteras.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns så många faktorer som samtidigt påverkar en människa att jag tvivlar på att frågan egentligen kan bevisas endera håller genom vetenskapliga studier. Jag tvivlar egentligen på att det är särskilt viktigt att hitta en direkt koppling mellan virtuellt våld och fysiskt våld, när det ändå bara utgör en liten pusselbit av en människas totala beteendemönster.

Det finns alltid något nutjob som går bärsärk om de så vore på fyllan med tonerna av Vikingarna, där influenserna av svensk dansbandsmusik skulle kunna misstänkas som påverkande faktor... fast de flesta skulle nog ändå peka på de tomma flaskorna. Å andra sidan tror jag det är naivt att avfärda tanken om att våldsamma spel kan påverka, för jag tvivlar starkt på att U.S. militärens intresse av att använda krigsspel som inte bara övning med vapen utan också mental träning, där skräcken och motståndet mot dödande och våld trubbas av, endast är en brainfart. Visst de kan ha fel, men utifrån deras resurser av både pengar och "försökskaniner" är de nog något på spåren.

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som vart våldsam när han började spela Gta vice city han vart en hjävla skit stövel verkligen men det är bara han jag vet som har blivit det av mina kompisar. Alla andra av mina kompisar försvinner när det blir bråk dom är fega och det är bra att dom är fega så dom inte är dom där skit stövlarna

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

alla sweclockers medlemmar som har glömt att logga ut.

SwecRaped.....

HAHA

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Tråkigt, riktigt tråkigt... blir svårt att motivera att skänka pengar till Röda korset igen om de används såhär...

För det räcker inte att de hade en korrupt VD som satt och plocka 60% av bidragen i egen ficka?

Skrivet av ostrimissimo:

Eftersom flertalet forskningsresultat har lett till att man inte kunnat faställa om det gör människor mer våldsamma eller inte så går det inte att dra några egentligen slutsatser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

De e ju klart att staten säger att våldsspel inte ökar de fysiska våldet!!! Våldsspel är ju Sveriges största konsumerade vara just nu!! xD

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Återigen. Aggressivitet kommer inte från våldsspel. Skit i artikeln. Och övriga artiklar i ämnet som visar vad än dom visar.

Trötthet skapar aggression. Trötthet som smyger sig på. Man blir avtrubbad av trötthet. Reaktionsslö både fysiskt som psykiskt. Man hindrar sig försent från att begå mer eller mindre allvarliga saker. Oftast går det bra, ibland läser man om de som det gått riktigt dåligt för.

TRÖTTHET skapar våld. INTE SPELEN i SIG.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Avstängd

Beror ju helt på person till person. Om man inte är helt frisk i huvudet så kanske man inte ska sätta sig framför alla dessa skjutspelen. Hur som helst så handlar detta väl om en extremt liten skala som får för sig saker för att de spelat ett spel. Men har själv sett med egna ögon att spel inte är helt bra för alla, en nära väns bror har blivit en helt annan person sedan han började med spel så som World of Warcraft samt Call of Duty spelen. Har blivit mindre o mindre engagerad i skolan och hamnat i slagsmål i skolan vilket aldrig någonsin hände förut. Detta har nu pågått i 5-6 år, han är 19 år nu. Precis slutat gymnasiet, sitter mesta dels hemma. Hans yngre bror har varit aktiv i sport m.m. i hela sitt liv han har ett betydligt mer sunt sätt att se livet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drulle:

Beror ju helt på person till person. Om man inte är helt frisk i huvudet så kanske man inte ska sätta sig framför alla dessa skjutspelen. Hur som helst så handlar detta väl om en extremt liten skala som får för sig saker för att de spelat ett spel. Men har själv sett med egna ögon att spel inte är helt bra för alla, en nära väns bror har blivit en helt annan person sedan han började med spel så som World of Warcraft samt Call of Duty spelen. Har blivit mindre o mindre engagerad i skolan och hamnat i slagsmål i skolan vilket aldrig någonsin hände förut. Detta har nu pågått i 5-6 år, han är 19 år nu. Precis slutat gymnasiet, sitter mesta dels hemma. Hans yngre bror har varit aktiv i sport m.m. i hela sitt liv han har ett betydligt mer sunt sätt att se livet på.

Är ju det jag säger. Blivit som en annan person beror på att trötthet över lång tid blir personlighetsförändrande. Du blir trött hela tiden och avtrubbad. Inte samma person som normalt. Det är därför det är så farligt. Alkohol och droger vet man ju lite mer om och har garden uppe för. Men trötthet tänker man inte på alltid som farligt i sig. Man ser inte hela länken, hela bilden.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Det är en försvinnande liten mikroskopisk del av alla som spelar som "får för sig saker". Dom är redan störda innan.

Att bli trött händer dagligen långt många fler. Därför att folk inte hör några varningsklockor. Eller ens ser dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra, men man får väl se hur länge det dröjer innan nästa chockattackpanikartikel a'la' Aftonblotet skits ut i tryck, som påstår det motsatta.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14032972.a...

Det dröjde några minuter iaf.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att krigsspel kan faktiskt sänka hjärnaktiviteten

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

I c wut u did thar.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att realistiska våldsamma spel kan leda till en viss avtrubbning, om det utsätts för en person som har ett tunt psyke eller kanske ett barn. Detta har jag ju inga belägg för utan är bara min personliga uppfattning. Personligen har jag spelat våldsamma datorspel sedan 5 års åldern och jag har inga men från det.

Man kan utsätta sig för samma saker eller t.o.m. värre genom att kolla på tv, youtube eller bara surfa runt. Så den här diskussionen börjar bli lite tröttsam. Fast det är bra att den finns samtidigt.

Snubbarna från Columbinemassakern hade ju t.ex. ett mycket tunt psyke och min åsikt är att doom och wolfenstein hade något att göra med hur de utförde den. Men de två var antagligen så sjuka i huvudet och höga som hus så de hade säkert hittat inspiration från annat håll för att genomföra massakern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Det är ingen avancerad litteratur du lyfter fram.. det är första kursen för de flesta större program. Jag skulle aldrig påstå att jag läst "vetenskapsteori" snarare en ytterstgrundläggande kort kurs.. på 7.5hp.

Poängen är precis som du säger, att 107 studier har bedömts som ovetenskapliga - psuedovetenskap - studier som hävdar sig vara vetenskap men inte når alla kriterier.

Poängen är också att artikelns titel är fel, då studien inte bevisade att "våldspel inte leder till våldsamt beteende" utan snarare att man fört fram argument varför studier som försökt bevisa kopplingen mellan våldspel och våldsamt beteende inte varit vetenskapligt förankrat. (gud virrade nästan bort mig själv här)

Alltså titeln borde vara "Studier kring våldspel anses vara ovetenskapliga" istället för "Våldspel skapar inte våldsamt beteende"

Människa; det var du som använde Wikipedia som källa för dina påståenden. I övrigt verkar du ha blandat ihop positivism med vetenskap även om du inte heller verkar ha koll på den biten (positivism). Din åsikt om vetenskap är extrem(t konsig) och delas knappast av någon inom universitetsvärlden.

Du har här hävdat att en majoritet av alla universitetsämnen (inklusive kemi, psykologi, sociologi och så vidare) inte är vetenskap. Vad blir kvar? Studier i grekisk bullbakning?

Permalänk
Medlem

Kort och gott. Känner du igen dig i att ha blivit ilsken när du blir avbruten mitt i spelandet av nära och kära, då har du redan blivit personlighetsförändrad. Om än temporärt och övergående om du är en måttligt spelande person med bra hälsa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Konditionsträning i kombination med datorspelande sänker risken mycket. Kroppen tål mer både fysiskt och psykiskt. Men det viktigaste är att inte fortsätta över någon tröskel (trötthet-pigghets tröskeln, tidpunkten då du blir pigg igen efte att ha varit igång ett dygn utan sömn). Spräck inte den för ofta. Någon gång per år som mest. Spräcks den för ofta får man igen det, kanske inte i relationsbråk eller annat, men iaf i hur lite kroppen klarar när du blir äldre. Du blir kroniskt trött.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grejen är väl den att psykiskt ostabila eller mentalt svaga människor kan få idéer från filmer och spel om hur man kan råna eller mörda någon. Men en fullt normal människa påverkas knappast. Sen kan man ju diskutera vad normal är.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är väl en enkel uträkning: Är man störd så är man.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

skulle snarare bli mer aggressiv om jag inte fick skjuta folk online ibland..

Permalänk
Medlem

En film som låg ute på internet där man får se 2 män skjuta ihjäl ungdomar inne i skolan och till slut skjuter sig själva när dom hör polisen sirener utanför. Ja, jag såg det! Nej, jag är inte psykisk sjuk. Skillnaden mellan att se en sådan verklighets film och ett våldsamt spel med animerade avrättningar och massaker på flygplatser så är den skillnaden så otroligt stor! Det är inte lätt att förklara varför det är sån stor skillnad. När jag såg skolmassakern så fick jag en djup sorglig och obehagligt förfärad känsla. Men när jag spelar ett våldsamt spel med skjutvapen och eller liknande så får jag en helt motsatt känsla därför att jag vet att det inte är en riktig person jag skjuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Kort och gott. Känner du igen dig i att ha blivit ilsken när du blir avbruten mitt i spelandet av nära och kära, då har du redan blivit personlighetsförändrad. Om än temporärt och övergående om du är en måttligt spelande person med bra hälsa.

Vänta bara till du blir avbruten av dina barn när du skall ha sex med frugan...man blir totalt skogstokig. skall vi förbjuda sex då? Sex förändrar väl psyket på de flesta gissar jag Har man kul blir man förbannad när man blir avbruten, det är helt normalt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@ Lösbonde:

Om en psykologisk studie visar ett starkt, konsekvent, kausalt samband mellan oberoende och beroende variabel, vare sig det gäller observerbara beteenden eller dolda kognitiva processer, på vilket sätt saknar en sådan studie vetenskaplig validitet?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vänta bara till du blir avbruten av dina barn när du skall ha sex med frugan...man blir totalt skogstokig. skall vi förbjuda sex då? Sex förändrar väl psyket på de flesta gissar jag Har man kul blir man förbannad när man blir avbruten, det är helt normalt.

Bra sagt där!

Visa signatur

Lev livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Grejen är väl den att psykiskt ostabila eller mentalt svaga människor kan få idéer från filmer och spel om hur man kan råna eller mörda någon. Men en fullt normal människa påverkas knappast. Sen kan man ju diskutera vad normal är.

Hmm men jag som åtminstone lyckas spela normal i vanliga fall får avreagera mig på pixlar föreställande ryssar på Easy-setting i CoD så borde det ju gå jämnt ut Vem har inte lugnat ner sig efter en tung arbetsdag med lite GTA4 liksom ?

Och för diskussionsfrågan vad normal är: En normal är en högerextrem kristen som inte kan se saker ur någon annans perspektiv.*

*Källa: Hela idiot-USA.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Nja, man har sett över andra studier och konstaterar att ngt samband inte påvisats.

Man kan alltså inte dra några slutsatser.

Skrivet av Tumnus:

Eftersom flertalet forskningsresultat har lett till att man inte kunnat faställa om det gör människor mer våldsamma eller inte så går det inte att dra några egentligen slutsatser.

Jag håller med om att studien kom fram till att man inte med säkerhet kan uttala sig om att våldsamma spel leder till fysisk våldsamhet.

Från sammanfattningen av studien: "Det finns en omfattande mängd forskning som visar på ett statistiskt samband mellan VS och aggression."

Det svarar delvis "ja" på frågan om aggression och våldsamma spel. Naturligtvis måsta man då också ställa frågan om vilket som kom först av aggressionen och spelandet, men man kom iaf fram till en slutsats.

Studien säger också att man inte kan utesluta att spel leder till fysiskt våld, men att det finns starka konfunderande faktorer som troligtvis påverkar uppkomsten av våldsamt beteende hos barn och unga i mycket högre grad än datorspelande.

Det jag menar är att studien inte förnekar att spel leder till våld utan att den snarare pekar mot att så är fallet. Naturligtvis pekar den i så fall bara precis över "mittstrecket", men att utifrån studien säga att datorspel inte leder till våld är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Eller att det känns som någon är bakom dig och går

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Spel har däremot hjälpt mig ur många svåra tider, gör det fortfarande.

Det är min, och säkert många andras terapi.. ett sätt att stänga av å fly från skiten. Sen är man ju vuxxen nu till skillnad mot när man satt i 6an 7an å gibbade Diablo2. Goold old days