Permalänk
Medlem

Trådlös router för 1000/1000 Mbps?

Jag har jättedålig koll på routrar men jag behöver en prisvänlig trådlös router som stöder mitt 1000/1000 Mbps bredband. Kan någon komma med bra tips?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart man för tag i 1000/1000?

Ska du ha ut hela hastigheten så får du nog kolla i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Annars finns den här listan över hur mycket olika routrar klarar av: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Permalänk
Medlem

1Gbps? upp OCH ner? Nejdu, prova igen!

Permalänk
Medlem

Jag har ju fakts inte bekräftat hastigheten än då jag för närvarande inte har en router eller nätverkskort som stöder den hastigheten men vi fick papper hem från föreningen för typ en halvår sedan att dom uppgraderat till 1000/1000 från 100/100, dock är jag rätt nöjd med hastigheten som den är men om jag jag har möjlighet att uppgradera utan att betala en förmögenhet så gör jag det gärna.

Kan länka till leverantörens hemsida där det står att dom levererar dom hastigheterna http://www.ownit.se/.

Kommer jag ner mycket i pris och upp i rätt hastigheter om jag väljer en icke trådlös router?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Jag har ju fakts inte bekräftat hastigheten än då jag för närvarande inte har en router eller nätverkskort som stöder den hastigheten men vi fick papper hem från föreningen för typ en halvår sedan att dom uppgraderat till 1000/1000 från 100/100, dock är jag rätt nöjd med hastigheten som den är men om jag jag har möjlighet att uppgradera utan att betala en förmögenhet så gör jag det gärna.

Kan länka till leverantörens hemsida där det står att dom levererar dom hastigheterna http://www.ownit.se/.

Kommer jag ner mycket i pris och upp i rätt hastigheter om jag väljer en icke trådlös router?

Verkligen? Isåfall har du verkligen en enorm bandbredd, stort grattis!

För att testa denna hastighet så blir det enklast att koppa datorn med 1Gbps-uttag direkt till jacket och se vad du får ut.
I den trådlösa världen så känns en N-standard router som mest realistiskt, då du får upp till 300mbps. Tänk på att det trådlösa kortet i datorn måste klara N-standarden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Verkligen? Isåfall har du verkligen en enorm bandbredd, stort grattis!

För att testa denna hastighet så blir det enklast att koppa datorn med 1Gbps-uttag direkt till jacket och se vad du får ut.
I den trådlösa världen så känns en N-standard router som mest realistiskt, då du får upp till 300mbps. Tänk på att det trådlösa kortet i datorn måste klara N-standarden med.

Haha, jag klagar inte :P.

För närvarande har jag som sagt inte ett nätverkskort som klarar dom hastigheterna men nu är köp av ny dator på g så då kan jag testa. Den stationära datorn tänkte jag faktiskt köra med sladd men det kan va skönt att slippa det om man vill ligga med laptopen på en annan plats. Får man ut över 300 mbps med en icke trådlös router?

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem

om du har 1000 skall du väl för guds skull inte köra trådlöst ? nej glöm ej fixa cat 6 kabel och köp valfri router som klarar 1gb trådat så kan du köra trådlöst på surfingdatorer och kontors datorer och till själva master datorn där du sitter å laddar ner wäärsch kan du köra med kat6 kabel och riktigt gigaBIT nätverkskort! det inbyggda nätverkskortet skulle ja inte lita på eller så gjorde ja fel men fick ej ut full hastighet på ett gigabitnätverk då ja testade med inbyggda.. men kanske var ett andrahands moderkort vet ej

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Har du beställt/betalar för 1gbit? Annars kan du inte förvänta dig de hastigheterna. När du ska välja router så kolla på smallnetbuilder-sidan som länkades innan.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1204430/2011-12-05 tänkte jag beställa i dagarna (grafikkortet köper jag från en annan hemsida) och det står ju att det ska klara 1gbps iaf. Har du nåt nätverkskort att rekommendera om jag ska köpa ett extra för att vara på den säkra sidan?

kat6 kabel har jag aldrig hört talas om, det räcker alltså inte med en hederlig korsad nätverkskabel?

Bredbandet ingår i hyran och det e föreningen som har köpt uppgraderingen till 1gbps, för att köra en sån router antar jag att jag får betala en hel del och det är inte som att jag lider av att ha 100/100 men upgraderingen vore nice om priser inte blir för högt

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1204430/2011-12-05 tänkte jag beställa i dagarna (grafikkortet köper jag från en annan hemsida) och det står ju att det ska klara 1gbps iaf. Har du nåt nätverkskort att rekommendera om jag ska köpa ett extra för att vara på den säkra sidan?

kat6 kabel har jag aldrig hört talas om, det räcker alltså inte med en hederlig korsad nätverkskabel?

Bredbandet ingår i hyran och det e föreningen som har köpt uppgraderingen till 1gbps, för att köra en sån router antar jag att jag får betala en hel del och det är inte som att jag lider av att ha 100/100 men upgraderingen vore nice om priser inte blir för högt

Är det kort avstånd fungerar säker den kabeln du har nu. Annars köp en som är cat 6. Jag tror det integrerade nätverkskortet kommer fungera bra för dig.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk

Huh, har sitter man på ADSL modem med 3/1 och försöker klara vardagen.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga trådlösa enheter man kan köpa som klarar snabbare än 450mbit/s, men 802.11n standarden stödjer 600Mbit/s, hursomhelst använd kabel, det finns en billig router som klarar åtminstone 800mbit/s kablat wan-lan, asus rt-n56u.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Edit:
Wan -> Lan
Lan -> Wan
inte trådlöst..

Visa signatur

[Moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F] - [CPU: Intel i7 9700k] - [Minnen: Corsair 16GB CL15 Vengeance] - [GPU: Palit Geforce RTX 2080 OC] - [SSD: Samsung EVO 120GB] - [PSU: Corsair AX1200] - [Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR] - [Skärm: Samsung SA700]

Permalänk
Medlem

Hmm det verkar alltså inte bättre än att om jag ska få ut all hastighet är det till att köpa en cat 6 kabel och dra direkt från jacket till datorn med andra ord. Så lite som jag använder laptopen hemma så känns det inte befogat att köpa en router för 1k faktiskt

Visa signatur

3on3n

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Hmm det verkar alltså inte bättre än att om jag ska få ut all hastighet är det till att köpa en cat 6 kabel och dra direkt från jacket till datorn med andra ord. Så lite som jag använder laptopen hemma så känns det inte befogat att köpa en router för 1k faktiskt

Hur ser din koppling ut? Har du ett RJ45-uttag direkt i väggen eller någon typ av modem?

Isåfall: stödjer modemet 1000Mbit? Jag hade definitivt lagt pengar på en ordentligt router med 1000mbit utgångar och N-standard för trådlöst med uppkopplingen du har. Detta är ju en engångskostnad för att du ska få ut så mycket som möjligt av din bandbredd.

Permalänk
Medlem

Du kommer troligen att dela dessa 1000 Mbit/s med din grannar. Men det lönar sid att satsa på utrustning som klarar det.

När skall folket här lära sig skilja på Mbit/s och mbit/s. Skillnaden är stor. (1000000000×)

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonen:

Nja....Du kommer upp i mycket högre hastigheter om du kör trådbundet, men du kan ju köra trådbundet till en router som har stöd för trådlöst också.

Skrivet av eonen:

Haha, jag klagar inte :P.

För närvarande har jag som sagt inte ett nätverkskort som klarar dom hastigheterna men nu är köp av ny dator på g så då kan jag testa. Den stationära datorn tänkte jag faktiskt köra med sladd men det kan va skönt att slippa det om man vill ligga med laptopen på en annan plats. Får man ut över 300 mbps med en icke trådlös router?

På vissa, ja, det får du, dock inte på alla, men det beror inte på om de är trådlösa eller ej. Även en "trådlös" router kan klara mycket mer på de trådbundna kontakterna.

Skrivet av brajonk:

om du har 1000 skall du väl för guds skull inte köra trådlöst ? nej glöm ej fixa cat 6 kabel och köp valfri router som klarar 1gb trådat så kan du köra trådlöst på surfingdatorer och kontors datorer och till själva master datorn där du sitter å laddar ner wäärsch kan du köra med kat6 kabel och riktigt gigaBIT nätverkskort! det inbyggda nätverkskortet skulle ja inte lita på eller så gjorde ja fel men fick ej ut full hastighet på ett gigabitnätverk då ja testade med inbyggda.. men kanske var ett andrahands moderkort vet ej

Man behöver inte en cat-6 kabel för att köra 1 Gbps, det räcker med en vanlig cat-5e, och bara för att en router har gigabit kontakter så betyder inte det att den klarar att leverera 1 Gbps normalt. Med default inställningarna så körs ju allt utifrån/på väg ut igenom brandväggen, och det finns ingen garanti att routern är tillräckligt snabb för att hänga med då.
Det är troligen anledningen till att det inte funkade när du testade, det var något på vägen som flaskade anslutningen.
När det gäller trådat VS trådlöst, så är det absolut inte nödvändigt att ha den bärbara permanent kopplad till det trådbundna nätet, den hastighet du får ut i ett 802.11n nätverk är mer än nog för att surfa med och göra allt förutom att ladda upp och ner stora filer, vilket du ju troligen inte gör så ofta (i alla fall inte om du använder en 1000/1000 lina som verkligen utnyttjas när du gör det ), så det räcker med att du kopplar in den i det trådbundna nätet då.

Skrivet av eonen:

[URL="http://www.inet.se/kundvagn/visa/1204430/2011-12-05"]kat6 kabel har jag aldrig hört talas om, det räcker alltså inte med en hederlig korsad nätverkskabel?

Det duger utmärkt med en cat-5e kabel (troligen det du kallar "hederlig nätverkskabel"), men korsade kablar är till för att direktansluta datorer till varandra, raka används för att koppla till switchar och liknande, men numera så klarar all utrustning av att känna av om det är en korsad eller rak kabel och ställa om sig för att använda vilken som.
Kolla också med din förening vad det är de har beställt, det är mycket möjligt att ni har en 1000/1000 lina som ni alla delar på gemensamt, inte en 1000/1000 lina var.

Skrivet av eonen:

Nej, det kan du lösa bättre, och beroende på hur det levereras är det inte säkert att det ens fungerar. Det finns flera olika alternativ:
1: Köp en router som stöder det.
2: Om du får internet levererat från en vanlig nätverkskontakt och du inte får med någon hårdvara som ska kopplas mellan uttaget och datorn så kan du köpa en vanlig gigabit switch eller trådlös accesspunkt. Får du med något att koppla mellan så är det troligen VLAN (Virtual LAN, används för att få flera logiska LAN på ett fysiskt LAN) i uttaget, som behöver gå igenom en VLAN switch som delar upp paketen till dess olika LAN innan det kan läsas av din dator.
3: Om din gamla dator är tillräckligt snabb så kan du köpa till 2st nätverkskort till den och använda metoden som länkades i första svaret för att använda din gamla dator som router. Du kan även köpa ett trådlöst nätverkskort till den så att den fungerar som trådlös accesspunkt också, men det kräver vissa extra grejer i kortet som jag inte riktigt har koll på, annars kan det bara ansluta till ett nätverk, inte skapa det.
4. Använd din nya dator som router på samma sätt. Du behöver då ett extra nätverkskort eller ett moderkort som redan från början har 2 nätverks anslutningar.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Vem fan behöver 1gbit/s nätverk hemma?!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Vad är gbit/s? Om du menade Gbit/s, så finns det många som behöver det. Tex om man vill dela ut filer mellan olika datorer, tex via en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Det behöver nog ingen.. Förrän man testat det. Likaså 100/100- eller 1000/1000-uppkoppling. Gick just från 100/100 till 24/1 till 3G (dvs. hastigheter mellan 1-6mbit/s), och fy vad jag saknar 100/100-linan, och när jag hade den längtade man ju efter 1000/1000.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Det är ju, som nämnts tidigare, inte omöjligt att föreningen har 1Gbit/s ut från fastigheten (faktiskt till och med väldigt troligt).
Dessutom är det inte omöjligt att varje lägenhet har en disponibel maximal bandbredd som de kan utnyttja.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att du med vanliga konsumentprodukter kanske får ut ~100MBit över trådlöst, inte 300/450 som nämts här.
Det försvinner massa hastighet i overhead etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vad är gbit/s? Om du menade Gbit/s, så finns det många som behöver det. Tex om man vill dela ut filer mellan olika datorer, tex via en NAS.

Stort eller litet g spelar inte så stor roll med tanke på att det ju ändå bara finns en betydelse för G i sammanhanget (b eller B gör dock det eftersom 1 B (Byte) = 8 b (bit))
Även om du tekniskt svarar på den fråga han ställde så svarar du inte på den fråga han nästan garanterat menade, alltså vem som behöver en gigabit uppkoppling till internet, inte gigabit nätverk.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qwerty1337:

Vem behöver inte ännu mera ? Nu kommer ju 10Gbit/s på allvar, och nog behövs det, hårddiskar och monitorer slukar mycket, det har ju börjat dyka upp externa grafikkort för laptops som körs med nätverk (thundderbolt) till pcie bryggor, Äpple har redan sina monitorer http://www.apple.com/se/displays/ ute, det är faktiskt lite fräckt att ansluta Gbit Ethernet i monitorn och jag skulle gärna se en snabb övergång till en och samma anslutningstyp för allt, thunderbolt är att steg åt det hållet, och de filar redan på version 2 av det och det ska klara 100Gbit/s
Även "ethernet" är på väg till 10Gbit, priserna på kretsarna sjunker snabbt både på optiska inteface och elektriska.
Själv har jag svårt att tänka mig att inte köra 1Gbit i mitt hemmanät, fjärrstyrning av datorer och filöverföringar går oerhört mycket smidigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Det är ju, som nämnts tidigare, inte omöjligt att föreningen har 1Gbit/s ut från fastigheten (faktiskt till och med väldigt troligt).
Dessutom är det inte omöjligt att varje lägenhet har en disponibel maximal bandbredd som de kan utnyttja.

Nej, Ownit levererar 1000/1000 till varje lägenhet. In i huset kör dom minst 1*10Gbit beroende på antal lägenheter. Precis på samma sätt som övriga leverantörer (t.ex bredbandsbolaget) som levererar 1000Mbit, förstår inte varför ni tror att huset delar på det. Så är det inte i alla fall.

Angående router så kolla denna lista över LAN - WAN performance och köp nån av de översta i listan: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/74-wa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av miiicke:

Nej, Ownit levererar 1000/1000 till varje lägenhet. In i huset kör dom minst 1*10Gbit beroende på antal lägenheter. Precis på samma sätt som övriga leverantörer (t.ex bredbandsbolaget) som levererar 1000Mbit, förstår inte varför ni tror att huset delar på det. Så är det inte i alla fall.

Angående router så kolla denna lista över LAN - WAN performance och köp nån av de översta i listan: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/74-wa...

Det är ganska simpelt svar på den där frågan. BBB tar 899kr/mån (för 1000/100), Telia tar 999kr/mån och bahnhof tar ~900kr/mån för 1000/1000.. så det är i dagsläget inte speciellt billigt med 1Gbit/s från operatörerna.
Men säger du att det är 1000/1000 tror jag dig, men priset gör att det inte är speciellt svårt att tvivla på.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av eonen:

Cat5e fungerar också bra! Vanlig Cat5 klarar troligtvis också en bra bit över 100/100!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Cat5e fungerar också bra! Vanlig Cat5 klarar troligtvis också en bra bit över 100/100!

Den funkar utmärkt för 1000/1000. Jag använder den i nätverket på jobbet mellan servrar (och allt annat för den delen).

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Cat 6 är gjort för 1 gigabit det är skillnad från Cat 5 och cat 6.

Edit: Kategori 5-kabel eller Cat 5 (kortform av engelska Category 5 cable ’Kategori 5-kabel’) är en standard i nätverksöverföring över kabel. Kategorin garanterar en överföringshastighet på upp till 100 megabit per sekund. ( MEGA BIT inte megabyte per sekund alltså 10 megabyte per skekund. (12.5)

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240