Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Jag återvänder själv till tråden här och undrar hur ni har det med prestandan vad gäller det trådlösa nätverket? Min är inte alls så snabb över det trådlösa, men jag tror att det kan ha att göra med WLAN-kortet mot min router. Min sambo har samma problem och har också ett WLAN-kort från Atheros.

Router: D-Link DIR-655.

Får ut betydligt lägre hastigheter än med mitt tidigare Intel 5300 i min UL-30VT. Kör så klart på 802.11 och får 150mbit enligt Windows.

ha, min galaxy ansluter till routern (Dir-615), u46 ansluter till galaxy i routermode, men fan att få u46 att ansluta till dir-615

tydligen är atheros nätverkskort rena skräpet när man googlar. jag testar någon gång till någon annan router annars får datorn gå i retur på garantin.

så illa skall det inte vara. d-link är ändå en av de större leverantörerna.

synd för den var bra i övrigt.

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Ni som har formaterat om datorn, var hittade ni bluetooth-drivrutinerna? Kan inte få det att funka och enhetshanteraren säger att enheten slutade funka eller nåt sånt.

För att svara mig själv ifall någon annan råkar ut för samma problem, så löste jag detta genom att tanka ner Atheros Bluetooth Suite.

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem

Jag fick precis min u46 hemlevererad och har en fråga gällande batteriet:
Ska man göra på något speciellt sätt för att batteritiden ska bli så bra som möjligt? Exempelvis ladda så att det precis blir fullt/ladda ett dygn första gången etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andy2:

Jag fick precis min u46 hemlevererad och har en fråga gällande batteriet:
Ska man göra på något speciellt sätt för att batteritiden ska bli så bra som möjligt? Exempelvis ladda så att det precis blir fullt/ladda ett dygn första gången etc.

nej, de ska inte behövas. Kör på låg skärmstyrka och battery saving om du vill få ut max batteritid.

Permalänk
Medlem

@David
Tack för svaret!

En annan fråga:
Hur har ni gjort för att bli av med all bloatware? Jag fick inte med någon Windows-skiva när jag köpte datorn, men däremot brände jag ut Recovery-skivor. Blir man av med all bloatware om man kör dessa, eller är de med på dessa också? Har läst att många gör en "ren" installation av Windows 7, men jag vet inte vad som menas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy2:

@David
Tack för svaret!

En annan fråga:
Hur har ni gjort för att bli av med all bloatware? Jag fick inte med någon Windows-skiva när jag köpte datorn, men däremot brände jag ut Recovery-skivor. Blir man av med all bloatware om man kör dessa, eller är de med på dessa också? Har läst att många gör en "ren" installation av Windows 7, men jag vet inte vad som menas med det.

På recovery-skivorna ligger skräpet också. Så du får låna någon oem-windows 7 skiva att installera med. Sedan tankar du ner de program och drivrutiner från asus som är nödvändiga. I u36sd-tråden finns en lista för den datorn, det kanske finns en i den här tråden också. Annars är nog listorna rätt lika

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andy2:

@David
Tack för svaret!

En annan fråga:
Hur har ni gjort för att bli av med all bloatware? Jag fick inte med någon Windows-skiva när jag köpte datorn, men däremot brände jag ut Recovery-skivor. Blir man av med all bloatware om man kör dessa, eller är de med på dessa också? Har läst att många gör en "ren" installation av Windows 7, men jag vet inte vad som menas med det.

visst de är en del bloatware, men jag tycker inte de tar allt för lång tid att ta bort dem. Dock har jag ju gjort de ett par gånger så jag vet ju exakt vilka jag ska ta bort men det tar max 10min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

På recovery-skivorna ligger skräpet också. Så du får låna någon oem-windows 7 skiva att installera med. Sedan tankar du ner de program och drivrutiner från asus som är nödvändiga. I u36sd-tråden finns en lista för den datorn, det kanske finns en i den här tråden också. Annars är nog listorna rätt lika

Tack för tipsen!

Men fan vad svårt de ska göra det! Som jag förstår det är alltså själva produktnyckeln knuten till moderkortet, men måste det vara en oem-windowsskiva, eller funkar det även med vanliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

visst de är en del bloatware, men jag tycker inte de tar allt för lång tid att ta bort dem. Dock har jag ju gjort de ett par gånger så jag vet ju exakt vilka jag ska ta bort men det tar max 10min.

Grymt, du har inte lust att dela med dig av vilka grejer man kan ta bort?

Edit: I och för sig kommer jag ändå att köpa en SSD-hårddisk snart, så då hade det varit fint att köra en ren Windows 7-installation.

Permalänk
Medlem

Hej!
Köpte mig en U46S. Än så läge är jag hur nöjd som helst förutom för en sak, Jag formaterade datorn och försöker installera alla drivrutiner.
Jag får dock inte igång det trådlösa, jag har installerat drivrutinerna från Asus hemsida men jag får det inte att fungerar.
Det trådlösa programmet säger enbart att "Adapter not found" Har försökt avinstallera och installera om det mesta från asus hemsida men ingenting händer.

Nån som har formaterat om sin och fått igång det trådlösa? och har några ideer om varför inte mitt funkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wexl:

Hej!
Köpte mig en U46S. Än så läge är jag hur nöjd som helst förutom för en sak, Jag formaterade datorn och försöker installera alla drivrutiner.
Jag får dock inte igång det trådlösa, jag har installerat drivrutinerna från Asus hemsida men jag får det inte att fungerar.
Det trådlösa programmet säger enbart att "Adapter not found" Har försökt avinstallera och installera om det mesta från asus hemsida men ingenting händer.

Nån som har formaterat om sin och fått igång det trådlösa? och har några ideer om varför inte mitt funkar.

Prova någon av dem andra drivrutinerna, U46SV kan komma med både Azurewave eller Intel WLAN kort.
du behöver installera både WLAN drivern same programmet Wireless Console.

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon som kan tipsa om en bra sleeve/väska som passar u46:an och är prisvärd?

Permalänk

Tja!

Köpte nyligen en U46SV, men wifi på den är hemsk! 720p video på youtube buffrar hela tiden, får max 10 sekunder på sig innan den buffrar igen. Först misstänkte jag att det kanske är mitt bredband som spökar just idag, men efter jag kopplade datorn till själva modemet och då försvann problemet. Är de drivrutinerna som kommer med skivan outdated eller är jag ensam om problemet för att jag har fått ett dålig exemplar?

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk

Glöm det, drivrutin uppdaterades helt magiskt på nåt sätt, helt säker att det inte va windows update, men något vare iaf, nu fungerar det fint! men release-datumet på drivrutin är 2011-06 nånting, det är antagligen det nyaste va?

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Prova någon av dem andra drivrutinerna, U46SV kan komma med både Azurewave eller Intel WLAN kort.
du behöver installera både WLAN drivern same programmet Wireless Console.

Har provat att installera allt som finns på asus sida för U46s, får det dock inte att fungerar.
Har Inte my Wifi och Inte proset/wireless WIFI Connection installerat och båda säger "Driver is not installed"

Börja få slut på ideer och funderar på att installera Windows från recover skivorna. Men det tar emot.
Nån som har några förslag på en eventuell lösning?

Permalänk
Medlem

Jag kan återvända lite till den här tråden och uppdatera nu när jag har haft den ett tag.

Efter att jag bytte router till en Linksys E4200. samt installerade nya WLAN-drivrutiner (inte de från ASUS hemsida, googlade och hittade några från Toshiba som jag använde), så är alla WLAN problem som bortblåsta. Bättre hastigheter och inga problem med att uppkopplingen dör längre. Synd dock bara att det inte går att köra 20/40 med kortet för dubbel hastighet. Men det räcker till som det är nu i vart fall!

Vidare så är jag fortfarande supernöjd med datorn och har inte stött på några irritationsmoment överhuvudtaget. Prestandan är bra, batteritiden superb och jag älskar att använda den.

@wexl är du säker på att du har ett Intel-kort i datorn då? Testat med Atheros-drivrutinerna?

Varning också för att avinstallera viss Bloatware. jag kopierar från första posten:
"En varning dock för att ta bort Oberon/Game Park, verkar ta bort betydligt mer register än vad den bör. Läs mer här: http://forum.notebookreview.com/asus/380681-asus-utility-bloatware-guide-20.html#post7420307"

Anledningen verkar för övrigt vara att avinstallationsprogrammet för just den tar bort en hel register-katalog i stället för just sina registerposter. Jag har påpekat det för Asus en gång i tiden men inte hört något vidare. Så inställningar för skrivbordet, program och annat tas bort.

Permalänk
Medlem

Shit, nu är man ju bra nervös. Lade en beställning på Asus U46SV-WX040V från inet för några timmar sedan.

Har varit sjukt nojig de senaste dagarna, pendlat fram och tillbaka om vilken dator som passar mig bäst. Har mest efterfrågat mycket god batteritid, blir en del arbeten skrivna på datorn och planen är att ha med den till universitetet utan att släpa på laddaren.

Har väl de senaste dagarna tvekat mellan denna dator och HP ProBook 4530s 15.6" HD LED med strax över 6 timmar batteritid.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632603#extra

HP:n kändes mer kvalitet och stabilitet, medan denna Asus hade grym batteritid, men kanske lite högljud, betraktningsvinkel och sådana saker påverkade negativt.

Batteritiden vann dock, och känns sjukt bra att ha beställt den nu, borde ju kunna få den innan helgen också En stressfaktor är ju att den snart verkar ta slut från inet, endast 38 kvar nu, tror det var 48 kvar i går morse.

Hoppas att jag inte har otur och får något måndags-ex nu bara, är sjukt taggad på denna dator!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att byta ut nätverkskortet? För att kunna göra detta antar jag att man måste ta bort tangentbordet, finns det några instruktioner om hur man gör detta?

Permalänk
Medlem

Sådär ja, får väl säga vad jag tycker nu också då. Har ju använt min nya asus u46sv-wx040v en dag nu.

Det enda som är dåligt med datorn och som jag stör mig på är egentligen två saker. Dels är ljudet ganska dåligt, något som jag visste på förhand efter att ha läst lite på nätet. Ljudet fungerar, jag såg en film på datorn igår och det var som jag räknat med. Det funkar liksom, men är ju inte direkt bra på något sätt.

Nästa sak som var mindre bra är laddaren. Sladden mellan vägguttag och själva adaptern är alltför kort. Däremot har den bra längd fram mellan adapter och själva datorn, så det är inget problem. Men som sagt, hade gärna velat se längre sladd mellan vägguttag och adapter. Laddaren väger dock ganska lite. Jag jämför med laddaren till min något större MSI och då framstår denna laddare som både liten och lätt. Klart att det finns de som väger mindre, men jag kan faktiskt inte klaga, är mycket nöjd med laddaren, just förutom sladden då

Ljudnivån har inte varit för hög under normalt användande. Touchen kanske lämnar lite att önska just när man ska scrolla med den, men i sin helhet är jag mycket nöjd med den, inget jag stör mig på alls. Betraktningsvinkeln på skärmen är inte alls så illa som alla har beskrivit den. Tycker att skärmen är riktigt bra, just förutom att den är blank och att man ser reflektioner i den, den blir ju lite av en spegel, dock inget problem än så länge, har bara använt den i lägenheten än...

Vad gäller bloatware så var det ändå inte så illa som folk beskrev, visst fanns det lite program att avinstallera, men det var ju inte extremt på något sätt. Satt kanske en halvtimme eller nått och gick igenom programmen på datorn tillsammans med listan som det länkas till här i första inlägget i denna tråd.

Vet inte riktigt vad jag kom upp i för batteritid igår, körde ganska blandad användning, batterispar, sedan drog jag på med högre inställningar, synkade en del via nätet, tankade hem lite program, såg film i kanske 90 minuter. Totalt kanske jag fick ur fem eller sex timmar från den igår, och då var det som sagt väldigt blandad användning. Så batteriet är jag väldigt nöjd med.

Kommer i framtiden att beställa en SSD-disk och eventuellt också 4 Gb extra RAM. Vill dock använda den som den är ett tag och känna om det är relevant för mig att lägga pengar på det, men jag blir ju sugen på att göra det då man läst att så många andra valt att göra så. Känner dock inget direkt behov av det än, den är rätt snabb och kvick. Misstänker dock att en SSD jobbar tystare och drar mindre ström. Anser väl dock än så länge att datorn är syst och att den drar ganska lite ström, så avvaktar nog med att beställa fler grejer till den.

En sista detalj är att när jag brände mina recovery-skivor stod det att det skulle krävas 6 DVD-er, dock blev det klart med bara 3. Jag vet inte om det är bra eller dåligt med det resultatet...

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att köpa denna och har oroat mig lite för det som skrivits om skärmen (dålig betraktningsvinkel bl a). Men det verkar inte vara så stort problem enligt flera - eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseb:

Funderar starkt på att köpa denna och har oroat mig lite för det som skrivits om skärmen (dålig betraktningsvinkel bl a). Men det verkar inte vara så stort problem enligt flera - eller?

Nej det är inte ett jätte stort problem, vist är den inte den bästa på marknaden men tycker inte direkt den är mycket sämre än andra skärmar i den prisklassen

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Bara jag som får problemet "CD/DVD writer drivers not found" När jag försöker göra en clean install av win7? går inte att hoppa över eller något, mitt googlande har inte gjort mig mycket klokare men det verkar som att den behöver drivrutiner för SATA kontrollern. Dock inget man kan hitta på ASUS hemsida eller någon annan stans för den delen. Hade varigt trevligt om någon annan lyckats lösa detta då jag har en intel 320 som ligger på bordet bredvid mig och ser ledsen ut

EDIT: Löste problemet, Det var tydligen en korrupt ISO som visade sig genom att visa det konstiga felmdeleandet :S

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

en fråga och en information

1) hur gör ni för att göra en clean installation? var får ni tag på windows 7? eller skall man inte fråga...

2) ljudutgången är fruktansvärd brusig i form av störningar som brum. bruset finns även på usb porten.

jag har testat med ett ett externt usb kort av hög kvalitet (M-audio transit ) och det slår genom brum även i denna.

först när jag kopplade in en usb hub mellan dator och ljudkort försvann det.

helt klart dåligt designat av asus.

bara så att ni vet.

ps fick rätsida på mina nätverksproblem tidigare i tråden. uppdaterade drivers löste problemet.

Visa signatur

är man dum skall man lida

Permalänk

Jag besökte en butik för att kika på den här datorn idag. Måste säga att jag blev mycket förvånad över hur den såg ut. Tycker inte att någon av de många bilder jag kollat på innan verkligen visar hur den är. I jämförelse med bilderna tycker jag att strukturmönstret var djupare och tydligare i verkligheten, vilket jag ser som en nackdel. Jag hade förväntat mig mer åt borstad aluminium-hållet med diskret mönstring. Dessutom tyckte jag att touchpad och knappar avvek färgmässigt från chassit och varandra på ett fult sätt. Knapparna såg plastiga och billiga ut. Kan bara råda alla spekulanter att klämma på datorn i butik innan köp, risken är att man blir besviken på look 'n feel om man bara utgår från bilder och köper den via nätet.

Permalänk
Medlem

Så olika man kan tycka - jag tycker att den är snyggare i verkligheten än på bild!

Permalänk
Skrivet av lasseb:

Så olika man kan tycka - jag tycker att den är snyggare i verkligheten än på bild!

Hehe, jo. Men håller du med mig om att bilderna inte är rättvisande? Vet inte varför den verkar vara så svår att fotografera, på många bilder syns inte ens mönstringen.

Permalänk
Medlem

Jo det är sant - champagnefärgen känns t ex mer silvrig än gultonad.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att datorn blir riktigt trevlig med en SSD i slängde in en intel 320 120Gb som jag kom över på CDON rean och den blir verkligen mycket tystare, snabbare och det där bruset på ljudutgången är nästan helt borta!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk

Måste fråga, hur mycket brusar det om man kör med lurar? jag är inte jättekänslig men brusar det så man hör det även om det inte är helt tyst? mysko fråga kanske...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Har en Asus U46SV-WX094V på ingång efter ett fint pris hos alina nu i helgen.
Undrar bara om någon har koll på vilken trådlös krets det är som sitter i den? Har jag kanske sådan tur att det är ett intel kort? Eller får jag atheros skit som vanligt