Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Hej clockswerkare!
Så som rubriken säger, har nån idiot gått och beställt saker i mitt namn.
Fick samtal från någon obskyr klädfirma på en ö utanför göteborg, vetefan men jag som inte haft flickvän på åratal skulle inte få för mig att beställa tjejkläder, och då rakt inte från en nätbutik^^

Kvinnan som ringer säger surt åt mig att "varför har du inte hämtat ut ditt paket?"
Varpå jag säger "va?..jag har inte beställt något!"
"jo, det har du visst det, har du inte fått någon postavi?"
-Neej, det har jag då rakt inte, jag har inte bokat något någonstans!"
"Jo, är det inte xxxx xxxxx" Jo, du har beställt och inte hämtat ut så nu blev det en returkostnad som du måste betala på xxx kronor!"
-jag tänker polisanmäla och bestrida fakturan, och jag vill ha originalmailet skickat till mig"
"du måste ändå betala fakturan!"
-Det måste jag inte alls det, jag kommer bestrida till dödsdagarna och polisanmäla bedrägeriförsök, hur vill du ha det, 290kr i förlust för ett uselt ordersystem där du inte kräver några bevis på vem som beställer eller en polisanmälan och kostnader för inkasso och förlorad tid eftersom jag kan bevisa att jag inte beställt något?"

Det slutar me att kvinnan argt säger att jag måste betala, då lägger jag på direkt med orden att jag kommer polisanmäla och bestrida fakturorna

Så, detta är väl rätt väg att gå?
Finns det någon chans att få reda på vilken idiot som försöker beställa saker i mitt namn?

Edit:
Eftersom sweclockers numera verkar väldigt mycket bestå av lata människor som inte orkar läsa igenom tråden gör jag nu en uppdatering! -aldrig behövt göra någonsin förr å folk brukar läsa.
Så här, alla i-landsmänniskor utan större problem att ni inte pallar läsa:

Fler har avier inkommit, två ytterligare igårkväll.
Fler företag fick ringas och pratas med och såklart flera polisanmälningar.
Inget, notera, inte ett enda av företagen kommer belasta mig med en enda krona eftersom det finns polisanmälningar på det, så jag kommer inte behöva göra mer än detta helt enkelt.
Ifall något inkassokrav ändå kommer, så bestrides detta och hänvisar till pågående polisutredningar med ärendenummer, fördel också ringer till inkasso och pratar med en handledare naturligtvis, antecknar allt och tar kopior på allt.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara va någon idiot som försöker scamma dig då?

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Kan det inte bara va någon idiot som försöker scamma dig då?

--------------
Det kan det också vara, men sidan som de säljer via ser legitim ut, och välgjord, plus att numret stämde också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis som du skriver ska du självklart inte betala fakturan.

det är upp till dem att bevisa att det är du som har beställt varan!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Polisanmäl och bestrid fakturan, då måste dom bevisa att det var just DU som gjorde beställningarna och inte bara en beställning i ditt namn.

Har ingen om hur du kan ta reda på vem det är som gjort beställningen till och börja med dock.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra det men företaget som skickat grejerna borde väl ha IP loggar på kundbeställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du kan inte göra det men företaget som skickat grejerna borde väl ha IP loggar kundbeställningarna?

------------
Man tycker det, men den här kvinnan som ringde, verkade inte ha så bra koll på varken konsumentlagar,distansavtalslagen, och inte heller verkade ha några som helst bekräftningar på att kunden verkligen är den som man utger sig för att vara
Sen, verkade inte alls villig att lämna ut mailen heller som beställningen var gjord via, vet inte om hon missuppfattade mig eller om hon bara inte ville lysssna på vad jag hade att säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar gäller det? 290:-?
Kör på en polisanmälan hur som helst, men jag skulle ändå råda dig till att betala om dom lyckas få igenom det till inkasso och skit.

Det är inte i närheten värt att få en betalningsanmärkning för 290:-, trist men sant.
Verkligheten idag är att du knappast kan förvänta dig snabb respons från farbror blå om det hela gäller 290:-...

Sen är det ju distansavtalslagen likaså, du har ju 14 dagars returrätt, så skiter det sig hos polisen så kan du ju betala och returnera... Visst, det blir väl en kostnad för dig ändå med frakt och skit, men återigen, bara gilla läget och göra det bästa av situationen...

Permalänk

Du polisanmäler och sedan är det polisens jobb att ta reda på vem som beställt i ditt namn.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Kontakta polisen och fråga hur du ska gå tillväga. Kan vara en bra idé att uppmärksamma dem om att det kanske är någon typ av identitetsbedrägeri (där du är offer) som försigår.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Hej clockswerkare!
Så som rubriken säger, har nån idiot gått och beställt saker i mitt namn.
Fick samtal från någon obskyr klädfirma på en ö utanför göteborg, vetefan men jag som inte haft flickvän på åratal skulle inte få för mig att beställa tjejkläder, och då rakt inte från en nätbutik^^

Kvinnan som ringer säger surt åt mig att "varför har du inte hämtat ut ditt paket?"
Varpå jag säger "va?..jag har inte beställt något!"
"jo, det har du visst det, har du inte fått någon postavi?"
-Neej, det har jag då rakt inte, jag har inte bokat något någonstans!"
"Jo, är det inte xxxx xxxxx" Jo, du har beställt och inte hämtat ut så nu blev det en returkostnad som du måste betala på xxx kronor!"
-jag tänker polisanmäla och bestrida fakturan, och jag vill ha originalmailet skickat till mig"
"du måste ändå betala fakturan!"
-Det måste jag inte alls det, jag kommer bestrida till dödsdagarna och polisanmäla bedrägeriförsök, hur vill du ha det, 290kr i förlust för ett uselt ordersystem där du inte kräver några bevis på vem som beställer eller en polisanmälan och kostnader för inkasso och förlorad tid eftersom jag kan bevisa att jag inte beställt något?"

Det slutar me att kvinnan argt säger att jag måste betala, då lägger jag på direkt med orden att jag kommer polisanmäla och bestrida fakturorna

Så, detta är väl rätt väg att gå?
Finns det någon chans att få reda på vilken idiot som försöker beställa saker i mitt namn?

Kan vara en scam, har fått ett mail från en elektronik butik som sagt samma sak. En sak bara ge dig inte, gå vidare med det i värsta fall anmäl det om dom inte är villiga att släppa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur mycket pengar gäller det? 290:-?
Kör på en polisanmälan hur som helst, men jag skulle ändå råda dig till att betala om dom lyckas få igenom det till inkasso och skit.

Det är inte i närheten värt att få en betalningsanmärkning för 290:-, trist men sant.
Verkligheten idag är att du knappast kan förvänta dig snabb respons från farbror blå om det hela gäller 290:-...

Sen är det ju distansavtalslagen likaså, du har ju 14 dagars returrätt, så skiter det sig hos polisen så kan du ju betala och returnera... Visst, det blir väl en kostnad för dig ändå med frakt och skit, men återigen, bara gilla läget och göra det bästa av situationen...

---------
Sålänge jag bestrider fakturan, är det företaget som måste bevisa att jag beställt sakerna, och det ligger ingen tvekan där iallafall, jag ska även dubbelkolla detta med ett inkassoföretag som jag känner till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För det första så är det ju någon som använt ditt namn, adress och telefonnummer av nån anledning, något som är mycket mer oroande än en skitfaktura på 290:- Polisanmäl genast!

P.S. Kolla runt så det inte är nån polare som jävlas med dig bara, taskigt om du sätter dit nån kompis för en practical joke!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Kontakta polisen och fråga hur du ska gå tillväga. Kan vara en bra idé att uppmärksamma dem om att det kanske är någon typ av identitetsbedrägeri (där du är offer) som försigår.

----------
Ska ta och ringa polisen omgående under lunchen

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Förutom en polisanmälan är det viktigaste att du bestrider alla eventuella fakturor de skickar dig. Lägg inte ner för mycket tid på det hela men bestrida måste du göra.
Här finns en bra guide.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig att man skall kunna deponera pengar i en sådan tvist just för att det inte skall kunna uppstå betalningsanmärkningar. Typ hos länsstyrelsen eller nåt annat fullständigt logiskt. Som nämnts innan - kolla med polisen eller konsumentvägledare så du inte torskar på nåt otäckt bara för att nån försöker blåsa dig eller djäklas med dig.

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk

114114 och snacka lite med polisen så ska du allt fixa det, nån hade gjort samma sak mot min morsa. Jag tvingade henne att anmäla, folk ska inte få komma undan med skit..

Permalänk
Medlem

Scam kan det naturligtvis vara, men det är inte så ovanligt att någon som blir sur på en genom arbetet/eller privat bestämmer sig för att hämnas med att beställa skit i ens namn. Med tanke på att du jobbar med support så kanske du stött på någon drake som inte vill förstå hur saker och ting ligger till, tänk tillbaka lite de närmsta veckorna då beställningen skulle gjorts om du kom på kant med någon privat eller professionellt.

Sen kan man ofta se lite på produkterna som beställts om det är en kvinna eller man som gjort det hela, rör det sig om tjejkläder så skulle jag gissa på att det är en kvinna. Jag har klarat mig rätt bra själv men känner några som råkat ut för det tidigare, i ena fallet kom man på vem den skyldige var men inte det andra fallet! Så det kan vara klurigt.
Polisanmälan ska du göra snarast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

För det första så är det ju någon som använt ditt namn, adress och telefonnummer av nån anledning, något som är mycket mer oroande än en skitfaktura på 290:- Polisanmäl genast!

P.S. Kolla runt så det inte är nån polare som jävlas med dig bara, taskigt om du sätter dit nån kompis för en practical joke!

En kompis som gör grejer som detta är inte mycket till kompis tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ja de har IP-loggar som visar vem det var som beställt. Har du inte fått hem nån avi så kan man ju undra vart det beställdes?

Kan man inte ringa sin ISP och fråga vilken IP man hade eller om man hade en viss IP vid en specifik tidpunkt? JA och NEJ frågor borde de ju kunna svara på utan polisanmälan om en själv..

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

En kompis som gör grejer som detta är inte mycket till kompis tycker jag.

-------------
Exakt, den polaren hade jag kastat ut från bekantskapskretsen så långt jag bara kunnat kombinerat med en smeksam klapp på näsan^^

Vill tacka alla för hjälpen, särskilt för länken till guiden om fakturabestridande!:)
swec kan man lita på när man sitter i lite knipa:)
Var i kontakt med polisen, sa exakt som ni sa, bestrid fakturan, återkom med polisanmälan och sen lär det falla ur världen antagligen, iallafall sålänge jag bestrider de eventuella fakturorna

Visa signatur

Permalänk

Om du inte fått nån post-avi hem till dig, så känns det rätt troligt att nån har försökt handla i ditt namn och tänkt plocka ut grejjerna själv?
Fick du reda på från företaget vilken adress beställningen var gjord till?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Ja de har IP-loggar som visar vem det var som beställt. Har du inte fått hem nån avi så kan man ju undra vart det beställdes?

Kan man inte ringa sin ISP och fråga vilken IP man hade eller om man hade en viss IP vid en specifik tidpunkt? JA och NEJ frågor borde de ju kunna svara på utan polisanmälan om en själv..

------------
Har haft samma ip i över ett års tid, så den frågan kan jag själv besvara, plus har loggar i router och i dns:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om du inte fått nån post-avi hem till dig, så känns det rätt troligt att nån har försökt handla i ditt namn och tänkt plocka ut grejjerna själv?
Fick du reda på från företaget vilken adress beställningen var gjord till?

------------
Nepp, kvinnan var inte direkt villig att prata när jag sagt att jag kommer bestrida fakturan, känns lite som att det inte var första gången det här hänt henne

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Måste vara en korkad polare eller en väldigt dålig vän som vill skämta så.. åker polaren dit så what?!?

Visa signatur

[[MSI 34" Optix MAG341CQ - Ryzen 7 5700X - ASUS Rog STRIX B550 Gaming - Kingston FURY Beast RGB 32 GB 3600 Mhz- XFX AMD Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC III Ultra - NVMe Samsung SSD 980 1000GB - Crucial P3 500GB M.2 - Corsair CX600M - Cooler Master HAF 912 COMBAT WINDOWED VERSION]]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dumt råd av två anledningar. Så länge en faktura bestrids kan den inte gå till inkasso. Att betala anses som en avtalsbekräftelse och då är man helt i händerna på företagets goodwill.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamok:

Har för mig att man skall kunna deponera pengar i en sådan tvist just för att det inte skall kunna uppstå betalningsanmärkningar. ..

Gäller inte köp av lösöre. Det regleras av KKL.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det är så många som tycker att man ska betala och sedan komma krypande och försöka få sina pengar tillbaks.

Jag har råkat ut för några liknande saker bland annat en p-bot från england (där jag aldrig varit)

och jag har lyckats lösa allt utan att någonsin betala. Bestrid, Polisanmäl och kräv dem på pengar för jobb kring tvisten. brukar bli tyst från dem då.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
... plus har loggar i router och i dns:)

Får man fråga på vilken nivå och vilken spårbarhet vi pratar om?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Får man fråga på vilken nivå och vilken spårbarhet vi pratar om?

--------------
Inte hög alls^^...inget avancerat, man kan bara se att samma ip har legat sen i november förra året, bör räcka utmärkt
Men samtidigt, så säger det eg. ingenting eftersom man kan hävda att jag beställt från någon annans dator

Visa signatur