Någon har beställt saker i mitt namn, vad ska jag göra?
Hej clockswerkare!
Så som rubriken säger, har nån idiot gått och beställt saker i mitt namn.
Fick samtal från någon obskyr klädfirma på en ö utanför göteborg, vetefan men jag som inte haft flickvän på åratal skulle inte få för mig att beställa tjejkläder, och då rakt inte från en nätbutik^^
Kvinnan som ringer säger surt åt mig att "varför har du inte hämtat ut ditt paket?"
Varpå jag säger "va?..jag har inte beställt något!"
"jo, det har du visst det, har du inte fått någon postavi?"
-Neej, det har jag då rakt inte, jag har inte bokat något någonstans!"
"Jo, är det inte xxxx xxxxx" Jo, du har beställt och inte hämtat ut så nu blev det en returkostnad som du måste betala på xxx kronor!"
-jag tänker polisanmäla och bestrida fakturan, och jag vill ha originalmailet skickat till mig"
"du måste ändå betala fakturan!"
-Det måste jag inte alls det, jag kommer bestrida till dödsdagarna och polisanmäla bedrägeriförsök, hur vill du ha det, 290kr i förlust för ett uselt ordersystem där du inte kräver några bevis på vem som beställer eller en polisanmälan och kostnader för inkasso och förlorad tid eftersom jag kan bevisa att jag inte beställt något?"
Det slutar me att kvinnan argt säger att jag måste betala, då lägger jag på direkt med orden att jag kommer polisanmäla och bestrida fakturorna
Så, detta är väl rätt väg att gå?
Finns det någon chans att få reda på vilken idiot som försöker beställa saker i mitt namn?
Edit:
Eftersom sweclockers numera verkar väldigt mycket bestå av lata människor som inte orkar läsa igenom tråden gör jag nu en uppdatering! -aldrig behövt göra någonsin förr å folk brukar läsa.
Så här, alla i-landsmänniskor utan större problem att ni inte pallar läsa:
Fler har avier inkommit, två ytterligare igårkväll.
Fler företag fick ringas och pratas med och såklart flera polisanmälningar.
Inget, notera, inte ett enda av företagen kommer belasta mig med en enda krona eftersom det finns polisanmälningar på det, så jag kommer inte behöva göra mer än detta helt enkelt.
Ifall något inkassokrav ändå kommer, så bestrides detta och hänvisar till pågående polisutredningar med ärendenummer, fördel också ringer till inkasso och pratar med en handledare naturligtvis, antecknar allt och tar kopior på allt.
fanns inte plats för alla mina leksaker här:(