Permalänk
Medlem

"skugga" photoshop

Hejsan..
Har letat runt lite men hittar inte hur man gör "skuggor" runt bilder. ta t.ex. den kända bf 3 bilden:

Runt det bilden är det ju först mörkt, och sedan blir det mörkare och mörkare för att sedan bli svart..
Finns det någon enkel funktion på detta? Har photoshop redan, och min syster (som fotar mycket) vill ha ett nytt program, så om ni vet ett bra, kasnke hon kan "få" det av mig?

Btw, jag tycker att det är riktigt snyggt som bakgrundsbild att ha det lite "mörkare" runt om, och sedan kommer själva bilden.. Hade bilden jag länkade innan.

Och nej, det ska inte vara som en "svart linje", det ska vara lite som en skugga, det ska bli mörkare och mörkare...

Mvh//Asarum

Permalänk

Blending options -> Inner shadow

Visa signatur

Mobo: Asus P8Z68-V PRO GEN3 Case: Cooler Master HAF X
CPU: Intel Core i7 2600K (4.8 GHz 1.350V)
GPU: EVGA GeForce GTX 570 HD RAM:2x Corsair 8GB CL9

Citera så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

vet inte vad det heter i photoshop men i gimp är det 'blend' med radial-shape

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missförstår, men är det vad jag tror du är ute efter så kan du googla "vignetting photoshop tutorial". Man kan göra formen olika, beroende på bild, genom att själv rita en "bana". I sin enklaste form brukar man ju bara använda en oval.

Vad gäller mjukvaror till syster så finns det två gratis alternativ som är bra. paint.net och gimp. paint.net är lite enklare, men fortfarande nog för de flesta, medan gimp är lite mer avancerat.

Permalänk
Medlem

Dodge och burn kan kanske vara till hjälp, se här hur du gör: http://www.moderskeppet.se/grunderna_cs3/play/verktyg/dodge--och-burn-tool

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem

hmm, lite föör snabbas svar

Men tack så jättemycket för hjälpen.. Både med program och hur man gör i olika.

Tack BempaS för "kursen", kommer kolla på fler sådana videos.