Permalänk
Medlem

Överkonsumtion av RAM

Datorn har gått segare och segare senaste månaderna och har ibland pinsamt dålig prestanda (t ex blue screen av att surfa in på sj.se...). Gick in i resursövervakaren och ja, bilden säger väl det mesta....

Kan någon hjälpa mig att lösa detta?

Permalänk
Medlem

Köpa mer??

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Ominstallera operativet
Enklaste och snabbaste sättet,

Eller så har du något hårdvarufel, maskinvarureservera 7gb?!!!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har dedikerat 7GB minne till något (se maskinvarureserverat), alla program/spel får således 1GB att dela på.

Har tyvärr ingen aning om vad du kan ha reserverat det till eller hur du tar bort det, om du inte har gjort en RAM-disk eller dyl.

Permalänk
Medlem

Det som är problemet, jag kan inte komma på att jag någon gång dedikerat minne över huvudtaget! Men jag får testa att ominstallera operativsystemet, börjar med det iaf..

Permalänk

Nått verkar riktigt galet iaf jag har 23 MB hårvarureserverat
Är dock lite nyfiken på vad som kan ha hänt.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Sötast

1MB reserverat har jag

Permalänk

Det jag hittar är
1. att vissa moderkort i kombination av vissa minneskretsar kan ge detta fel.
2. att minnena är placerade i fel minnes slottar vet inte vad du har för moderkort eller minnesmoduler
3. att minnena får för lite ström, har du överklockat nått?

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Kanske du har en dålig minneskapsel och windows då förhindrar att du använder det? Har ingen aning om windows är så smart. Prova att köra ett minnestest utan windows (finns säkert någon boot bar image som du kan lägga på ett usb). Borde gå att se i Event viewern (vad nu det kan heta på svenska vet jag inte).

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Är så för mig oxå, har 4 stickor men får bara ut 4gb typ ändå 4gb i reserverat :S Testa flytta på stickorna. 7gb i maskinreserverat är som några andra har nämnt extremt konstigt och leder till att du bara använder 1gb minne till allt annat :S

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om Windows iaf, jävla mongon som skriver det överallt bara.
Det är något som är knas hårdvaru mässigt, din dator kan inte använda minnet och det dyker upp som resarverat.
Vad har du för moderkort och minnen?
Testat uppdatera Bios?
Testat att enable Memory Remap (om du har den funktionen i ditt bios).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Du behöver inte installera om Windows iaf, jävla mongon som skriver det överallt bara.
Det är något som är knas hårdvaru mässigt, din dator kan inte använda minnet och det dyker upp som resarverat.
Vad har du för moderkort och minnen?
Testat uppdatera Bios?
Testat att enable Memory Remap (om du har den funktionen i ditt bios).

Väldigt moget skrivet.. Och jag tror du har fel, WINDOWS ser minnet som reserverat, en ominstallation skulle med största sannolikhet lösa problemet.
Om det skulle vara hårdvarumässigt fel så skulle inte 7gb ram stå som reserverat, windows skulle inte upptäcka minnet alls.

samt så tror jag inte att hårdvaran kan reservera så mycket minne till någon funktion, (använder du intergrerat grafikkort på moderkortet)
en longshot skulle kunna vara att 7gb är reserverat till grafik pga hårdvarufel på grafikkretsen/moderkortet.

MEN testa att ominstallera först, det börjar man alltid med när sådana knasfel dyker upp.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Måste vara jobbigt att installera om windows varje gång det är något fel

Bäst att testa hårdvaran först.

http://www.memtest.org/

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Jo kanske det, men med åren så lär man sig vad man ska göra och inte göra.
vilket resulterar i att man i princip aldrig kommer behöva formatera i onödan.

och än en gång så hävdar jag att det är i windows som felet ligger och inte på hårdvarunivå.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Jo kanske det, men med åren så lär man sig vad man ska göra och inte göra.
vilket resulterar i att man i princip aldrig kommer behöva formatera i onödan.

och än en gång så hävdar jag att det är i windows som felet ligger och inte på hårdvarunivå.

Han behöver inte installera om Windows, >OK<?
Kan inte windows använda minnet som är installerat är det ytterst vanligt att det dyker upp som resarverat. Kan vara pga felaktig modul placering, inkompabilitet mellan minne och moderkort osv.
Om felet skulle ligga i windows nivå så bör det finnas en sådan inställning någonstans som han har råkat ändra och det betvivlar jag starkt att han har och tror inte ens där finns någon sådan. Den ända jag känner till är den i msconfig och skulle det vara det så behöver han verkligen inte installera om. F.ö ett helvetes bök att installera om Windows, alla program osv. Shit vilket jävla slöseri med tid. Så lägg ner PC För Alla snacket.

Så till trådskaparen.
1# - Berätta vad du har för hårdvara (underlättar för oss andra väldigt mycket)
2# - Start->Run->"msconfig"->boot flicken->Advanced Options->Kontrollera att "Maximum Memory" inte är i-bockat.
3# - Uppdatera BIOS
4# - "Memory Remap Feature" på "Enabled" i bios.
5# - Återkom med resultat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Board: Gigabyte Technology GA-K8NF-9
BIOS: Award F7
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2.06GHz
Grafik: NVIDIA GeForce 7900 GT/GTO

#2 Check

#3 Krävs köp på $30..

#4 Memory Remap Feature finns inte..

#5 Here I am, och fortfarande 7169MB maskinvarureserverat.. Testade ett program som genomsöker all hårdvara, och den säger att jag endast har 1024MB RAM installerat. Lutar alltså åt hårdvarufel?

Permalänk

"Maskinvarureserverat minne: Minne som är reserverat för BIOS och vissa drivrutiner till annan kringutrustning."
I uppstarten visar BIOS mängden minne. Visas där fulla mängden 8192MB ?
Kontrollera att minnena har god kontakt i hållarna, genom att dra dem upp och ner i hållarna ett par gånger.

Kontrollpanelen - System, visar mängden minne som BIOS rapporterat samt hur mycket som Windows kan använda.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Måste du betala för att uppdatera din Bios ? :S
Du kan även kolla så du inte har några böjda pinnar på CPU och i Minneslotsen. Hade du testat att flytta minnena ?

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrfisse:

Måste du betala för att uppdatera din Bios ? :S

Måste vara nån missuppfattning för vad jag kan se finns det gratis på Gigabytes hemsida: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=1860#b...
Det står dock inget om att de fixat minnesproblem, ser ut att mestadels handla om stöd för nya processorer.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emory:

Board: Gigabyte Technology GA-K8NF-9
BIOS: Award F7
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ 2.06GHz
Grafik: NVIDIA GeForce 7900 GT/GTO

hej

vilka minnen har du då? olyckligtvis utelämnades av de mest vitala detaljerna. bättre lycka nästa gång?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.