Permalänk
Inaktiv

Nytt nätaggregat, ej corsair

Hej,

Då jag hade oturen att få ett Corsair AX850w med coil whine, söker jag nu ett annat nätagg att ersätta detta med. Vill inte chansa på ett ax850 igen så söker något likvärdigt nätagg fast från en annan tillverkare. Har kollat på OCZ 850W ZX series vilket också är 80+ gold cert men hittar inga omdömen på det. Är det ett bra nätagg eller ska jag ta något annat. Helst från 750w och uppåt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909603/nzxt-hale90-850w-80-gold-m...

Skall också vara väldigt bra, om du kan tänka dig ett vitt nätagg

Permalänk
Slaget: Team SweC

http://cdon.se/hemelektronik/xfx_psu_core_edition_850w_80%2b_...
Verkar vara ett bra och billigt nätagg, dock inte modulärt. Du får 5% rabatt på det med koden SWEC1112

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

http://cdon.se/hemelektronik/xfx_psu_core_edition_850w_80%2b_...
Verkar vara ett bra och billigt nätagg, dock inte modulärt. Du får 5% rabatt på det med koden SWEC1112

Bra agg som ofta rekommenderas här, men han vill kanske inte gå från Gold och modulärt till bronze och icke-modulärt?

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips hittills. Glömde säga det att precis som Yrch nämnde vill jag helst ha ett modulärt nätagg. Sen om det är gold eller inte spelar inte lika stor roll så länge det är ett bra nätagg

Permalänk
Medlem

XFX Aurum är inte på samma nivå som Corsair AX (Seasonic aggen). NZXT ska vara bra har inte provat något själv, se om du hittar nån recension, men de har en stabil plattform så borde vara kvalitet.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909603/nzxt-hale90-850w-80-gold-m...

Nzxts HALE 90 ska vara i samma klass som Corsairs AX serie.

Permalänk
Inaktiv

Om man jämför FSP och Nzxts Hale90 vilket är då att föredra? Något av dem som är tystare än det andra? Corsair agget jag har nu har jag aldrig ens hört (förutom det irriterande tjutande ljudet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Om man jämför FSP och Nzxts Hale90 vilket är då att föredra? Något av dem som är tystare än det andra? Corsair agget jag har nu har jag aldrig ens hört (förutom det irriterande tjutande ljudet)

Finns en recension av Nzxts Hale här på Sweclockers. Det agget skall just vara väldigt tyst även vid hög belastning.

(Det du har nu är ju semi-passivt, inte många andra som är det, annat än Seasonics, men det är ju i princip det du har nu fast med annat "märke" på).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon172162:

Hale, helt klart.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yrch:

Finns en recension av Nzxts Hale här på Sweclockers. Det agget skall just vara väldigt tyst även vid hög belastning.

(Det du har nu är ju semi-passivt, inte många andra som är det, annat än Seasonics, men det är ju i princip det du har nu fast med annat "märke" på).

Läste igenom recensionen på Hale agget och det blir nog ett sådant Sen är frågan vilken styrka man skall gå på. Det ska driva datorn i sign förutom grafikkorten som kommer bytas ut när nya gen av nvidias kort kommer. Kommer ett 750w eller 850w räcka (även till SLI)? Den nya gen grafikkort skall väl vara strömsnålare än dagens?

Edit: Blev ett Nzxt hale 90 850w tillslut. Skiljde bara 100 kr mellan 750w och 850w och lite extra marginal är aldrig fel. Hoppas nu bara det blev ett bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Läste igenom recensionen på Hale agget och det blir nog ett sådant Sen är frågan vilken styrka man skall gå på. Det ska driva datorn i sign förutom grafikkorten som kommer bytas ut när nya gen av nvidias kort kommer. Kommer ett 750w eller 850w räcka (även till SLI)? Den nya gen grafikkort skall väl vara strömsnålare än dagens?

Alltid vanskligt att spekulera om kort som inte är släppta, men du skall få en kvalificerad gissning av mig med ett underbyggande resonemang att ta ställning till

Inför varje "krympning" (die-shrink) brukar man få höra att de nya grafikkorten kommer bli mer strömsnåla just på grund av den nya tillverkningstekniken. Men när korten väl är släppta brukar de ofta dra lika mycket ström som föregående generation och ibland till och med mer (undantag finns såklart). Det som däremot alltid (?) inträffar är att de är mer effektiva per watt.

Lite exempel: jag hade ett Geforce 6800GS (110 nm?) som ansågs dra en hel del (och även gör det med dagens mått), sen kom ju 8800GTX (och 8800GT/9800GT/GTS250 och allt va de nu hette ) som på sin tid spräckte alla gränser för strömförbrukningen. Ytterligare ett par krympningar senare har vi nu grafikkort som drar än mer än vad dessa gör. 480 är väl "lågvattenmärket" för Nvida på singleGPUs när det gäller strömförbrukningen, medan 580 är lite förfinad (fast här är det ingen krympning).

Det som begränsar hur mycket ett kort kan tänkas dra idag är egentligen PCI-express-standarden (vilken väl egentligen 6990 i ubermode "bryter" mot) och hur mycket värme dagens kyllösningar kan transportera bort.

Om man tittar i spåkulan tror jag att Nvidia är ute efter att återta prestandatronen från AMD med sitt GTX680 (eller vad det kan heta), och eftersom AMD redan släppt sitt kort vet Nvidia vad de har att förhålla sig till. Jag tror att de kommer att trycka upp frekvenserna så högt att de slår 7970 även om priset för detta är högre strömförbrukning. Därför gissar jag att 680 kommer förbruka ungefär lika mycket som ett 580.

Så, åter till din fråga, jag skulle säga att 850W klarar man sig väldigt långt på men om det räcker till GTX680 i SLI vågar jag egentligen inte uttala mig om, gissningen är dock att det gör det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yrch:

Alltid vanskligt att spekulera om kort som inte är släppta, men du skall få en kvalificerad gissning av mig med ett underbyggande resonemang att ta ställning till

Inför varje "krympning" (die-shrink) brukar man få höra att de nya grafikkorten kommer bli mer strömsnåla just på grund av den nya tillverkningstekniken. Men när korten väl är släppta brukar de ofta dra lika mycket ström som föregående generation och ibland till och med mer (undantag finns såklart). Det som däremot alltid (?) inträffar är att de är mer effektiva per watt.

Lite exempel: jag hade ett Geforce 6800GS (110 nm?) som ansågs dra en hel del (och även gör det med dagens mått), sen kom ju 8800GTX (och 8800GT/9800GT/GTS250 och allt va de nu hette ) som på sin tid spräckte alla gränser för strömförbrukningen. Ytterligare ett par krympningar senare har vi nu grafikkort som drar än mer än vad dessa gör. 480 är väl "lågvattenmärket" för Nvida på singleGPUs när det gäller strömförbrukningen, medan 580 är lite förfinad (fast här är det ingen krympning).

Det som begränsar hur mycket ett kort kan tänkas dra idag är egentligen PCI-express-standarden (vilken väl egentligen 6990 i ubermode "bryter" mot) och hur mycket värme dagens kyllösningar kan transportera bort.

Om man tittar i spåkulan tror jag att Nvidia är ute efter att återta prestandatronen från AMD med sitt GTX680 (eller vad det kan heta), och eftersom AMD redan släppt sitt kort vet Nvidia vad de har att förhålla sig till. Jag tror att de kommer att trycka upp frekvenserna så högt att de slår 7970 även om priset för detta är högre strömförbrukning. Därför gissar jag att 680 kommer förbruka ungefär lika mycket som ett 580.

Så, åter till din fråga, jag skulle säga att 850W klarar man sig väldigt långt på men om det räcker till GTX680 i SLI vågar jag egentligen inte uttala mig om, gissningen är dock att det gör det.

Väldigt sant som du säger. Men hur såg det ut när det gäller strömförbrukning mellan 2xx och 4xx korten? För det är väl däremellan senaste krympningen var. Hur som haver om man ser till dagens kort till exempel gtx580, skulle då ett 850w gold klara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Hej,

Då jag hade oturen att få ett Corsair AX850w med coil whine, söker jag nu ett annat nätagg att ersätta detta med. Vill inte chansa på ett ax850 igen så söker något likvärdigt nätagg fast från en annan tillverkare. Har kollat på OCZ 850W ZX series vilket också är 80+ gold cert men hittar inga omdömen på det. Är det ett bra nätagg eller ska jag ta något annat. Helst från 750w och uppåt

Så du vill inte använda garantin och få ett AX850 utan coil whine?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Så du vill inte använda garantin och få ett AX850 utan coil whine?

Njae har läst på många ställen om folk som fått skicka tillbaka både 3-4 gånger innan dom antingen fått ett utan coil whine eller gett upp. Agget i sig är det absolut inget fel på och det funkar kanon. Har bara inte orken att böka med massa returer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Väldigt sant som du säger. Men hur såg det ut när det gäller strömförbrukning mellan 2xx och 4xx korten? För det är väl däremellan senaste krympningen var. Hur som haver om man ser till dagens kort till exempel gtx580, skulle då ett 850w gold klara det?

Ja den senaste krympningen resulterade ju i ett monster när det gällde strömförbrukning för Nvida, Geforce GTX480.

Från Anandtechs recension (vilken är rätt roligt skriven ): http://www.anandtech.com/show/2977/nvidia-s-geforce-gtx-480-a...

For load power we have Crysis and FurMark, the results of which are quite interesting. Under Crysis not only is the GTX 480 SLI the most demanding card setup as we would expect, but the GTX 480 itself isn’t too far behind. As a single-GPU card it pulls in more power than either the GTX 295 or the Radeon 5970, both of which are dual-GPU cards. Farther up the chart is the GTX 470, which is the 2nd most power draining of our single-GPU cards.

Under FurMark our results change ever so slightly. The GTX 480 manages to get under the GTX 295, while the GTX 470 falls in the middle of the GTX 200 series pack. A special mention goes out to the GTX 480 SLI here, which at 851W under load is the greatest power draw we have ever seen for a pair of GPUs.

Och från recensionen av GTX580 http://www.anandtech.com/show/4008/nvidias-geforce-gtx-580/17 (där det inte var någon krympning) Often the mark of a good card is a balance between power, temperature, and noise, and NVIDIA seems to have finally found their mark. As the GTX 580 is a high end card the power consumption is still high, but it’s no longer the abnormality that was the GTX 480.

Så till din andra fråga, om 850W räcker till GTX580 i SLI, på Anandtech mäter de ju upp 777W som mest (vet inte om det är från "väggen" men förutsätter nästan det). I sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx... drog GTX580 i SLI som mest 676W från väggen, och om nätagget ligger strax under 90 procents verkningsgrad räcker ju ett 850W agg även till de mest krävande testerna (detta är ju med en överklockat 1366-system i syntetiska tester).

Så ytterligare en kvalificerad gissning, 850W bör räcka, men kanske inte med jättemarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Så till din andra fråga, om 850W räcker till GTX580 i SLI, på Anandtech mäter de ju upp 777W som mest (vet inte om det är från "väggen" men förutsätter nästan det). I sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx... drog GTX580 i SLI som mest 676W från väggen, och om nätagget ligger strax under 90 procents verkningsgrad räcker ju ett 850W agg även till de mest krävande testerna (detta är ju med en överklockat 1366-system i syntetiska tester).

Så ytterligare en kvalificerad gissning, 850W bör räcka, men kanske inte med jättemarginal.

nVidia tar i alla fall i med hårdhandskarna när de rekommenderar nätagg:

http://uk.geforce.com/optimise/guides/how-to-build-a-quad-sli...

Visa signatur

Wannabe-g33k årgång 1970...

Permalänk
Medlem

Agget ger väl det som det är speccat för, ett nätaggregat på 850 w med 80% i verkningsgrad drar drygt 1060 watt vid väggen vid full belastning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamok:

nVidia tar i alla fall i med hårdhandskarna när de rekommenderar nätagg:

http://uk.geforce.com/optimise/guides/how-to-build-a-quad-sli...

Ja fast det där var ju till ett Quad-SLI system (motsvarande ungefär 4 stycken GTX570) så det var ju egentligen inte så farlig

Skrivet av matte70:

Agget ger väl det som det är speccat för, ett nätaggregat på 850 w med 80% i verkningsgrad drar drygt 1060 watt vid väggen vid full belastning!

Ja ofta ger de kvalitetsagg till och med mer än de är speccade för. Verkningsgraden för dessa GOLD-agg ligger ju annars närmare 90 procent eller strax därunder.

Men komponenter åldras med och ligger man nära maxbelastningen ökar ju ljudnivån ofta med (nu är ju dock just Nzxts väldigt tyst även vid belastning och GPU fläktarna lär ju överrösta agget många gånger om).

Jag hade inte velat köra ett system som drar 851W (480 i SLI på Anandtech) från väggen med ett 850W agg även om det går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matte70:

Är det inte tvärt om? Att det ger tex 90% av utlovad effekt?

Jag tror ändå inte det blir någon mer SLI/Crossfire lösning för min del efter alla problem jag haft med mina 5770. Men det känns ju alltid skönt att ha lite extra kraft ifall man vill ge sig på det igen. Utvecklingen går ju hela tiden framåt. Men till att börja med kommer det bara bli ett high end grafikkort (vilket borde räcka iaf 1 år framåt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Seasonic X-760

Jag köpte ett Seasonic X-760. Ett Seasonic X-660 hade räckt mer än väl för mig men jag ville vara säker på att det var passivt vid 140w vilket det tyvärr inte var ändå.

PSUn ska vara passiv så länge belastningen ligger under 20% vilket innebär 152w. Min dator drar 135w idle vilket innebär belastning=135w*90%=121w. Ändå går PSUns fläkt. Jag har provat att ha PSUn utanför chassit och även vänt den upp och ner. Fläkten är bara avstängd om den är upp och ner (fläkten uppåt) och belastningen är under 120W*90%=108w. Har antagit 90% verkningsgrad i beräkningarna och rumstemperaturen var 22 grader (billigt effektmätare tyvärr).

Den första jag fick hade högt coil whine (den var dåligt emballerad så den kanske gick ”sönder” under transporten). Den andra var betydligt tystare men fortfarande coil whine. Har en vattenkyld tyst dator så även det minsta whine hörs. Jag orkade inte bråka om den sista PSUn så jag får leva med det. Känns tröstlöst att vi som konsumenter måste testa prylarna. Måste vara billigare att tillverkarna testar prylarna innan dom skickas iväg. Ett enkelt test med kraftiga motstånd och någon som lyssnar... kan det vara så svårt?

Tycker att SC i sina tester även borde lyssna efter coil whine och sedan sortera dom efter ljudnivå. Det kan förstås skilja mycket mellan olika individer av samma modell men det skulle i alla fall tala om vilka man INTE ska köpa...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Måste vara billigare att tillverkarna testar prylarna innan dom skickas iväg. Ett enkelt test med kraftiga motstånd och någon som lyssnar... kan det vara så svårt?

Väldigt tråkigt det här med coilwhine, för annars har du ju ett av de absolut bästa aggen som finns. Kan också tycka att de borde testa de, men även om de gjorde det är det inte säkert att det hade upptäckts för ofta verkar det ju bero på en "reaktion" med övriga komponenter. Tar ni era coilwhinande agg och sätter in i en kompis rigg är det inte säkert att det blir nåt coilwhine.

Skrivet av kdk_warhead:

Jag köpte ett Seasonic X-760. Ett Seasonic X-660 hade räckt mer än väl för mig men jag ville vara säker på att det var passivt vid 140w vilket det tyvärr inte var ändå.

PSUn ska vara passiv så länge belastningen ligger under 20% vilket innebär 152w. Min dator drar 135w idle vilket innebär belastning=135w*90%=121w. Ändå går PSUns fläkt. Jag har provat att ha PSUn utanför chassit och även vänt den upp och ner. Fläkten är bara avstängd om den är upp och ner (fläkten uppåt) och belastningen är under 120W*90%=108w. Har antagit 90% verkningsgrad i beräkningarna och rumstemperaturen var 22 grader (billigt effektmätare tyvärr).

Återigen tråkigt att det inte blev som du tänkt dig men tittar man på Seasonics hemsida står det passivt till 20% belastning +/-5%. http://www.seasonicusa.com/NEW_X-series_560-660-760-850.htm Och då hamnar ju dina 121 watt över det (om vi tar 15% istället 760x0,15 =114). Sen är det väl inte säker att sin wattmätare är SÅ exakt, är säkert ett par procents felmarginal på den.

Men vad står det på själva lådan till agget? 20%?

Att den är avstängd bara när du riktar fläkten uppåt är väl gissningsvis för att varm luft stiger...

Permalänk

Har sedan tidigare lött ihop en grej bestående av 3 kraftiga motstånd och en molex kontakt som jag kan koppla in till en PSU. Har läst någon stans att det inte är bra för PSUn att köra helt utan last. Ett par hårdiskar går också bra men dom låter ju en del. Har även en special kontakt som passar till ATX kontakten som gör att jag kan starta PSUn utan MB. Fortfarande coil whine.

Switch av PSU: Inget coil whine
Switch på PSU: Lågt coil whine
Switch på PSU och "Datorn igång": Högre coil whine. Första PSUn kunde jag höra coil whine från >6m håll när datorn var igång. Lägenheten är inte större än så.

Har svårt att tänka mig att PSUn blir tystare med någon annan last än motstånd. Att ljudet skiljer så mycket mellan två PSUer tyder på dålig design och/eller dåliga komponenter. Känns lite jobbigt att behöva köpa 5 stycken och sedan välja ut den bästa. Blir dyrt.

Det står 20+-5% på en papperslapp som är svept runt PSUn. Står även utan på lådan. Jag är medveten om att min billiga wattmätare säkerligen inte är så exakt. Samtidigt har PSUn fått väldigt bra förutsättningar om den är utanför chassiet (luft temp 22 grader) med fläkten uppåt. Det bästa är förstås med PSUn i botten av ett chassie och har stora högvarviga fläktar som suger ur luften ur chassiet men... då är det ju inte tyst ändå. PSUn sitter nu i toppen på mitt Sonata chassi och en väldigt tyst 140m fläkt @500rpm håller utgångsluften på 26 grader.

Det viktiga är dock coil whine. Om man är korkad nog för att betala 1700kr för ett halvpassivt agg så förväntar man sig att det är halvpassivt och tyst.
Tycker det är en bluff.

Seasonic rekommenderar att deras helpassiva aggregat (X-460) monteras med kretskortet neråt p.g.a. varmluft stiger. De var därför jag testade det.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Inaktiv

För dom som är intresserade har jag precis installerat mitt nya NZXT Hale90 850w och kan inte säga annat än att jag är super nöjd. Inga som helst tendenser till coil whine och det hörs inte något alls utöver resten av fläktarna i datorn. Inte ens i full load med både furmark och prime95 igång samtidigt. Ångrar inte en sekund att jag lämnade tillbaka mitt ax850w. Även om det var ett väldigt bra nätagg förutom det eländiga coil whinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

För dom som är intresserade har jag precis installerat mitt nya NZXT Hale90 850w och kan inte säga annat än att jag är super nöjd. Inga som helst tendenser till coil whine och det hörs inte något alls utöver resten av fläktarna i datorn. Inte ens i full load med både furmark och prime95 igång samtidigt. Ångrar inte en sekund att jag lämnade tillbaka mitt ax850w. Även om det var ett väldigt bra nätagg förutom det eländiga coil whinet

Roligt med återkoppling! Och det var ju också roligt att höra att du blev nöjd med ditt köp utifrån rekommendationerna!

Nu är väl frågan om man själv vågar köpa ett Corsair AX den dan man köper ny dator...