Hur kan jag överhetta min dator?så processorn,MB med flit.

Permalänk

Hur kan jag överhetta min dator?så processorn,MB med flit.

Dags att skaffa ny dator. jobbade runt 230timmar i sommras åt farsan som är bonde. men dock så är farsan gammalmodig och hatar datorer etc. han tycker att min dator duger. men de skulle inte jag säga. köpte den för 5500kr för 2år sen(NY)-.- Så om datorn skulle gå sönder så är det bättre att köpa en ny dator istl för nya delar(Måste köpa delar för minst 6k om det ska vara värt att fixa).
Men hur kan jag överhetta/Förstöra Processorn,Mb kortet och dom viktigaste sakerna?Så det såg ut som att den va utsliten. ifall han skulle fråga någon att kolla vad som är felet. har läst om att man kan ta saltvatten på MB kortet så går de sönder. men vill veta mer
Tack i förhand

Permalänk
Medlem

*cough* Klocka processorn ? Nu tycker jag dock personligen att det här skulle vara ganska fult gjort.

Permalänk
Medlem

Spill lite läsk eller nånting när den är igång så borde du kortsluta hela skiten

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Det är svårt att bränna CPU m.m då allting klockar ner sig och stänger av innan.
Vad du skulle kunna göra vet jag inte faktiskt, saltvatten kanske känns rättså uppenbart eftersom det lämnar rester.

Spill ut lite cola eller något?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

vad har du för systemspec och vad har datorn för "problem"?

Slösa inte dina föräldrars pengar som istället kunde gå till en fin semester. Dessutom är det svårt att överhetta en dator så att den går sönder permanent, oftast så stänger datorn av sig själv innan det händer.

edit: det kanske är dina egna pengar, så go ahead.

Permalänk
Medlem

Ta sönder hårddisken och säg att hela DATAN är paj eller så tar du ut hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är svårt att bränna CPU m.m då allting klockar ner sig och stänger av innan.
Vad du skulle kunna göra vet jag inte faktiskt, saltvatten kanske känns rättså uppenbart eftersom det lämnar rester.

Spill ut lite cola eller något?

"hoppsan, jag spillde visst ut min läsk som jag drack medan jag utan anledning öppnade chassit för att se fläktarna snurra"? lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Dags att skaffa ny dator. jobbade runt 230timmar i sommras åt farsan som är bonde. men dock så är farsan gammalmodig och hatar datorer etc. han tycker att min dator duger. men de skulle inte jag säga. köpte den för 5500kr för 2år sen(NY)-.- Så om datorn skulle gå sönder så är det bättre att köpa en ny dator istl för nya delar(Måste köpa delar för minst 6k om det ska vara värt att fixa).
Men hur kan jag överhetta/Förstöra Processorn,Mb kortet och dom viktigaste sakerna?Så det såg ut som att den va utsliten. ifall han skulle fråga någon att kolla vad som är felet. har läst om att man kan ta saltvatten på MB kortet så går de sönder. men vill veta mer
Tack i förhand

gå in i bios och höj FSB'n så mycket du kan.. det är ett effektivt sätt och bränna mycket komponenter, om det finns en switch på nätagget där du kan byta från 230v till 110v så gör det.. då smäller garanterat nätagget och drar med sig ett par komponenter

det kan ju alltid gå väldigt snett och det kan börja brinna så se till att ha allt under kontroll

Permalänk
Medlem

Dina pengar ditt beslut, be farsan ta sig i baken, du har slitit för cashen?

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Ta sönder hårddisken och säg att hela DATAN är paj eller så tar du ut hårddisken

Det gjorde min bror när jag var ung.. -.- på 98 tiden så gick han bara in i dos läge, tog bort c:/windows och pow, datorn var trasig och han fick en ny..

Permalänk
Rekordmedlem

Jäkla dum metod, bättre att sälja den gamla istället för att förstöra den.
Försök bli lite vuxnare i ditt beteende och diskutera det du upplever som problem med datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen inte bättre att sälja den?

Min dator kostade strax under 4000 kronor för nästan 2 år sedan och jag kan spela battlefield 3 osv, men men... Phenom 965, 5850, 4 gb...

Permalänk

Förklara för din far varför du behöver en ny dator istället, onödigt att ta död på fungerande hårdvara.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker det är väldigt dumt av dig att medvetet förstöra den. Sälj den billigt och gör någon glad istället. Du kan ju rentav ge bort den gratis om du inte vill sälja den. Jag skulle gladeligen ta emot den isåfall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dra ut några sladdar som tex cpu power och säg att datorn är trasig, då förstör du inget och du kan sälja din gamla dator

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Dags att skaffa ny dator. jobbade runt 230timmar i sommras åt farsan som är bonde. men dock så är farsan gammalmodig och hatar datorer etc. han tycker att min dator duger. men de skulle inte jag säga. köpte den för 5500kr för 2år sen(NY)-.- Så om datorn skulle gå sönder så är det bättre att köpa en ny dator istl för nya delar(Måste köpa delar för minst 6k om det ska vara värt att fixa).
Men hur kan jag överhetta/Förstöra Processorn,Mb kortet och dom viktigaste sakerna?Så det såg ut som att den va utsliten. ifall han skulle fråga någon att kolla vad som är felet. har läst om att man kan ta saltvatten på MB kortet så går de sönder. men vill veta mer
Tack i förhand

Säg till din pappa att du kan sälja din nuvarande dator för 2 tusen, och att du verkligen vill använda din egna pengar till detta då det är ett stort intresse för dig. Klaga på att nya spel inte längre fungerar på datorn, och att man ibland måste uppdatera för att kunna köra dessa.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Är det verkligen inte bättre att sälja den?

Min dator kostade strax under 4000 kronor för nästan 2 år sedan och jag kan spela battlefield 3 osv, men men... Phenom 965, 5850, 4 gb...

Nog måste du lagt ner mer än 4k på den datorn, bara processor, moderkort och grafikkort kostade över 4k för 2 år sen när de var nya.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jäkla dum metod, bättre att sälja den gamla istället för att förstöra den.
Försök bli lite vuxnare i ditt beteende och diskutera det du upplever som problem med datorn.

Det här, förstår att du vill ha en ny datamaskin och din far inte förstår att du inte får max fps i dina spel. Kan verka löjligt men berätta för han att du skulle kunna tänka dig att sälja datorn för att investera i en ny. Förklara vidare att datorn är din hobby och en rätt billig sådan i jämförelse med andra.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Säg till din pappa att du kan sälja din nuvarande dator för 2 tusen, och att du verkligen vill använda din egna pengar till detta då det är ett stort intresse för dig. Klaga på att nya spel inte längre fungerar på datorn, och att man ibland måste uppdatera för att kunna köra dessa.

precis det är bättre att göra så istället ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Eller öppna den och dra ut lite sladdar och säg att den inte startar

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Dags att skaffa ny dator. jobbade runt 230timmar i sommras åt farsan som är bonde. men dock så är farsan gammalmodig och hatar datorer etc. han tycker att min dator duger. men de skulle inte jag säga. köpte den för 5500kr för 2år sen(NY)-.- Så om datorn skulle gå sönder så är det bättre att köpa en ny dator istl för nya delar(Måste köpa delar för minst 6k om det ska vara värt att fixa).
Men hur kan jag överhetta/Förstöra Processorn,Mb kortet och dom viktigaste sakerna?Så det såg ut som att den va utsliten. ifall han skulle fråga någon att kolla vad som är felet. har läst om att man kan ta saltvatten på MB kortet så går de sönder. men vill veta mer
Tack i förhand

Vad är det du vill göra som datorn inte klarar?

Permalänk

Tro mig..det skulle inte gå o snacka med han. jag har slitit mycke på sommarlovet så de är mina pengar :). och jag tror knappast att någon vill ha denhär..Installerade-om den och tänkte "Äntligen kanske jag slipper allt jävla lagg". Startade spelet och inte ett dug bättre. när jag köpte datorn för 2 år sen så visste jag typ ingenting om datorer. men men..ser inget fult med det. ser det som ett nöje för att vara ärlig. Jag o en polare slet röven av oss i 2 dagar. skulle få 500kr var. när vi var klar så fick vi 50kr var för att det inte var bra gjort. men så gör han mot alla och vi slet som fan. kanske inte låter sant men så är de att bo med en gammalmodig bonde ;).
desutom så är jag en gamer. och har mina egna problem så

Tack för alla tips ;D

Permalänk

Jag har själv funderat på att "Råka" Halka på isen när man drar till farsan med datorn (Skilda föräldrar). och råkar ramla på datorn. Det borde väll fungera?mossa skiten

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad är det du vill göra som datorn inte klarar?

bf3 åtminstone på hyfsade inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte uppgradera den i bitar, du måste ju inte köpa allt på en gång, och det finns kanske en anledning till att du inte får handla hur som helst, det kan vara trist för en tonåring att inte få bestämma allt, men så kan det vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

de luktar evil:D
du får väl dra till med att dina vänner spelar just detta spel, och din dator hänger inte med, så du behöver nya komponenter för att driva spelet. du får lägga fram fördelar med uppgraderingen. Att denna nya burk du gör kommer hålla några år framåt. framtidssäker.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

Tro mig..det skulle inte gå o snacka med han. jag har slitit mycke på sommarlovet så de är mina pengar :). och jag tror knappast att någon vill ha denhär..Installerade-om den och tänkte "Äntligen kanske jag slipper allt jävla lagg". Startade spelet och inte ett dug bättre. när jag köpte datorn för 2 år sen så visste jag typ ingenting om datorer. men men..ser inget fult med det. ser det som ett nöje för att vara ärlig. Jag o en polare slet röven av oss i 2 dagar. skulle få 500kr var. när vi var klar så fick vi 50kr var för att det inte var bra gjort. men så gör han mot alla och vi slet som fan. kanske inte låter sant men så är de att bo med en gammalmodig bonde ;).
desutom så är jag en gamer. och har mina egna problem så

Tack för alla tips ;D

Du borde annars kunna beställa alla nya delar själv, utan att berätta för han, för att sedan uppgradera datorn men inte chassit, så ser det fortfarande ut som om du har samma kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbenistubben:

bf3 åtminstone på hyfsade inställningar.

Okej, vad har du för dator nu då?

(Du måste vara minst tretton år för att arbeta, sexton för att äga pengar, men om du inte är arton så kan han ändå förbjuda dig att köpa ny dator.)

Permalänk

Har försört många datorer och telefoner med flit och ibland inte med flit i mitt liv... Så jag skulle säga att vatten eller kanske dra upp volten på nånting overclocka den skit mycke och när hårdisken arbetar så skakar du till den skit mycket!! Varsegod bara att börja !!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Uhm ta bort cpu kylaren kör igång ett tag vips har du inte mycket kvar av datorn