MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk

Funderar på att strunta i att försöka hitta en kompromiss mellan möjligheten att kolla på film och skriva uppsatser (dvs skärm som är 14" eller mer), att kunna spela RTS på Low och kunna bära med sig datorn till föreläsningssalen.

Funderar därför på denna + en billig eee-netbook. Tacksam för lite input om datorn. Bara lite vad som helst om den. Hade tänkt använda den till att spela lite spel (Civilization, Shogun, Age of Empires 3, kanske Starcraft 2?) men mest till att kolla på film i mitt korridorsrum och till att skriva B-uppsats och mindre uppgifter på.

Är den skön att skriva på? Håller den åtminstone 3h ifall man bara antecknar på den? Hur är den inbyggda högtalaren?

Slutligen: Finns det någon bättre dator i viktklassen (>2.5kg) för samma eller bättre pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chickfactor:

Tacksam för lite input om datorn. Bara lite vad som helst om den. Hade tänkt använda den till att spela lite spel (Civilization, Shogun, Age of Empires 3, kanske Starcraft 2?) men mest till att kolla på film i mitt korridorsrum och till att skriva B-uppsats och mindre uppgifter på.
Är den skön att skriva på? Håller den åtminstone 3h ifall man bara antecknar på den? Hur är den inbyggda högtalaren?

3 timmar får man om man sätter allt möjligt på låga settings.
Spel funkar bara man blir av med frys-laggen som finns med äldre FW. OBS. Den blir extremt varm
Skriva går bra, helt ok känsla men tar lite tid att lära/hantera fel placerade knapparna runt enter. Touchpad'en kan störa då den är extremt känslig och fö. dåligt.
Högtalaren är kanska bra för laptop men avänder dom nästan aldrig.
Inte helt nöjd med den.. skulle leta en annan dator.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av NoClue:

3 timmar får man om man sätter allt möjligt på låga settings.
Spel funkar bara man blir av med frys-laggen som finns med äldre FW. OBS. Den blir extremt varm
Skriva går bra, helt ok känsla men tar lite tid att lära/hantera fel placerade knapparna runt enter. Touchpad'en kan störa då den är extremt känslig och fö. dåligt.
Högtalaren är kanska bra för laptop men avänder dom nästan aldrig.
Inte helt nöjd med den.. skulle leta en annan dator.

Ja, har typ 10k och behöver både kunna spela och ha något lätt i skolan (dvs. något som väger mycket i mitt rum och en netbook i plugget). 8k verkar tyvärr inte räcka så långt. Har startat en tråd i stationärforumet. Ifall det går att få något billigt där så kanske det är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chickfactor:

Ja, har typ 10k och behöver både kunna spela och ha något lätt i skolan (dvs. något som väger mycket i mitt rum och en netbook i plugget). 8k verkar tyvärr inte räcka så långt. Har startat en tråd i stationärforumet. Ifall det går att få något billigt där så kanske det är att föredra.

Har haft min sedan i höstas ungefär, och som nämnts är touchpaden riktigt dålig. Tangentbordet tycker jag likaså är sådär, knasig placering av vissa knappar och själv missar jag ofta tangenttryck(allt för ofta faktiskt). Så här i efterhand skulle jag själv inte ha köpt den med tanke på att jag använder den en del för att skriva/programmera med. Det räddas dock för det mesta pga att jag använder den stationärt med externt tngtbord och mus långa perioder, men sitta i soffan och programmera kan vara jobbigt ibland.
Hyffsad spelprestanda är det, har dock svårt att se hur man utan problem ska kunna spela bf3 på den. Nu har jag inte själv testat, men det är absolut ingen monsterspelmaskin Har kört Mass Affect 2 vilket funkar hyffsat på medium, World of Tanks på medium, Skyrim (minns inte inställningar, inte höga och det gick sådär med gräns till slideshow ibland)
Så förvänta dig inte att spela bf3 på bra inställningar med bra fps, det tror jag blir mycket svårt.

Du får väl fråga dig vad du ska använda den till. Ska du skriva mycket med inbyggda tngtbord och mus skulle jag se mig om efter en annan. Annars hyffsat bra bris för bra prestanda!

Edit: Såg du frågade efter batteritid, och den är rätt ok. Stäng av allt onödigt och dimma ner skärm så håller det ~3h Dock är såklart skärmen en stor tjuv, dimma inte ner och batteritiden sjunker rätt drastiskt Det är väl ganska naturligt då.

Permalänk
Inaktiv

Någon som reklamerat denna? Med tanke på att hårdvaran inte fungerar som den ska och ingen åtgärd är i sikte...hur hanterar butiker som t.ex. inet en reklamation? I mina ögon är det ju solklart att felet funnits sen början och inte beror på användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon130282:

Någon som reklamerat denna? Med tanke på att hårdvaran inte fungerar som den ska och ingen åtgärd är i sikte...hur hanterar butiker som t.ex. inet en reklamation? I mina ögon är det ju solklart att felet funnits sen början och inte beror på användaren.

De hänvisar till MSI's support...

Permalänk
Skrivet av anon130282:

Vilken hårdvara är det som inte fungerar som den ska? Vad är "felet"?

Är det för övrigt någon som vet vad senaste BIOS (1.0P) gör? Jag har fortfarande version 1.0O (som ju fixade CPU throttling-problemet), och undrar om det är någon idé att flasha senaste eller inte.