Permalänk
Medlem

Telia Eller ComHem?

Tja! har precis flyttat in i ett hus som erbjuder fiberlina, ip-tv och telefoni. Är kund hos comhem men kan säga upp det när jag vill. Nuvarande bredbandet är inte via fiber o jag sa till dom att jag skulle byta till telia då jag såg deras erbjudande: https://www.tewss.telia.se/privat/kombinationer/valjare/kombi...
Då erbjöd Comhem mig fiber från dom, nån ondemandbox oxå. Comhem säger att de ska bli störningar i tv o telefoni när man laddar ner på datorn om jag väljer Telia, nån som vet nått om detta?
Har comhem digital-tv och telefoni också för tillfället.
Jag bor i Aspudden, Hägersten.
100/10mbit bredband ere som gäller.
Tacksam för tips!

Nu fick jag ett email med vad jag skulle få av comhem som låter följande:

På digital-TV kan jag erbjuda Medium 8favoriter för 0:- i sex månader, sedan ordinariepris 159:-/månad.
Dessuom skickar jag med en On Demand-box för 1:-, engångsavgift.

Bredbandet gäller 100/10 Mbit med ett pris på 49:-/mån i sex månader, sedan ordinariepris 399:-/mån.

På telefonin kan jag ordna så att ni ringer till mobiltelefoner för 69 öre/minut, uppkopplingsavgift 69 öre.

Dessutom har jag tänkt bjuda på flyttavgiften som egentligen är på 249:-.

Snittkostnaden för detta erbjudande blir 304:-/mån utslaget över ett år.

Bindningstiden är 12 månader. Tillkommer gör kostnaden för kortavgiften, vilket motsvarar 49:-/mån.

Tänk på fördelarna med Com Hems nät: Vi har ett eget fibernät utbyggt över hela landet, från norr till söder. Denna fiber delas inte med andra leverantörer utan det är endast Com Hem-kunder som ligger i våra kablar. Detta innebär även att vare sig TV- eller telefonitjänsten påverkas av eventuella nerladdningar, oavsett om de görs hos er eller hos grannarna.

Ska jag fortfarande välja Telia?

Tacksam för svar!

ny kontakt med comhem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lukz:

Tja! har precis flyttat in i ett hus som erbjuder fiberlina, ip-tv och telefoni. Är kund hos comhem men kan säga upp det när jag vill. Nuvarande bredbandet är inte via fiber o jag sa till dom att jag skulle byta till telia då jag såg deras erbjudande: https://www.tewss.telia.se/privat/kombinationer/valjare/kombi...
Då erbjöd Comhem mig fiber från dom, nån ondemandbox oxå. Comhem säger att de ska bli störningar i tv o telefoni när man laddar ner på datorn om jag väljer Telia, nån som vet nått om detta?
Tacksam för tips!

Mvh

Har själv Telia fiber 100/10 samt ip-tv och det har aldrig varit något strul. Har "maxat" linan på datorn samtidigt som tvn flyter på hur bra som helst. Låter mest som ett dåligt försök av comhem att få dig att inte byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukz:

Tacksam för tips!

Mvh

Ja, det där är bara fula försäljingstricks... TV och telefoni har reserverad bandbredd mig veterligen.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Sötast

Har en försäljare inget bättre att göra än att snacka skit om det konkurrerande företaget så är det inte värt att fortsätta prata med dem...

Permalänk
Medlem

Bandbredden som krävs för TVn är alltid reserverad, så även om du maxar linan så har TV-boxen den bandbredd den behöver.

Permalänk
Medlem

Har comhem hemma, dock inte Internet utan bara digital tv och on demand tv. Tycker det fungerar väldigt dåligt, speciellt on demand. Ofta driftstörningar och andra fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar tror de lutar åt telia då dårå

Permalänk

Aspudden Hägersten här oxå

har haft comhem tidigare och ALDRIG mera, försäljare som snackar skit bara Telia funkar hur bra som helst

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Aspudden Hägersten här oxå

har haft comhem tidigare och ALDRIG mera, försäljare som snackar skit bara Telia funkar hur bra som helst

Jag håller med 100%. Har haft ComHem tidigare också och har lovat mig själv att aldrig ta ComHem igen. Hellre kör jag med 56k modem. Sämsta kundtjänsten som jag har upplevt i hela mitt liv. Jag har Telia nu som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Har haft Telia FiberLan och deras TriplePlay med IP-Telefoni, TV och 100/10 bredband. Det var visserligen lite inkörningsproblem i början som yttrade sig med att TV-bilden kunde frysa med jämna mellanrum. Men utöver det så har jag bara märkt av c:a 1 avbrott per år, och det på nätterna. Antagligen någon form av service. Har varit i kontakt med supporten vid några tillfällen och alltid fått relativt snabb hjälp och besked. Sammantaget är jag så nöjd att jag kommer välja Telia igen om det går.

Min uppfattning är att ComHem förekommer oftare i negativa sammanhang än Telia och det är allt från support till leverans vilket gör att jag drar öronen åt mig. Men så är det med riskkapitalbolag, det handlar om att maximera vinsten till varje pris (se på Carema om Ni inte förstår vad jag menar).

Edit: När jag hade ComHem (TV) för sisådär 5-6 år sedan så ringde de jävlarna tamejfan nästan varenda månad och försökte pracka på mig något TV-paket jah såklart inte behövde. Samma med erbjudande i brevlådan. Efter några arga mejl och samtal lyckades jag få in en reklamspärr på mig... pust.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okej, hasse42sthlm: du får ut rätt hastigheter och allt är stabilt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Bandbredden som krävs för TVn är alltid reserverad, så även om du maxar linan så har TV-boxen den bandbredd den behöver.

Gäller detta även Telia när man inte har någon TV-tjänst?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Utan TV-tjänst har jag ingen aning. Men när jag bodde i Sverige och hade Telia och Telia digitaltv så var bandbredden alltid reserverad till TVn. Så det var i princip total hastighet minus bandbredden som behövdes för digitaltvn, som kunde utnyttjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukz:

Tacksam för tips!

Mvh

Dom kanske misstog sig och trodde du menade telias adsl? Där sänks hastigheten på bredbandet om man beställer digital-tv. Oavsett ska du såklart ta en fibertjänst före comhem's koax. Inget snack om saken. Hade du haft valet adsl eller comhem hade jag dock valt comhem's alternativ.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Tråden Uppdaterad, tacksam för hjälp av val!

mvh

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att välja någon annan leverantör än ComHem så gör det. Jag skulle vilja påstå att ComHem är i särklass Sveriges sämsta leverantör när de gäller support och felsökning. Själv sitter jag på Comhems värdelösa Fibernät och kommer inte kunna komma härifrån på ett bra tag. Har haft problem med packetloss i över 7 månader och ComHem tycker de är helt okej med en felsökningstid på över 7 månader, snart 8 till och med. HÅLL DIG BORTA FRÅN DOM!

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk

Telia

Kan inte uttala mig om Comhem, då jag bara använt Telia.
Har kombinationen Fiber 100/10 (får ut 96,9/11,9), Tv "Stor" och "Lagom", Telefoni (som jag aldrig använder).
Tvn har krånglat vid två tillfällen(i några minuter), annars har det funkat perfekt.
Dock så betalar jag 692kr i månaden, vilket är lite saftigt tycker jag.

Visa signatur

Ammath- "Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukz:

Tacksam för tips!

På digital-TV kan jag erbjuda Medium 8favoriter för 0:- i sex månader, sedan ordinariepris 159:-/månad.

Bredbandet gäller 100/10 Mbit med ett pris på 49:-/mån i sex månader, sedan ordinariepris 399:-/mån.

På telefonin kan jag ordna så att ni ringer till mobiltelefoner för 69 öre/minut, uppkopplingsavgift 69 öre.

Bindningstiden är 12 månader. Tillkommer gör kostnaden för kortavgiften, vilket motsvarar 49:-/mån.

Tänk på fördelarna med Com Hems nät: Vi har ett eget fibernät utbyggt över hela landet, från norr till söder. Denna fiber delas inte med andra leverantörer utan det är endast Com Hem-kunder som ligger i våra kablar. Detta innebär även att vare sig TV- eller telefonitjänsten påverkas av eventuella nerladdningar, oavsett om de görs hos er eller hos grannarna.

Tacksam för svar!

Finns bara ett alternativ det är Telia fiber och ska man kontra comhem när dem skriver att dem har ett utbyggt nät i hela landet. Så har Telia det i hela världen eftersom Telia International Carrier är ett av världens största. Det var iaf de sämsta argument jag hört för att välja comhem.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Om man inte har TV via bredbandet finns det ju inget att reservera bandbredd för

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Om man inte har TV via bredbandet finns det ju inget att reservera bandbredd för

Nej, men det kanske ligger en begränsning iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk

Aldrig mer ComHem.
Kör på Telia!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lukz:

Tacksam för tips!

Tacksam för svar!

Oh, hur kan dem ens lyckas få in så mycket sktisnack i ett mail?
Comhem har alldrig haft / och har inte eget fibernät, dem gör som dem flesta operatörerna dvs att dme hyr in sig hos dem som har egen ägd dragen fiber vilka är följande operatörer / organisationer:
Teliasonera
Tele2
Telenor
IP-Only
Trafikverket
TDC
Svenska Kraftnät

Comhem hyr in sig hos dem för att få kapacitet/nå ut över landet, vilket sen Comhem gör om i kvarteren till Comhem kabel tv näten, vilket ger ut kabeltv, telefoni och bredband via kabel tv uttaget.

Skulle aldrig välja Comhem då deras tjänster är instabila/opålitliga lång tid innan dem lagar fel, dålig kundtjänst, och dem försöker hela tiden pracka på deras tjänster och erbjudanden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ser väl egentligen inga problem med att använda Com Hems tjänster som så, har du inga problem och får ett bra erbjudande som du tjänar på är ju det suveränt.

Min egen uppkoppling via kabelmodemet har egentligen aldrig krånglat och levererar en hastighet på strax över 100mbit. Fiber är ju alltid spännande som sådant, men det är samtidigt inte där heller någon garanti för att det alltid levererar fullt 100/100.

Permalänk

Jag har Comhem nu.

Fick ett erbjudande om gratis fiber i ett år, sedan ett års binding tror jag det var.

Jag kommer byta, det kan jag lova. Har strul ständigt med comhem... minst några gånger i månaden så dyker nätet i 1-30minuter.

Kommer bli telia hädan efter, speciellt med ett fint erbjudande som gör det värt "strulet" att byta.