MacBook Pro - 0,2Ghz Extra eller SSD + 16Gb RAM?

Permalänk
Medlem

MacBook Pro - 0,2Ghz Extra eller SSD + 16Gb RAM?

Sitter här och ska äntligen uppgradera till en ny Mac (den gamla somnade in förra veckan), men som vanligt funderar man på vad som ger "most bang for the buck". Har siktat in mig på MacBook Pro 15" då den har stöd för dubbla Thunderbolt skärmar. Så så långt är allt ok. Men sen börjar jag fundera på om det verkligen är värt att lägga till 3500kr för att uppgradera CPU (och grafik) från i7 2,2Ghz -> i7 2,4Ghz? Förvisso får man en vassare grafikkort, men så spelar jag inte heller, så grafikkortet kvittar mig fullständigt. Bara intresserad av processorn.

Datorn kommer användas till avancerad högupplöst bildbehandling i Lightroom och sen Photoshop. Kommer förmodligen köra Windows 7, och ibland någon Linux-dist virtualiserat i Parallels, men huvudsakliga syftet är massor med fönster och framförallt bildbehandling.

Nu tänker jag såhär, och det är här jag behöver ha lite åsikter; Bör jag inte köpa 2,2Ghz modellen, spara 3500kr som jag istället lägger på en schysst/snabb SSD-disk och en RAM-uppgradering till 16Gb. (Prisskillnaden mellan valen är nästan identisk, på så när några hundralappar.)
Eller är det bättre att gå på den extra 0,2Ghz?

Alltså; 0,2Ghz extra, eller SSD + 16Gb ram?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

SSD + RAM helt klart.

Permalänk
Medlem

håller med föregående talare

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen tvekan överhuvudtaget om SSD + RAM. Processorn kommer du inte ens märka skillnad på, men SSD gör extremt mycket, och RAM behövs ju till sådant arbete!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Solklart SSD och massor av snabb RAM

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Med tanke på svaren, ser det ju inte ut att råda några tvivel huruvida jag tänkt rätt.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Alltså fruktbolaget specar ju inte riktigt vad det är för CPUer exakt.

Har dålig koll på laptop CPUer, men jag kan tänka mig att den dyrare CPUn har mer funktioner t.ex. hårdvaru accelering för kryptering etc... och det är en jäkla skillnad på att börja kryptera hela hårddisken på en maskin som har hw-acc eller ej.

Om fallet är så,, så tror jag att många icke-privatpersoner går på det dyrare alternativet.... det är ingen kostnad, det är mer en investering för att hålla hemlig data låst om maskinen skulle komma bort av olika anledningar. Men sedan att fruktbolaget tar rejäla marginaler på hårdvaran är en annan femma. T.ex. minne brukar man kunna köpa in för betydligt mindre än vad fruktbolaget tar. Köp med de minsta optionerna och uppgradera själv. Tror dock att CPUn inte är socklad utan fastlödd permanent.

Permalänk
Medlem

This model is powered by a "Quad-Core" 32 nm, 64-bit Intel Mobile Core i7 "Sandy Bridge" (I7-2675QM) processor which includes four independent processor "cores" on a single silicon chip. Each core has a dedicated 256k level 2 cache, shares 6 MB of level 3 cache, and has an integrated memory controller (dual channel).

I mitt inlägg handlar det om samma processor som ovan. Det som skiljer är hastigheten.
Finns ett till val med 2,5 Ghz 8Mb cache, men då behöver jag hosta upp betydligt mer slantar.

Gällande kryptering så kör jag Truecrypt med containers för bilderna & DB'n i Lightroom. Mig veterligen finns ingen CPU idag som accelererar kryptering specifikt mer än de instruktioner som finns i stort sett samtliga CPUer. Och under de 3 år jag har kört med Truecrypt, har jag inte märkt någon prestandaförlust (inte ens med kryptering av hela disken).

Du har rätt i att CPU'n sitter fastlödd, därför jag frågar + jag har dålig koll på dagens CPUer när det kommer till prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Alltså fruktbolaget specar ju inte riktigt vad det är för CPUer exakt.

Har dålig koll på laptop CPUer, men jag kan tänka mig att den dyrare CPUn har mer funktioner t.ex. hårdvaru accelering för kryptering etc... och det är en jäkla skillnad på att börja kryptera hela hårddisken på en maskin som har hw-acc eller ej.

Om fallet är så,, så tror jag att många icke-privatpersoner går på det dyrare alternativet.... det är ingen kostnad, det är mer en investering för att hålla hemlig data låst om maskinen skulle komma bort av olika anledningar. Men sedan att fruktbolaget tar rejäla marginaler på hårdvaran är en annan femma. T.ex. minne brukar man kunna köpa in för betydligt mindre än vad fruktbolaget tar. Köp med de minsta optionerna och uppgradera själv. Tror dock att CPUn inte är socklad utan fastlödd permanent.

iFixit har bra teardowns där man kan se mer exakt vilka processormodeller det handlar om. Några såpass stora skillnader som du nämner är det dock inte vad jag sett. Att processorn är fastlödd är en självklarhet, källa återigen iFixit. Jag kan även av egen erfarenhet säga att jag fick byta hela moderkortet då GPUn gick sönder på min MBP.

Angående valet av uppgradering: Ta SSD och billigaste RAM och uppgradera det själv. Det gör inte garantin ogiltig (kolla upp det för säkerhets skull då detta kanske har ändrats under de senaste månaderna) och det blir billigare att köpa 16GB separat och sätta in än att betala apples sjuka mellanskillnad upp till 16GB.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Du skall alltså köra avancerad bildbehandling i Lightroom och Photoshop, men du är ointresserad av grafikkortet ?
De sakerna som är hårdvaruaccelererade går väldigt mycket snabbare om du har en diskret grafikkrets i lådan.
Är det här saker som du vanligtvis gör på datorn ?
http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html
Jag röstar på uppgraderingen med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du skall alltså köra avancerad bildbehandling i Lightroom och Photoshop, men du är ointresserad av grafikkortet ?
De sakerna som är hårdvaruaccelererade går väldigt mycket snabbare om du har en diskret grafikkrets i lådan.
Är det här saker som du vanligtvis gör på datorn ?
http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html
Jag röstar på uppgraderingen med grafikkortet.

Med tanke på den uppsjö av TB-grafikkort som är på intåg så ser jag ingen poäng med att välja en snabbare GPU istället för SSD+ram.

Visa signatur

I7 980@4.4ghz, Asus 580, 12gb RAM, Asus rampage 3 extreme, Intel g2 160gb+6tb mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Du skall alltså köra avancerad bildbehandling i Lightroom och Photoshop, men du är ointresserad av grafikkortet ?
De sakerna som är hårdvaruaccelererade går väldigt mycket snabbare om du har en diskret grafikkrets i lådan.
Är det här saker som du vanligtvis gör på datorn ?
http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html
Jag röstar på uppgraderingen med grafikkortet.

Grymt! Tack för länken. Hade inte tänkt på GPU-stöd i PS. Vad gör skillnaden mellan grafikalternativet, ser ju ut att vara gränssnittet och bildhanteringen som får en skjuts av GPUn.
Såg att även LR4 ska få stöd för det. Sitter med LR2 för tillfället så får väl uppgradera till LR4 när det kommer.

Skrivet av Toun;:

Med tanke på den uppsjö av TB-grafikkort som är på intåg så ser jag ingen poäng med att välja en snabbare GPU istället för SSD+ram.

TB-grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karlzon:

Grymt! Tack för länken. Hade inte tänkt på GPU-stöd i PS. Vad gör skillnaden mellan grafikalternativet, ser ju ut att vara gränssnittet och bildhanteringen som får en skjuts av GPUn.
Såg att även LR4 ska få stöd för det. Sitter med LR2 för tillfället så får väl uppgradera till LR4 när det kommer.

TB-grafikkort?

Externa grafikkort som koppas med thundergrejs.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Du skall alltså köra avancerad bildbehandling i Lightroom och Photoshop, men du är ointresserad av grafikkortet ?
De sakerna som är hårdvaruaccelererade går väldigt mycket snabbare om du har en diskret grafikkrets i lådan.
Är det här saker som du vanligtvis gör på datorn ?
http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405745.html
Jag röstar på uppgraderingen med grafikkortet.

Båda modellerna har ju diskret kort. 6750M 512 MB vs 6770M 1 GB.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200