Permalänk
Medlem

Hm verkar inte som om alla tror vi kommer lyckas med internet café Men man måste ju testa för att veta i värsta fall konkar vi och får skulder på runt 150.000kr vardera men det är en smäll man får ta , man måste satsa lite för att vinna lite

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThirdSketch:

För att det publiceras av EA, och således finns det bara på Origin. Precis som Crysis och Mass Effect.

Förklara då Bad company 2 och mass effect 1 & 2 på steam

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Om ni fortfarande går i tankarna på starta nått eget vilket jag hoppas ni gör så kan jag rekkomendera hemsidan www.verksamt.se
"På den här företagarsajten samlar myndigheterna Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket information, verktyg och e-tjänster som du har nytta av."

Tack , Jo vi går fortfarande i tankarna vi var på information idag på arbetsförmedlingen och fick med oss papper hem och sånt så ska jobba på en redig affärsplan nu m.m

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Förklara då Bad company 2 och mass effect 1 & 2 på steam

För att de släpptes innan Origin tog fart

Permalänk
Medlem

mOOpiTh, se nedan för ett gott exempel bland många fler, på vad en mentor kan hjälpa dig med.

Skrivet av Zitoc:

+1

Där har du det riktigt välformulerat.

Jag vill hur som helst önska dig & din polare all lycka till om ni väljer att satsa på detta. Att starta en verksamhet kräver otroligt mycket. Det jag dock vill säga att glöm inte att om ni startar företaget så fokusera er på att ha PERSONLIG SERVICE. Bygg en relation med era gäster och fokusera er på det som är viktigast.

Alltså inte på att spela spel och ha kul utan på att bygga upp en stabil och proffsig verksamhet.

Jag jobbar i hotell /restaurangbranchen och kan inte påpeka hur viktigt det är att ha en bra service samt jobba för bra resultat.

Mitt råd är att satsa på UIV. upplevelse i världsklass. Om du har en verksamhet som ligger mindre attraktivt än dina konkurrenter eller vill slå igenom så kan du bara göra det på ett sätt.

Att se till att dom gäster/kunder som besöker din verksamhet får det dom förväntar sig och att du överträffar deras förväntningar. Det handlar inte alltid om att ge dom något. Bemötande. kunskapen på personalen, lokalen. utbudet. räcker långt.

En annat råd jag vill ge är att knyt kontakt med andra företag.

Ex. kan vara att ha ett samarbete med en pizzeria för night gibb. med leverans till lokalen.

--

Hur som helst. Jag kan ärligt säga att jag kan inte mycket om internet cafe branchen och vad det finns för pengar i den.

Jag var med och startade ett hotell & resturang för ett år sedan i december.. och genom dom enkla medlen jag har tipsat om + pengar + oändligt mycket jobb + en ärlig kalkyl så har jag tillsammans med mina sammarbetpartners fått en sunke t -6miljoner per år hotell bli årest hotell i vårt kära land i värdens största hotell kedja. Företaget går desutom i skaplig vinst för att vara ett år gammalt. Vilket man inte ska ta för givet dom första året.

Jag ser positivt på folk som vill framåt, men som personen jag har quotat: siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven

glöm aldrig det.

Går inte budgeten ihop så ta nästa tåg.. det kommer fler.

Zitoc han/hon vet sin grej

Till svar på...

Skrivet av mOOpiTh:

Hm verkar inte som om alla tror vi kommer lyckas med internet café Men man måste ju testa för att veta i värsta fall konkar vi och får skulder på runt 150.000kr vardera men det är en smäll man får ta , man måste satsa lite för att vinna lite

Alla behöver inte tro på dig, och de skall dom inte göra intressant nog. Du skall, tillsammans med ev. partner, tro på era egna idéer. Andra, oavsätt "troende" eller ej ...skall du lyssna på. Lyssna men ta egna beslut baserad på din och din ev. partners sammanfattning. Ibland... nej.. ofta.... nej... alltid!, ja, alltid är det dessa icke troende som hintar och tipsar dig, medvetet eller omedvetet, din idés största fallgropar och risker.
Tacksamt lyssna ska ni göra dock besluta själva baserad på era egna sammanfattning, samtidigt vara ärlig mot er själva. Som jag sa vid förra inlägget, vilket redan har citerats :). Siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven.

Nog om mentorskapstemat men skaffa er en egen även om det tar tid att hitta henne eller honom.

Jättebra att ni tar steget med arbetsförmedlingens starta eget! Tuta och kör på! Sen en kommentar om studenterna, eller antalet studenter som potentiella kunder. Räkna bort med grova drag hälften av ungdomarna innan ni räknar bort p.g.a. andra anledningar, varför? Jo hälften av dem är tjejer och tyvärr spelar inte äns minoriteten av tjejer LAN spel, idag. Missförstå mig icke! Jag skulle vilja själv se en mer könsblandning (usch vilket ord) av deltagare i själva mediumet, precis som de andra till ex. böcker och Tv. Men förhoppningsvis ändras det, kanske tillsammans med med er och er insatts då ni kan ge dem den service de tycker om?

En sak till, jag bara måste citera honom igen... och ja, Back to the mentor part II

Skrivet av Zitoc:

....
Jag vill hur som helst önska dig & din polare all lycka till om ni väljer att satsa på detta. Att starta en verksamhet kräver otroligt mycket. Det jag dock vill säga att glöm inte att om ni startar företaget så fokusera er på att ha PERSONLIG SERVICE. Bygg en relation med era gäster och fokusera er på det som är viktigast.....

Har du inte detta kan du hälsa till konkursförvaltaren. Hade jag varit din mentor (en som kan företagandet och lever på det) hade jag släng in dig i ett ykte med huvudet före baserad på sälj, första bästa! Mc Donalds, burger king, HM, Ikea, elgiganten det spelar absolut ingen roll. Tvingat dig jobba tills du, oavsett löneökning och promotion, bonusar från arbetsgivaren, applåder och dylikt, lärt dig första klass service. Jag hade enbart och enbart tittat på kommentarer från kunderna angående dig, inte lön & bonusar & pokaler. Ända tills du blir känd hos lokaltidningen eller skvallerkärringarna på gården så slutar du inte. Du skall hyllas till årets säljare baserad på kundernas intressen och vara stolt över det.
Detta e bara början Om du tycker detta låter svårt och tufft så håll i hatten för det blir bara enklare efter detta. Har du gjort rätt med att starta företag så är det svåra enbart tillfälligt och enbart i starten, under första företagsåret alltså.

By the way, fyra sidor av kommentarer har du fått, grymt bra respons måste jag säga. Ta för dig & kör på.

Ang. steam cafe och BF3 kommentarerna i tråden. Nya spelen ingår inte i cafe subscription avtalet oftast har jag för mig (källa ett nätcafe i stan). Men troligtivis kommer den att ingå senare, oavsett Origin eller ej då valve vill utöka utbudet med tiden. Speciellt med spel som inte säljer löst längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

mOOpiTh, se nedan för ett gott exempel bland många fler, på vad en mentor kan hjälpa dig med.

Zitoc han/hon vet sin grej

Till svar på...

Alla behöver inte tro på dig, och de skall dom inte göra intressant nog. Du skall, tillsammans med ev. partner, tro på era egna idéer. Andra, oavsätt "troende" eller ej ...skall du lyssna på. Lyssna men ta egna beslut baserad på din och din ev. partners sammanfattning. Ibland... nej.. ofta.... nej... alltid!, ja, alltid är det dessa icke troende som hintar och tipsar dig, medvetet eller omedvetet, din idés största fallgropar och risker.
Tacksamt lyssna ska ni göra dock besluta själva baserad på era egna sammanfattning, samtidigt vara ärlig mot er själva. Som jag sa vid förra inlägget, vilket redan har citerats :). Siffror ljuger inte men om ni ljuger om siffror kommer det att bita er hårt i röven.

Nog om mentorskapstemat men skaffa er en egen även om det tar tid att hitta henne eller honom.

Jättebra att ni tar steget med arbetsförmedlingens starta eget! Tuta och kör på! Sen en kommentar om studenterna, eller antalet studenter som potentiella kunder. Räkna bort med grova drag hälften av ungdomarna innan ni räknar bort p.g.a. andra anledningar, varför? Jo hälften av dem är tjejer och tyvärr spelar inte äns minoriteten av tjejer LAN spel, idag. Missförstå mig icke! Jag skulle vilja själv se en mer könsblandning (usch vilket ord) av deltagare i själva mediumet, precis som de andra till ex. böcker och Tv. Men förhoppningsvis ändras det, kanske tillsammans med med er och er insatts då ni kan ge dem den service de tycker om?

En sak till, jag bara måste citera honom igen... och ja, Back to the mentor part II

Har du inte detta kan du hälsa till konkursförvaltaren. Hade jag varit din mentor (en som kan företagandet och lever på det) hade jag släng in dig i ett ykte med huvudet före baserad på sälj, första bästa! Mc Donalds, burger king, HM, Ikea, elgiganten det spelar absolut ingen roll. Tvingat dig jobba tills du, oavsett löneökning och promotion, bonusar från arbetsgivaren, applåder och dylikt, lärt dig första klass service. Jag hade enbart och enbart tittat på kommentarer från kunderna angående dig, inte lön & bonusar & pokaler. Ända tills du blir känd hos lokaltidningen eller skvallerkärringarna på gården så slutar du inte. Du skall hyllas till årets säljare baserad på kundernas intressen och vara stolt över det.
Detta e bara början Om du tycker detta låter svårt och tufft så håll i hatten för det blir bara enklare efter detta. Har du gjort rätt med att starta företag så är det svåra enbart tillfälligt och enbart i starten, under första företagsåret alltså.

By the way, fyra sidor av kommentarer har du fått, grymt bra respons måste jag säga. Ta för dig & kör på.

Ang. steam cafe och BF3 kommentarerna i tråden. Nya spelen ingår inte i cafe subscription avtalet oftast har jag för mig (källa ett nätcafe i stan). Men troligtivis kommer den att ingå senare, oavsett Origin eller ej då valve vill utöka utbudet med tiden. Speciellt med spel som inte säljer löst längre.

Jag uppskattar verkligen allt du skriver och säger till mig , Jag blir verkligen inte sur på att folk skriver i tråden att det är en dålig idé jag tar till mig det som dem tycker kan göra att de konkar och försöker hitta en lösning på det. Kritik är alltid välkommet! Får man ingen kritik alls skulle man ju börja bli orolig :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

smartlaunch är väl det populäraste.. sen behöver ni stora lagringsdiskar på 2tb i datorerna som kommer bli svindyrt i dagsläget för att köra spelen över en server kan bli grymt laggigt sen måste ni också tänka på att ni inte kan köpa "hemmabyggen" till ett nätverkscafé för ni kommer absolut inga ha orken att felsöka komponenter i datorer som garanterat kommer paja ofta

De flesta har något special avtal med Dell och leasar deras XPS datorer i 3 år eller något sånt..
Smartlaunch har jag för mig kostade runt 500kr/dator
Sen behöver ni brandvägg, någon ftp/login server som folk kan logga in på och lagra bilder/save files och dylikt
sen tror jag steam har rabatterade priser för spel med månglicenser som man kan köra på flera datorer så försök kontakta dom och kolla för det är det absolut smidigaste.. ha ett steam konto per dator

De är så bruuuuuuuutalt mycket och tänka på.. jag och mina kompisar tänkte starta detta ett tag men vi la ner det när allt vi skulle inhandla skulle kosta närmare miljonen och då skulle vi bara ha 16 datorer dvs att vi aldrig skulle få tillbaka pengarna igen i princip..

Miljonen kostar det pga att du vill ha internet cafét i stan? Kostar det förjävligt mycket så kan du lika gärna pressa på 50 datorer totalt om det finns plats.

Permalänk
Medlem

Berätta gärna vidare hur det blir med denna verksamhet, bland det mer intressanta på forumet på en bra tid.

Du har fått många bra inlägg din tråd. Man ska inte stressa in i något utan att hinna tänka igenom det flera gånger.

Jag vill avslutningsvis för min del bara säga detta.

Jag kollade på 6-8 olika verksamheter under ett års tid innan jag hittade det jag sökte, där läget var bra. Bra hyra, utvecklings möjligheter.. ect.

Så mitt sista råd är ta inte första bästa.. kommer fler tåg.. och som du sa innan.. 150 000kr kan man ligga back om man verkligen känner att man tror på affärs iden, men det går åt pipan. Att göra det för att man inte kan vänta är att sumpa sin chans att lyckas med något fantastiskt.

//Zitoc

P.S: Jag är en han ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Berätta gärna vidare hur det blir med denna verksamhet, bland det mer intressanta på forumet på en bra tid.

Du har fått många bra inlägg din tråd. Man ska inte stressa in i något utan att hinna tänka igenom det flera gånger.

Jag vill avslutningsvis för min del bara säga detta.

Jag kollade på 6-8 olika verksamheter under ett års tid innan jag hittade det jag sökte, där läget var bra. Bra hyra, utvecklings möjligheter.. ect.

Så mitt sista råd är ta inte första bästa.. kommer fler tåg.. och som du sa innan.. 150 000kr kan man ligga back om man verkligen känner att man tror på affärs iden, men det går åt pipan. Att göra det för att man inte kan vänta är att sumpa sin chans att lyckas med något fantastiskt.

//Zitoc

P.S: Jag är en han ^^

Bra tips! Har dock hittat en lokal på stan som är absolut wonderbar Utsökta utvecklings möjligheter m.m men man ska aldrig ropa hurra förrän man får reda på lokal hyran vilket kan bli vääääldigt dyrt mitt på stan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThirdSketch:

Det låter modigt. Och dumt.

En stad med knappt 22.000 invånare och ni vill starta ett internet-café. De överlever ju knappt i Lund (100.000~), två har redan gått i konkurs under åren och den enda som står kvar (Game Café? Kommer inte ihåg vad de heter) har det tydligen svårt. Svårt. I Malmö går det inte heller särskillt bra kan jag påpeka vid sidan om.

Får bara komma och rätta dig lite nu..
I Malmö går det förvånansvärt bra för A-Game t.ex.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xevieth:

Miljonen kostar det pga att du vill ha internet cafét i stan? Kostar det förjävligt mycket så kan du lika gärna pressa på 50 datorer totalt om det finns plats.

kollade våra kalkyler nu sen vi planerade detta 2010, runt 440k var det

Permalänk
Medlem

mOOpiTh - har du jobbat något i ditt liv? Du låter lite ung, härlig naiv men ändå otrolig kämparglädje. Men har du inte varit i arbetslivet alls, så rek. att hitta något jobb och se hur det är i arbetslivet. Ta nått Mc Donalds jobb så du får känna på hur det är att jobba.
Då får du också en större inblick hur ett företag fungerar.

Tänk att ett bra lokal kostar. En hyfsad vettig lokal i Helsingborg kostar runt 35 000kr. Tänk även på att ni kommer få bygga om El-Centralen, så se till att hör efter om någon känner en elektriker. Även ventilationen kommer behövas byggas om ifall det är en äldre lokal och inget nytt. Tänk även på att larm, galler för lokalen kommer behövas.
Största felet är att man missar all runt-om detaljer som även behövs. Stirra dig inte blint på datorer och mjukvara, det är det enklaste att fixa.
Tänk även på att lokalen måste även vara godkänd för ett viss antal personer och måste även byggas om för just antal med nödutgång, brandsläckare, varnare etc.

Så när du väl sitter med din kalkyl så tänk "out of the box". Och som flera har nämnt, var inte snål med dina siffror, krydda hellre på lite och inse att det kommer bli en stor summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

mOOpiTh - har du jobbat något i ditt liv? Du låter lite ung, härlig naiv men ändå otrolig kämparglädje. Men har du inte varit i arbetslivet alls, så rek. att hitta något jobb och se hur det är i arbetslivet. Ta nått Mc Donalds jobb så du får känna på hur det är att jobba.

Tänk att ett bra lokal kostar. En hyfsad vettig lokal i Helsingborg kostar runt 35 000kr. Tänk även på att ni kommer få bygga om El-Centralen, så se till att hör efter om någon känner en elektriker. Även ventilationen kommer behövas byggas om ifall det är en äldre lokal och inget nytt. Tänk även på att larm, galler för lokalen kommer behövas.
Största felet är att man missar all runt-om detaljer som även behövs. Stirra dig inte blint på datorer och mjukvara, det är det enklaste att fixa.
Tänk även på att lokalen måste även vara godkänd för ett viss antal personer och måste även byggas om för just antal med nödutgång, brandsläckare, varnare etc.

Så när du väl sitter med din kalkyl så tänk "out of the box". Och som flera har nämnt, var inte snål med dina siffror, krydda hellre på lite och inse att det kommer bli en stor summa.

Bra tips hade inte alls tänkt på elcentraler o sånt xD

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

kollade våra kalkyler nu sen vi planerade detta 2010, runt 440k var det

Har du möjligen kvar dem så ja kan få dem och titta på

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trackmaster:

angående om arbetslivet så har jag däremot (mOOpitH kompis) jobbat och sommarjobbat men alla jobb jag haft har varit ett helvete senaste sommarjobbet jag haft var jag målare och fick aldrig betalt när vi satt i en bil och åkte till arbetet, bara när jag jobbade fick jag betalt.. därför skulle jag vilja starta eget så man får ett riktigt jobb och så kan man bestämma lite grann själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

angående om arbetslivet så har jag däremot (mOOpitH kompis) jobbat och sommarjobbat men alla jobb jag haft har varit ett helvete senaste sommarjobbet jag haft var jag målare och fick aldrig betalt när vi satt i en bil och åkte till arbetet, bara när jag jobbade fick jag betalt.. därför skulle jag vilja starta eget så man får ett riktigt jobb och så kan man bestämma lite grann själv

Jag har ju jobbat och sommarjobbat också men nu har man chansen att ha ett jobb man älskar och brinner för!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Hej, Jag och min kompis har funderat starkt på att öppna internet café då det inte finns något i Sandviken (närmaste är i gävle typ 3mil bort)
Vad har ni för tips till mig och min kompis vilket bredband? Vad ska man ha för switch/router vilka slags datorer m.m alla förslag är välkommna

Bor i gävle men är erat cafe nice så kmr vi från stan gärna in

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte riktigt har förstått mOOpiTH

Hur många 12 - 20 Åringar bor det i Sandviken samt hur många av dem anser du/ni tillhör er potentiella kundkrets?

ett trevligt initiativ men när du inte har gjort någon ordentlig kalkyl på vad det kommer att kosta eller någon marknads underökning så tycker jag att du borde du överge iden......

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajsarndansar:

Tackar! Klart det kommer bli nice

Skrivet av proxies:

En sak som jag inte riktigt har förstått mOOpiTH

Hur många 12 - 20 Åringar bor det i Sandviken samt hur många av dem anser du/ni tillhör er potentiella kundkrets?

ett trevligt initiativ men när du inte har gjort någon ordentlig kalkyl på vad det kommer att kosta eller någon marknads underökning så tycker jag att du borde du överge iden......

Hej mr negativ. Om 50ungdomar kan åka till en "by" också kallad storvik för att lana på en skola en hel helg så kan väll vi få in besökare på våran internet café också med tanke på att vi har iallafall lätt 3000 ungdomar i skolorna i Sandviken varav vi säger 1500 är pojkar och vi kan väll iallafall utgå från att 1/3 av dem kan gå på internet café så har vi 500besökare. + som en annan skrev innan i tråden att om cafét blir nice så kommer ju till och med folk från gävle komma!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pajsarndansar:

självklart det blir nice.. kanske man kan börja med att fråga dig om hur skulle du vilja att det skulle se ut eller när du kommer in i cafet så vill du väl att det ska se coolt/snyggt ut....

Permalänk
Medlem

ni måste ha datorer oxå. att överklocka dem blir ett jäkla jobb så det behöver inte gå att överklockas, ljudnivån bryr man sig inte om när man är inne i spelet, 1 gb video räcker då man inte kör med dubbla skärmar och t.ex. Windows licens går att få billigare för företag. datorerna kommer att hålla kanske 4 år eller mer med underhåll om ni ska ha detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1418949/2012-01-25
om ni fixar sponsorer kommer priset gå ner, typp halva priset på möss och tangentbord så räkna med att det blir typp 100k för datorer minst

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

ni måste ha datorer oxå. att överklocka dem blir ett jäkla jobb så det behöver inte gå att överklockas, ljudnivån bryr man sig inte om när man är inne i spelet, 1 gb video räcker då man inte kör med dubbla skärmar och t.ex. Windows licens går att få billigare för företag. datorerna kommer att hålla kanske 4 år eller mer med underhåll om ni ska ha detta: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1418949/2012-01-25
om ni fixar sponsorer kommer priset gå ner, typp halva priset på möss och tangentbord så räkna med att det blir typp 100k för datorer minst

Man leasar datorer, oftas i 3år.

Permalänk

Kul ide, men det med 1500killar och dela på 3 låter orimligt.. Dela på 1/4(kanske5) men vet inte hur ni i Sandviken är;) som här i Uppsala finns det två större, ena är helt okej med 90datorer och när dom öppnade 2009 hade dom typ 20datorer. Men Uppsala är lite större, men dom som är där mest i åldersgrupper är det 12-14åringarna och sen spridda skurar med folk mellan 15-ca22år sen är det folk som är äldre än det som är på gaming cafeer också... Men gör någon Facebook grupp och se om ni får folk som är sugna på det! Ett tips kan vara att göra en grupp sen söka på 7-9års kurs och bjud in många därifrån, då sprids sånt fort kan jag lova;)
Lycka till!

Edit: sen lova mig att ni inte kör på 21tums skärmar! Det kommer inte gillas, kör på tex benQ på 24tum:)
en till grej jag tänkte på angående hårddiskar, går det inte ha alla spel på en medelstor server eller liknade? Och sen ett steam acc till varje dator? Bara något man kanske kan söka och kolla vidare på

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Kul ide, men det med 1500killar och dela på 3 låter orimligt.. Dela på 1/4(kanske5) men vet inte hur ni i Sandviken är;) som här i Uppsala finns det två större, ena är helt okej med 90datorer och när dom öppnade 2009 hade dom typ 20datorer. Men Uppsala är lite större, men dom som är där mest i åldersgrupper är det 12-14åringarna och sen spridda skurar med folk mellan 15-ca22år sen är det folk som är äldre än det som är på gaming cafeer också... Men gör någon Facebook grupp och se om ni får folk som är sugna på det! Ett tips kan vara att göra en grupp sen söka på 7-9års kurs och bjud in många därifrån, då sprids sånt fort kan jag lova;)
Lycka till!

Edit: sen lova mig att ni inte kör på 21tums skärmar! Det kommer inte gillas, kör på tex benQ på 24tum:)
en till grej jag tänkte på angående hårddiskar, går det inte ha alla spel på en medelstor server eller liknade? Och sen ett steam acc till varje dator? Bara något man kanske kan söka och kolla vidare på

allt som du har sagt har vi tänkt och kommer att göra... vi tänkte ju börja med 15-20 datorer (leasa dom alltså)

Permalänk
Skrivet av sten1930:

varför hade du tänkt att vi ska överklocka datorerna?? vi hyr väl tillräckligt bra datorer så kunderna kan spela alla spel som vi har annars är de ju ingen ide att ha företaget.. säg till om jag ha fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av style_019_AMDx2:

allt som du har sagt har vi tänkt och kommer att göra... vi tänkte ju börja med 15-20 datorer (leasa dom alltså)

Räknade lite på det nu som sagt och 30datorer låter bättre då behöver vi endast sälja 3timmar om dagen på varje dator för att gå runt det är väll ganska rimligt vissa dagar går det bättre och andra sämre men totalt i snitt 3timmar/dator varje dag

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Istället för att sitta på Swec och bolla ideér så gå ut och gör en marknadsundersökning, skaffa en mentor inom eget företagande, skaffa en revisor och bolla lite ekonomiska tankar med, in på arbetsförmedlingen och gå med i en starta eget kurs som "kan" sluta med bidrag.... Inget händer om man "ska" göra si eller så. Känga i röven och kör på är tricket!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

http://www.ssd.scb.se/databaser/igraph/MakeGraph.asp?gr_type=...

^this...

Befolkningsstatistik för sandviken 2010, sorterat efter ålder.

Kan vara ett bra underlag för en kalkyl efter en MARKNADSUNDERSÖKNING!

Excel + SCB = tigerblod när det kommer till sådana saker

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Bra tips hade inte alls tänkt på elcentraler o sånt xD

Det är ju oftast så att en lokal på säg 80kvm har ett antal uttag som sitter på samma grupp (säkring) och de är 10A. 10A på spänningen 230V gör att du kan belasta gruppen med som mest 2300W under tid. En bra fingervisning är trots allt att inte överskrida 2000W/grupp.

2000W räcker normalt till fyra datorer. Att "bygga om" centralen kan därför vara aktuellt dvs. dra ut fler grupper, 16 datorer = 4 grupper etc.

Då kanske lokalen har en för liten undercentral och därför måste den kanske byggas om/ut och i värsta fall dra ny matning, sånt kan kosta många tusenlappar, räkna inte med att fastighetsägaren hjälper er med den kostnaden.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Ska man driva Internetcafé kan det nog vara en ide med märkesburkar, det är svårare att leasa hembyggen och något sorts serviceavtal kan ju vara en fördel med service på plats dagen efter om nåt går fel. DELL brukar väl finnas på Internetcaféer?

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se