Hur flyttar jag Windows till en SSD?

Permalänk
Medlem

okej, tack för alla svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är inget problem, då det är rätt från början. alldrig varit med om att det har varit ett problem.

Och om inte den clonade ssd disken funkar som det ska, så är det bara köra på den mekaniska tills man löst eventuella problem. (vilka är extremt få i antalet)

Aldrig stavas aldrig med två l. Alltid stavas alltid med två l.

Eftersom du inte riktigt vet varför det fungerar/inte fungerar kanske du inte skall ge andra råd, speciellt när du inte vet någon av förutsättningarna som datamängd, fragmenteringsgrad, SSD etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Norton Ghost gör också automatiskt korrekt alignment.

Precis, har aldrig stött på några problem under alla maskiner jag clonat med Norton Ghost (varken som disk - disk, disk - image, eller image - disk) alla har funkat utan anmärkningar. Så antalet fel 100 clonade maskiner enligt min erfarenhet är närmast 0, om det är något fel som uppstår så är det oftast att disken man clonar ifrån är så pass skadad att det inte går.

Finns ett läge i inställnings menyn för Norton Ghost att "force clone" om det är någon dålig sektor etc, då struntar den i eventuella fel och clonar disken rakt av. (bra om man har en disk som är på väg att totalrasa).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är inget problem, då det är rätt från början. aldrig varit med om att det har varit ett problem.

Och om inte den clonade ssd disken funkar som det ska, så är det bara köra på den mekaniska tills man löst eventuella problem. (vilka är extremt få i antalet)

Skrivet av PowerNet:

Precis, har aldrig stött på några problem under alla maskiner jag clonat med Norton Ghost (varken som disk - disk, disk - image, eller image - disk) alla har funkat utan anmärkningar. Så antalet fel 100 clonade maskiner enligt min erfarenhet är närmast 0, om det är något fel som uppstår så är det oftast att disken man clonar ifrån är så pass skadad att det inte går.

Finns ett läge i inställnings menyn för Norton Ghost att "force clone" om det är någon dålig sektor etc, då struntar den i eventuella fel och clonar disken rakt av. (bra om man har en disk som är på väg att totalrasa).

En SSD med fel alignment kommer fortfarande fungera, MEN, skrivprestandan sjunker samt antalet write cycles ökar.

Permalänk
Medlem

Om det är för privat bruk och man inte gör det en gång i månaden så skulle jag aldrig göra kloner. Varför skulle jag? Det tar 2h att ominstallera Windows ( gjorde det i går kväll, min ssd dog ) och då är datorn fräsh och ren sen.

Men det finns fall då kloning är bra. Ett alternativ till Ghost som inte kostar någonting och är enklare att få in på USB sticka:
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software...
Även om hemsidan är ganska skabbig, i min mening.