Microsoft demonstrerar Windows 8 för ARM

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Det ska in i min optimus 2x! Ser väl lite tveksamt ut för pc men helt underbart ut för mobila enheter. Hoppas att man kan få det att se ut som w7 eller vista annars är det nog för mycket jobb för mig att installera om pcn

Det kommer inte säljas löst på samma sätt som vanliga Windows licenser. Du får helt enkelt skaffa en Windows Phone om du vill ha Metro UIt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scienta:

Är väldigt negativt inställd till detta med att de tagit Office-menyerna (vad det nu heter) till vanliga utforskaren. Oerhört fult med för mkt "synlig" information/verktyg. Inget jag tror jag personligen kommer ha användning utav.

Ribbon, som gränssnittet heter, går att minimera så det inte syns för de som inte använder sig av snabbknapparna där utan föredrar att använda kortkommandon.
Det har dock sina fördelar eftersom de fått in väldigt mycket mer saker i menyn nu. De har till och med lyft fram en del kommandon som tidigare bara fanns i kommandotolken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad har Windows för marknadsandel idag på desktopdatorer? 93%? Jag förutspår att de om två år kommer ha kanske 60-70 tack vare detta. Android kommer förmodligen ta den merparten av den förlorade marknadsandelen. Trist för Microsoft och trist för oss som gillar Windows som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ribbon, som gränssnittet heter, går att minimera så det inte syns för de som inte använder sig av snabbknapparna där utan föredrar att använda kortkommandon.
Det har dock sina fördelar eftersom de fått in väldigt mycket mer saker i menyn nu. De har till och med lyft fram en del kommandon som tidigare bara fanns i kommandotolken.

Får väl vänta och se då, men mitt tvivel kvarstår. Men så länge det går att minimera så lär det säkert gå utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Jag funderar programskapare. Det kommer krävas av övriga programmeringsspråk att de släpper ARM-kompilator för Windows?

Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad har Windows för marknadsandel idag på desktopdatorer? 93%? Jag förutspår att de om två år kommer ha kanske 60-70 tack vare detta. Android kommer förmodligen ta den merparten av den förlorade marknadsandelen. Trist för Microsoft och trist för oss som gillar Windows som det är.

Vågar du satsa pengar?

Permalänk
Avstängd

Det bästa med Windows on ARM är att Officepaketet kommer följa med och att batteritiden kan bli så lång som "veckor".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scienta:

Får väl vänta och se då, men mitt tvivel kvarstår. Men så länge det går att minimera så lär det säkert gå utmärkt.

Det är till och med minimerat som standard numera:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/30/acting-on-file-...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Jag funderar programskapare. Det kommer krävas av övriga programmeringsspråk att de släpper ARM-kompilator för Windows?

Nej, precis samma språk som för x86.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första gången som jag blir sugen på en surfplatta! Mitt största problem med touch är att man fettar ner själva skärmen något otroligt! Är bra mycket svårare att torka ren en platta än en telefon också.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som drömmer om en ultrabook i transformer prime-format körandes win8? Ersätta både plattan och laptopen, och full programkompabilitet med en vanlig PC.

Photoshop, Autocad och massa andra specialprogramvaror i en och samma, bärbara, burk, hallelujah!

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tantanx:

Är det bara jag som drömmer om en ultrabook i transformer prime-format körandes win8? Ersätta både plattan och laptopen, och full programkompabilitet med en vanlig PC.

Photoshop, Autocad och massa andra specialprogramvaror i en och samma, bärbara, burk, hallelujah!

Nope
Det är nog det vi har w8 till Fast med bättre gränssnitt om du frågar mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Metro kommer bli en sådan FRÖJD!

Tänker mig samma tänk, stuk, appz på sin PC, Nalle och Platta.

Jo därför jag kör Andriod/Linux (med UI som liknar Andriod).

Då Windows är ett tämligen tungt system när det kommer till resurshantering. Även om mobilversionerna av Windows är nerbantade så kräver de en hel del resurser. Efter att ha sök lite info och tittat på en del videos så har jag svårt att se poängen med Win 8 på en surfplatta, speciellt med de begränsningar som bygger in.

Jag både tror och hoppas på att Win 8 för arm inte slår. Det finns i dags läget två OS för surfplattor och det är irriterande nog att utveckla program och hålla dem uppdaterade på två plattformar, kommer det in en tredje kommer det jäkla massa extra jobb och frågan är vad det kommer att ge i längden? Kommer Win 8 för ARM bli en hit kommer MS bara bli ännu större och få ännu större "monopol", det är ingenting som jag vill uppleva i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jo därför jag kör Andriod/Linux (med UI som liknar Andriod).

Då Windows är ett tämligen tungt system när det kommer till resurshantering. Även om mobilversionerna av Windows är nerbantade så kräver de en hel del resurser. Efter att ha sök lite info och tittat på en del videos så har jag svårt att se poängen med Win 8 på en surfplatta, speciellt med de begränsningar som bygger in.

Jag både tror och hoppas på att Win 8 för arm inte slår. Det finns i dags läget två OS för surfplattor och det är irriterande nog att utveckla program och hålla dem uppdaterade på två plattformar, kommer det in en tredje kommer det jäkla massa extra jobb och frågan är vad det kommer att ge i längden? Kommer Win 8 för ARM bli en hit kommer MS bara bli ännu större och få ännu större "monopol", det är ingenting som jag vill uppleva i alla fall.

Tror inte heller det blir en hitt, på plattor och andra marknader där Microsoft inte har monopol så tror jag de kommer ha väldigt svårt att nå fram på. Varför skall man ha Windows på en platta är min fråga? Den kräver mer resurser, låser in dig i en miljö som du inte kan byta och inte har den kompabiliteten eller i närheten av program som Linux/Android har.

Kommer folk köpa W8 plattor för Microsoft Office och paint? Om svaret är ja på sista frågan då är mänskligheten förlorad...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Kul att han säger .
ITS FAST när så drar han bilden åt sidan o de laggar med 11 fps

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

bara jag som inte tyckte det verkade flyta sådär asbra?

Är du förvånad över att det inte är super-snabbt när man kör på en plattform som t.o.m dagens Atom-plattform kör cirklar runt rent CPU mässigt?
Single core Atom på 1.6GHz (notera att netbooks har dual core Atoms) är CPU-mässigt något snabbare än de absolut snabbast dual core ARM plattformarna (Cortex A9 @ 1.2GHz). Tegra3 borde ju vara snabbare, men har inte sätt någon direkt jämförelse likt denna där Tegra3 är med.

Reagerade också på att han nämnde att alla ARM-maskiner kommer köra exakt samma Windows-binär då han nämnde det som något positivt. En sak som kraftigt skiljer ARM-system från x86-system är att ARM-system totalt saknar standard för hur saker ska fungera. Kan ju låta som något dåligt, men det är tvärt om en av de riktiga styrkorna med plattformen, man stoppar dit exakt vad man behöver, inte mer inte mindre, och kopplar sedan ihop sakerna på det sätt som ger bäst pris/prestanda. Nackdelen är att det mer eller mindre krävs en special-anpassad OS-kärna för att använda systemet.

OS för inbyggda system är helt designade för detta och deras "drivrutiner" kallas BSP (Board Support Package) och kan ses lite som drivrutiner på steroider då BSP ofta tar hand om väldigt stora delar. I en PC finns det t.e.x en drivare för PCI-bussen, i ett ARM baserat system (eller vilket annat inbyggt-system som helst) så är det inte alls säkert att det finns någon PCI-bus överhuvudtaget, utan man kan mycket väl använda något annat.

Windows är heller inte speciellt effektivt jämfört med t.ex. Linux. På en dual core Atom 1.5GHz netbook så är Linux (Ubuntu) nästan 50% snabbare än Win7 på en rad webbbenchmarks både med Chrome och Firefox. Gör man samma jämförelse med en snabbare CPU, t.ex. Core i5 @ 2.4GHz, så är skillnaden betydligt mindre, runt 20-25%. Så Windows verkar ha problem med effektivitet (jämfört med Linux) när CPUn blir riktigt svag.

Dock ser jag ändå fram emot Win8. Har två pekplattor idag och visst fungerar de att använda, men det största problemet är att CPUn är väldigt svag för vissa saker. Win8 kommer göra det möjligt för AMD och Intel att erbjuda pekplattor. En Brazos baserad platta (klart snabbare CPU och GPU mot dagens plattor) och senare Haswell (löjligt mycket snabbare CPU mot dagens plattor) baserad platta kommer verkligen flytta gränsen för vad man kan göra (rent programvarumässigt) med pekplattor

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant..

Offtopic: WOA kommer alltid vara "Wacken Open Air" och inget "Windows on ARM"! ^^

Visa signatur

[i7 2600K] [Asus SABERTOOTH P67] [8GB Corsair VENGEANCE] [Corsair TX 650W V2] [Asus GTX570 DirectCU II]
[Intel 120GB 510 Series] [NZXT H2 Silent Midtower] [LG IPS226V-PN]
What's that number for 911 again? -Homer J Simpson

Permalänk
Medlem

Win-8 för armen på en hallontårta pi. (Så blev det när man översätter "Win-8 for ARM on Raspbarry PI"). Helt säkert skulle den stackars hallontårtan att dyka på alldeles för lite RAM. Meeeeeen man kan ju alltid plocka fram lödkolven och peta i lite mer.
Tar man i ordentligt borde det gå att plocka ihop en helt tyst och fläktlös HTPC för sirka-lisa 2000 pix (exkl SSD då-ra).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Tror inte heller det blir en hitt, på plattor och andra marknader där Microsoft inte har monopol så tror jag de kommer ha väldigt svårt att nå fram på. Varför skall man ha Windows på en platta är min fråga? Den kräver mer resurser, låser in dig i en miljö som du inte kan byta och inte har den kompabiliteten eller i närheten av program som Linux/Android har.

Kommer folk köpa W8 plattor för Microsoft Office och paint? Om svaret är ja på sista frågan då är mänskligheten förlorad...

Ja folk kommer köpa plattor för att få fungerande Office eftersom det är en av tre saker som folk normalt använder sina datorer till. De är 1, surfa på facebook, 2, skicka mail och 3, Office. I dag klarar bara surfplattor två av tre eftersom det inte finns några konkurrerande officepaket som klarar ens enklare Excelark utan att allt blir skit. Det kommer därför bli en stor fördel. Jag har en känsla av att farsan kommer slänga ut både laptop och Galaxy Tab när det kommer surfplattor med Windows. Speciellt om det kommer något av typen Asus Transformer eller om det finns smidiga ställ med tangentbord och mus.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser bättre ut nu en vad det gjorde för några månader sedan. Blir smått sugen på att prova det på min stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Windows är heller inte speciellt effektivt jämfört med t.ex. Linux. På en dual core Atom 1.5GHz netbook så är Linux (Ubuntu) nästan 50% snabbare än Win7 på en rad webbbenchmarks både med Chrome och Firefox. Gör man samma jämförelse med en snabbare CPU, t.ex. Core i5 @ 2.4GHz, så är skillnaden betydligt mindre, runt 20-25%. Så Windows verkar ha problem med effektivitet (jämfört med Linux) när CPUn blir riktigt svag.

Mina erfarenheter på en 16GB, i5-2500K@3.3 är att Chrome och Firefox under Windows 7 SP1 är snabbare i både Google V8 och Sun Spider 0.9.1 jämfört med BC-BSD 9, Ubuntu 11.10 och Arch Linux (Alla os x64).

Jag tror verkligen att det är en stor miss av Microsoft att dra in 20 års skrivbordsparadigm till pekdator-formfaktorn. iPad är populär just för att det inte är en Tablet PC. Det är så synd att Microsoft åter igen är rädda för att kasta bort det gamla. Men man vågar kanske inte tävla på samma villkår som Google och Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

bara jag som inte tyckte det verkade flyta sådär asbra?

även, rätt tråkig kille Men väldigt intressant ändå!

Håller med dig om flytet, man har blivit så kräsen att allt skall ha ett bra "flyt", personligen är jag inte superimpad faktist.

Visa signatur

Amd Phenom II 965 BE (3,8Ghz)| 3*2048Corsair XMS3 | GTX 560TI | Asus M4N75td
HTPC/Server - Amd 6000+, l asus M2N-E sli l l 3*1024CorsairDDR2 l 8400gs 512 mb
|q6600@ 3.2 Ghz 3*Corsair DDR2 800mhz HD3870 |
MacbookPro 2010 i7+HT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Är du förvånad över att det inte är super-snabbt när man kör på en plattform som t.o.m dagens Atom-plattform kör cirklar runt rent CPU mässigt?
Single core Atom på 1.6GHz (notera att netbooks har dual core Atoms) är CPU-mässigt något snabbare än de absolut snabbast dual core ARM plattformarna (Cortex A9 @ 1.2GHz).

Hoppas du förstår att det inte alls går att gämföra Mhz mellan CISC och RISC CPUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det kommer inte säljas löst på samma sätt som vanliga Windows licenser. Du får helt enkelt skaffa en Windows Phone om du vill ha Metro UIt

Det ska nog gå att få in på ett eller annat sätt

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag förstår inte riktigt Whats the fuzz? det är Windows med en annan CPU... bla bla Windows on ARM bla bla Windows on ARM?!?! låter som det är något helt nytt.

Windows on Core I7 säger han aldrig

använd öronen...win 8 på x64-86 nämns en gång...
ont-gör ju att döljs metro på desktopen om man hatar det...tror nog att det går och modda skrivbordet till xp style om man så vill....bruka gå efter att ändra till tidigare modell av win utseende, om jag mins rätt..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Hoppas du förstår att det inte alls går att gämföra Mhz mellan CISC och RISC CPUs.

Ja det vet han.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

använd öronen...win 8 på x64-86 nämns en gång...
ont-gör ju att döljs metro på desktopen om man hatar det...tror nog att det går och modda skrivbordet till xp style om man så vill....bruka gå efter att ändra till tidigare modell av win utseende, om jag mins rätt..

använd ögonen, bara för att et OS körs på olika CPUer döper man inte om det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Blir inte all programvara som någonsin skapas till Windows a la x86 obrukbar på ARM-versionen? It cannot run crysis...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av LessIsMoore:

Blir inte all programvara som någonsin skapas till Windows a la x86 obrukbar på ARM-versionen? It cannot run crysis...

Skickades från m.sweclockers.com

No, and and it takes four seconds to open Windows Explorer. WoA FTW? No, Woa WTF!

Permalänk
Medlem

Jag svarar mig själv: Det verkar som om MS har lite mer guts än vad jag trodde, om man ska tro på Ars så verkar det som om tredjepartskod är bannlyst från "desktop" GUI:et och att alla apps laddas via "Windows Store".

Citat:

WOA does not support running, emulating, or porting existing x86/64 desktop apps.

Detta kommer att bli spännande, tänk om Windows blir lika stabilt och lättanvändt som iOS?

Permalänk
Medlem

Jag tror att Windows 8 på plattor kommer att bli populärt på företag, eftersom att du bör kunna köra den mot företagets AD till exempel. Även förhoppningsvis kunna köra GPOer, fjärrstyra den och förhoppningsvis kunna köra flera av företags specifika system på den för att faktiskt kunna göra mer än att surfa facebook och läsa mail på plattorna.

Ja det är en liten överdrift ovan med enbart facebook och mail men väldigt många på kommunen där jag jobbar använder inte plattorna särskilt effektivt i arbetssyfte.