Problem med GeForce GTX 550Ti
Hej,
Vet inte riktigt om jag placerat denna tråden på rätt ställe då jag nyss blev medlem så hoppas ni har översyn.
Jag har lite märkliga problem med mitt nya grafikkort som är ett Nvidia GeForce GTX 550Ti. Vid olika spel så fryser datorn och skärmen blir helt svart. Något konstigt ljud lever i headsetet och fläkten på kortet går för fullt..
Min första tanke var att det var kylproblem och installerade därför en ny 120mm fläkt som blåser luft rakt på kortet. Jag passade även på att byta ut nätagg då det befintliga som satt i hade börjat rassla. Passade även på att plocka bort CPU-kylarn för att byta kylpasta. Men efter detta så kvarstod exakt samma problem..
Laddade då ner ett CPU monitor program för att läsa av temperaturen i datorn. När jag läser av det hela och gjorde en monitor scan för att kolla temperaturen så fryser hela datorn vid 75°C. Övriga delar i datorn håller vanlig temperatur, med andra ord så är inget överhettat och enligt min förståelse så ska ett grafikkort först kunna få problem över 100°C?
Jag har även provat att installera om drivrutinerna för kortet samt uppdatera till det senaste, men without no sucess.. Läste lite på olika sidor som skriver att man ska prova att ställa ner grafikinställningarna men även om jag kör på Low och spelar med sämre grafik än vad jag t ex upplever att man har på ett vanligt inbyggt kort så sker samma sak efter en stund.
Vore tacksam om någon har mer tips på vad jag kan göra eller någon som haft eller sett samma problem? All information vore verkligen till sin hjälp.
Jag börjar fundera på om själva kortet är defekt och behöver reklameras. Men det finns ju rätt många parametrar att kolla efter.
Tacksam för svar!
MVH,
Chris