Problem med GeForce GTX 550Ti

Permalänk

Problem med GeForce GTX 550Ti

Hej,

Vet inte riktigt om jag placerat denna tråden på rätt ställe då jag nyss blev medlem så hoppas ni har översyn.

Jag har lite märkliga problem med mitt nya grafikkort som är ett Nvidia GeForce GTX 550Ti. Vid olika spel så fryser datorn och skärmen blir helt svart. Något konstigt ljud lever i headsetet och fläkten på kortet går för fullt..

Min första tanke var att det var kylproblem och installerade därför en ny 120mm fläkt som blåser luft rakt på kortet. Jag passade även på att byta ut nätagg då det befintliga som satt i hade börjat rassla. Passade även på att plocka bort CPU-kylarn för att byta kylpasta. Men efter detta så kvarstod exakt samma problem..

Laddade då ner ett CPU monitor program för att läsa av temperaturen i datorn. När jag läser av det hela och gjorde en monitor scan för att kolla temperaturen så fryser hela datorn vid 75°C. Övriga delar i datorn håller vanlig temperatur, med andra ord så är inget överhettat och enligt min förståelse så ska ett grafikkort först kunna få problem över 100°C?

Jag har även provat att installera om drivrutinerna för kortet samt uppdatera till det senaste, men without no sucess.. Läste lite på olika sidor som skriver att man ska prova att ställa ner grafikinställningarna men även om jag kör på Low och spelar med sämre grafik än vad jag t ex upplever att man har på ett vanligt inbyggt kort så sker samma sak efter en stund.

Vore tacksam om någon har mer tips på vad jag kan göra eller någon som haft eller sett samma problem? All information vore verkligen till sin hjälp.

Jag börjar fundera på om själva kortet är defekt och behöver reklameras. Men det finns ju rätt många parametrar att kolla efter.

Tacksam för svar!

MVH,
Chris

Permalänk
Avstängd

Jag har samma kort, mitt kort går upp ca 25-30 grader på mindre en 5 min ist. och pixel fel, skuggor ser ut som rutor .
Är inte heller jätte kunnig, och inte 100% liknande problem.. men tänkte ge omtanke att det är fler med fel på det kortet , förmodligen blir det väl service.. SUCK!

Permalänk

Hej Distilled. Känns skönt att inte vara ensam om att ha lite problem iallafall haha... Ditt bekymmer tycker jag känns som ganska direkt reklamationsärende. Mitt är dock mer skumt, allt fungerar jätte bra och kan skruva upp spelens grafik prestanda till max. Den håller en bra temperatur men ändå fryser hela datorn.

Vore så retligt att skicka in det på garanti och få tillbaks utan åtgärd för att det senare visar sig att det är något annat man kan ställa in eller bör ha kontrollerat.

Hoppas det löser sig för oss dock!

Vore skoj och höra om någon sett något liknande förr.

MVH,
Chris

Permalänk
Avstängd

Haha jo sen om det inte visar sig vara fel får man ist betala avgiften på servicen SÅDAN trygghet .. Som sagt kortet ska ju klara 100 utan att direkt ta stryk, hur är det med ditt nätagg? Kanske bättre att låta någon mer kunnig ge råd

Permalänk

Haha sant så sant! Det är lite vinna eller förlora när man införskaffar sig nya saker.

Nätagg ska det inte vara några bekymmer med. Bytte ut det mot ett nytt då det befintliga som satt i började leva och ha sig. Märke, Chieftec och det kostade ca 700:- om jag minns rätt. Problemet fanns redan innan jag bytte ut det så det var också min första tanke

Permalänk
Skrivet av Lucifearzor:

Jag har lite märkliga problem med mitt nya grafikkort som är ett Nvidia GeForce GTX 550Ti. Vid olika spel så fryser datorn och skärmen blir helt svart. Något konstigt ljud lever i headsetet och fläkten på kortet går för fullt..

Kanske låter lite konstigt men jag hade precis samma problem med mitt gtx 460, att skärmen blev svart, ljudet laggade och fläkten gick upp i 100% för en kort stund. Sen så stog det att grafikkortsdrivrutinen har slutat att fungera, gör det så för dig också?

I vilket fall, när jag slutade använda firefox som webbläsare och installerade chrome så slutade problemen...

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett GTX 550ti. Inga större problem. Ligger runt 70C i full load. Använder mig av MSI afterburner för att regulera fläkten. Utan detta program ligger kortet över 70C.
Kör även senaste drivrutiner. Små fel, dock aldrig i spel. Utan mer som att vid surf osv så kan ett bakomliggande fönster visa vissa delar igenom. Svårt att förklara. Gissar att detta händer pga av beta versionen.

Jag skulle gissa på att din dator "fryser" pga av värmen. Att datorn känner av att "nä fan nu e du för varm, nu stänger jag av mig" så va.. Vild gissning dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifearzor:

Hej,

Vet inte riktigt om jag placerat denna tråden på rätt ställe då jag nyss blev medlem så hoppas ni har översyn.

Vad har du för drivrutinsversion till ditt grafikkort? Detta låter som "TDR buggen" som hundratals olika användare rapporterat på Nvidias forum. Dom arbetar på en bugfix men har ännu inte lyckats. Mer info i den här nuvarande 60 sidiga tråden på de officiella forumen:

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=215256&st=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Kanske låter lite konstigt men jag hade precis samma problem med mitt gtx 460, att skärmen blev svart, ljudet laggade och fläkten gick upp i 100% för en kort stund. Sen så stog det att grafikkortsdrivrutinen har slutat att fungera, gör det så för dig också?

I vilket fall, när jag slutade använda firefox som webbläsare och installerade chrome så slutade problemen...

Du lider definitivt av TDR problemen med de senare drivrutinerna. Mer info i den officiella forumtråden på Nvidias forum finns här:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=215256&st=0

Edit. Jag använder också Chrome och har använt det sedan i höstas. Min grafikdrivrutin har kraschat 5 gånger varav 1 ledde till blåskärm. Detta enbart under "normal surfning", jag har inte haft några som helst problem i spel men många andra har det.

Permalänk

Hej,

Tack för alla svar! Nu har jag lite grejer att testa och det där med TDR problem är ju högst sannolikhet efter att ha läst om dem symptom som kan uppstå. Ska prova avinstallera den aktuella drivrutinen och byta ner till en äldre ikväll.

Tack psymania för tipset om MSI afterburner. Googlade på det,såg verkligen ut att vara ett program med rätt mycket fördelar även om jag nu lyckas få igång allt genom att följa Nvidias tråd om TDR bekymret.

MVH,
Chris

Permalänk

Hej,

Laddade igår ner en äldre drivrutin till kortet, version 275.33. Började göra ett test genom att starta upp ett spel och lät det stå och rulla bland loadscreens och sen startade igång och bara stod stilla på samma ställe. Upplevde att det tog mycket längre tid innan jag fick "black screen of death" som dem kallade det i tråden men kortfattat, samma fenomen uppstod.. Får väl hålla utkik och hoppas att Nvidia kommer med en senare drivrutin som är lite mer säker i guess.

Jag körde då igång MSI afterburner som psymania tipsade om och skruvade upp fläkthastigheten till 60 av 77. Då höll datorn en snitt temperatur på 68°C. Kunde spela hur länge som helst och upplevde att det hjälpte mig rätt rejält. Programmet var väldigt bra i sig då man kunde ha olika profiler så att man kan trycka på en knapp och ställa ner fläkten till auto igen.

Men en fråga, man kunde även ändra Core clock osv i programmet. Klocka ner och upp ett kort ger vilken effekt? Blir det någon skillnad och vad betyder det exakt? Pillade inget på det igår men vore intressant att veta lite mer om det.

MVH,
Chris

Permalänk

Laddade då ner ett CPU monitor program för att läsa av temperaturen i datorn. När jag läser av det hela och gjorde en monitor scan för att kolla temperaturen så fryser hela datorn vid 75°C

altså e det cpu:n som är 75c & inte GPU:n? cpu:n ska inte va så varm....öka fläkten i bios eller byt kylare

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

Laddade då ner ett CPU monitor program för att läsa av temperaturen i datorn. När jag läser av det hela och gjorde en monitor scan för att kolla temperaturen så fryser hela datorn vid 75°C

altså e det cpu:n som är 75c & inte GPU:n? cpu:n ska inte va så varm....öka fläkten i bios eller byt kylare

Hej Mooseslayer,

Såg att det var lite missvisande. Det är GPU:n som står på 75°C eller strax över när datorn fryser. CPU:n har jag inte kollat jätte noggrant på men har för mig att den ligger runt 40-45°C när jag aktivt kör ett spel. Circa 30-40°C i normalt viloläge.

MVH,
Chris