Samsung kopplar loss LCD – investerar för OLED

Permalänk
Inaktiv

Om nu Apple kunde vara tidiga och köpa in ett lass med OLED-paneler till sina skärmar och datorer! Helt högupplösta sådana som får en att tappa andan. Samsung är grymma på att tillverka displayer så det är nog ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Du måste lära dig att skilja på svarstid och skärmens uppdateringsfrekvens

Jo jag har full koll på skillnaden, jag bara läste uppdateringsfrekvens när det stod svarstid. Vet inte varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo jag har full koll på skillnaden, jag bara läste uppdateringsfrekvens när det stod svarstid. Vet inte varför.

Haha ja kändes ju som ett lite rookie-mistake av dig, du brukar ju ha bra koll på alla begrepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Om nu Apple kunde vara tidiga och köpa in ett lass med OLED-paneler till sina skärmar och datorer! Helt högupplösta sådana som får en att tappa andan. Samsung är grymma på att tillverka displayer så det är nog ingen omöjlighet.

Varför skulle samsung sälja massa paneler till Apple med tanke på hur bitchiga Apple beter sig mot samsung mobile.

Det är ju en av anledningarna till att Iphone 4 och 4s inte har oled skörmar. Förmodligen kommer iphones va bland de sista att få oled skärmarr eller så kommer de få betala överpris för dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Intressant att Samsung satsar på OLED medan Apple satsar på högupplöst LCD.

Sen när satsar apple på lcd tillverkning?
Nej just det, apple köper in displayer från tillverkare.
Så apple satsar inte på någonting.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Är OLED överlägsen IPS även när det gäller färgåtergivning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Är OLED överlägsen IPS även när det gäller färgåtergivning?

OLED är mycket bättre än IPS på både färgåtergivning och kontrast. Med OLED så avger varje pixel eget ljus, medan en LCD, vilken panel det än rör sig om, kräver bakbelysning i form av lysrör eller lysdioder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Den mest markanta skillnaden är väl att OLED har tre lysdioder (RGB) *per pixelelement*, istället för sunk-konsumentskärmarna idag som kör med backlight, alltså ett fåtal ljuskällor som ska lysa upp hela skärmen. Det är därför det kommer bli bättre färgåtergivning, betraktningsvinkel, svärta etc.

Nu har jag inte sett någon OLED med egna ögon, men det här känns ju verkligen som rätt väg att gå. Längtar tills dagen jag kan kasta min eländiga backlight panel, som bygger på stenålders fulteknik och får den bästa blue-ray att se ut som ett hårdkomprimerat youtubeklipp, till fördel för en OLED!

Skrivet av Thomaseron:

Oled är mer energisnål, om jag minns rätt, plus att det ska vara bättre svärta.
Nackdelen, om de inte har fått bukt med det, är att den blå färgen blir dålig efter några år.
Men det var ett par år sedan jag läste det, så de har nog jobbat på att lösa det problemet.

Dom kan ju använda vita dioder, om jag inte har fel och ett filter framför (ska vara samma sak, som Swec och flera medlemmar har skrivit förut). Eller rättare sagt spelar ingen roll om det bara vita dioder med färgfilter eller olikfärgade dioder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Men typiskt, jag var just på gång att bränna 20k på en tv men man kanske skulle köpa en billigare nu och en fet oled om 2-3 år

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hojte:

Varför skulle samsung sälja massa paneler till Apple med tanke på hur bitchiga Apple beter sig mot samsung mobile.

Det är ju en av anledningarna till att Iphone 4 och 4s inte har oled skörmar. Förmodligen kommer iphones va bland de sista att få oled skärmarr eller så kommer de få betala överpris för dessa.

Sanningen är väl att Samsung lämnar LCD tekniken nu när Apple skall släppa högupplösta LCD skärmar. Samsung vill väl inte riskera att bli stämda för att ha kopierat Apple med att ha LCD teknik i sina TV apparater och datorskärmar. Lika bra att köra OLED över hela produktionslinjen Det dröjer nog ett par år innan Apple "uppfinner" OLED och för in det i sina produkter ;D

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ventrue:

Men typiskt, jag var just på gång att bränna 20k på en tv men man kanske skulle köpa en billigare nu och en fet oled om 2-3 år

jag ska då vänta , om ramarna är lika smala som de verkar (enligt bilden) kommer det vara en dröm att köra 3 st 24" i eyefinity

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

http://www.nasa.gov/images/content/618486main_earth_full.jpg

Postar på förfrågan. Ser otroligt läcker ut på en OLED-skärm som har svarta kanter, då du inte ser var bilden slutar och skärmkanten börjar, beroende på ljuset i rummet. (GalaxyS/SII/Note)

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sanningen är väl att Samsung lämnar LCD tekniken nu när Apple skall släppa högupplösta LCD skärmar. Samsung vill väl inte riskera att bli stämda för att ha kopierat Apple med att ha LCD teknik i sina TV apparater och datorskärmar. Lika bra att köra OLED över hela produktionslinjen Det dröjer nog ett par år innan Apple "uppfinner" OLED och för in det i sina produkter ;D

Apple tillverkar inte skärmar. Eller ja, apple tillverkar faktiskt ingenting av det som sitter innuti iphonen förutom själva iphonen. Samsung tillverkar komponenter till iphonen.
http://www.ubergizmo.com/2011/08/samsung-behind-25-of-iphone-...

Så iphonen är mer en samsung, skulle man kunna säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Mja, det är ju det vidriga pentile på den

Jag var också skeptisk till en början efter att ha varit en nöjd ägare till en SGS2 innan men tro mig... denna skärmen är brutalt bra.

Permalänk
Medlem

till alla som undrar saker om färgåtergivning och dylikt. oled har suttit i många mobiltelefoner och liknande senaste åren. så kika bara på någon smartfån så har ni sett en! dom är rätt trevliga!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dom kan ju använda vita dioder, om jag inte har fel och ett filter framför (ska vara samma sak, som Swec och flera medlemmar har skrivit förut). Eller rättare sagt spelar ingen roll om det bara vita dioder med färgfilter eller olikfärgade dioder.

Håller inte riktigt med. Det är enbart samma sak under ideala förhållanden om färgspektrat hos den vita dioden är ekvivalent med det additiva spektrat för R+G+B dioderna. Och om färgfiltren släpper igenom precis rätt våglängder. Så ser det förmodligen inte ut i verkligheten. Nu är det knappast dag och natt skillnad vi pratar om, men för ett kräset öga kan det kan mycket väl vara skillnaden som avgör om ett fotografi eller en film får naturlig färgåtergivning eller inte.

Permalänk
Medlem

AMOLED-skärmarna i telefoner har ju fått LCD-motsvarigheterna att se tråkiga ut ett tag nu så det är väldigt välkommet att det blir en stor satsning på OLED-TV. Dock är det förmodligen så pass många år kvar innan det blir en prisvärd historia för kunden att det inte är värt att börja längta ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Apple tillverkar inte skärmar. Eller ja, apple tillverkar faktiskt ingenting av det som sitter innuti iphonen förutom själva iphonen. Samsung tillverkar komponenter till iphonen.
http://www.ubergizmo.com/2011/08/samsung-behind-25-of-iphone-...

Så iphonen är mer en samsung, skulle man kunna säga

Bra att du predikar mot apple.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av heddan:

Jag var också skeptisk till en början efter att ha varit en nöjd ägare till en SGS2 innan men tro mig... denna skärmen är brutalt bra.

Nja, jag har testat det IRL.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Bra att du predikar mot apple.

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Haha ja kändes ju som ett lite rookie-mistake av dig, du brukar ju ha bra koll på alla begrepp

Tack, känns lite bra att höra att man noterats här faktiskt. Det är rätt många på det här forumet.

Permalänk
Medlem

Det största nackdelen är bleeding och clouding på oleds. Om bara Samsung hittar bot på det och man slipper panel lotteriet, skulle det vara suveränt. Att packa upp och ned en 46-50" är inte precis roligt, för få en utan dessa problem.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det största nackdelen är bleeding och clouding på oleds. Om bara Samsung hittar bot på det och man slipper panel lotteriet, skulle det vara suveränt. Att packa upp och ned en 46-50" är inte precis roligt, för få en utan dessa problem.

Nu hittar du bara på, bleeding och clouding existerar inte på OLED, det är en omöjlighet då de inte har någon backlight. Det är ett problem bara LCD har.

Permalänk

jag är nöjd med min 50hz tjocktv. Hoppas den håller minst 40 år till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hojte:

Därför att Samsung vill tjäna pengar, visste du inte att Apple är Samsungs största kund. Vet du heller inte hur mycket Samsung-hårdvara det sitter i iPhone?

Apple väljer att köpa in högkvalitativa produkter vem det än är ifrån. Samsung säljer och är glada.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riktigninja:

jag är nöjd med min 50hz tjocktv. Hoppas den håller minst 40 år till

Kul för dig, jag är inte nöjd med dagens TV-apparater så för mig blir nästa OLED TV 55 tum med 4K-upplösning ett givet val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Kul för dig, jag är inte nöjd med dagens TV-apparater så för mig blir nästa OLED TV 55 tum med 4K-upplösning ett givet val.

Hur långt har du tänkt sitta från den då? För att få nytta av 2160P måste du sitta 60 - 120 centimeter från din 55 tummare.
4K är värdelöst för en TV under åtminstone 100 tum.

OLED har däremot sina fördelar, men inte 2160P i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är inte en OLED du har köpt då utan en LCD, eller antagligen med tanke på hur upprörd du är över clouding en Edge LED. OLED är en helt annan teknik som i princip inte alls används på skärmar i storleksordningen 50" utan för närvarande huvudsakligen hittas på mobiltelefoner, även om det är på gång mer och mer med större OLED skärmar.

Permalänk
Medlem

Heh Samsung lär knappast lämna LCD de närmaste åren. Extremt få som kommer ha råd med OLED så de lär inte sälja så många sånna det här och nästa år. OLED kommer inte ta över från LCD förän tidigast 2016 eller så. Då kanske OLED är nere i rimliga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Apple hållr ju på att avsluta sammarbetet med Samsung. De kommer köpa paneler från Sharp i fortsättningen.