Frysa ner datorn för att döda skadedjur?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tänk på vad ni skriver...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

DAmn, det är i princip bedbugs (vägglöss), det är en mycket nära släkting till dom, och de är ett HELVETE att bo med, jag vet för jag delade lägenhet med dem i 2 år när jag bodde New York. Han skulle kunna frysa sin laptop och sen ha en stor behållar med ris , typ som en kattsandlåda och sen så fort han tar ut den ur frysen ner med den i det torra riset, det borde ju dra åt sig all fukt så fort den skapas. Det viktigaste är ju att det inte finns nån ström i den som kan skapa kortslutning, så ut med batteri och sånt en bra tid innan han lägger in den Nu vet jag inte om det kommer fungera att ens frysa ner dom, bedbugs är ena resilienta jävlar. De kan överleva utan mat (ditt blod) i upptill 17 månader!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

skaffa ett ordentligt antivirusprogram! ...

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du gör så Måste du ta och öppna upp laptopen och göra rent, du kommer inte förbi det. Döda elelr inte smådjur inne i den kan kortsluta ledningarna vilket är mindre lyckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algen:

skaffa ett ordentligt antivirusprogram! ...

det är buggs, inte virus, patcha datorn kanske skulle hjälpa!

brukar man inte kunna ta bort det mesta på en laptop utan att bryta garantin?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Hur hög värme tål skaldjuren då? xD

Kanske kan skicka in datorn i ugnen på låg värme en liten stund, eller om du har en stor brödrost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

överklocka tills dom smälter !

Kvällshumor!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Hur hög värme tål skaldjuren då? xD

Kanske kan skicka in datorn i ugnen på låg värme en liten stund, eller om du har en stor brödrost?

kackerlackor tål ju nukes, men vet inte om det är sånt han har i datorn ^^

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

kackerlackor tål ju nukes, men vet inte om det är sånt han har i datorn ^^

Nu var det ju inte kackerlackor han hade, utan en släkting till vägglusen..

Fick vägglöss för en herrans massa år sedan.. och då gick anticimex in och sprutade (gasade?) massa giftiga saker i
rummet där de var och sen fick man inte vara i det rummet på ett eller om det var två dygn.
Skulle lugnt ställa kvar datorn i rummet så dör allt som finns i den.. om det finns något.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ställ datorn i vakuum (y) datorn behöver ju inte syre men det gör djuren.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

det är buggs, inte virus, patcha datorn kanske skulle hjälpa!

brukar man inte kunna ta bort det mesta på en laptop utan att bryta garantin?

Det är en macbook. Nämn en enda sak från apple som man får göra något mer än att peta på utan att förlora garantin

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det som blir ett problem är att det finns vatten i luften i datorn som fryser och så vips, har du vatten i datorn. Inte kul.

jag skrev att han skulle lägga med en torr boll just för att ta bort eventuell fukt torr boll finns som små kuddar med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Ställ datorn i vakuum (y) datorn behöver ju inte syre men det gör djuren.

finns dom som klara ett tag i vakuum sen har man risk att dom har lagt ägg

Ta bara kackerlackan en seg rackare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Ät gas ditt kackerlackeas!
Nej men ärligt jag tror inte det finns några kryp inne i datorn, borde finnas mysigare ställen att vara på, som i en varm madrass eller kudde..

Men om du nu måste ''sanera'' den är det väl lika bra att ha den igång under tiden anticimex gasar rummet, med genomströmmning av fläktar så borde det göra susen..

Eller nåt, konstig tråd för övrigt!

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Min jobb-laptop låg i bilen i natt i stand-by-läge, verkar ha klarat sig.

Fast nätterna i sthlm i nuvarande väderlek är väl knappast att jämföra med en frysbox? 0-gradigt vs 15-20 minusgrader. Dessutom var den igång (om än på standby) så den behåll värmen och på så vis undgick kondens?

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda siege tanks mot de flesta insekter. Testa det, men glöm inte luftförsvar.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast nätterna i sthlm i nuvarande väderlek är väl knappast att jämföra med en frysbox? 0-gradigt vs 15-20 minusgrader. Dessutom var den igång (om än på standby) så den behåll värmen och på så vis undgick kondens?

Nja, det var ca -3 hemma hos oss iaf, fick skrapa rutorna på morgonen. Standby drar knappast så mycket ström att den klarar att hålla datorn varm 12 timmar i minusgrader.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av Erkapekka:

Det finns ju inge vatten i den om du inte har vattenkylning, och om han nu har det så tror jag han var nog smart att konstatera att han inte borde frysa ner den isf...

Hahaha du gjorde min dag i alla fall, tack för det

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk

Det sitter väl ett kopparrör till kylningen i datorn? Har för mig att det är vattenfylt och lär spricka upp om du lägger datorn i frysen....
Har jag fel så kan ni rätta mig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Skrivet av Kaksylt:

om du har vakuumpåse eller liknande ska det nog fungera hur bra som helst. Viktigaste är att få bort all luft.

Note: LCD skärmar fryser vid cirka -15 grader och skadar den permanent, Men kan du hitta något stabilt på -5 grader och kör på lösningen ovan så ska det nog fungera. Tror fortfarande du måste öppna datorn efteråt och göra rent oavsett om de dör eller itne.

Då är det nog kört med att frysa bort vägglössen. Enligt Anticimex så måste man ner i en temperatur på under -18 grader eller över +50 grader för att få bort både löss och ägg.

Permalänk
Medlem

Vatten bör ju inte vara ett större problem för datorn om man tar ut batteriet, finns ju dem som tvättar datorn i diskmaskin.

Men nu när det gäller om en Macbook är jag osäker angående skärmen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hur klarar sig heatpipes i minusgrader?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WeeMaan:

Hur klarar sig heatpipes i minusgrader?

Det lär inte bli problem eftersom de inte är fyllda, finns bara en liten mängd vätska i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.