Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Melding Plague

Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Över 90 procent av alla ungdomar spelar på dator eller konsol, en utveckling som oroar många. I en nystartad kampanj främst riktad mot föräldrar vill Statens medieråd belysa frågan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

alltid något.. förut var det tv tittande och före det var det att de leker cowboy/indianer etc etc
Så jävla tröttsamt

Permalänk
Medlem

Ja det är ju bra att de inte vinklat artikeln så mycket som alla andra gör iaf

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

"Sverige, där staten bryr sig vad vi gör hemma på fritiden, och allt nytt är dåligt."
Dom verkar inte förstå att bara för att dom inte spelade spel som dessa när dom var unga så är det dåligt för oss?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Vad är inte beroendeframkallande? Socker är beroendeframkallande men inte ser man en ny studie varje månad som påpekar just detta faktum? Verkar som medierådet väljer ett område varje år och gör ett antal meningslösa studier med samma resultat.. "Finns inget som påvisar..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Men det känns som iaf medierådet har en hyfsat sund inställning till att ungdomar spelar dator. Till skillnad från många andra som skyller allt ont som någonsin hänt på datorspel/musik/tv etc...

Visa signatur

Har en dator....

Permalänk
Medlem

All Engelska jag har lärt mig utav spel är ju verkligen onödigt, helvete vad jag ångrar mig.
Spel har nog lärt mig mer Engelska än vad skolan har gjort..

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

"56 procent av föräldrarna anser att spel är beroendeframkallande, jämfört med att endast 34 procent tycker att tv är det."

Detta beror ju på att föräldrarna tittar mer på tv än de spelar tv/dator-spel

Lite som att fråga en rökare om de tror att de kan sluta röka? "När jag vill, jag är inte beroende" blir det självklara svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

All Engelska jag har lärt mig utav spel är ju verkligen onödigt, helvete vad jag ångrar mig.
Spel har nog lärt mig mer Engelska än vad skolan har gjort..

Detsamma. Började spela spel som Red Alert 1 och Age of Empires vid typ 4-5 års ålder, när vi väl sedan började med Engelska i andra klass låg jag långt före alla andra, och det gör jag även idag. Jag har lärt mig engelska på ett mycket mera effektivt sätt än det flesta andra tack vare spel!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

"Allt de lär sig av TV/datorspel är försumbart" Jaha då är det väll bara att man tar och glömmer bort stora delar av den engelska och lite av den svenska samt stora delar av son läs och hörförståelse eftersom du uppenbart inte kommer att vara till någon nytta när man sedan ska ha jobb.
Jag tycker att den där pappan borde ta och vakna upp och se samhället som det är och inte som det var.

Annars är budskapet bra och tänkvärt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Tv är enkelriktad underhållning mot dig som konsument där du bara konsumerar utan att delta.

Dator/TV-spel är nått du faktiskt gör. Även om du aldrig kommer ha nytta av dom färdigheterna så är det iaf mer konstruktivt än TV.

Visst finns det människor som blir beroende men de är få i antal i förhållande till de som är beroende av att sitta på ärslet framför TVn och bli matad med skit.

45årig pappa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

92% tror jag aldrig på det är vanligt att dom spelar men så många är det inte

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

"om jag ger dig battlefield nu, kan du flyga flygplan? nä!" hhahahah skön ju

Permalänk
Skrivet av Ixos:

"56 procent av föräldrarna anser att spel är beroendeframkallande, jämfört med att endast 34 procent tycker att tv är det."

Detta beror ju på att föräldrarna tittar mer på tv än de spelar tv/dator-spel

Lite som att fråga en rökare om de tror att de kan sluta röka? "När jag vill, jag är inte beroende" blir det självklara svaret.

Fast å andra sidan känner i alla fall jag oftare "bara en liten stund till" eller "bara en bana till" när jag lirar datorspel, än jag känner "bara en film eller TV-serie till" när jag kollar på TV. Datorspel ger mer interaktivitet och belöningar än TV helt enkelt, så jag skulle vilja säga att för mig i alla fall är datorspel mer beroendeframkallande än TV.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att detta kommer bli sjukt jobbigt om föräldrarna ska lägga sig i, va hände? vad gör du nu? hur gör du de där? Kommer själv ihåg när man var 16 och farsan fick för sig att testa WoW...
Men det är väl bra att de får bättre förståelse..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ja, förbjud wow, tack!

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Fast å andra sidan känner i alla fall jag oftare "bara en liten stund till" eller "bara en bana till" när jag lirar datorspel, än jag känner "bara en film eller TV-serie till" när jag kollar på TV. Datorspel ger mer interaktivitet och belöningar än TV helt enkelt, så jag skulle vilja säga att för mig i alla fall är datorspel mer beroendeframkallande än TV.

Fast det kan ju lika gärna bero på att du som person helt enkelt är mer intresserad av Spel än TV...

Försök sätta dig in i situationen att du tittade på tv / serier / film lika mycket per dag som du sitter framför datorn, och älskade det lika mycket. Då hade det väl helt logiskt upplevts som lika beroendeframkallande?

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte varför man oroar sig för spel men tv, film och fejjan går alldeles utmärkt att gräva ner sitt liv i? Likadant böcker, finns dom som bara läser och fan inte gör annat.
Blir väl såhär när något "nytt" kommer fram

suck

Har spelat sedan 1986 och det är fregging awesome, inget jag ångrar överhuvudtaget, och lätt att mina kids ska få konsoller and whatnot. (sen PC, när dom växer upp och förstår lite mer)

Permalänk
Hedersmedlem

"Spel spelar roll. Du spelar roll."
Jag spelar rollspel!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

En kampanj borde väl grundas på fakta och inte på en familjs fördomar

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

alltid något.. förut var det tv tittande och före det var det att de leker cowboy/indianer etc etc
Så jävla tröttsamt

Skrivet av Haptic:

"Sverige, där staten bryr sig vad vi gör hemma på fritiden, och allt nytt är dåligt."
Dom verkar inte förstå att bara för att dom inte spelade spel som dessa när dom var unga så är det dåligt för oss?

Skrivet av Tumnus:

Vad är inte beroendeframkallande? Socker är beroendeframkallande men inte ser man en ny studie varje månad som påpekar just detta faktum? Verkar som medierådet väljer ett område varje år och gör ett antal meningslösa studier med samma resultat.. "Finns inget som påvisar..".

Fast nu verkar det ju faktiskt vara som så att de försöker göra en mer balanserad informationskampanj och belysa både positiva och negativa aspekter av datorspelande, med huvudsyftet att få föräldrar att engagera sig mer i ungarnas datorspelande, eftersom det ju utgör en stor fritidsaktivitet. Jag ser inte speciellt mycket negativt med det. Det verkar som ni sätter ut taggarna med en gång, utan att veta vad kampanjen går ut på.

Citaten i texten är ju bara axplock av svar från en undersökning medierådet gjort 2010, inget som medierådet själv hittat på. Det är ju inte direkt medierådet som anser att datorspel är mer beroendeframkallande än spel, utan de föräldrar de frågat i undersökningen. Likaså är det ju bara redovisning av vad ungar/ungdomar svarat i undersökningen, när det gäller mängden datorspelande, eller om föräldrarna anser att det är ett problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredrik433:

92% tror jag aldrig på det är vanligt att dom spelar men så många är det inte

Håller med, aldrig att det är 92% utav alla ungdomar.

Och när skall dessa diskussioner ta slut, ena sekunden blir man en serie mördare när man skjuter folk i ex BF3, andra sekunden påverkar det inte alls.

Att spela "Dator spel " Är väll nästan som att titta på en film, du påverkas ju inte någe mer negativt av att spela ex BF3 än att kolla på någon krigsfilm med blod-scener " In my opinion."

Detta är skitsnack enligt mig.

Trofasen att intervjuerna skedde på ett internet-café.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

och som vanligt så visar (vallfritt myndighets namn här) att dom inte har så stor koll på något
men dom måste ha en åsikt om allt

kan dock hålla med om att datorer och tv tar upp alldeles för mycket av våra ungars tid
det var inte som förr när man va ute och "lekte", nu ska man sitta inne framför datorn och kommunisera över skype istället.
men allt är ju inte dåligt
oftast så blir man ju bättre på språk både uttal och skrift
både svenska och engelska eller vlika språk man nu sitter med

sen att jag skriver och stavar som en kratta det är mitt eget fel och inte andras
och definitvt inte något tv / datorspels fel

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Löjligt, man kan lära sig mycket av spel: http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20what%20kids%...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Sötast

Då vet vi det att en invandrarfamilj också är svenskar, och invandrarpappor kan ha en hög utbildning. Är det något annat med denna politiskt korrekta kortfilmen jag har missat?

Permalänk
Medlem

Vi lär väl aldrig se en slut på den här debatten så länge medieråd och stat m.m. består av folk nära pensionen som beslutar om detta. Fortfarande har dom ju den förlegade uppfattningen att om en individ (som alltid visat sig ha andra sociala problem före) börjar missbruka spelande så gör alla det. Tragikomiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Grabben min får faktiskt vänta 2 år till innan han får sin surfplatta. Blir en bra 3 års present det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Bara jag som känner att detta kommer bli sjukt jobbigt om föräldrarna ska lägga sig i, va hände? vad gör du nu? hur gör du de där? Kommer själv ihåg när man var 16 och farsan fick för sig att testa WoW...
Men det är väl bra att de får bättre förståelse..

Haha det låter alltid äckligt när man ska förklara för föräldrar, oavsett spel. "Man har kläder som gör en bättre, sen slår man på monster. Monstren ger mig nya kläder".

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då vet vi det att en invandrarfamilj är också svenskar, och invandrarpappor kan ha en hög utbildning, är det något annat med denna politiskt korrekta kortfilmen jag har missat?

Att Usama var egentligen en arg datanörd

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X