Permalänk
Medlem

PC i bil = strul

Jag har ett litet problem som kanske nån här har ett svar på?

Jag har stoppat in en (P2 333Hz men 66Hz busar 192ram XP profersinol) i bilen. Syftet är att ha den till att visa film med, jag andvändet bilens inbygda skärm som bildkälla.

Just nu har jag bara datorn provisoriskt "inslängs" i bakaget för att test köra utrustningen.

Mitt problem är att den hängersig ibland. När den hängersig så hängerdensig på samma sätt varige gång, det blir still bild & ett högfrikvent pip ljud hörs ur högtalarna.
Det går inte att trycka på nått utan det är bara att starta om den.

Det är endast när jag tittar på film som den har hängt sig, jag har testat med Power DVD & Mediaspelaren.
Det spelar ingen roll om det är Mpeg eller DivX, eller om man kör filmen från hdd eller skiva.

Jag kör via tv:ut på grafikkortet (TNT2 32) & TVTool på det.

När jag kör datorn hemma funkar den, men inte i bilen, fast den står still med motorn på. Har som längst fått den att funka i 30min & kortast 10 sek.

Nån som har en bra gissning på vad som kan strula?

Permalänk
Medlem

det är inte batteriet som tar slut?

Permalänk
Medlem

Är det inte nått med strömmen från bilen?`hur får du ström till den?

Permalänk
Medlem

ja nått med strömmen borde de vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att 333Hz är lite för klent för att visa film?

Eller om man ska se det lite mer seriöst : Hade ett liknande problem hemma, det var pga att en trasig kondensator gjorde så att moderkortet fick ojämna spänningar..
Spänningen i ett bilbatteri kan ju svänga ganska mycket så det kanske är det som är problemet?

EDIT: tror alla kom med samma tanke samtidigt.. fast jag var trögast

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk

du har väl inte hoppat över nätagget helt och kopplat direkt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin
det är inte batteriet som tar slut?

Jag har bilen igång hela tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
du har väl inte hoppat över nätagget helt och kopplat direkt?

Jag kör med en omvandlare från 12v till 230v & sen har jag datorns ordenarie nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarMan

Jag kör med en omvandlare från 12v till 230v & sen har jag datorns ordenarie nätagg

2 tips.

Bär in datorn igen och mät hur mycke effekt den vill ha, se om omformaren räcker till.

Bär ut datorn i bilen igen, mät spänningen från omformaren, se om det händer nått konstigt med spänningen när datorn hänger sig..

Permalänk
Medlem

Utan att ha mätt något. Så kan jag säga att nät agget är på 235 Watt & omvandlaren ska klara 300watt enligt spesen.

Datorn har stått igång mad olika filemr i lägenhetan i 4 timmar nu.

Permalänk
Medlem

BildSkärmen då? Hur många watt drar den då? om du har en vanlig Monitor?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skaffa ett till batteri, bilens eget batteri klarar kanske inte att ge datorn ström åxå

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
BildSkärmen då? Hur många watt drar den då? om du har en vanlig Monitor?

Skärmen suger väll ingen kräm från datorn?
Jag fatta inte frågan

Permalänk
Medlem
Citat:

Utan att ha mätt något. Så kan jag säga att nät agget är på 235 Watt & omvandlaren ska klara 300watt enligt spesen.

Datorn har stått igång mad olika filemr i lägenhetan i 4 timmar nu.

Ok, det ska ju funka teoretiskt...
Men eftersom att du nu har problem, bär ut datorn i bilen igen och mät spänningen. (230v ut från omformaren)
Se om nått är konstigt med spänningen när den hänger sig.
Har du stått stilla när det händer? så ingen hd har legat å skramlat runt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elysion
skaffa ett till batteri, bilens eget batteri klarar kanske inte att ge datorn ström åxå

Det är väll ändå generatorn som levererar strömen, batteriet andvändsväll bara när motorn ej är igång.

Jag ska testa med att koppla omvandlaren direkt på batteriet, nu sitter den i ett bakre sigg uttag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre

Ok, det ska ju funka teoretiskt...
Men eftersom att du nu har problem, bär ut datorn i bilen igen och mät spänningen. (230v ut från omformaren)
Se om nått är konstigt med spänningen när den hänger sig.
Har du stått stilla när det händer? så ingen hd har legat å skramlat runt...

Den hängersig även fast bilen står still.

Jag ska testa men att slå igång en massa saker i bilen som drar mycke ström o kolla om den hängersig då.

Orkar inte bära ut den idag så fortsätning följer i morgon.

Permalänk

Generatorn laddar väll batteriet som man sedan tar ström ifrån eller? Generatron la iaf av en gång men märkte inte det förns batteriet var urladdat å blinkersen inte ville funka.

Visa signatur

Varför har inte jag någon avatar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matspalats
Generatorn laddar väll batteriet som man sedan tar ström ifrån eller? Generatron la iaf av en gång men märkte inte det förns batteriet var urladdat å blinkersen inte ville funka.

Jo det stämmer väll, men jag mena bara att man får väll inte mer kräm bara för att man monterat ett batteri till

Permalänk

Det bakre cigguttaget är ingen höjdare att koppla strömhungrig utrustning i. Det blir skapliga späningsfall i kabeln som går via bilens säkringsdosa och vidare via tunna kablar bak. Rediga "flerakvadratskablar" skulle jag dra från batteriet utan att tveka. Tänk bara på att montera säkringen på den kabeln så nära batteriet som möjligt, så du inte eldar upp bilen om det skulle gå fel Men det vet väl alla antar jag.

Om vi säger att din dator skulle få för sig att dra alla 235W, så betyder det att det skulle gå 19A i 12V-kabeln. Det är möjligt att det sitter en såpass stor säkring i säkringsdosan, men att en sketen 0,75mm²-kabel (på sin höjd) skulle klara det utan större spänningsfall finner jag högst osannolikt...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Om vi säger att din dator skulle få för sig att dra alla 235W, så betyder det att det skulle gå 19A i 12V-kabeln.

Utan att ha räknat med effektförlusten i omformaren som säkert är rätt stor med tanke på dom enorma kylflänsar som brukar sitta i dom.
Men som du säger, nästan garanterat strömförsörjningsproblem.
Det var därför jag ville att han skulle mäta spänningen från omformaren under belastning.

Permalänk

kanske skulle funka att sätta en konding på + kabeln till omvandlaren..
brl.se säljer stora 1 farads

Edit: biltema har också har jag för mig

Visa signatur

skynda med pastan!

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil?

Permalänk
Medlem

Att koppla på en stor konding kommer inte att hjälpa något vidare på datorn om man inte belastar elsystemet i bilen momentant. Men om du poppar med stereon samtidigt så stabiliseras spänningen grymmt mycket med en konding.
Kolla med att koppla på en lite kraftigare batteriladdare och kör filmer utan att bilen är igång och se om du får samma problem som om bilen är igång. Får du det så är det nog omvandlaren som inte klarar att hålla spänningen stabil till nät-agget
testa också att spela tyst kontra poppa på lite med stereon och se om det e den momentana belastningen som dödar ditt system.

Permalänk
Medlem

Eller så mata datorn me förlägning från marknätets kräm så får man ju reda på detta ganska enkelt ? ( enklast )

Alltså INTE från bilen... Utan hemmet ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag testkört datorn i bilen igen. Jag körde via sigguttaget, & belasta med en massa förbrukare typ bakrutevärme & värme sitsar. men datorn hängde sig inte.

Sen kopplade jag in omvandlaren direkt på batteriet & efter 20 minuters körning så hängde den sig

Jag ska försöka skaffa lite mätgrejor o se om det händer nått med stömförsörjningen när den hängersig.

Permalänk
Medlem

Hur menar du direkt på batteriet,
Framme under huven eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurre
Hur menar du direkt på batteriet,
Framme under huven eller?

Bilen är en V70N & dom har batteriet i skuffen

Permalänk
Medlem

hur kopplar man 12 direkt från batteriet till moderkortet utan nätagg?

Visa signatur

MBP 13.3 Late 2010 - OSX LION
Nybliven mac fan boy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilen är en V70N & dom har batteriet i skuffen

Jaha, perfekt då om du ska ha datorn i skuffen.
Dock så var det märkligt att den gick bra på cigg-utaget men inte direkt på batteriet... hur länge körde du så?
Kanske är bäst att vänta tills du har möjlighet att mäta lite mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiTrA
hur kopplar man 12 direkt från batteriet till moderkortet utan nätagg?

Förstår du eller förstår du inte hur jag har kopplat?