Permalänk
Skrivet av dammskog:

Min laptop har blivit stulen, finns det något sätt att spåra den på?

och vad ska jag köpa för ny modell för försäkringspengarna om jag vill ha en likvärdig?

Aj då. Så jävla illa att folk inte kan skilja på mitt och ditt! Vad gäller spårning så är jag mycket tveksam då jag antar att tjuven blåser rent hddn. För några vecor sen hade inet en kampanj där de sålde 3830TG för 4999, jukt bra pris! Bäst/mest prisvärd just nu är nog Asus U46SV serie för 5790 på CDON, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=990035.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk

min pärla verkar av någon anledning ha problem att springa med diablo 3.
Jag tror den blir ganska varm.
Har senaste drivrutinerna.
Inte ominstallerad på över ett år. (Bör göras?)
Hur lång garanti kör acer med? (Dvs man kanske skulle öppna och kolla inuti, det är inget dam vid hårddisk och minnen).

En fläkt har börjat låta i henne, kan den vara skev och har fått tappad kyleffekt?
Hur mycket hjälper kylplattor? (exempelvis en USB som man kan köpa på Claes Olsson)

Rent intuitivt känner jag ju att Dibbe inte ska vara några som helst problem när jag kan köra både cs: source, bfbc2 på en 24" skärm utan några problem. (Har inte spelat dessa på länge dock).

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

min pärla verkar av någon anledning ha problem att springa med diablo 3.
Jag tror den blir ganska varm.
Har senaste drivrutinerna.
Inte ominstallerad på över ett år. (Bör göras?)
Hur lång garanti kör acer med? (Dvs man kanske skulle öppna och kolla inuti, det är inget dam vid hårddisk och minnen).

En fläkt har börjat låta i henne, kan den vara skev och har fått tappad kyleffekt?
Hur mycket hjälper kylplattor? (exempelvis en USB som man kan köpa på Claes Olsson)

Rent intuitivt känner jag ju att Dibbe inte ska vara några som helst problem när jag kan köra både cs: source, bfbc2 på en 24" skärm utan några problem. (Har inte spelat dessa på länge dock).

Logga värmen med valfritt, icke-prestandakrävande program, och se om den blir varm.
Att fläkten låter betyder troligen att lagren börjar bli slut, kan möjligen avhjälpas med lite smörjning (som ej leder ström).

Garanti: https://www.acer-apac.com/acer_web/

Kylplattor gör sällan någon speciell skillnad.

Datorer blir alltid glada av en liten ominstallation ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En liten fråga till er med 3830t/tg. Min fläkt går konstant, även när datorn inte belastas alls. Är det normalt på dessa modeller?
På mina tidigare burkar drar bara fläkten igång vid behov. Men denna kanske har detta behov, eller?
Tempen ligger på 60-65 c, vid vanligt surfande..

Permalänk
Skrivet av Resorb:

En liten fråga till er med 3830t/tg. Min fläkt går konstant, även när datorn inte belastas alls. Är det normalt på dessa modeller?
På mina tidigare burkar drar bara fläkten igång vid behov. Men denna kanske har detta behov, eller?
Tempen ligger på 60-65 c, vid vanligt surfande..

CPU?

Min går absolut inte konstant.
Endast när jag kollar HD-film eller spelar spel går den upp i varv.

Med sladden urdragen hör jag knappt datorn (interna grafiken)

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

CPU?

Min går absolut inte konstant.
Endast när jag kollar HD-film eller spelar spel går den upp i varv.

Med sladden urdragen hör jag knappt datorn (interna grafiken)

Jo cpu tempen ligger där..

Hmm, jag tyckte det va lite skumt att den snurrar hela tiden. Har skickat frågan till Acer med, så det ska bli intressant vad jag får för svar där.
Får lämna in den i värsta falll

Permalänk
Medlem

Går det att t.e.x. koppla in en Dell U2711 och få ut 2560 x 1440 med en 3820TG?

Permalänk
Skrivet av penan:

Går det att t.e.x. koppla in en Dell U2711 och få ut 2560 x 1440 med en 3820TG?

Hmm.. borde gå.
Jag kör på en benq i 1080

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av penan:

Går det att t.e.x. koppla in en Dell U2711 och få ut 2560 x 1440 med en 3820TG?

Löste problemet till slut, nu får jag ut 2560 x 1440 via HDMI.

Detta är hur jag gjorde:

Jag laddade ner filen dell_new_2.edid från följande tråd och post:
http://forums.whirlpool.net.au/forum...79962&p=4&#r78

Sen ändrade jag prefixet i filen från .edid till .dat.

Sen öppnade jag .dat filen i Monitor Asset Manager som finns att hämta här:
http://entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

Därefter skapade jag en INF fil med programmet och valde att använda den filen som drivrutin till min Dell U2711.

Startade om datorn och voila, nu funkar det klockren att köra skärmen med 2560 x 1440 via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penan:

Löste problemet till slut, nu får jag ut 2560 x 1440 via HDMI.

Detta är hur jag gjorde:

Jag laddade ner filen dell_new_2.edid från följande tråd och post:
http://forums.whirlpool.net.au/forum...79962&p=4&#r78

Sen ändrade jag prefixet i filen från .edid till .dat.

Sen öppnade jag .dat filen i Monitor Asset Manager som finns att hämta här:
http://entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

Därefter skapade jag en INF fil med programmet och valde att använda den filen som drivrutin till min Dell U2711.

Startade om datorn och voila, nu funkar det klockren att köra skärmen med 2560 x 1440 via HDMI.

Din länk fungerar inte längre, har själv en Dell U2711 samt en Acer Aspire TimelineX 3820TG som jag ska försöka skrämma igång på 2560x1440 så vore riktigt tacksam om du antingen kunde ladda upp filen själv eller skicka till mig via Skype eller liknande.

Permalänk
Medlem

Medföljande Windows blev ju trögt beyond recognition efter ett tag, ingen idé att använda återställningskivorna eftersom det är ett lika infekterat Acer-OS man får tillbaka då.

Installerade ett cleant Windows istället och datorn blev rena raketen, rekommenderas om man har en Windows-licens över

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker få igång 2560x1440 via HDMI på min laptop, tror jag har lyckats skapa INF-filen som nämns några poster ovanför mig. Men jag vet inte hur jag får systemet att förstå att den ska användas som drivrutin. Om någon har koll och skulle ha lust att skriva lite steg för steg vore jag mycket tacksam!

Skulle även funka om någon vet hur man lägger till en "Custom resolution" till denna dator via antingen regedit eller CCC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Sitter och försöker få igång 2560x1440 via HDMI på min laptop, tror jag har lyckats skapa INF-filen som nämns några poster ovanför mig. Men jag vet inte hur jag får systemet att förstå att den ska användas som drivrutin. Om någon har koll och skulle ha lust att skriva lite steg för steg vore jag mycket tacksam!

Skulle även funka om någon vet hur man lägger till en "Custom resolution" till denna dator via antingen regedit eller CCC.

Du kan välja .INF-filen genom att dubbelklicka på enheten under Enhetshanteraren, sen fliken drivrutin, "Uppdatera drivrutin...", "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn", "Låt mig välja i en lista (...)", "Disk finns...", och sedan väljer du .INF-filen.

Hur du får till en custom resolution kan du googla dig till

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Du kan välja .INF-filen genom att dubbelklicka på enheten under Enhetshanteraren, sen fliken drivrutin, "Uppdatera drivrutin...", "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn", "Låt mig välja i en lista (...)", "Disk finns...", och sedan väljer du .INF-filen.

Hur du får till en custom resolution kan du googla dig till

Tack, har nu lyckats läsa in INF-filen. Ska upplösningen sen dyka upp där man ändrar som vanligt eller måste jag in på något annat ställe för att hitta den nya upplösningen?

Edit: Den dök upp där och det fungerade, tack!

Permalänk

Värmeproblem, nyligen

Hej min Acer 3820 har på sistone blivit väldigt varm och stänger av sig.

Vad jag gjort:

Enligt guiden ovan bör mitt nästa steg vara att skicka in datorn till tillverkaren men jag tänkte att jag kunde fråga här innan jag gör det.

Bakgrund
Jag köpte min Acer i September 2010, det första jag gjorde vara att installera ett "cleant" windows på den, allt var frid och fröjd. I julas började datorn bli seg och då jag inte är speciellt duktig på att hålla efter var jag installerar saker etc. tänkte jag att jag skulle formatera den. Lite småproblem uppstod efter då det inte var lika lätt som gången innan att få alla drivers att fungera, framförallt hade jag svårt att få switchen mellan grafikkorten att fungera, jag stängde därför av den funktionen i BIOSet och kör nu bara med det starkare grafikkortet.

Problem
Efter det fungerade datorn helt okej men jag gjorde mest skolarbete. För ett par veckor sedan installerade jag Diablo 3 och när jag kör det blir datorn alltså väldigt varm (80+ celsius i cpu enl core temp / 100+ celsius i cpu och 110+(!?) celcius i GPU enl. speedfan.

Grejen som gör mig lite förbryllad är att det inte låter som att fläktarna jobbar speciellt hårt, de är knappt hörbara (susar bara lite) ända fram till datorn stänger av sig av överhettning.

Jag undrar om det är någon som vet vad detta problemet beror på/ har varit med om liknande förut.

Tack

Permalänk
Skrivet av bussenswe:

Hej min Acer 3820 har på sistone blivit väldigt varm och stänger av sig.

Vad jag gjort:

Enligt guiden ovan bör mitt nästa steg vara att skicka in datorn till tillverkaren men jag tänkte att jag kunde fråga här innan jag gör det.

Bakgrund
Jag köpte min Acer i September 2010, det första jag gjorde vara att installera ett "cleant" windows på den, allt var frid och fröjd. I julas började datorn bli seg och då jag inte är speciellt duktig på att hålla efter var jag installerar saker etc. tänkte jag att jag skulle formatera den. Lite småproblem uppstod efter då det inte var lika lätt som gången innan att få alla drivers att fungera, framförallt hade jag svårt att få switchen mellan grafikkorten att fungera, jag stängde därför av den funktionen i BIOSet och kör nu bara med det starkare grafikkortet.

Problem
Efter det fungerade datorn helt okej men jag gjorde mest skolarbete. För ett par veckor sedan installerade jag Diablo 3 och när jag kör det blir datorn alltså väldigt varm (80+ celsius i cpu enl core temp / 100+ celsius i cpu och 110+(!?) celcius i GPU enl. speedfan.

Grejen som gör mig lite förbryllad är att det inte låter som att fläktarna jobbar speciellt hårt, de är knappt hörbara (susar bara lite) ända fram till datorn stänger av sig av överhettning.

Jag undrar om det är någon som vet vad detta problemet beror på/ har varit med om liknande förut.

Tack

Hej!

Har samma upplevelse. Köpte min 3820tg i början av 2011. Fungerade felfritt, överhettade aldrig (vare sig CPU eller GPU), inte ens om jag hade den i knät och spelade tunga spel (t ex Crysis 2, Bad Company 2 etc). I början av 2012 märkte jag att idle-temp på både CPU och GPU gått upp sen datorn var nyinköpt (har alltid RealTemp igång så märkte av förändring trots att det då ännu ej stängt av sig av värme). Köpte då tryckluft på burk, skruvade isär, blåste rent noggrant, men tyckte inte det märktes mkt skillnad i idle-temp. Slutade dock spela spel generellt under en längre period. Installerade nyss Max Payne 3, körde några minuter innan datorn slocknade. När jag drog igång den sen var GPU-temp över 80. Har även hänt nu en gång medan jag spelat Civilization IV.

Känns ju meningslöst att skruva isär och göra rent igen, det var ju bara några månader sen jag gjorde det... har den nu på kylplatta när jag spelar, än så länge ingen auto-avstängning pga överhettning.

Tillägg:

Har över lag väldigt sällan haft datorn i knät utan att ha en hård skiva / pärm eller liknande under för att skapa rum för luftcirkulation. För det mesta har den stått på bord eller annan plan och dammfri yta. Har aldrig haft den liggande direkt på madrass/täcke.

Dessutom, likt inlägget ovan, har jag inte märkt av märkbart ökat ljud från fläktar trot att jag däremot har märkt av högre temp i både idle och load.
Frågan är vad som sker om jag skickar in den, om de byter GPU-fläkt eller kanske grejar nåt med kylpastan om den har dålig kontakt (jag kan ej mkt om sånt här)...

Berätta gärna om du skickar in, och vad som isf sker.

Mvh

Permalänk
Medlem

Min 3820tg har funkat och fungerar fortfarande jävligt bra! Har inte ens installerat nått annat OS på den än det som var installerat från fabrik... (första gången jag låtit bli det med nån dator)

Är sjukt nöjd med hela datorn förutom skärmen som jag tycker är sunkig. Dåliga betraktningsvinklar osv. Vore najs om man kunde byta den mot nått trevligare. Måste inte vara högre upplösning, bara bättre kontrast och betraktningsvinklar.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

min går klockrent. orginal OS dock på en ssd 60gb sandforce chip.

fortfarande bra batteri. lirat starcraft utan problem. uppgraderat till 8gb ram. mest för det var billigt

Permalänk
Medlem

Samma här, har också uppgraderat till 8gig ram då jag håller på med en del videoredigering och för att det var billigt
Mitt batteri håller fortfarande i ca 7 timmar med min typ av användning = mestadels surfande och nån film.

Någon som vet om man kan byta till bättre skärm i denna laptop? Ser att det finns "ersättningsskärmar" att köpa på nätet, men jag är inte ute efter en likadan, utan en som har bättre betraktningsvinklar osv!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Någon som vet om man kan byta till bättre skärm i denna laptop? Ser att det finns "ersättningsskärmar" att köpa på nätet, men jag är inte ute efter en likadan, utan en som har bättre betraktningsvinklar osv!

Det finns matta alternativ iaf., sen huruvida de har samma betrakningsvinklar eller ej vet jag inte.
Kika på http://www.laptopscreen.com/index.php?section=products&brand=...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det finns matta alternativ iaf., sen huruvida de har samma betrakningsvinklar eller ej vet jag inte.
Kika på http://www.laptopscreen.com/index.php?section=products&brand=...

//Gorian

Japp jag såg det också... Betalar gärna upp mot 1000-1500kr för en ny skärm, men då ska jag veta att den är bättre också

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ni som bytt till SSD-disk, hur har ni löst det med installation av Windows?

Permalänk
Medlem

Igår när jag skulle starta min laptop, 3820TG, så var den helt död. Testade lite olika saker som att köra med och utan batteri/strömadapter. Men inte ett tecken till liv, inget ljud, ingen diod eller något. Ikväll mätte jag spänningen som strömadaptern levererade. Normalt ska den ju vara 19 volt men nu låg den på drygt 25 volt. Tyvärr verkar det som om strömadaptern gått sönder och i sin tur skadat datorn.

Någon som har erfarenhet kring detta om hur mycket som kan ha tagit skada i datorn? Finns det något överspänningsskydd i laptops som kan ha tagit smällen och kanske är utbytbar mot en rimlig peng eller är det mesta mer eller mindre skadat i den och måste bytas ut?

Permalänk
Medlem

Jaemz:
Jag är absolut ingen expert, men det känns som att batteriet borde tagit den största smällen. Resten av datorn borde klarat sig hyffsat bra. Men som sagt, jag är ingen expert.
Om du mäter spänningen på batteriet, ger den då ifrån sig någon spänning alls? Om inte, så kan det ju vara värt att testa med ett nytt batteri. Om den ger ifrån sig korrekt spänning, så ser det ju mörkare ut =(

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jaemz:
Jag är absolut ingen expert, men det känns som att batteriet borde tagit den största smällen. Resten av datorn borde klarat sig hyffsat bra. Men som sagt, jag är ingen expert.
Om du mäter spänningen på batteriet, ger den då ifrån sig någon spänning alls? Om inte, så kan det ju vara värt att testa med ett nytt batteri. Om den ger ifrån sig korrekt spänning, så ser det ju mörkare ut =(

//Gorian

Tänkte mäta på batteriet med, men lyckas inte hitta vilka pinnar som är + och - polerna. Någon som vet detta? Min bror har en likadan dator, ska se om jag kan testa köra med hans adapter och se om datorn startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaemz:

Tänkte mäta på batteriet med, men lyckas inte hitta vilka pinnar som är + och - polerna. Någon som vet detta? Min bror har en likadan dator, ska se om jag kan testa köra med hans adapter och se om datorn startar.

Om du har en multimeter borde det inte spela någon roll. Det enda som händer är att det kommer upp ett litet "-" (minus) tecken i displayen om du mäter polariteten fel.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Funkar alla 2,5" SSD:er i denna?

Permalänk
Medlem

Fixa 3G modem i 3820TG

Tänkte jag ska dela med mig av hösten projekt av min 3820TG!

Jag blev väldigt sugen att installera ett 3G modem i laptopen efter att kollat vad folk gjort med den borta på notebookreview, resultat blev detta:

Beställde:
CONNECTOR, MINI PCI EXPRESS, 3.9MM
Option GTM382 3G modem
GTM382 solderless socket
Antenn passande GTM382

Moderkortet i 3820TG med en mini-PCIe kontakt på plats (Wlanet) och en plats utan kontakt.

Reslutatet efteråt med den två stycken mini-PCIe

Inte direkt den finaste lösning av antenn men det fick duga. Tre stycken, 3G + GPS + oanvänd (extra om det skulle användas till Wifi).
Dubbelhäftande tejp satt redan på dem.

Så här ser det nu ut, modemet och solderness kabel intryckt i kontakten och kablar överallt

Efter mindre strul att få drivrutiner att fungerar så kan jag nu surfa på internet direkt via 3G utan att koppla in usbdongel!

Till slut: Gör inte detta om du inte vet vad du gör! Krävs bra lödningskunskap

Permalänk
Medlem

Kul! Inspirerande!

Respekt

Permalänk

Hög temp orsak för oro? Reservdelar?

Verkar som min GPU-fläkt börjar säcka ihop. Hackar/surrar en del när en börjar varva upp aningen över idle-belastning (räcker med t ex tungladdad flash-websida). Når temp på c:a 100 grader vid spelande av Sleeping Dogs.

Hur pass orolig för såna temp-toppar behöver jag vara? Nån som vet var man kan hitta reservdelar, typ ny fläkt + heatsink för GPU? Nån som kanske har en kasserad 3820 och vill sälja reservdelar?

Ni som uppgraderat RAM till 8GB, märks det stor skillnad i vanligt användande, eller bara spel/ krävande bildredigering osv?