Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk

MSI, GT780DXR-429NE +ssd

Tjenar!

tänkte i kommande dagarna köpa mig en ny bärbar dator
ska spela och se på film på den i stort sett kanske koppla till tv o annat allmänt vardagsbrukande.

valet verkar då bli en MSI, GT780DXR-429NE och att då köpa till en 2.5" ssd på 60 alt 120 gig.

har lite frågor angående detta.

1: SSD 2.5" är det något mer mått eller anslutning man måste ha koll på än att den är 2.5" stor typ tjocklek kontakt mm?? eller är de bara ta vilken som helst med 500/500 i fart.

2: överklockning har jag läst ska funka med msi:s egna programvara är det någonting man bör tänkte på innan man går in o pular för mkt? eller har någon här några handfasta regler om hur mkt man ska justera de olika värdena?

kommer spela bf3 och skyrim nu o vill gärna ha de hyggligt snyggt och utan för mkt fps fall.

dator + ssd har jag räknat med ca 15-16500 kr beroende på vad för ssd
andra datorer i den prisklassen som kan va något o fundera på eller ska man bara slå till.

Permalänk

en fråga till

blir datorn ruggigt het då man spelar spel så jag börköpa till kylplatta alternativt fötter för att få upp den någon cm ovanför bordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTskrevraket:

en fråga till

blir datorn ruggigt het då man spelar spel så jag börköpa till kylplatta alternativt fötter för att få upp den någon cm ovanför bordet?

om du ska överklocka rekommendera jag det, annars tror jag inte att det behövs.

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa exakt samma som du ska köpa, datorn + en samsung 120gb ssd. Har hört att den msi,n ska vara grym kylning på + att skalet är ju i aluminium så värmen borde inte vara problem.

Jag undrar mest hur länge 8gb ram pallar med eller ska man uppgradera till mer på engång?

Finns en annan variant på den datorn som cdon säljer då är det en 128gb ssd färdig monterat + 16gb ram har för mig den kostade 16990

Permalänk
Skrivet av simme300:

om du ska överklocka rekommendera jag det, annars tror jag inte att det behövs.

rekomenderar du fötter eller kylplatta?

Permalänk
Skrivet av Joni_OnE:

Ska själv köpa exakt samma som du ska köpa, datorn + en samsung 120gb ssd. Har hört att den msi,n ska vara grym kylning på + att skalet är ju i aluminium så värmen borde inte vara problem.

Jag undrar mest hur länge 8gb ram pallar med eller ska man uppgradera till mer på engång?

Finns en annan variant på den datorn som cdon säljer då är det en 128gb ssd färdig monterat + 16gb ram har för mig den kostade 16990

ja den verkar riktigt kul tycker jag

8gb ram borde väl räcka ett tag kan man tycka men om de ingick 128gig ssd och 16 gig ram så är det kanske värt det. eftersom man ändå är uppe på runt 16000 om man enbart köper till en ssd till -429ne

såg att leverans tid stod "boka, varan är kommande" och ingenting var angivet för hur lång tid det tog innan den kom. med mitt tålamod som jag stal av en fem åring kanske jag hinner få panik o köpa en annan o byta själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTskrevraket:

rekomenderar du fötter eller kylplatta?

Ingen aning tyvärr, har ingen själv.

Permalänk

något man behöver veta mer än 2.5" måttet för att ssd ska passa i msi:n ?
är kontakten standard och är alla i samma tjocklek?

Permalänk
Skrivet av LTskrevraket:

något man behöver veta mer än 2.5" måttet för att ssd ska passa i msi:n ?
är kontakten standard och är alla i samma tjocklek?

2.5" passar utmärkt men på den lediga HDD platsen finns inga extra fästen eller skruvar till men det löser du smidigt med jaffa tejp och lite dubbel häftande fäst kuddar.

Köp inte mindre en 120GB SSD även det är på gränsen tycker jag, när man har ett par spel installerade så fylls den fort.

Angående kylplatta så kan det vara värt att köpa när du spelar mycket, förlänger ju även livslängden på datorn.

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

2.5" passar utmärkt men på den lediga HDD platsen finns inga extra fästen eller skruvar till men det löser du smidigt med jaffa tejp och lite dubbel häftande fäst kuddar.

Köp inte mindre en 120GB SSD även det är på gränsen tycker jag, när man har ett par spel installerade så fylls den fort.

Tjenare
tack för hjälpen då ska jag beställa lite prylar nu då:)
får bli intels sandyforce 520 på 120gig, om dom nu heter så. skrev ganska snabbt och års garanti

i datorn infon stod det "Hårddiskstorlek 1,5TB) så de borde väl vara 2 st 750 diskar och inte en st 1,5 tb disk?

undrar isf om SSD disken skall placeras i någon bestämd hållare av de två för att boota som den ska mm.?

Permalänk
Skrivet av LTskrevraket:

Tjenare
tack för hjälpen då ska jag beställa lite prylar nu då:)
får bli intels sandyforce 520 på 120gig, om dom nu heter så. skrev ganska snabbt och års garanti

i datorn infon stod det "Hårddiskstorlek 1,5TB) så de borde väl vara 2 st 750 diskar och inte en st 1,5 tb disk?

undrar isf om SSD disken skall placeras i någon bestämd hållare av de två för att boota som den ska mm.?

Det är 2st 750GB och då har du fästen till båda. Gör så att du lägger in enbart SSDn då du installerar windows så det inte lägger sig en dåld bootpartion på fel disk.

Här har du en bra guide som du kan gå efter. http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Det är 2st 750GB och då har du fästen till båda. Gör så att du lägger in enbart SSDn då du installerar windows så det inte lägger sig en dåld bootpartion på fel disk.

Här har du en bra guide som du kan gå efter. http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

tack så mkt
guiden blir perfekt och skönt med fästen till båda.

tack för all hjälp av er, nu är dator beställd och 120gig ssd.
skriver väl en uppdatering när jag satt i ssd och provat ifall den startar

Permalänk

tjenare igen

nu har datorn kommit hem och jag har bara suttit och kikat igenom den och provkört den lätt.
Den känns riktigt bra och flyter på fint.

de tråkigaste e väl att göra en recovery skiva de verkar ta en stund

Permalänk
Skrivet av LTskrevraket:

tjenare igen

nu har datorn kommit hem och jag har bara suttit och kikat igenom den och provkört den lätt.
Den känns riktigt bra och flyter på fint.

de tråkigaste e väl att göra en recovery skiva de verkar ta en stund

spelar du wow?skulle isofall vara schyst om du kunde säga hur bra den fungerar för de o sen vilka inställningar du kör bf3 på -.:)

Permalänk

har inte spelat wow, men har kört bf3

körde då på 1080p allting på high aa och dem körde jag utan och det funkade bra tycker jag.