Telia var här, nu funkar knappt internet.

Permalänk

Telia var här, nu funkar knappt internet.

Hejan, för ett tag sen slutade vår telefon att ta emot samtal men det gick fortfarande att ringa och surfa normalt, idag var det ett par teletekniker här och lagade felet.
Själva felet var en gammal skarv som hade överslag (krypström). Någon hade skarvat den med eltejp vilket låter helt befängt att göra för en kabel som ska ligga i mark.
Till problemet
Men till min fasa när jag kom hem nu så går internet slött som fan.
Vi betalar för 8mbit.
Normalt får vi ut 7Mbit/s ner och 1Mbit/s upp.
Nu 3Mbit/s ner och upp 0,09Mbit/s.

Något är ju på fel.
Kan dom ha kopplat tokigt på något sett?
Kan det bli såhär om dom vänder "faserna" fel?
Eller har dom någon slags bevakning på vår lina under en stund för att se att felet är borta som tar upp hela min bandbredd??
Kopplat fel borta i "skåpet där alla telefonkablar fördelas till villorna"?

Jag har noll koll på tele och bredband då vår ellärare på gymnasiet inte var någon höjdare på det heller, så han sket i att lära ut det.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Nvidia GTX 570 - Corsair Vengeance 8GB - Asus P8Z68-V - Corsair Force 3

Permalänk
Medlem

bevakningen tar inte upp någon bandbredd. och JA dem kan ha shiftat trådarna vilket av viss utrustning kan spela en väldigt betydelsefull roll!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem för några månader sedan. En tekniker hade varit hos en granne som hade problem med sin telefon och efter det fick vi bara ut cirka 1/4 av vår vanliga hastighet. Hade mycket annat att stå i just då och la inte ner för mycket energi på det och därför pratade jag bara med Telia några enstaka gånger.

Telia hävdade bestämt vid flera tillfällen att det inte var några fel på vår anslutning. De kunde skicka en tekniker men visar det sig att felet finns i vårt hus skulle vi få betala en väldigt hög kostnad för varje påbörjad halvtimma + startavgift för jobbet. Tiden gick utan att vi gjorde något åt det eftersom det trots allt fungerade. Det konstiga är att efter någon månad eller två så hade vi helt plötsligt vår vanliga hastighet igen och vi fick aldrig reda på varför vi haft problem.

Kanske inte hjälper dig något, men du får gärna återkomma om det löser sig. Skulle vara intressant att få veta vad det beror på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Ja, det känns väldigt lustigt detta, nu funkar telefonerna perfekt, och det finns ju Internet men bara att det är väldigt slött. Lite synd att man märkte detta efter 4 annars kanske man kunde kontaktat reparatören direkt och slippa Telias dåliga support med 50 minuters väntetid.

Ringer man till Telia och fel anmäler dyker det väll inte upp någon tekniker här innan måndag/tisdag ändån va? Lika bra och vänta ut helgen med massa öl istället och se om det löser sig av sig själv tills måndag.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Nvidia GTX 570 - Corsair Vengeance 8GB - Asus P8Z68-V - Corsair Force 3

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att mäta själv från telias hemsida, inte den mest avancerade mätningen, men den brukar larma om det är något uppenbart större fel.
Tänk nu på att skriva in de uppgifter som tillhör abonemangets tecknare
http://www.telia.se/privat/kundservice/felanmalan/felanmal/co...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeten Benhård:

Hejan, för ett tag sen slutade vår telefon att ta emot samtal men det gick fortfarande att ringa och surfa normalt, idag var det ett par teletekniker här och lagade felet.
Själva felet var en gammal skarv som hade överslag (krypström). Någon hade skarvat den med eltejp vilket låter helt befängt att göra för en kabel som ska ligga i mark.
Till problemet
Men till min fasa när jag kom hem nu så går internet slött som fan.
Vi betalar för 8mbit.
Normalt får vi ut 7Mbit/s ner och 1Mbit/s upp.
Nu 3Mbit/s ner och upp 0,09Mbit/s.

Något är ju på fel.
Kan dom ha kopplat tokigt på något sett?
Kan det bli såhär om dom vänder "faserna" fel?
Eller har dom någon slags bevakning på vår lina under en stund för att se att felet är borta som tar upp hela min bandbredd??
Kopplat fel borta i "skåpet där alla telefonkablar fördelas till villorna"?

Jag har noll koll på tele och bredband då vår ellärare på gymnasiet inte var någon höjdare på det heller, så han sket i att lära ut det.

Har du vanlig telefoni, eller ip-telefoni?

Och det spelar ingen roll om trådarna är vända.

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av weavex:

Har du vanlig telefoni, eller ip-telefoni?

Och det spelar ingen roll om trådarna är vända.

Vi har vanlig telefoni.
Märkte precis att internet slutar funka när man svarar och lägger på telefonen. Så har det inte varit innan.
Så dom borde ju knappast lägga att det är vårt fel?
In kommer 4 tampar varav bara 2 används dom andra 2 bara hänger, telefonen funkar och internet lite halvt. Alltså är det telia som kopplat fel i andra änden av kablen... right?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, flyttade de av misstag ert "första jack" i o m lagningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smeten Benhård:

Vi har vanlig telefoni.
Märkte precis att internet slutar funka när man svarar och lägger på telefonen. Så har det inte varit innan.
Så dom borde ju knappast lägga att det är vårt fel?
In kommer 4 tampar varav bara 2 används dom andra 2 bara hänger, telefonen funkar och internet lite halvt. Alltså är det telia som kopplat fel i andra änden av kablen... right?

Brukar man inte ha fyra ledare kopplade? Men jag antar att de drog en ny kabel för att slippa skarv? Så då drog de antagligen med den gamla. Så den finns nog inte kvar.

Permalänk
Medlem

så det brusar inte lite i telefonerna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Brukar man inte ha fyra ledare kopplade? Men jag antar att de drog en ny kabel för att slippa skarv? Så då drog de antagligen med den gamla. Så den finns nog inte kvar.

in i ett hus kommer bara två trådar.

TS: låter lite som om ni fått första jacket felkopplat, men det borde de inte ändrat om de bara repat en skarv..

Permalänk
Medlem

asså om ditt internet dippar kan det bero på hur dom har förlagt kabeln, brukar det oftast vara, det kan även bero hur dom har kopplat i tele racken, samt hur dom har kopplat jacken hemma hos dig som det låter så tror jag att det är tele jacken som är fel kopplade eller något. för om inte telia märker av att det är någon störning på nätet så måste det vara jacken.

Lycka till

Permalänk
Medlem

1. Hur trådarna är "vända" spelar ingen roll.
2. När man får extremt låg uppströms hastighet och betydligt lägre ner så brukar det tyda på att en av trådarna är det avbrott på. Alltså att signalen går på bara en tråd istället för 2 eller att det helt enkelt är felkopplat.
3. Sitter modemet innerst i 1:a jack?

Permalänk

Allt är nu löst.
Idioterna som var här (Ericsson) hade kopplat in fel så att telejacken kom i fel ordning. Vi har parallellkopplat här hemma tror jag.
Dock tycker jag det är dåligt av dessa kattskins elektriker att inte kunna återställa som det var innan. Och inte heller kolla av internet utan bara att telefonerna funkar...
Samt gjorde dom ett urdåligt jobb med att återställa gropen dom grävde upp på trädgården. Gångplattorna ligger snett som fan och det saknades sand under en av dom så den gick av på mitten och nu ligger det stora stenar på vår grusade garage uppfart.

Tack för alla svaren... Jag är glad att det funkar som det ska igen nu.

Visa signatur