Köpa ny spel- och kontorsdator (>30k)

Permalänk

Om jag gick upp till 2 x Corsair 6GB (3x2) 1600MHz

dvs 12 GB hur mycket och i vilka applikationer skulle prestandan höjas?

Någon som vågar sig på en uppfattning?

Permalänk

Funderar starkt på att köpa en Mac nästa gång...

Fick min burk idag.
Startade PCn och gick igenom alla registreringar. Stoppade i nätverkskabeln och Win 7 bad då om omstart för nödvändiga uppgraderingar.
Det var det sista jag såg av Windows, för sen kom den in i en loop där den bara visar Gigabyte startupen och sedan startat om och om.

30 minuter höll den. Jag är inte jättenöjd just nu.

Dessutom är passformen på chassit dåligt.
Bakre skruven går inte att skruva ur/i utan våld.
Frontpanelen sitter också löst, även om det går att leva med.
Bajs.

Inet har iaf lovat snabb service. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Funderar starkt på att köpa en Mac nästa gång...

Fick min burk idag.
Startade PCn och gick igenom alla registreringar. Stoppade i nätverkskabeln och Win 7 bad då om omstart för nödvändiga uppgraderingar.
Det var det sista jag såg av Windows, för sen kom den in i en loop där den bara visar Gigabyte startupen och sedan startat om och om.

30 minuter höll den. Jag är inte jättenöjd just nu.

Dessutom är passformen på chassit dåligt.
Bakre skruven går inte att skruva ur/i utan våld.
Frontpanelen sitter också löst, även om det går att leva med.
Bajs.

Inet har iaf lovat snabb service. Vi får se.

Jo tyvärr kan de ibland vara problem och du hade nu otur att de blev så.
Visst om man har pengar till det så köp en mac nästa gång, dock är de inte i närheten samma
priser som en PC.

De går inprincip inte att få en bra spel mac tyvärr. Men skulle gärna ta en macbook 13" för photoshop

Men för 10k får du en bra PC och för 10k får du sämsta Macen.. såå..

Permalänk

Jag har ju lagt 30 lax på den här datorn. Gissar att motsvarande Mac inte finns.

Inet har iaf skickat retursedel som utlovat.

Nu ska jag bara slösa bort några timmar på att packa datorn och köra den till Posten.

Permalänk

Om några timmar har Inet haft min PC på lagning en vecka.

Hoppas det inte tar längre tid att laga den än det tog att bygga den...synd att den kommer kännas
som att få en begagnad PC trots att den är helt ny.

Permalänk
Medlem

Om några timmar har Inet haft min PC på lagning en vecka.

Hoppas det inte tar längre tid att laga den än det tog att bygga den...synd att den kommer kännas
som att få en begagnad PC trots att den är helt ny.

Jag lider med dig mannen

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Tack. Här är senaste nytt.

"Vi har nu avslutat ditt serviceärende.

Åtgärd:

Verifierat fel på en satakabel samt delar av chassit som var felaktigt monterade.

Svårt att säga hur det kan komma sig men har justerat chassit så att det sitter ordentligt, samt bytt ut satakabeln och testat datorn okej i ett dygns stresstest."

Permalänk

Jag blir ju inte mer nöjd av att datorn hämtades upp IDAG av Posten.

Vad har hänt de andra 3 arbetsdagarna sedan datorn sades vara klar?

Permalänk
Medlem

annars kan du alltid köpa Inets Taurus dator för 30k

Inet Taurus Überkill Gamer Fermi Edition - Inet.se

Visa signatur

| AMD Phenom II x4 910e @ 3.45 Ghz | Scythe Grand Kama Cross cooler | ASUS Crosshair formula IV | Corsair VX 550W | Cooler Master HAF 922 | Samsung Spinpoint F3 1TB | Corsair XMS3 4gb 1600mhz | Samsung 22X DL SH-S223C | AMD Radeon 6870 XFX |

Permalänk

Jag tog 80 GB Raptor på min förra PC och inte fan räckte det. Den är knökfull så jag köpte en ny, men speglingen/kloningen sket sig.
Fick det att lira en gång, gjorde om det och det fungerade aldrig. Lackade ur och här är vi.

Har bollat idén kring 2x80 vs. 1 x 160 GB och den senare är något snabbare och dessutom större. Pris samma.
Därav mitt beslut.

vet inte hur du fått ut att 1 x 160gb är snabbare än 2 diskar i raid 0 asså du ska en jävligt extreme SSD ifall den ska ta 2 diskar i raid xD eftersom raid 0 = 2 diskar jobbar för fart så cirkus dubbla hastigheten så tror inte 1 single disk tar en raid

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk

Hämtade burken i måndags och den fungerar sen dess.

Dock verkar toppfläktarna vara bortkopplade, men jag tror inte de behövs.

Burken är betydligt tystare än min förra PC, i det närmaste ljudlös tills man spelar.

Men grafikkortsfläkten går ner i varv så fort man slutar. Grymt!

Permalänk

Kul att du blev nöjd till sist.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

PROBLEM. HILFE!!!

Min förut så snabba desktop klarar näppeligen att öppna en websida under 30 sekunder numera.

Det känns mest som att hårddisken står och surrar och att processorn dagdrömmer istället för att utföra det jag vill.

Spelar jag musik och det kommer in några mail så blir det gärna lite digital distortion, avskyvärt!

Jag får en hel del spam (Daniel fixa!) så jag gissar att det har med att virusskyddet blir upptaget och då inte spelar musiken som tänkt.

Jag har kört viruscheck och adaware. Adaware hittade en del cookies som den tar bort, men det verkar inte göra någon skillnad på prestandan.

Möjlig felkälla är Kasperskys aniti-virus som verkar ta på tok för mycket resurser på fel sätt.

Jag har tagit bort alla fluffiga funktioner som Aero m.m.

Jag har ju operativsystem och office-paktetet m.m. på SSD så den borde ju vara blixtsnabb, men det är den alltså inte numera.

VAD GÖRA?

Permalänk
Medlem

Format C: ?

Köra backup, ominstallera windows. Jag brukar göra det när grejer börjar strula för mycket. Gjorde det i helgen faktiskt efter ca 1 år.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Tanken har slagit mig, men det blir rätt mycket jobb med om installation av alla program, musik, bilder osv.

Provar gärna en enklare variant först.

Permalänk
Medlem

Ninite.com förenklar installation av små program Du bara väljer vad du behöver. Tror du kommer leta länge vad som är fel.
Om du har en 60gb ssd, så kan det inte vara mycket på där.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

160 GB SSD har jag. Hajar dock inte vad ninite skulle underlätta för mina problem?