AMD Trinity släpps den 15 maj

Permalänk

Varför ska man vänta två generationer om nästa generation är bra? haha, det är så roligt tänkt, jag försöker verkligen förstå.

Permalänk

"AMD har sedan 2003 fått ensamrätt för processorer hos alltför många entusiaster och att de väljer att driva utvecklingen i en riktning varken mjukvaru-utvecklare eller entusiaster vill ha skadar utvecklingen i stort. Intel fick faktiskt lida för sina snedsteg med P4 genom att AMD växte till, det hade AMD aldrig haft möjligheten till om Intel skött sig och skapat en arkitektur som någon vill ha. Att tycka synd om AMD bara för att de är mindre när de går precis samma väg är att medverka till att hämma utvecklingen."

1. Amd har ensamrätt hos entusiaster
2. Dom gör saker som entusiaster inte vill ha
3. Intel gör bort sig
4. ger AMD delar (hade dom inte redan ensamrätt på entusiaster?!)

Så pågrund av bulldozers sugighet ska vi nu straffa AMD under två säsonger, tills hårdvarugudarna lugnat ner sig förmodligen. Efter två säsonger av offer till hårvarugudarna är dom på gott humör igen och kan tänka sig att hjälpa till att skapa SNABBARE HÅRDVARA!

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag håller inte med, det vore värre att köpa AMD igen trots att den presterar sämre.

Poängen är att AMD ger mer prestanda per krona, så du kan lugnt köpa AMD såvida du inte måste ha en 2000+ kronors CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du bryr dig alltså mer om märke än om vad som är bästa produkten för dig? Definitionen av en Fanboy. Varför envisas du med att vara antingen AMD Fanboy eller Intel Fanboy? Kan du inte bara köpa det som passar dig bäst? Och det är inte befogat att stödja Intel för att vara rättvis även om AMD gör bättre saker. Om man ska köpa efter sådana värderingar istället för att köpa efter vad som passar bäst så är det väl ändå smartast att stödja den som behöver stöd?

Jaja, du verkar resonera ytterst oresonligt och logik verkar inte vara något ledord för dig.

Nej bästa produkten för mig har alltid varit den som ger bäst enkeltrådad prestanda. Jag har bortsett ifrån det för AMDs skull men nu när AMD försöker styra utvecklingen i en annan riktning som hämmar den nuvarande kan jag inte längre stödja konceptet. Så jag köper för att stödja utvecklingen i den riktning som passar mig vilket gör det omöjligt att köpa AMD då de bara gynnar sina egna processorer istället.

Styr AMD mot förmodan om så kommer det inte vara säkra resultat innan tekniken mognat och det har den nästintill alltid gjort med andra generationens processorer inom en arkitektur.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markusjarlstig:

Jag har småfnissat mig igenom den här tråden då den är så strålande ologisk. Du verkar tror att AMD utvecklade en dålig processor för att dom inte "bryr sig" och på så sätt "skadar utvecklingen i stort". Dom gjorde en produkt som dom själva och alla andra är besvikna på, dom försökte garanterat att göra den så bra som möjligt. Och HUR tänker du att det ska gynna marknaden om folk slutar köpa AMD:s produkter? Dom har redan en omsättning som motsvarar ungefär en tiondel av Intels och tio gånger så få anställda. Om folk skulle sluta köpa deras produkter av ditt sorts hemskt missriktade hämndtänkande så går dom under och Intel får fullständigt monopol - där kan vi prata något som "skadar utvecklingen i stort".

You weird person you...

Nej AMD har aldrig skrivit att de är besvikna, har du källa till det så får du hänvisa till den. AMD är tvärtemot väldigt nöjda med "FX"-processorerna som de fortfarande hävdar är överlägsna i majoriteten av flertrådade applikationer trots att så enbart är fallet i ett fåtal benchmarks och i princip aldrig i real-world-applikationer.
AMD är intresserade att styra utvecklingen i en riktning som gynnar APU då grafikdelen är den enda som hänger med i utvecklingen men mjukvarukodare vill inte göra det AMDs väg varför utvecklingen hämmas av att AMD inte väljer att konkurrera på marknadens villkor. Slutar andra köpa AMDs produkter så kanske de inser att man inte kan tvinga fram utveckling genom att släppa dåligt optimerade produkter långt innan tiden är mogen. All utveckling måste få ta tid och komma naturligt vare sig det handlar om hårdvara, medicinsk forskning eller ersättning för fossila bränslen.

Intel kommer få monopol oavsett, AMD vill inte konkurrera och försöker styra om all utveckling mot att öka GPU-prestandan i sina processorer. Förutsatt att någon vill driva på AMDs utveckling i mjukvaruform så kommer AMD och Intel ligga i helt olika segment i framtiden.

Skrivet av Hyperträd:

Poängen är att AMD ger mer prestanda per krona, så du kan lugnt köpa AMD såvida du inte måste ha en 2000+ kronors CPU.

Nej det stämmer bara om CPU-prestandan inte spelar någon roll t.ex. i spel vilket jag skiter i. I mina applikationer är fortfarande i5 750 betydligt snabbare än Phenom X6 och de kommande Ivy-Bridge är mer är 3 gånger så snabba.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hade du förväntat dig att dom skulle skicka ut ett pressmeddelande till alla potentiella konsumenter?

- "Hej, vi vill bara meddela att Bulldozer är totalt skräp, köp inte om ni inte vill bli utskrattade på nördforum. You have been warned!"

Det syns snarare på hur dom har petat undan FX-serien i bakgrunden och aldrig pratar om den längre. Om man läser mellan raderna så torde budskapet inte vara så svårdeschiffrerat.

Att dom vill styra utvecklingen för att gynna APU:s visas inte på något sätt i deras FX-serie eftersom den så vitt jag vet inte ens har en integrerad grafikkrets. Dom försökte göra en så kraftfull processor som möjligt och misslyckades. Simple as.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

I mina applikationer är fortfarande i5 750 betydligt snabbare än Phenom X6 och de kommande Ivy-Bridge är mer är 3 gånger så snabba.

Vilka applikationer är det då? Och hur mycket snabbare snackar vi?
Phenom X6 är betydligt billigare än i5 750. Prestanda per krona, broder.

Permalänk

Lätt denna för min HTPC så man slipper Intel

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Inaktiv

Om Trinity släpps i Maj, när finns då produkter (laptops ~15 tum) i handeln?

Permalänk

Ser verkligen fram emot att köpa en Trinity laptop!
Perfekt liten portabel speldator för League of Legends och liknande!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Håller tummarna, imorgon släpps Trinity. Heja AMD!