Ingen uppföljare till Bulletstorm – piratkopiering skadade försäljningen

Permalänk

Det roliga är att jag spelat Bulletstorm, men när jag först hörde namnet nu så blandade jag direkt ihop det med Rage. Tog ett par minuters tänkande innan jag kom på vilket spel det var.

Tror inte man riktigt lyckats med spelet då.

Permalänk
Medlem

Spelet var skit. De får gärna skylla på annat om de vill, men det ändrar inte faktumet över just hur dåligt det var.

Permalänk
Avstängd

Som så många andra redan erfarit, och utan att på något vis "försvara" piratkopiering, så var inte spelet någon höjdare.

Skapar man skit så sprids det fort och det finns ingen anledning för att folk att behöva köpa skit först för att få reda på att det är skit.

Skapar man bra skit så sprids det också och försäljningen ökar.

Så börja med att skapa bra skit som Blizzard (el. skaparen av Minecraft) exempelvis så behöver ni inte klaga på piratkopieringen käre spelutvecklare!

/ Homer *doh* Simpson.

P.S. Det är roligt att se kraften av rationalisering och att skylla på andra när man investerat så mycket tid, pengar och energi i utvecklingen av sett spel som inte helt enkelt tilltalade den stora publiken. Intressant att spelutvecklaren vill lägga mycket vikt på en yttre faktor som största orsaken (piratkopiering) för att själv slippa bära skulden på den inre faktorn (skapade dåligt spel) som troligen ligger till större vikt.

P.S.S. Spelet Minecraft har sålts miljontals och det är också massivt piratkopierat men eftersom personen här skapade något som tilltalade kreativiteten hos oss människor så drog han, välförtjänt, in en stor kosing, SAMTIDIGT som piratkopieringen av Minecraft ändå är stor. Att därmed ha så höga tankar om sig själv och sitt eget spel som resultat av all ansträngning man investerat i skapandet av det räcker inte om man ändå inte skapar något djupt tilltalande för den stora publiken, och ack så kommer Self-Serving Bias in här (1).

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

skräp spel! Körde igenom single player och enformigt var ordet

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Det sorliga är faktiskt att dem tror att det är det som orsakar att folk hellre laddar ner spelet. Erbjud lite mer än 6 timmars Singleplayer och en skitkass CO-OP.

Permalänk
Medlem

Jag har inte spelat det varken piratkopierat eller köpt, men av mina polare som tankade det var det EN som gillade det och han köpte sig ett ex

Fattar inte vad dom klagar på, gör dom bra spel kommer de flesta (med undantag från utfattiga och p12or) att köpa det ändå!
Iofs gäller det kanske inte folk i allmänhet, moralen kan säkert variera mellan klasser, umgängeskretsar och kulturer/länder...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Spelet var för kasst för att ens laddas ner. Det kan ju ha något med saken att göra?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Äsch! Piratkopiering har ju alltid funnits på PC. Att skylla på det nu är inget annat än en dålig bortförklaring.

Permalänk
Medlem

Haha, koncensus här är tydligen precis vad jag tänkte säga. Folk betalar inte för skräp. Inga konstigheter där.
Förbannad blir man av de jävla bedragarna som föder lögner på detta sätt.

Priatkopiering tror jag är bra oavsett om det handlar om spel eller musik; det tvingar producenterna att skapa produkter som håller och leverera dem på det sätt som kunden vill. Kass port = mer piratkopiering. Inget Steam = mer piratkopiering. Till exempel.
Det är en mycket kraftfull monopolbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som så många andra redan erfarit, och utan att på något vis "försvara" piratkopiering, så var inte spelet någon höjdare.

Skapar man skit så sprids det fort och det finns ingen anledning för att folk att behöva köpa skit först för att få reda på att det är skit.

Skapar man bra skit så sprids det också och försäljningen ökar.

Så börja med att skapa bra skit som Blizzard (el. skaparen av Minecraft) exempelvis så behöver ni inte klaga på piratkopieringen käre spelutvecklare!

/ Homer *doh* Simpson.

P.S. Det är roligt att se kraften av rationalisering och att skylla på andra när man investerat så mycket tid, pengar och energi i utvecklingen av sett spel som inte helt enkelt tilltalade den stora publiken. Intressant att spelutvecklaren vill lägga mycket vikt på en yttre faktor som största orsaken (piratkopiering) för att själv slippa bära skulden på den inre faktorn (skapade dåligt spel) som troligen ligger till större vikt.

P.S.S. Spelet Minecraft har sålts miljontals och det är också massivt piratkopierat men eftersom personen här skapade något som tilltalade kreativiteten hos oss människor så drog han, välförtjänt, in en stor kosing, SAMTIDIGT som piratkopieringen av Minecraft ändå är stor. Att därmed ha så höga tankar om sig själv och sitt eget spel som resultat av all ansträngning man investerat i skapandet av det räcker inte om man ändå inte skapar något djupt tilltalande för den stora publiken, och ack så kommer Self-Serving Bias in här (1).

1. http://en.wikipedia.org/wiki/Self-serving_bias

Väldigt snitsig psykologi där, men du tror inte att du överförenklar det hela en aning? Du tror alltså inte på möjligheten att reaktionerna hos en andel av medlemmarna i denna tråd ligger något i överkant till följd av att ha blivit utsatta för vad de upplever vara grundlösa anklagelser och ursäkter? Och du tror inte att medlemmarna indirekt har lyckats egga varandra till att reagera kraftigare än vad de skulle under mindre dramatiska omständigheter? Klassisk socialpsykologi.

Märkväl att jag inte påstår att jag nödvändigtvis har rätt i det som står ovan, jag försöker bara poängtera att man bör vara försiktig med vilka slutsatser man väljer att rätta sig efter.

Dessutom bör det framhållas att Bulletstorm har en förhållandevis hög rankning på Metacritic och har åtnjutit goda recensioner av såväl kritikerkår som spelarbas.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Spelet fick aldrig upp mitt intresse, men utifrån vad jag har hört om det hade jag antagligen aldrig spelet det, ens om jag hade piratat de..

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det finns två anledningar till att utvecklarna inte älskar göra PC-spel

1. Just piratkopiering
2. Det finns inte två PC av olika märke som har samma hårdvara. Är därför svårare att utveckla till PC.

Det finns även 2 anledningar att utveckla till PC, tror jag

1. Utvecklaren behöver inte betala licenspengar till Sony eller Microsoft (Är det 150 dollar kopian?)
2. Nvidia och AMD stödjer spelprojekt ekonomiskt.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem

Äh, löjligt att skylla på pirater, köpte senast både cod modern warfare 3, battlefield 3 och anno 2070, för att det är bra spel.
Hade Bulletstorm varit ett bra spel så hade jag även köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svendolph:

Jag tror att det finns två anledningar till att utvecklarna inte älskar göra PC-spel

1. Just piratkopiering
2. Det finns inte två PC av olika märke som har samma hårdvara. Är därför svårare att utveckla till PC.

Det finns även 2 anledningar att utveckla till PC, tror jag

1. Utvecklaren behöver inte betala licenspengar till Sony eller Microsoft (Är det 150 dollar kopian?)
2. Nvidia och AMD stödjer spelprojekt ekonomiskt.

Hur menar du? att utvecklaren ska betala 150 dollar per spel som säljs?

Tror största anledningen är att spelet inte var bra nog och ryktet sprids snabbt med hjälp av internet. Ska man nu skylla på piratkopiering så ledde det väl endast till att fler insåg att det var dåligt.

Permalänk
Avstängd

Jag menar att jag tror att Microsoft och Sony tar 150 dollar per spel-DVD om spelet ska köras på Xbox 360 eller Playstation 3. Tar det från beräkningen att spelen ofta är 150 dollar dyrare till konsol än PC fast det måste vara lättare att utveckla till en spikad hårvara som konsol är.

Visa signatur

Är absolut emot reklam för Online Kasino på Swecklockers

Permalänk
Medlem

Alternativt så är problemet att spelet har absolut noll värde på PC. Det var en skjutare som släpptes enbart för att fylla kassan medan Epic arbetade med Gears of Wars 3. Som sedan inte heller var speciellt bra, välgjort om ens roligt att spela. Den trasiga om nästan inte obrukbara nätkoden i vanlig Epic-anda gjorde det begränsade Multiplayer-läget omöjligt att bry sig om.

Så nej, EA - eran ursäkt duger inte. Det är för billigt och inte sant någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svendolph:

Jag menar att jag tror att Microsoft och Sony tar 150 dollar per spel-DVD om spelet ska köras på Xbox 360 eller Playstation 3. Tar det från beräkningen att spelen ofta är 150 dollar dyrare till konsol än PC fast det måste vara lättare att utveckla till en spikad hårvara som konsol är.

Du vet att 150 dollar motsvarar strax över 1 000 kronor, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svendolph:

Jag menar att jag tror att Microsoft och Sony tar 150 dollar per spel-DVD om spelet ska köras på Xbox 360 eller Playstation 3. Tar det från beräkningen att spelen ofta är 150 dollar dyrare till konsol än PC fast det måste vara lättare att utveckla till en spikad hårvara som konsol är.

150 dollar!? Dags för kvällskaffet?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Moderator
Testpilot

Pfft. Dålig jävla ursäkt.

Det är väl ändå XBOX och PS3 som drar in pengarna!?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Kul att se hur man skyller på piratkopiering samtidigt som vissa andra helt enkelt ber om pengar i förväg och på ett par dagar får in flera
miljoner dollar.

Hur kommer det sig sen att Epic nu ska utveckla ett spel endast för PC?
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120409/epic-slipar-pa-ny-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svendolph:

Jag menar att jag tror att Microsoft och Sony tar 150 dollar per spel-DVD om spelet ska köras på Xbox 360 eller Playstation 3. Tar det från beräkningen att spelen ofta är 150 dollar dyrare till konsol än PC fast det måste vara lättare att utveckla till en spikad hårvara som konsol är.

bättre du säger per spel-titel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Dessutom bör det framhållas att Bulletstorm har en förhållandevis hög rankning på Metacritic och har åtnjutit goda recensioner av såväl kritikerkår som spelarbas.

Mja. Antagligen så hade inte E.A. / Origin haft ett så hög rankning om de nu funnits med på Metacritic, och det är väl snarare det det handlar om än
ett överhaussat mediokrium. E.A. kanske borde sluta släppa någonting alls till PC då, eftersom de uppenbarligen har allvarliga problem på sin PR-avdelning och förlorar så OERHÖRDA summor pengar VARJE DAG på alla PIRATER. PÅ PC. För piratkopiering på konsoll existerar väl bara i teorin, eller?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

måste väl ändå skoja har du en produkt som inte finns i demo utan man måste köpa den för att kunna utvärdera! Och nån snubbe lägger ut den på piratbukten du tankar den istället för du behöver den! VEM förlorar då?

Du får förlåta mig, men i det här fallet är det fullständigt omöjligt att veta vad du menar eftersom du inte sätter ut skiljetecken, men om du menar att varje nedladdad "kopia" är lika med förlorad inkomst så finns det så många studier som pekar på det motsatta att jag inte orkar länka. Du får helt enkelt googla, eftersom du tydligen missat det.

OM det nu verkligen är så att piratkopiering har fått dem att skita i en uppföljare till bulletstorm så är piratkopiering det bästa som hänt sedan skivat bröd, för det var ett jävla skitspel som inte förtjänade köpare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Var väl lika bra, spelet var helt kasst i vilket fall.

Det håller en i handen alldeles för länge, linjärt som skit. Ärligt talat tråkiga vapen, storyn och alla karaktärer var inte mycket att hänga i granen direkt heller.

Permalänk
Medlem

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

O herre gud va fan skall jag nu göra :'(!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KanelBullen1:

Eller t.ex Crysis 2, som släpptes i typ alpha stage. Crysis franchisen förstördes p.g.a detta spel, Crysis 1 och Warhead hade storabanor, otrolig grafik och
enligt mig en ganska originell gameplay. Crysis 2 var en konsolportning, medioker grafik, små banor och multiplayern skriker Call of duty Modern Warfare 2.

tyckte multiplayern var rätt kul när jag testade demot på steam.. men när jag köpte spelet och upptäckte att det var "allt" som fanns och hämta ur det spelet så kände jag hur jag hade slösat bort en massa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chourou:

bättre du säger per spel-titel.

Om vi leker med tanken på att Microsoft och Sony vill ha 150$ per speltitel, vad är det för pengar kontra resten av utvecklingskostnaderna om inte förväntad förtjänst?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast varje nerladdat spel eller nerladdad skiva kan omöjligt vara en utebliven försäljning. Det faller på sin egen orimlighet och det är bara att räkna lite snabbt så ser man att det inte håller.

Gjorde en överslagsräkning i en annan tråd där jag antog att en person hade ett par tusen låtar, ett par hundra filmer, några tiotal TV serier, något tiotal spel, officepaket, Adobesviten och landade på en summa mellan 500000 och 700000 kr. Ingen kan ha lagt så mycket pengar på film, musik, spel och program. Bara adobesviten kostar mer än en gymnasieungdom drar in på studiebidraget under hela sin gymnasietid.

Förlorar de pengar på pirater? Ja självklart. Är varje nerladdat spel en förlust? Nej inte en chans.

Tittar man på det stora hela så gör nöjesindustrin stor vinst. Filmindustrin tjänar mer och mer pengar varje år så så farligt kan ju piraterna inte vara. Musikindustrin däremot har varit stadigt minskande men att skylla det på pirater är att stoppa huvudet i sanden. De förlorar pengar för att de har en föråldrad affärsmodell. Folk köper inte en skiva och sitter och lyssnar hemma längre. Folk vill ha en lista på blandade favoritlåtar som de lyssnar på i telefonen. Ingen vill betala 99-150 kr för en hel skiva när de bara är ute efter en eller två låtar så därför låter de bli. Folk vill inte ens ha en skiva längre, de vill ha musiken så varför försöka tvinga folk att betala för en produkt när de egentligen vill ha en annan? Musikmarkanden går mer och mer mot digital distribution vilket är mycket bättre eftersom det är det marknaden vill ha och det gör distributionskedjan oändligt mycket smidigare och billigare. De stora drakarna förlorar massa pengar på att små aktörer kan göra samma sak fast billigare. Istället för att acceptera verkligheten och ändra affärsmodeller så gnäller de på pirater som har funnits i alla tider. Musikbranchen har överlevt sådana katastrofer som radio, kasettband, CD-ROM och nu även internet.

Ditt inlägg innehåller många poänger men samtidigt sitter du och ljuger.
Eller vill du hävda att du råkade skriva fel två gånger?
Det råkade bara bli en nolla för mycket två gånger?

Följt av " Ingen kan ha lagt så mycket pengar på film, musik, spel och program."

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Väldigt snitsig psykologi där, men du tror inte att du överförenklar det hela en aning? Du tror alltså inte på möjligheten att reaktionerna hos en andel av medlemmarna i denna tråd ligger något i överkant till följd av att ha blivit utsatta för vad de upplever vara grundlösa anklagelser och ursäkter? Och du tror inte att medlemmarna indirekt har lyckats egga varandra till att reagera kraftigare än vad de skulle under mindre dramatiska omständigheter? Klassisk socialpsykologi.

Märkväl att jag inte påstår att jag nödvändigtvis har rätt i det som står ovan, jag försöker bara poängtera att man bör vara försiktig med vilka slutsatser man väljer att rätta sig efter.

Dessutom bör det framhållas att Bulletstorm har en förhållandevis hög rankning på Metacritic och har åtnjutit goda recensioner av såväl kritikerkår som spelarbas.

Ja, den faktorn finns också och är nog klassisk för alla kontroversiella nyheter här på Sweclockers (bathchicks, SOPA-lagen osv); alltid problematiskt att lägga fram psykologiska faktorer, eftersom sådana är så många och man vill ju inte skriva en hel C-uppsats på ett forum precis.

Och risken när man lägger fram en psykologisk faktor angående någonting så låter det som om man automatiskt vill försumma de övriga inblandade vilket jag försäkrar dig om att jag ej vill göra dock får jag inte plats med alla helt enkelt och jag antar att den förklaring jag lagt fram delvis förklarar spelutvecklarens yttrande om spelet å dess säljsiffror.

Sedan är jag helt med på banan om att den faktor du lagt fram om masspsykos är oxå en faktor om varför medlemmar här reagerat som de gjort angående denna nyhet.

/ Homer *doh* Simpson.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Själv så testade jag bara demot på PS3 men det var inget för mig iaf.
anledningen till att det sålde dåligt till PC är inte för att det är en DÅLIG PC port.
Det är för att det ÄR en konsollport.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB