Lära sig allt om Linux from scratch

Permalänk
Medlem

Jag har också börjat med Linux lite smått. Har hållit på med Windows sen 3.0 och MS DOS så jag är ingen nybörjare på datorer. Jag skulle vilja ha en bok som beskriver mer filosofin bakom Unix och Linux och som kanske jämför sig med Windows. T ex Windows har register, har Linux något motsvarande? Windows använder .exe-filer som körbara filer, hur gör Linux?

Kommandon och sånt kan jag lära mig efter jag förstått hur Linux som system arbetar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera dig att installera arch linux likt ubuntu så har dem en grymt bra documentation och community. Men tilskillnad från ubuntu riktar sig arch åt lite åt användare som tycker om att mixtra saker och ting, man lär sig mycket på att installera och använda arch, sedan få arch att göra och betesig som man själv vill att det skall göra. Störta skillnaden med ubuntu är att arch inte kommer med massa för installerade paket utan bara med det som är riktigt basic sedan därefter är det bara att välja själv

skippa böcker med trail & error och tålamod! kommer man längst

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom allt i tråden men jag skulle avråda dig ifrån att börja med gentoo bara för att en massa text flyger förbi i terminalen.. När jag testade det var jag i princip förvirrad hela tiden och kände aldrig att jag blev klar. Dock visste jag väldigt mycket mindre program att använda än vad jag gör nu, så det kanske är annorlunda.
Archlinux är den distron jag använder nästan uteslutet och jag känner att jag har lärt mig väldigt mycket sedan jag testade för första gången att installera den. Visst, det är ganska städat och väldigt smidigt uppbyggt, men jag lovar att du kan gräva ner dig ganska bra när du väll kommer igång.
Linux from scratch har jag inte testat men är väldigt sugen på det, måste bara hitta en ledig helg

Men jag skulle inte rekommendera gentoo. Slackware kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Jag har också börjat med Linux lite smått. Har hållit på med Windows sen 3.0 och MS DOS så jag är ingen nybörjare på datorer. Jag skulle vilja ha en bok som beskriver mer filosofin bakom Unix och Linux och som kanske jämför sig med Windows. T ex Windows har register, har Linux något motsvarande? Windows använder .exe-filer som körbara filer, hur gör Linux?

Kommandon och sånt kan jag lära mig efter jag förstått hur Linux som system arbetar.

Linux har inget register, enda som kommer i närheten är gconf och det används för att konfa gnome. Man använder istället filer för att konfigurera, finns i /etc och i din hemmamapp. /etc används för konfig som ska gälla hela systemet och alla users, din hemmamapp har specifika saker för din user.
Kika lite på (linux) Filesystem Hierarchy Standard.

Linux använder egentligen inte filändelser, undantaget är nog i tex nautilus och andra filhanterarpogram (det är möjligt att de inte använder filändelser heller, brukar inte använda gui själv). Det som används är ELF vilket ligger som en header i kompilerade binärer, men du kan se infon från många sorters filer med file.

$ file /bin/bash
/bin/bash: ELF 32-bit LSB executable, Intel 80386, version 1 (SYSV), dynamically linked (uses shared libs), for GNU/Linux 2.6.18, stripped

$ file bildfil
bildfil: JPEG image data, JFIF standard 1.02, comment: "*"

Som jag skrev tidigare så körde jag igenom LFS över en helg. Man får lära sig mycket om hur alla paket händer ihop i grunden, rekommenderas starkt om man har tid över, men kräver lite förkunskaper.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Börja med gentoo, då får man bestämma mycket själv om vad instalationen ska inehålla.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Börja med att installera valfri distro, sedan isntalelra vad du vill ha via terminal, google har svar för alla problem du kan få och hur du går till väga, läs även igenom lite bash komandon så du kan och förstår dem grundläggande.

Val av distro är beroende på smak, vilken distro som är överlag lättast för nya låter jag vara osagt då många av oss delar blandad mening *host* "debian baserade" *host*, men jag tycker absolut inte du skall hoppa på dem lättaste med finast GUI efterssom du lär dig mindre då.

Men som sagt google är din vän, trial and error är bästa vägen att gå om man är ny.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Rekommendar att börja med Arch linux. Allt pillrande gör ju att man lär sig hur systemet är uppbyggt, och som sagt, de har en utmärkt wiki.