Permalänk
Medlem

nån som är haj på elektronik?

jag hade tänkt å sätta min "link status" lampa från nätverks kortet i fronten med en ny lysdiod(kul grej på lan)... ska man bara paralellkoppla skiten eller ska jag knippsa av dioden och ersätta den?

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

iceCF han hjälper dej nog, han är proffs.

Visa signatur
Permalänk

Parallellkopplar du kommer det bli fel ström som flyter genom seriemotståndet på nätverkskortet och lysdioderna kommer lysa svagt båda två. Är det olika lysdioder kommer den ena lysa svagare, eller tom inte alls. Det bästa är att löda bort den helt och montera samma eller en annan på förlängningskabeln. Ska du sätta en blå där, tänk på att ta en blå som ska gå på 3,5 volt (det minsta som finns på elfa) tar du en som går på 4,9 eller 5 så lyser den troligen inte alls.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

kan man göra nån sorts förstärkare?? så att det funkar med en 3,5 voltare? annars kan jag sno 1,5 voltare från tekniken *fniss*

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
kan man göra nån sorts förstärkare?? så att det funkar med en 3,5 voltare? annars kan jag sno 1,5 voltare från tekniken *fniss*

Kanske kan leta reda på förkopplingsmotståndet på nätverkskortet och löd dit din kabel på andra sidan om det?

Sen kopplar du inte vilken lysdiod du vill med lämpligt motstånd...

Förstärka kan man förstås också göra, med nån transistor eller logikkrets.

Permalänk
Medlem

cyr: "Sen kopplar du inte vilken lysdiod du vill med lämpligt motstånd..."

kan du förklara lite närmare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

cyr: "Sen kopplar du inte vilken lysdiod du vill med lämpligt motstånd..."

kan du förklara lite närmare?

i serie med lysdioden på nätverkskortet sitter garanterat ett motstånd. ta bort både den befintliga lysdioden och motståndet, koppla sedan in din nya lampa med ett annat motstånd

det nya motståndets resistans räknar du ut så här:

motståndet i ohm = (5 V - lysdiodens spänning) / ström i ampere

lämplig strömstyrka kan vara 0,02 Ampere, då lyser din lampa ganska starkt.

om du använder en lysdiod som ska ha 5 V blir det ju smidigt, för då slipper du använda ett motstånd över huvud taget!

/Johan

Permalänk

...Det var nog negationen "inte" han menade...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Citat:

Det kan man!

Använd bara någon NPN-transistor, t.ex. BC547B (max 0,1 A - vilket torde vara mer än nog!). Du behöver ett motstånd också, säg 500-1000 Ohm (beror på vilket hfe-värde transistorn har! högre hfe och större motstånd går bra).

Sen är det bara att koppla motståndet mellan B-pinnen (kolla Elfa för den transistor du har) på transistorn och anoden (eller där den satt dvs.) från den gamla lysdioden. Koppla sedan in lämpligt motstånd och lysdiod mellan lämplig strömkälla (5 V, röd-kabel hos 4-pins kabeln) och C-benet hos transistorn. Koppla sedan E-benet till jord (svart kabel på 4-pins kontakten).

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk

Testa!

Jag parallellkopplade och det funkar skitbra, funkar inte det är det bara att löda loss den befintliga LEDen och byta

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

hum...
skulle jag hjälpa till !?
vilken ära att få sitt namn som första svar där uppe

eftersom Tumvante fått en massa svar kan jag ju bara säga hur jag
gjorde...
jag orkade inte löda bort lysdioden som satt där redan så den fick sitta
kvar o så parallelkopplade jag på en till lysdiod och då vart det ju bara den
jag lödde på som lös...

både bra o dåligt...
dåligt för att det inte syns bak, men bra för att jag kunde se det i fronten!

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem

jag skulle ha lött kablar direkt där lysdioden sitter å sedan anslutit en optokopplare, som jag sedan kunnat styra en vanlig lysdiod med, å sedan räkna ut att om jag tar spänningen från 5volt, å har en diod på 4,9volt som drar ca 10mA så kan man räkna ut ett bra motstånd,

Visa signatur

Johannes

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa tidigare inlägg.

knipsa eller löd bort dioden och löd fast sladdar på lödpunktern.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious Bob

Det kan man!

Använd bara någon NPN-transistor, t.ex. BC547B

Gamla trogna BC547

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen grabbar... jag gör så att jag provar att paralellkoppla och om den lyser för svagt så knipsar jag av både motståndet och dioden...
men hur sa ni att man ska räkna ut vilket motstånd man ska ha??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver något motstånd, tror den tar ström direkt från kretsens utgång, och den brukar vara strömbegränsad, men jag lovar inget