datorn startar när man kopplar in strömkabeln?

Permalänk

datorn startar när man kopplar in strömkabeln?

Har en gammal dell kontorsdator, när man sätter i strömkabeln så startar den automatiskt.

Rör det sig om någon inställning i biosen för att förhindra detta?

Permalänk
Medlem

Power knappen ok?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk

datorn har ibland velat starta om och om igen, både vid uppstart och nedstängning.

Så jag har laborerat lite med att koppla ur powerknappen - men kom fram till att den är oskyldig.
Nu har den slutat bete sig så, efter ominstallationen av windows.
Men just när man trycker in powerkabeln så startar den.

Fast en kontorsdator kanske är inställd på det just ifall det blir strömavbrott och de vill att den ska starta av sig själv ifall personal inte är på plats... inte för att detta är någon server men det är en teori iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaMelta:

datorn har ibland velat starta om och om igen, både vid uppstart och nedstängning.

Så jag har laborerat lite med att koppla ur powerknappen - men kom fram till att den är oskyldig.
Nu har den slutat bete sig så, efter ominstallationen av windows.
Men just när man trycker in powerkabeln så startar den.

Fast en kontorsdator kanske är inställd på det just ifall det blir strömavbrott och de vill att den ska starta av sig själv ifall personal inte är på plats... inte för att detta är någon server men det är en teori iaf.

Det finns såna inställningar i BIOS på vissa datorer. Dvs vad datorn ska göra efter strömavbrott. Jag tippar på att det är det som är fallet med din dator, ta en titt och se vad du hittar. På DELL brukar det vara F2 för att komma in i BIOS när man startar.

Permalänk

Fast vad kan inställningen tänkas kallas. Finns flera rader där power förekommer.=/

Permalänk
Medlem

Varför vill du ändra den power inställningen?

Det är lättare om du skriv (eller ta en bild) på hur det ser ut och vad du han välja mellan. Exakt text varierar.

Det en power inställning med 3 alternativ som bestämmer vad datorn ska göra efter ett strömavbrott.
Alltid starta (tex AC on)
Alltid avstängd
Startar om datorn var på slagen vid strömavbrottet

Jag har dock mina datorer som du har nu. Jag har all min dator utrustning kopplat till ett grenuttag med egen strömknapp (överslags/åsk skydd i mitt fall) och bara behöver en enda knapp för att starta allt. Man kan t.o.m köpa grenuttag med fjärrkontroll (som typ som till din TV) om man inte orka gå fram till datorn och starta.