Grafik kort i SLI. PCI-E 2.0 ett problem?

Permalänk
Medlem

Grafik kort i SLI. PCI-E 2.0 ett problem?

Så jag funderar på att skaffa ett par 670gtx i SLI.
Jag har ett Asus P8Z68-V PRO GEN3 mobo, tyvärr "bara" i5 2500k så PCI-E 3.0 är inte stödda, behöver Ivy-Bridge för det.

Jag undrar, ger bandwithden från 3.0 verkligen tillräckligt stor skillnad? Kommer jag bli bottlenecked bara för att jag använder PCI-E 2.0?
Jag har ingen aning, tackar på förhand för svar.

Permalänk
Antielefant

Nej, det kommer inte att göra någon märkbar skillnad.

Mätbar, ja, men inte märkbar. Vi pratar kanske, kanske om 1 FPS hit eller dit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

En ganska dum fråga i så fall:

Varför skapade man PCI-E 3.0 om det gör så lite skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RilleL:

Ja, varför utvecklar man teknik över huvud taget? Även om gränssnittet inte behövs just nu så kommer det en tid då det faktiskt behövs.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av RilleL:

Framtidssäkerhet.
Och såklart för att få sälja nya saker !.

Permalänk
Skrivet av RilleL:

3.0 ger dig högre bandbredd vilket förbättrar prestandan på dina PCI-E grafikkort. Om man har två kort får man oftast PCI-E 8x på bägge och då gör det mycket liten skillnad men har man fler än 2 så får man 4x PCI-E och då kan 3.0 ge en märkbar förbättring. Med 3.0 får du dubbelt så hög bandbredd som 2.0 vilket gör att PCI-E 4x 3.0 = PCI-E 8x 2.0 förenklat... Då blir man inte lika begränsad av att köra 3 eller fler grafikkort i SLI/crossfire.

Sen finns ju en framtid med nya grafikkort som säkerligen behöver bättre bandbredder mot processorn än vad dagens grafikkort kräver.

Om Zcenicx svarar igen så har han säkert en bättre förklaring än min, kanske tillockmed rätter mig någonstans (ska inte vara något grovt fel i min beskrivning dock)

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

3.0 ger dig högre bandbredd vilket förbättrar prestandan på dina PCI-E grafikkort. Om man har två kort får man oftast PCI-E 8x på bägge och då gör det mycket liten skillnad men har man fler än 2 så får man 4x PCI-E och då kan 3.0 ge en märkbar förbättring. Med 3.0 får du dubbelt så hög bandbredd som 2.0 vilket gör att PCI-E 4x 3.0 = PCI-E 8x 2.0 förenklat... Då blir man inte lika begränsad av att köra 3 eller fler grafikkort i SLI/crossfire.

Sen finns ju en framtid med nya grafikkort som säkerligen behöver bättre bandbredder mot processorn än vad dagens grafikkort kräver.

Om Zcenicx svarar igen så har han säkert en bättre förklaring än min, kanske tillockmed rätter mig någonstans (ska inte vara något grovt fel i min beskrivning dock)

2 kort i sli på IB ger 2x8 vilket motsvarar 2x16 på SB

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

TPU gjorde nyligen en artikel om detta, x4 PCI-E 2.0 räcker för GTX680 utan någon hemsk prestandapåverkan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av frilansare:

med 4x PCI-e är ju inte så dåligt de blir väl inte så stor skillnad egentligen! även med gammla 2.0

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av frilansare:

Nej, det stämmer väldigt bra.

Det bör väl också påpekas att den nuvarande generationen grafikkort (680/7970) är precis på gränsen till vad x8 2.0 klarar av, och att man faktiskt ser en flaskning på någon enstaka procent redan nu. Med kommande generationer lär man därför behöva antingen dubbla PCIe x16 om man ska sitta kvar på 2.0, medan man fortfarande klarar sig bra på x8/x8 när man kör 3.0.

Skrivet av drefk2000:

Ditt exempel är däremot inte helt jämförbart. 2011-plattformen har andra förutsättningar (och andra problem) än 1155.

PCIe 3.0 gör inte praktiskt någon skillnad varken till eller från då dina x16/x16 2.0-linor är direkt jämförbara med Ivy Bridges x8/x8 3.0, och då 680'or inte flaskar nämnvärt på x8 2.0 är det snarare en fråga om kompabilitetsproblem eller andra inställningar.

Skrivet av Oldvikingschool:

TPU gjorde nyligen en artikel om detta, x4 PCI-E 2.0 räcker för GTX680 utan någon hemsk prestandapåverkan.

Mjo, men x4 ger ändå en flaskning om 15~20%, vilket får anses vara direkt märkbart. Det blir också värre i högre upplösningar eller Surround.

Skrivet av Skrowd:

med 4x PCI-e är ju inte så dåligt de blir väl inte så stor skillnad egentligen! även med gammla 2.0

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync