Permalänk
Avstängd

Tyst 600w+ Nätagg?

Jag använder farsan OCZ ModXtream 600w (tror det heter så) då mitt egna är reklamerat till Inet.

Iallafall så märker jag att någon del i min dator har en väldigt ojämn ljudnivå och eftersom jag har fläktkontroller på alla chassifläktar + CPU-fläktarna samt fläktkurvan för GPU visar konstant 25% så måste det vara nätaggets fläkt som går upp och ner i varv. Trots att den inte är utsatt för någon vidare påfrestning.

har ni något tips på ett nätagg på 600-700w som är tyst och modulärt? Under 1000:-

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Inaktiv

Fractal Design Newton R2 650W

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fractal design tesla 650w 80+. Hör aldrig det. Det är inte dyrt heller

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på detta nätagg från Seasonic, det kostar 200kr mer än budget men är verkligen ett extremt bra bätaggregat. Det är helt fläktfritt, samt helt modulärt och har 80+ guldcertifiering.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Skriv gärna vad du har för komponenter, för oftast brukar folk överskatta hur mycket effekt en dator drar. De flesta datorer drar under 3-400 watt.

Permalänk
Medlem

Dessa brukar vinna massa tester: http://www.inet.se/produkt/6911320/corsair-tx-650w-m-80-bronz...

Grymt tyst, under 22DB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Dessa brukar vinna massa tester: http://www.inet.se/produkt/6911320/corsair-tx-650w-m-80-bronz...

Grymt tyst, under 22DB.

Kanske tyst för 4 år sedan men inte idag.

Idag gäller Seasonic med 80-plus gold effektivitet, Nexus nätagg eller Enermax Pro/Modu 87+. Ett 80-plus platinum nätagg är ännu bättre men svindyra och svåra att få tag i.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Jag hade satsat på detta nätagg från Seasonic, det kostar 200kr mer än budget men är verkligen ett extremt bra bätaggregat. Det är helt fläktfritt, samt helt modulärt och har 80+ guldcertifiering.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=708954

Skriv gärna vad du har för komponenter, för oftast brukar folk överskatta hur mycket effekt en dator drar. De flesta datorer drar under 3-400 watt.

Jag har en i5 2500k @ 4.7GHz och ska köpa ett 670

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Jag har en i5 2500k @ 4.7GHz och ska köpa ett 670

Då skulle ett sådan Seasonic som jag länkade fungera utmärkt. Ditt system drar under 350 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Fractal Design Newton R2 650W

Har samma, kan inte höra det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fractal Desgin Tesla 650W! Anledningen till att jag inte hör det kan dock bero på mina extremt högljudda chassifläktar (Xigmatek Pantheon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Då skulle ett sådan Seasonic som jag länkade fungera utmärkt. Ditt system drar under 350 watt.

Seasonic övriga X-serie är inte alls tokig heller om du är paranoid med watt, den har visserligen en fläkt men går endast på vid hög belastning och låter inte särskilt mycket då heller.

Sen är e9 bequiet ett riktigt bra val men tyvärr lite överpriserad i Sverige. Bygger alltså på aurumplatformen fast med ljudlösa fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Seasonic övriga X-serie är inte alls tokig heller om du är paranoid med watt, den har visserligen en fläkt men går endast på vid hög belastning och låter inte särskilt mycket då heller.

Sen är e9 bequiet ett riktigt bra val men tyvärr lite överpriserad i Sverige. Bygger alltså på aurumplatformen fast med ljudlösa fläktar.

Japp, de är riktigt bra de också. Bör vara tystare än t.ex. Fractal Designs nätagg, samt att de håller mycket högre byggkvalitet och har bättre effektivitet.

Permalänk
Medlem

Fractals är ingen höjdare, jättetysta i början men efter ett år med 24/7 drift var fläkten så utsliten att den lät mer i idle än resten av systemet gjorde i load. När jag hörde med Fractal sa de att detta var vanligt. Ersatte fläkten med en från Noctua och nu är allt frid och fröjd igen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Kanske en BeQuiet nätdel. Säg vara bland dom tystaste nätdelarna som finns. Dom är även 80+ Gold klassifierade.
http://www.inet.se/produkt/6909712/be-quiet-straight-power-e9-580w-80-gold-modular

Har du inga planer på att köra dubbla eller fler grafikkort, så behöver du inte mer än 500W.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Han sa att han ville ha ett tyst agg. Seasonic X-760 (som jag har) är INTE tyst. Fruktansvärt coil whine (fast det är förmodligen en kondensator) från agget. Fick byta den första . Den andra har också coil whine fast lägre. Fick tyvärr inte byta det andra.

Köp för all del Seasonic X agga om ni vill men det är i så fall säkrast att köpa fem på en gång. Sedan behålla det som låter minst och sedan returnera resten..
Tycks vara väldigt dålig kvalitetkontroll.

Beställ dom inte från Dustin home bara. Dustin lägger PSUn i en stor låda med lite löst papper som utfyllnad... efter en stund på posten så åker PSUn omkring i lådan.. smart. Påpekade detta efter första PSUn men den andra var inte emballerad något vidare den heller.

Testade förstås PSUn utanför lådan med samma resultat. Provade även med bara ett par motstånd som belastning för att säkerställa att det inte var något i min dator som orsakade coil whine i PSUn. Samma resultat.

Semi passive? Knappast... klarar inte att driva en dator som drar 20% av 760w. Fixar inte 15%. Kanske 10% och det är då från vägurtaget inte vad datorn i sig drar.

Tyvärr är många andra märkens PSU baserade på Seasonic designen och har då samma problem.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 5070ti | PSU 750W

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk

XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze - låter ingenting!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Från recensioner jag läst om Bequiet, sägs dom vara bland det tystaste nätdelarna dom testat. Plus 80+ gold, så elräkningen kommer må bättre med det ;D

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Till att börja med säger folk alltid "Jag kan inte höra det" när dom egentligen menar "Jag kan inte höra det för att alla andra fläktar låter högre".

Jag kan rekommendera NZXT Hale90. Jag har en TYST dator och detta matchade väldigt bra. Specifikationerna säger 16-18.5dB. Gäller 550, 650 och 750W. Vet inte hur mycket jag belastar mitt 750W men jag hör det inte under full load med överklockat 580 och 2600K. Min dator står dock på golvet, vilket hindrar ljudet att nå mig. Enda stora nackdelen är att det är vitt, vilket gör att det inte passar så snyggt i svarta chassin.

Det finns ingen anledning att inte köpa minst guld-certifierat. Det är ingen jätteskillnad i pris. Högre effektivitet = bättre potential för låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle köpa en 550w hale90 för 1000 kr istället för tillverkarens version för 650kr...

Permalänk
Medlem

Be Quiets är nyare och bättre, samt garanterat tystare.

Skrivet av HElephant:

XFX XXX Edition 650W 80+ Bronze - låter ingenting!

Den låter enligt några användarrecensioner jag har läst mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Förstår inte varför man skulle köpa en 550w hale90 för 1000 kr istället för tillverkarens version för 650kr...

Var hittar du Superflowers nätaggregat?

Permalänk
Inaktiv

Har detta i min nuvarande burk, riktigt tyst kvalitetsagg (kostade dock en 150kr mindre innan det "blev känt"):
http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_nrp-pc602_-_600w-113215...

Har även köpt detta till mitt IB bygge men har inte hunnit testa då jag inte fått CPUn ännu:
http://cdon.se/hemelektronik/antec_highcurrent_gamer_hcg_620-...
Kan inte säga så mycket ännu mer än att det ger ett grymt kvalitetsintryck och har ett fruktansvärt bra pris för tillfället

EDIT: Såg nu att du ville ha modulärt, men Antec agget finns som modulärt också, kanske kan höra av mig när jag vet mer om ljudnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Be Quiet Straight Power E9 är sämre och de har tummat på kvaliteten vilket gör att voltregleringen blir lidande. Varnar för detta nätagg!
http://www.hardwaresecrets.com/article/bequiet-Straight-Power...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Som Marcusk skriver, var hittar du Superflowers nätagg för 650 kronor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har samma, kan inte höra det.

Har också FD Newton.. Bra, prisvärt och en fröjd att bygga med iom att det är modulärt.

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Be Quiet Straight Power E9 är sämre och de har tummat på kvaliteten vilket gör att voltregleringen blir lidande. Varnar för detta nätagg!
http://www.hardwaresecrets.com/article/bequiet-Straight-Power...

Behövs ingen varning. Ja, den har inte japanska 105c kondensatorer, men det är den enda skillnaden och det gör den någon hundralapp billigare än Aurum. Läste du ens artikeln? Voltregleringen blev lidande endast för att fläkten prioriterar tystnad över kyla i stresstesterna, det är ju en avvägning man får ta om man vill ha tysta komponenter, de blir ju självklart varmare då. Sen är det inte hela världen om 3,3v linan blir lite svajig i vissa load configurations. Ett normalt datorsystem använder ju knappt den ändå... Du kommer aldrig upp i det där belastningstestet med bara några hårddiskar.
Visst, det är ingen superkvalitet som när man köper t ex seasonic, superflower, enermax... FSP aurum i sig är inte sådär jättebra heller jämförsmässigt.

Skrivet av Typhonos:

Som Marcusk skriver, var hittar du Superflowers nätagg för 650 kronor?

I tyskland... här exempelvis. Frakt på 180 kr, till och med då blir det klart billigare även om du inte köper någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Jag använder farsan OCZ ModXtream 600w (tror det heter så) då mitt egna är reklamerat till Inet.

Iallafall så märker jag att någon del i min dator har en väldigt ojämn ljudnivå och eftersom jag har fläktkontroller på alla chassifläktar + CPU-fläktarna samt fläktkurvan för GPU visar konstant 25% så måste det vara nätaggets fläkt som går upp och ner i varv. Trots att den inte är utsatt för någon vidare påfrestning.

har ni något tips på ett nätagg på 600-700w som är tyst och modulärt? Under 1000:-

Jag skulle satsa på ett av hantols nätaggregat, dom är inte dumma alls

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Jag skulle satsa på ett av hantols nätaggregat, dom är inte dumma alls

Ohhhhh Hantol, sicket underbart märke! Har en kompis som kör dubbla GTX 690 med ett Hantol agg. Funkar helt prima!
Har iofs inte hört från han på ett tag. Tyckte jag hörde en brand bil fara förbi inte för så länge sedan....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Behövs ingen varning. Ja, den har inte japanska 105c kondensatorer, men det är den enda skillnaden och det gör den någon hundralapp billigare än Aurum. Läste du ens artikeln? Voltregleringen blev lidande endast för att fläkten prioriterar tystnad över kyla i stresstesterna, det är ju en avvägning man får ta om man vill ha tysta komponenter, de blir ju självklart varmare då. Sen är det inte hela världen om 3,3v linan blir lite svajig i vissa load configurations. Ett normalt datorsystem använder ju knappt den ändå... Du kommer aldrig upp i det där belastningstestet med bara några hårddiskar.
Visst, det är ingen superkvalitet som när man köper t ex seasonic, superflower, enermax... FSP aurum i sig är inte sådär jättebra heller jämförsmässigt.

Ett normalt system klarar sig med ACE nätdelar också men det behöver inte betyda att det är en bra idé, vill du förorda dåliga nätagg till andra så får det stå för dig men hävda inte att andra har fel. Voltregleringen är lidande av att nätdelen i sig har sämre kvalitet för enermax klarar kylningen med 500 RPM och enbart 85 graders kondensatorer och det blir betydligt varmare då det varvar upp senare.
Nexus Value 430 klarar det också betydligt tystare med samma komponentkvalitet så Be Quiet E9 är helt enkelt dåliga nätagg.

Visa signatur