Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenomorph:

Slå ut förbrukningen i kronor per kort så kommer du märka att det handlar om småpengar per månad. Jämför det med huvudvärken du kommer ha med ett AMD kort

Det handlar ju inte om pengar. Det handlar ju om värmeproblem och högljudda fläktar. Skulle hellre få huvudvärk av drivrutiner än en att höra en dammsugare i bakgrunden 24 timmar om dygnet.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Det handlar ju inte om pengar. Det handlar ju om värmeproblem och högljudda fläktar. Skulle hellre få huvudvärk av drivrutiner än en att höra en dammsugare i bakgrunden 24 timmar om dygnet.

Ja, temperaturerna är högre för 580 (ganska rejält till och med) men vilken ljudnivå det kommer upp i beror helt på kylaren. Mitt låter inte särskilt mycket oavsett belastning. Fair enough, lägre temp -> lägre varvtal på fläktar -> lägre ljudnivå men en vettig kylare låter inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Som sagt det blev en sjukt mycket skriv om att den är bättre på dittan och dattan och då har jag fått fram att 7870 känns som ett kort för att spela på, drar mindre ström, tyst, har inte värme problem men nackdelen med det är att det är sjukt dåliga drivrutiner. 580 har bättre drivrutiner men förlorar mot 7870 på dom andra sakerna så som sagt känns det som ett 7870 för min del på grund utav att det låter mycket bättre och sedan för den delen också så är det billigare och är mer för framtida bruk. Men i tanke på att det är så mycket klagomål om drivrutinerna till ATI/AMD så borde dom fixa det inom en kort framtid och är det verkligen så stora problem med det?

Permalänk
Skrivet av TazZaP:

Som sagt det blev en sjukt mycket skriv om att den är bättre på dittan och dattan och då har jag fått fram att 7870 känns som ett kort för att spela på, drar mindre ström, tyst, har inte värme problem men nackdelen med det är att det är sjukt dåliga drivrutiner. 580 har bättre drivrutiner men förlorar mot 7870 på dom andra sakerna så som sagt känns det som ett 7870 för min del på grund utav att det låter mycket bättre och sedan för den delen också så är det billigare och är mer för framtida bruk. Men i tanke på att det är så mycket klagomål om drivrutinerna till ATI/AMD så borde dom fixa det inom en kort framtid och är det verkligen så stora problem med det?

Det låter som en bra sammanfattning ^^

Jag överlåter drivrutinsfrågan till någon som har bättre koll på det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blärkfnuskel:

Det låter som en bra sammanfattning ^^

Jag överlåter drivrutinsfrågan till någon som har bättre koll på det dock.

gött! ^^

okay det är faktiskt en ganska viktig fråga men om man tar bort drivrutinerna så är ju 7870 bättre

Permalänk
Medlem

Sen är det ju som sagt CF-drivrutiner som fungerar sämst, om du bara ska köra ett kort är inte drivrutiner någonting man borde bry sig om i ATI vs Nvidia.
Visst, Nvidia har ett erkänt större team som optimerar för olika spel och inställningar, problemet är mest att ATI är lite långsammare med sånt och dess kontrollpanel är lite buggigare tycker jag i alla fall. Men skulle ändå aldrig välja ett 580 över 7870, inte ens över ett 7850.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4dy:

Kör GTX 580 du får physx och de har inte ati och 580 presterar bättre likt 7950

Stämmer dåligt. Kolla sweclockers test.

Permalänk
Skrivet av shauni:

Må hända att 580 utvecklar mer värme...men jag kan tydligt höra att du aldrig testat Gigabyte GTX 580 Windforce...den hörs knappt!
Så din jämförelse med dammsugare som du själv hittat på den kan du glömma ...;)

Dessutom har jag haft ett kort som hade både drivrutin huvudvärk samt fläktar som lät som jetmotorer...4870X2...aldrig mer köper jag AMD dual-gpu kort...bara problem...dessutom hade kortet även problem med microstuttering och artifacts...:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av shauni:

Sen är det ju som sagt CF-drivrutiner som fungerar sämst, om du bara ska köra ett kort är inte drivrutiner någonting man borde bry sig om i ATI vs Nvidia.
Visst, Nvidia har ett erkänt större team som optimerar för olika spel och inställningar, problemet är mest att ATI är lite långsammare med sånt och dess kontrollpanel är lite buggigare tycker jag i alla fall. Men skulle ändå aldrig välja ett 580 över 7870, inte ens över ett 7850.

Korrekt! Planerar du köra två korts lösning i framtiden köp inte AMD! Då skall du direkt gå på GTX 680...så är det bara!

Sedan skall du veta att GTX 580 äter fortfarande i princip alla spel i 1920X1080 med allt ögongodis på...dock inte BF3...men det skitspelet spelar ju jag inte ändå:) ooops dubbelpost....förlåt:)
I MW3 och andra Cod-spel...funkar GTX580 perfekt...grabben har under drygt ett år kört XFX 5830...alltid en del strul med drivarna...köpte ett billigt GTX 580 åt honom för 2414kr ink.frakt på CDON...alla hans problem är bortblåsta...5830-kortet är förvisat till en Diablo 3 dator...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Korrekt! Planerar du köra två korts lösning i framtiden köp inte AMD! Då skall du direkt gå på GTX 680...så är det bara!

Sedan skall du veta att GTX 580 äter fortfarande i princip alla spel i 1920X1080 med allt ögongodis på...dock inte BF3...men det skitspelet spelar ju jag inte ändå:) ooops dubbelpost....förlåt:)
I MW3 och andra Cod-spel...funkar GTX580 perfekt...grabben har under drygt ett år kört XFX 5830...alltid en del strul med drivarna...köpte ett billigt GTX 580 åt honom för 2414kr ink.frakt på CDON...alla hans problem är bortblåsta...5830-kortet är förvisat till en Diablo 3 dator...

För MW3 och alla Cod-spel duger ett GTX460 för ca 1000 kr, du motiverar inte direkt ditt köp/rekommendation här..

Permalänk
Skrivet av MacRyhage:

För MW3 och alla Cod-spel duger ett GTX460 för ca 1000 kr, du motiverar inte direkt ditt köp/rekommendation här..

Jo det är möjligt...men tror inte GTX460 kan köra spelet med allt godis på i 1920X1080...duger för dig är väl typ low settings då och 1024x768?

Va fan jag kan ju också köra BF3 med ett GTX 460 eller hur?;)
Allt beror på vilken upplösning du vill köra och om du vill ha allt godis på eller inget....

Så även om du tycker att MW3 har skitgrafik...så kan jag direkt tala om att ditt uttalande om att ett GTX 460 kan köra MW3 i 1920X1080 med allt godis på...är helt felaktigt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla GTX670, du får lägga på ~500kr men när du ändå är uppe där och nosar i priser finns det ingen anledning att inte göra det, sedan är ju fråga om man verkligen har behovet, för ~2000kr får du ett GTX570 som klarar allt du slänger på det utan problem och kommer göra ett bra tag, finns säkert bra AMD alternativ med dock som andra kör jag inte AMD pga deras bristande drivrutiner som är mer påtagna när det kommer till Linux sidan men är det bara i Windows och ett kort tror jag inte drivrutinerna kommer påverka, då spelar det mer in på vilket spel det är du kör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Jag skulle nog kolla GTX670, du får lägga på ~500kr men när du ändå är uppe där och nosar i priser finns det ingen anledning att inte göra det, sedan är ju fråga om man verkligen har behovet, för ~2000kr får du ett GTX570 som klarar allt du slänger på det utan problem och kommer göra ett bra tag, finns säkert bra AMD alternativ med dock som andra kör jag inte AMD pga deras bristande drivrutiner som är mer påtagna när det kommer till Linux sidan men är det bara i Windows och ett kort tror jag inte drivrutinerna kommer påverka, då spelar det mer in på vilket spel det är du kör.

Ja GTX670 är ett mycket bra kort...välj dock i så fall tex Gigabytes Windforce kort...inte referenskylaren...väldigt plastig.
GTX670 är den nya "AMD-dödaren"...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Beror ju på hur ofta du byter kort men det handlar om drygt 500kr om året i elkostnad. Byter man då dator med några års mellanrum så har man nästan pengar till ett nytt kort. Nu räknade jag på att man har på datorn 6 timmar om dagen i snitt, har man på datorn mer än så eller dygnet runt kan du öka den summan.

365 x 6 = 2190 tim

500 kr = 333 kWh

333/2190=0,152

Skiljer det verkligen 150 w på de så väl i idel som i load. .?

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo det är möjligt...men tror inte GTX460 kan köra spelet med allt godis på i 1920X1080...duger för dig är väl typ low settings då och 1024x768?

Va fan jag kan ju också köra BF3 med ett GTX 460 eller hur?;)
Allt beror på vilken upplösning du vill köra och om du vill ha allt godis på eller inget....

Så även om du tycker att MW3 har skitgrafik...så kan jag direkt tala om att ditt uttalande om att ett GTX 460 kan köra MW3 i 1920X1080 med allt godis på...är helt felaktigt!

Ehh, mitt gamla HD5770 kunde maxa MW3 i 1920x1080 utan några som helst problem. CoD spelen är inte tunga för fem öre.

OT: AMDs drivrutiner är väl sådär, men efter 12.4 tycker jag det fungerar riktigt bra. Sen är det ju även väldigt najs med ett kort som idlar i 23 grader. GTX 580 är dock snäppet snabbare i det mesta. Så om inte mer minne och en lägre effekt är något du bryr dig om, skulle jag nog välja ett 580.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Billigaste 580 gtx reas ut för 2700kr vilket får ses som ett bra pris . Ska du ha ett 7870 får du ge 2600kr.
Jag skulle köpt 580 gtx det verkar vara lite mer ös i det kortet och när priset inte skiljer mer så ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blärkfnuskel:

Jag funderar då bara på hur mycket du tänker att man kör full load och hur mycket som är idle?

Mest bara för att höra om du tog med förbrukningsskillnaden i idle överhuvudtaget när du räknade, ingen aggressiv fanboyism från min sida utan bara för att klargöra.

Jag kan ju lägga till att jag mest köpte mitt 580 pga gpgpu och antagligen hade köpt amd om jag bara skulle spela (med det även sagt att jag köpte det efter releasen av 7000-serien).

Vad har man för nytta egentligen med GPGPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shauni:

Ja och nu ska vi inte överdriva....ett 580 låter _INTE_ som en dammsugare!

Sluta säga saker som inte stämmer med verkligheten!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Skrivet av dj christian:

Vad har man för nytta egentligen med GPGPU?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gpgpu

Scrolla ner till Applications så får du lite förslag

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Jag maxade det utan problem på mitt gamla GTX 260 i 1920*1080, såvida du inte syftar på några inställningar man kan höja genom moddning eller bara i config-filer. Så jag antar att det går mer än utmärkt på ett 460.

Helt off topic egentligen, sorry för det.

Permalänk
Inaktiv

CoD går ju typ maxa med ett HD4870...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Finns inga 580 kort på cdon som kostar 2400kr ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Jag maxar cod med mitt sketna 5650

Vill hitta 580 för en bra peng var finns den för nu har jag gått över till 580 för att jag hade tänkt att köra corssfire/sli i senare bruk när man behöver en uppgradering

Permalänk
Medlem

Att köpa ett Fermi (andra generationen, men ändå...) framför ett sprojlans 7870 för att några (läs geforce-fanboys) har haft problem med drivrutiner låter som ren idioti.

Om du vill maxa CoD så kan jag leta i mitt gamla 4670 som du kan få köpa, 1080p utan lagg max överklockat i ccc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wow_jon:

Att köpa ett Fermi (andra generationen, men ändå...) framför ett sprojlans 7870 för att några (läs geforce-fanboys) har haft problem med drivrutiner låter som ren idioti.

Om du vill maxa CoD så kan jag leta i mitt gamla 4670 som du kan få köpa, 1080p utan lagg max överklockat i ccc.

vad menar du nu?

Haha det gör ju nästan alla kort och det är itne det jag är ute efter utan det är ett kort för att spela BF3 och diablo III på höga settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av TazZaP:

vad menar du nu?

Haha det gör ju nästan alla kort och det är itne det jag är ute efter utan det är ett kort för att spela BF3 och diablo III på höga settings

Köp 7870.

Permalänk

7870, mera framtidssäkert med 2GB VRAM, överklockar bra, drar mindre ström och går kallare än 580, och drivrutinerna, dem kan ju inte annat än bli bättre, och om du inte kör CF så lär ju inte märka av några problem.
Kör på Sapphires dual fläkt kylare, kunglig kylare!
Annars om du känner för att skjuta över budgeten med 3-400kr så kan du få ett Sapphire 7950 OC, vilket är en sjukt bra kort, och även det ännu mer framtidssäkert!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

7870, mera framtidssäkert med 2GB VRAM, överklockar bra, drar mindre ström och går kallare än 580, och drivrutinerna, dem kan ju inte annat än bli bättre, och om du inte kör CF så lär ju inte märka av några problem.
Kör på Sapphires dual fläkt kylare, kunglig kylare!
Annars om du känner för att skjuta över budgeten med 3-400kr så kan du få ett Sapphire 7950 OC, vilket är en sjukt bra kort, och även det ännu mer framtidssäkert!

låter kanon men hade tänkt att köra CF i senare bruk på grund utav att kunna klara av spela på max settings en längre tid.

Är inte 670 något att ha då?

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Finns inga 580 kort på cdon som kostar 2400kr ?

Inte nu nej...man måste vara snabb och köpa när de har det priset...vilket de hade för ett tag sedan;)
edit: det var 2 veckor sedan...
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1110201-kopte-de...

Det var verkligen ett bra köp...:)

Detta finns ju för 2690:-

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/137163-pny_geforce_gt...

2999:- på Inet...

http://www.inet.se/produkt/5409052/sparkle-geforce-gtx-580-15...

De på Inet kommer att bli billigare bara vänta...de har haft mer än 50st i lager nu jättelänge...tror de måste gå under 2500:- för att få dem sålda...ju längre de väntar desto lägre måste de gå för att få sålt dem....;) Nyare kort är ju inte mkt dyrare och har inte sämre prestanda...
Behöver ett till SLI...:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag lånar min tråd lite och frågar lite om det finns någon som har lust att plocka ihop en dator med 7870, 580 eller 7950 som ska klara av BF3 och D3 på höga settings high/max något där för ca 8-9 tusan helst så lågt som möjligt?