Permalänk

Bildskärm till student

Hej! Min gamla bildskärm avled i stillhet idag efter lång och trogen tjänst och jag behöver därför en ny illa kvickt! Försöker kolla runt och hitta något jag gillar men som vanligt när jag letar elektronik känner jag mig oerhört vilsen och förvirrad och skulle därför behöva lite vägledning. Det jag kommer använda skärmen till är framförallt att surfa och plugga. Jag spelade tidigare mycket spel men har sen jag började plugga nästan helt slutat, dock skulle jag vilja kunna lira lite nu i sommar när jag har tid. Således, huvudsyftet är inte spel så en gamerskärm är inte nödvändig men jag vill ändå kunna spela ibland och få en bra upplevelse.

Som sagt är jag student så min budget är begränsad och jag skulle gärna vilja komma undan så billigt som möjligt. Dock vill jag ju inte vara dumsnål eftersom skärmen kommer antagligen hänga med ett tag så om det är värt det kan jag lägga ut mer pengar.

Exempelvis denna skärm, skulle det kunna vara något?
http://www.dustinhome.se/product/5010619826/fujitsu-display-l...
Om inte, varför och vad bör jag välja istället?

Skärmen får även gärna ha ett så litet djup (måttmässigt dvs) som möjligt då mitt skrivbord är ganska litet och jag behöver få plats med massa kurslitteratur framför den.

Tack på förhand!

Permalänk

För lite mer pengar så får du både bättre panel (bättre bildkvalité) och en inställbar fot.

Dell U2312 gick på 1900, kolla under specifikationer så ser du mått på foten.

Du har studentkonto antar jag eftersom du länkar till Dustin? Då slipper du frakten i alla fall.

Dustins sökfunktion kändes meningslös, men jag kan icke-TN-modellerna utantill i princip. Inte så svårt när det är så få.

för 1800 kr fick du LGs motsvarighet LG IPS231P 23"
Dimensioner med fot (B x H x D) 548 mm x 477 mm x 138 mm
http://www.dustinhome.se/product/5010548771/lg-ips231p-23-wid...

den smäckiga varianten med fast fot... var djupare!

LG IPS236V 23"
Dimensioner med fot (B x H x D) 549 mm x 422 mm x 230 mm

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Har redan kollat, foten var tydligen större än Dells..

/NoLifern

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Nissekatt:

Hej! Min gamla bildskärm avled i stillhet idag efter lång och trogen tjänst och jag behöver därför en ny illa kvickt! Försöker kolla runt och hitta något jag gillar men som vanligt när jag letar elektronik känner jag mig oerhört vilsen och förvirrad och skulle därför behöva lite vägledning. Det jag kommer använda skärmen till är framförallt att surfa och plugga. Jag spelade tidigare mycket spel men har sen jag började plugga nästan helt slutat, dock skulle jag vilja kunna lira lite nu i sommar när jag har tid. Således, huvudsyftet är inte spel så en gamerskärm är inte nödvändig men jag vill ändå kunna spela ibland och få en bra upplevelse.

Som sagt är jag student så min budget är begränsad och jag skulle gärna vilja komma undan så billigt som möjligt. Dock vill jag ju inte vara dumsnål eftersom skärmen kommer antagligen hänga med ett tag så om det är värt det kan jag lägga ut mer pengar.

Exempelvis denna skärm, skulle det kunna vara något?
http://www.dustinhome.se/product/5010619826/fujitsu-display-l...
Om inte, varför och vad bör jag välja istället?

Skärmen får även gärna ha ett så litet djup (måttmässigt dvs) som möjligt då mitt skrivbord är ganska litet och jag behöver få plats med massa kurslitteratur framför den.

Tack på förhand!

Brukar gå att få tag på 20-24 tums LCD-skärm på tradera ganska billigt. Senast fick jag en 24" för 300 kr. Funkar finfint, den jag köpte var så gott som ny.

http://www.tradera.com/tft-lcd-c3_301824

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du hade jag gått till CDON som har en drive på skärmar nu. En 22" för 499:- och en 24 för 999:-

Permalänk
Permalänk

Dumheter.
För 350/400 kr till så får man en IPS, i liknande smäckigt skal.

http://cdon.se/hemelektronik/philips_237e3qsu_-_e-line_-_23%2...
http://cdon.se/hemelektronik/philips_237e3qphsu_-_e-line_-_23...

Den första hade DVI-ingång, den andra istället 2x HDMI.
Tusenkronorsskärmen du länkar till skriver någon i omdömesfältet att den levereras utan DVI-kabel!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294750']
Tusenkronorsskärmen du länkar till skriver någon i omdömesfältet att den levereras utan DVI-kabel!

Det är standard på billiga skärmar. Tycka vad man vill om det men det är så de pressar priserna de sista tiorna i dagens hårda konkurrens. Men det är lite illa att det inte nämns. Sedan har nog de flesta ett par kablar liggande hemma, speciellt om man som i TS fall ska ersätta en trasig skärm.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294750']Dumheter.
För 350/400 kr till så får man en IPS, i liknande smäckigt skal.

http://cdon.se/hemelektronik/philips_237e3qsu_-_e-line_-_23%2...
http://cdon.se/hemelektronik/philips_237e3qphsu_-_e-line_-_23...

Den första hade DVI-ingång, den andra istället 2x HDMI.
Tusenkronorsskärmen du länkar till skriver någon i omdömesfältet att den levereras utan DVI-kabel!

Jag fastna för den översta du länkade! Känns som ett lagom pris plus att jag alltid varit nöjd med de philips-produkter jag har erfarenhet av. Det enda jag tänker lite över är om den känns för stor. Pga att skrivbordet är smalt (60cm) och det är en vägg bakom känns det som man hamnar rätt nära. Förvisso är den skärm jag hade innan 21,5" men den kändes på gränsen (dock hade den en opraktisk fot som gjorde att skärmen inte gick att skjuta bak mot väggen särskilt mycket).

Är skillnaden som IPS ger värd att lägga lite extra för? Isåfall gör jag gärna det.

Tack för hjälpen allihop! Ni är guld värda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissekatt:

Är skillnaden som IPS ger värd att lägga lite extra för? Isåfall gör jag gärna det.

Beror väll på vad man ska ha det till. Jag tycker det är värt det. Jag är allmän gamer, dvs spelar allt möjligt, samt kollar lite film och serier. Dvs ganska normal hemmaanvändning. Det finns andra paneler som har fördelar vid vissa specifika användningsområden. Men om du inte känner till dessa så har du heller ingen användning för dem IMO

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12294750']
Tusenkronorsskärmen du länkar till skriver någon i omdömesfältet att den levereras utan DVI-kabel!

Skönt! DVI-kablar har man ju i överflöd..

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Skönt! DVI-kablar har man ju i överflöd..

Inte alls så säkert om man uppgraderar från en billig skärm.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;12296584']Inte alls så säkert om man uppgraderar från en billig skärm.

Nej men då får man köpa en DVI-kabel. Kommer alldeles för mycket skit i kartongerna som många inte behöver när man köper hemelektronik. Hur många SonyEricsson-laddare från 90-talet har man liggandes överallt?

Permalänk

Sony och ericsson mergades inte på 90-talet....

Jag kör på 2st 24" BenQ skärmar (billiga och bra). En tredje är väl planerad.
Än så länge så är inte IPS något som jag känner enorm nytta för, men skulle jag köpa helt nytt idag så skulle det nog bli IPS trots allt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Skrivet av Nissekatt:

Jag fastna för den översta du länkade! Känns som ett lagom pris plus att jag alltid varit nöjd med de philips-produkter jag har erfarenhet av. Det enda jag tänker lite över är om den känns för stor. Pga att skrivbordet är smalt (60cm) och det är en vägg bakom känns det som man hamnar rätt nära. Förvisso är den skärm jag hade innan 21,5" men den kändes på gränsen (dock hade den en opraktisk fot som gjorde att skärmen inte gick att skjuta bak mot väggen särskilt mycket).

Är skillnaden som IPS ger värd att lägga lite extra för? Isåfall gör jag gärna det.

Tack för hjälpen allihop! Ni är guld värda!

Tänkte bara säga att det blev så att jag beställde en Philips 237E3QSU - E-line - 23" - eIPS - Full HD!

Den levererades idag och jag har precis pluggat in den. Första intrycket:

Wow! Vilken skillnad mot min gamla skärm! Färgerna är jättefina och den är väldigt behaglig att kolla på. Det är även en mycket bättre känsla i musen, antagligen pga. den lägre responstiden. Minns inte vad min gamla hade men den var en senior så det kan inte varit så imponerande. Ett stort plus är att den faktiskt är väldigt snygg! Den har en svart/blå/lila finnish som ser väldigt tjusig ut och den har snygga former. Storleken var inte heller det något jag behövde nojja över utan den är verkligen perfekt!

Nu har jag inte jämfört den mot andra liknande skärmar så hur den står sig i konkurrensen kan jag egentligen inte uttala mig om men jag är i alla fall väldigt nöjd och kan rekommendera den.

Tack så mycket för hjälpen!