Vilket är det *absolut* tystaste chassit för ATX?

Permalänk
Medlem

Vilket är det *absolut* tystaste chassit för ATX?

Rubriken säger allt. Jag ska bygga hyper-super-ultra-tyst dator. Infratyst! Übertyst!

Nu ska jag välja chassi, Antec P182 är intressant pga ljuddämpningen, men är det tystast verkligen? Visst har det postats om detta förr, men vad gäller på marknaden just nu?

Datorn är för kontorsbruk, inget 3D-spel eller annat högljutt. Luftkyld, så lite luftintag krävs. Standard ATX med tornkylare på CPUn gäller. 2st mekaniska hårddiskar, behöver plats för 1st 5.25" DVD-spelare och helst 1-2st extern 3.5" för kortläsare etc.

(Ignorera signaturen nedan, inget av det ska in i tystburken.)

Permalänk
Medlem

Skulle personligen tro detta:
https://www.inet.se/produkt/6901516/antec-solo-ii-usb-3-0

In med extra ljuddämpningsmaterial:
https://www.inet.se/produkt/6308640/scythe-120mm-slip-stream-...
2 st sådana, så är det definitivt tyst.
Välj gärna ett passivt/ semipassivt nätagg, ett passivt grafikkort om du kan tumma på prestandan.
När det gäller CPU-kylaren, en HR-Macho med 500/800rpm fläkt om prollen inte utvecklar stora
mängder värme sitter perfekt.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Hm ok, ser ut som samma typ av sidopaneler som i mitt P280, dvs tunn dämpning, känns "halvbra". Inget infratyst alltså. Jag hade tänkt mig ett chassi som redan har tjocka sidopaneler, och sen komplettera med extra dämpning.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte så mycket dämpning om du har tysta komponenter i övrigt. Typ en Thermalright HR-02 macho, väck med fläkten som hänger med och kör med en Nexus RS in, en på kylaren och en som blåser ut, på typ 6-700 rpm via fläktkontroll. Sen ett passivt grafikkort (om du ens behöver ett) och en stor SSD.

Om du ska hårddiskar så är det de som kommer låta mest, då är det helt rätt med dämpnng, men se till att du har bra upphängning (à la Antec Solo II) eller sätt in dem i Scythe Himuro eller nåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Hm ok, ser ut som samma typ av sidopaneler som i mitt P280, dvs tunn dämpning, känns "halvbra". Inget infratyst alltså. Jag hade tänkt mig ett chassi som redan har tjocka sidopaneler, och sen komplettera med extra dämpning.

Solo II har betydligt tjockare paneler jämfört med P280, P280 är inte gjort för att vara tyst vilket Solo II är. Sidoplåtarna är 1 mm tjocka på Solo II men enbart 0,8 mm tjocka på P280.

Solo II är det tystaste chassit som finns om du inte ska bygga ett själv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Rubriken säger allt. Jag ska bygga hyper-super-ultra-tyst dator. Infratyst! Übertyst!

Nu ska jag välja chassi, Antec P182 är intressant pga ljuddämpningen, men är det tystast verkligen? Visst har det postats om detta förr, men vad gäller på marknaden just nu?

Datorn är för kontorsbruk, inget 3D-spel eller annat högljutt. Luftkyld, så lite luftintag krävs. Standard ATX med tornkylare på CPUn gäller. 2st mekaniska hårddiskar, behöver plats för 1st 5.25" DVD-spelare och helst 1-2st extern 3.5" för kortläsare etc.

(Ignorera signaturen nedan, inget av det ska in i tystburken.)

Om du verkligen vill ha så tyst det bara går: Zalman TNN 500AF..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Chassina som rekommenderats är alla bra för ditt syfte, somliga kommer tipsa om Define säkert. Men den absolut huvudsakliga punkten i ett tyst system är tysta komponenter, inte chassit.

Passivt PSU? Stor processor kylare på låga varv... Försöka lägga de mekaniska hårdiskarna i en upphängning? Om det är för kontorsbruk, har du funderat på att köpa något av APU systemen som har processor och grafik på moderkortet, som sen är passivt kylt?

Ett mindre tips att tänka på är klämma in ett stadigt block dämpmaterial av något slag in där de oanvända 5,25 platserna är.

Bygger du ett system på det här viset så kan du köra chassit med dörrarna av och det är i princip ljudlöst även då.