Helgsnack: "Erfarenheter av Windows 8 RP"

Permalänk
Medlem

jag tycker om metro och tänker köpa en touch skärm i storleken 24-27 och använda det så som det är tänkt på min stationära maskin, jag tror det är det som förstör uplevelsen med metro at man inte har en toch skärm på maskinen... Men jag tror det blir ändringar framöver och fler och fler kommer ha touchskärmar och ta del i hela uplevelsen som detta ger i w8...

Permalänk
Medlem

En dag senare och nu sitter man här framför TVn med bärbara burken och ser på TV samt skriver här. Men det är med blandad förtjusning.

Win8 är rappt och bra på många sätt när man väl betat av initiala bemötandet med Metro men det är utan tvekan det windows som kommer ha längst inlärningströskel i historien. Då tänker jag inte främst bland entusiastfloran av användare här. Tänk alla på den individen ni hjälper med allehanda datorproblem? Den typen kommer till slut kasta ut en win8 dator genom fönstret.

Med det sagt, win8 är inte kasst skapat, tänkt eller gjort. Hade jag kunnat rycka loss skärmen från resten av laptopen och använda den som surfplatta, då är vi i hamn. Detta är vad win8 skapades för. Här tror jag Microsoft är väl optimistiska för om man sammanfattar inläggen av kritiker, kritiker som vågar testa och folk som gillar det så lär det ta lång tid innan det tar fart på desktops. Om ens.

Och ja, det sägs av några få. "Win key + sök efter program, vad är ert problem"? Liknande dyker upp hela tiden men det dessa glömmer är att folk jobbar/använder ett operativsystem väldigt annorlunda. Windows 7 kan vi svida om och modifiera till väldigt mycket tills det passar varje person. Här känns det som om vi är mer begränsade och Metro tar över/genomsyrar allt man vill göra.

Mina plan framöver? Kämpa mig igenom en hel vecka med win8 på jobbet och se om jag kan vänja mig/få till allting som jag vill ha det. Intrycken från både beta och RC är dock att det blir win7 efter att win 8 är släppt. Skaffar jag dock en surfplatta med windows i så är win 8 faktiskt välkommet. Men för mus och tangentbord, det känns bara som steget längre i många moment. MEN, så känns det när JAG använder windows 8/7. Win 7 lär ju leva ett par år till så min gissning är att tillverkarna kommer sälja plattor med win8 och desktops/laptops med win7.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Inte helt sant, det finns en klient som skapar en vanlig mapp tillgänglig från Utforskaren på samma sätt som Dropbox.

https://apps.live.com/skydrive

Jo jag vet, den kör jag under Windows 7 och fungerar säkert lika bra under 8. Fast jag förstår inte varför de inte kunde byggt in den i Windows som de gjort med metrovarianten.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om Microsoft kan få Windows 8 att trolla. Med Metro blir det aldrig installerat på min dator. Jag tänker inte köra ett touch UI med mus och tangentbord. Låt en vara utan skiten förfan.

Permalänk

Har 2 skärmar och körde Win8 Pre i VMware och det är obrukbart. Det går inte att använda Windows 8 om man inte kan komma åt absolut första pixelraden på höger sida.

Överhuvudtaget så blir det ett jäkla viftande med musen för att komma åt funktioner som borde gjorts till hotkeys.

Jag kan tänka mig att skaffa en Samsung Win 8 platta men och det inte ändras ordrenligt så kommer jag hålla mig med Win 7 på desktop. Och jag har ändå gratis OS via farsan (laglig)

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

För mig, när jag satt och pillade med consumer preview, så förstörde verkligen Metro mitt meta/flow i arbetet med datorn. Jag vill inte arbeta med ett touch-ui med mus och tangentbord i min vardag. Detta är ingenting jag vill bli tvingad till att anpassa mig efter heller. När alternativet att kunna exkludera Metro borde vara något som är givet. På grund av detta så kommer jag att stanna med Windows 7 trots att W8 har lägre minnesförbrukning och snabbare start.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gustav901:

Har 2 skärmar och körde Win8 Pre i VMware och det är obrukbart. Det går inte att använda Windows 8 om man inte kan komma åt absolut första pixelraden på höger sida.

Överhuvudtaget så blir det ett jäkla viftande med musen för att komma åt funktioner som borde gjorts till hotkeys.

Jag kan tänka mig att skaffa en Samsung Win 8 platta men och det inte ändras ordrenligt så kommer jag hålla mig med Win 7 på desktop. Och jag har ändå gratis OS via farsan (laglig)

Microsoft rekommenderar inte att man kör Windows 8 CP eller RP som en virtuell maskin. Testa det på en fysisk maskin så går det mycket bättre.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Instämmer helt att om man använder fler skärmar är metro helt obrukbart.

Däremot gillar jag det lite. Det är inget jag kommer ha på min Speldator, men kanske laptopen och eventuellt en surfplatta.
Håller fortfarande på att lära mig saker men det verkar helt okay hittills.

Någon som har hittat ett bra sätt att sätta datorn på sleep? Det närmsta jag kommit är Metro -> Uppe-till-höger-där-namnet-står-knappen -> Lock -> enter -> Längst-ner-till-höger-knappen -> Sleep

Permalänk
Skrivet av anders190:

Windows ME framstår, i mitt tycke, som ett genomtänkt operativsystem jämfört med detta. Återstår fortfarande att se hur det ser ut vid lansering men det ser riktigt mörkt ut. Antingen gillar man Metro eller så hatar man det. Vissa vinner, andra av oss förlorar.

Största felet är att användaren tvingas använda Metro och att startmenyn helt tagits bort. Den var bra i Windows Vista/7 så varför ta bort den helt nu? Bättre vore att ge användaren möjlighet att själv välja att ta bort startmenyn och använda Metro i Windows 8 och sedan, om ens det, tvinga på detta först i Windows 9 istället.

För min del blir det nog att återgå till någon Linuxdistro eller rent av Mac OS X när mjukvara slutar fungera med Windows 7.

Helt sant.

Skrivet av illya_:

Kände inte till att Rainmeter kunde användas till teman (alltså ändra utseendet på en filutforskare och inte bara lägga till lite saker på skrivbordet).

https://www.youtube.com/watch?v=xxjQWpqJ34g

Skrivet av strejf:

Microsoft har lovat att nya användare inte ska känns sig förvirrade när de sätter sig vid den färdiga versionen av Windows 8-dator första gången:

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/05/18/creating-the-wi...
"We will post more about learnability soon: about how people discover and understand new concepts, and the specific steps we will be taking to make sure that people don’t feel lost the first time they sit down with a Windows 8 PC."

Bara i försök att få användare att stanna?

Skrivet av thunderboy88:

körde w8 ca 1h efter fixat till det...vart nästan mörkrädd..fick nästan mitt ex att se bra ut, fick nästan mitt liv att bli ett helvete, plus att jag nu inte behöver ringa och beställa klipptiden till veckan då jag redan slitit bort allt mitt hår på grund av W8

Antar att det inte blir något Windows 8 för dig?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Så då har alltså ordningen i den listan ingenting med Windows 8 att göra? Den visar alltså bara på att lite mer än 50% av alla releaser blir dåliga? Är det så jag ska uppfatta dig?

I så fall har ju Windows 8 nästan 50% chans då att bli en succé enligt dig. Låter som ganska bra odds tycker du inte?

Min åsikt är att den där listan är riktig bullshit som inte säger något vettigt alls. Lika trovärdigt som astrologi och vidskeplighet ungefär.

Nej, det är usla odds och det verkar som MS inte har någon vidare aning om vad de sysslar med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Spelar ingen roll om Microsoft kan få Windows 8 att trolla. Med Metro blir det aldrig installerat på min dator. Jag tänker inte köra ett touch UI med mus och tangentbord. Låt en vara utan skiten förfan.

Du kan till större delen undvika metro och bara köra den som en fullscreens launcher för dina program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Windows+C.

För alla som säger att Linux kommer att få en boost när Windows 8 släpps, vad röker ni?
Har ni aldrig använt GUIt i en populär distro, t.ex Ubuntu eller Mint? De har varit touchanpassade i åratal nu.

Kolla på Gnome3. Vad gör man för att öppna programmenyn? Lägg musen i övre vänstra hörnet så får du en fullskärmsvy med tumnaglar som du kan bläddra igenom, med de mest använda programmen i ett speciellt fält och en sökfunktion som är dold. Låter det bekant?

Windows 8 är inte sämre än Linux när det gäller UI, enbart på grund av att Microsofts designers inspirerades av/snodde idéerna från t.ex. Gnome3.
Om man är obekväm med Metro så tro fan att man kommer vara obekväm med GUIt i valfri end-user distro.

Sättet jag personligen använder Metro på (kör CP på min main-burk) är egentligen bara WinKey+(skriv namnet på programmet man vill öppna)+enter, vilket är EXAKT hur jag använde start-menyn i Windows 7 och Vista. Skillnaden är att istället för att använda start-menyn för att komma in i Explorer så har jag nu istället Explorer pinnat i min taskbar, och kan lätt klicka mig vidare därifrån med hjälp av biblioteken och träden i vänstra fältet. Detta är ett beteende som inte har ändrats sen jag körde Windows 98.

Så till alla som säger att det blir en vaneperiod säger jag bara att det helt beror på hur man har använt datorer tidigare. Min farmor som har XP på sin laptop kan förmodligen utan problem byta till 8 då hon använder primärt skrivbordsgenvägar. En person som aldrig använt en dator kommer ha en lika stor vaneperiod oavsett vilket OS han/hon väljer.

Kort och gott, alla som säger att 8 kommer att bli dåligt är domedagsprofeter. 8 kommer att bli nytt, men hur det tas emot kommer vi inte kunna se innan många har använt det, vilket inte kommer att hända förrän det har släppts.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt övertygad om att om man sätter win 8 i händerna på en 4-åring som aldrig använt dator tidigare kommer 4-åringen att lära sig win8 snabbare än vad han/hon lär sig win 7. Så illa är den egentligen inte men är man van vid win 7 så blir det helt klart en stor omställning. Den enda invändningen jag har mot metro är att den måste uppta hela skärmen (hade den upptagit 1/4 så hade den nästan blivit som en startmeny), att sökrutan inte är ute by default, och att dessa "tiles" inte består av genvägar vilket den vanliga startmenyn gör (vilket gör det svårare att exv lägga till egna parametrar när man ska starta ett program).

Sen är math input method väldigt fin, speciellt för en touchscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Win 7 lär ju leva ett par år till så min gissning är att tillverkarna kommer sälja plattor med win8 och desktops/laptops med win7.

Det kan du glömma! Det är ju trots allt Microsoft som förser datortillverkarna med Windows. Aldrig att Microsoft skulle vilja se en fortsatt Windows 7-försäljning efter att Windows 8 släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Windows+C.

För alla som säger att Linux kommer att få en boost när Windows 8 släpps, vad röker ni?
Har ni aldrig använt GUIt i en populär distro, t.ex Ubuntu eller Mint? De har varit touchanpassade i åratal nu.

Kolla på Gnome3. Vad gör man för att öppna programmenyn? Lägg musen i övre vänstra hörnet så får du en fullskärmsvy med tumnaglar som du kan bläddra igenom, med de mest använda programmen i ett speciellt fält och en sökfunktion som är dold. Låter det bekant?

Du jämför två distros som använder sig utav gnome...

Som tur är kan jag välja att använda Gnome 2 till både Ubuntu och Mint Sen har vi KDE (som du inte nämner) som tagit en approach och liknat Windows 7 istället. Men få det inte att se ut som att Gnomes UI val har gått förbi opasserat. Även de har tagit emot enorm kritik och tappat följare på grund av en mer touch-inspirerad approach. Detsamma gäller Ubuntu med Unity. Inte populärt.

Permalänk
Medlem

Tror vi pratar om olika saker

Jag åsyftar det som han gör mellan 2:20 till 7:00 dvs patchar 3 systemfiler och sedan laddar ner ett tema (Chill Windows 7 VS) vilket han sedan använder.

Temat styr utseendet på menyer, aktivitetsfältet, explorer mm.

Rainmeter kan "bara" påverka ändra utseendet på skrivbordet (samt, kommunicera med andra program osv men inte ändra "temat").

Windows 8 RTM kommer ha ett annat tema än Vista/Windows 7/Windows 8 RC vilka använder sig av olika former av aero. (framgår här)

Jag hade varit glad om det nya temat hade kommit med i Release Candidaten så att man kunnat mixtra med att ändra utseendet redan nu. Så blev dock inte fallet utan vi får glatt vänta på Windows 8 RTM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

De som säger att Windows 8 endast är designat för tablets tycker jag har fel. Jag använder Windows 8 på nästan exakt samma sätt som Windows 7. I så fall innebär det väl att Windows 7 endast är designat för tablets också, eller?

Du kanske använder en dator som en tablet och det är där det brister? Ärligt talat borde alla som tycker om metro bli hänvisade bara till tablets, de har inget att göra med en dator. Skiten är så otroligt oanvändbar att det är imponerande. Jag förstår att MS är desperata att emulera apple men det här är för mycket. OSX fungerar bra på datorer i stället för att tvinga användare till någon sorts touch only interface som suger kuk på en vanlig dator. När Apple är den som ger användaren mera frihet att jobba då vet man att något är åt helvete fel.

Permalänk

Nej, jag tänker inte slösa tid på att installera ett OS som jag vet är skit. Jag har en dator, en sådan man använder tillsammans med tangentbord och mus. Jag är ingen smartphone/touchscreen/facebooksgeneration/ultrajoe-bög, så Metro är något jag INTE vill ha med och göra.

XP - Vista - 7 - 8 - 9... and the story goes on. Windows 7 funkar klockrent, varför borde jag nedgradera mig till detta junk?

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gipsyboy:

jag tycker om metro och tänker köpa en touch skärm i storleken 24-27 och använda det så som det är tänkt på min stationära maskin, jag tror det är det som förstör uplevelsen med metro at man inte har en toch skärm på maskinen... Men jag tror det blir ändringar framöver och fler och fler kommer ha touchskärmar och ta del i hela uplevelsen som detta ger i w8...

Har du tänkt igenom hur jobbigt det kommer att ha dina armar så att du kan göra fettavtryck på skärmen hela dagen? För att inte tala om hur det kommer skymma skärmen. Touch är för ok om man endast tittar på youtube och kanske kollar mail. Ska man faktiskt göra något lite mer avancerat ballar det ur direkt. Det kommer du också märka om något företag faktiskt blir så korkat att de gör en touch-skärm för vanliga desktops

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du kanske använder en dator som en tablet och det är där det brister? Ärligt talat borde alla som tycker om metro bli hänvisade bara till tablets, de har inget att göra med en dator. Skiten är så otroligt oanvändbar att det är imponerande. Jag förstår att MS är desperata att emulera apple men det här är för mycket. OSX fungerar bra på datorer i stället för att tvinga användare till någon sorts touch only interface som suger kuk på en vanlig dator. När Apple är den som ger användaren mera frihet att jobba då vet man att något är åt helvete fel.

Ingen idé att försöka resonera med honom. Det är ganska tydligt vad hans agenda är i denna tråd och vilket lag han håller på Hey det rimmade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Windows ME framstår, i mitt tycke, som ett genomtänkt operativsystem jämfört med detta. Återstår fortfarande att se hur det ser ut vid lansering men det ser riktigt mörkt ut. Antingen gillar man Metro eller så hatar man det. Vissa vinner, andra av oss förlorar.

Största felet är att användaren tvingas använda Metro och att startmenyn helt tagits bort. Den var bra i Windows Vista/7 så varför ta bort den helt nu? Bättre vore att ge användaren möjlighet att själv välja att ta bort startmenyn och använda Metro i Windows 8 och sedan, om ens det, tvinga på detta först i Windows 9 istället.

För min del blir det nog att återgå till någon Linuxdistro eller rent av Mac OS X när mjukvara slutar fungera med Windows 7.

Tror nog folk (generella allmänheten) kommer acceptera den nya gränssnittet med tiden helt enkelt. Kanske är så simpelt, vem vet egentligen hur MS har tänkt.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Du jämför två distros som använder sig utav gnome...

Som tur är kan jag välja att använda Gnome 2 till både Ubuntu och Mint Sen har vi KDE (som du inte nämner) som tagit en approach och liknat Windows 7 istället. Men få det inte att se ut som att Gnomes UI val har gått förbi opasserat. Även de har tagit emot enorm kritik och tappat följare på grund av en mer touch-inspirerad approach. Detsamma gäller Ubuntu med Unity. Inte populärt.

Ubuntu = Unity

Mint (13) = Cinnamon.

GANSKA stor skillnad, även om kodbasen råkar vara Gnome.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ubuntu = Unity

Mint (13) = Cinnamon.

GANSKA stor skillnad, även om kodbasen råkar vara Gnome.

Jo jag insåg det strax efteråt. Lite dumt av mig. Lever fortfarande kvar i det förflutna med Gnome 2 För övrigt så hindrar det ju inte mitt budskap dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker Windows 8 är fett underskattat. Ser man bortom Metro-delen (som jag faktiskt är försiktigt positiv nu, med lite trixande är det en rätt så bra startmenyersättare) så är ju skälva desktopdelen faktiskt ett steg framåt från Windows 7 om än inte enormt. Allt är förbaskat rappt och de flesta nyheterna i t.ex. utforskaren och aktivitetshanteraren känns riktigt bra.

Eftersom folk verkar ogilla Metro så enormt tror jag inte heller det dröjer länge innan det kommer alternativ i form av startmeny-kopior och troligtvis helt nya innovationer. Tror detta kan vara en positiv utveckling för windows.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vimm:

Ingen idé att försöka resonera med honom. Det är ganska tydligt vad hans agenda är i denna tråd och vilket lag han håller på Hey det rimmade!

Du har helt rätt. Jag håller på samma lag som 90% av världens datoranvändare gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du har helt rätt. Jag håller på samma lag som 90% av världens datoranvändare gör.

Men bara 0.000001% blir betalade att göra så

Permalänk
Medlem

Nä, för mig med 3 skärmar så funkade det inge bra alls, hopplöst att få fram det jag vill men det funkar ganska fint på bärbara datorn iaf

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag håller på samma lag, men det betyder inte att jag inte kan se brister i deras produkter...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Nä, för mig med 3 skärmar så funkade det inge bra alls, hopplöst att få fram det jag vill men det funkar ganska fint på bärbara datorn iaf

Sett denna?

http://www.youtube.com/watch?v=NFBa5C2crdo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, jag kör ju Unity i Ubuntu 12.04 som mitt primära desktop ....

MEN, alla tidigare Windows sen Windows 95 har jag varit ivrig betatestare av oräkneliga builds på vägen fram till färdig produkt. Men nu, nä, installerade någon preview en gång i VBox under Ubuntu, funkade förstås men jag var så ointresserad. Än har jag inte blivit det. Men när Windows-plattorna kommer, kanske? Men man kan ju ligga gärna köpa en Google-platta när de kommer eller liknande.

Min Windows 7 dator kör jag i stort sett bara spel på och där verkar Windows 8 inte erbjuda något nytt(DX11.1 används inte än). Så, nä, inte spännande

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400